5 maanden oud veulen in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eefjj22

5 maanden oud veulen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:56

Hoi!

Op 1 oktober wordt mijn veulen naar de nieuwe stal gebracht, zijn vorige eigenaar brengt hem naar mij toe.
Hij krijgt oefening met de trailer maar moet straks wel 80km stilstaan.
Zijn moeder kent de trailer en is er absoluut niet bang van..

Wat zouden jullie doen? Samen met moeder vervoeren omdat zij relaxt blijft of alleen (los) vervoeren?
Er is allebei wat voor te zeggen, maar het is de eerste keer dat hij dan ook daadwerkelijk rijdt in de trailer en ik wil niet dat hij straks
trailerangst krijgt omdat het niet zo lekker liep. Je weet nooit wanneer en hoe vaak je de trailer later nodig zal hebben..

Alvast bedankt!

wilmatj

Re: 5 maanden oud veulen in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:57

ik kijk eventjes mee, ik hoef minder ver met mijn veulen, maar toch een eindje:P

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:59

Veulen alleen vervoeren. Levensgevaarlijk om het veulen te spenen en de moeder weer op de trailer te zetten! Mijn vorige merrie brak de hele stal af toen haar veulen er af ging.

Stangen er uit, zeiltje dicht en rijden maar!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:04

ik ben 1x met merrie en veulen naar de opfok gereden en de terugweg was niet echt ontspannend.
Mijn eigen veulens werden al snel gewend aan 'zonder mama' en stonden dan met mijn hengst en de andere merries in het land. Hengst was een dusdanige briljante oppas dat ik die altijd meenam als de veulens ergens heen moesten. Hij raakte niet in paniek als de veulens eruit gingen, was een bekende en steun voor de veulentjes. Merries gaven tegen de tijd van het afspenen meestal geen kik meer maar wilde ze evengoed niet mee hebben.
Hengst was ook dusdanig makkelijk op de wagen dat ik rustig het veulen kon uitladen en mee kon lopen naar de stal.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:06

Ja daar neig ik ook naar, maar omdat hij nooit in een rijdende trailer heeft gestaan heeft ben ik bang dat hij in z'n eentje ook de tent afbreekt :P
Ik wil dat hij met zo min mogelijk stress de overgang tussen stallen maakt, niet dat hij in de trailer al stress en angst heeft.

@Polly Jij hebt wel een 'extra' paard meegenomen voor de rit, zijn vader staat ook op de oude stal. Zou je zoiets aanraden dan?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:09

Mijn veulen is destijds alleen op de trailer gegaan zonder mamma. Was 5 maanden oud, en was nog nooit bij zijn moeder weggeweest. Is gewoon goed gegaan. Tuurlijk wel beetje zweten etc, was ook bijna 180 km wat hij moest overbruggen. Maar op de stal bij een ander veulen en was eigenlijk geen vuiltje aan de lucht.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:11

Ik zou het niet doen je heb kans dat de moeder de traier Afbreek ik zou het veulen alleen doen

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:13

Als je Nu al met moeder dingen doet,zonder veulen erbij ( veulen af en toe alleen achter laten blijven)
Dan vervoer wel met moeder erbij , en de terugweg alleen met moeders terug. Voor allebei de situatie trainen dat ze los van elkaar zijn.zeker als je nu al weet dat het gaat gebeuren .( overigens hoort het bij de algemene ontwikkeling dat je moeders af en toe. Bij het veulen weghaalt)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:14

Als het om een veulen gaat en ik breng hem, dan neem ik de moeder mee (maar mijn merries zijn heel makkelijk als het veulen erbij weg gaat). Als mensen het dier komen halen, raad ik altijd aan een braaf paard mee te nemen, waar het veulen dan steun aan heeft.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:22

Ik denk dat ik vraag of ze het veulen alleen brengt, want ik zie veel reacties dat moeder de trailer nog weleens af kan breken. Ik weet niet precies wat ze doet met het veulen, maar hij heeft nog een maand dus voorlopig is hij nog bij zijn moeder 24 uur per dag. Ik heb ook geen idee hoe moeder zal reageren als alleen het veulen de trailer uit gaat..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:27

heeft de eigenaar van de merrie en veulen niet een andere merrie die mee kan als steun in de trailer? Mijn ervaring is toch dat jonge paarden rustiger worden met de steun van een volwassen paard. Wij gingen een 2 jarig paard wegbrengen voor training en die was nog nooit in een trailer geweest.... en dit was ook echt een joekel van een trailer. Eerst deden we Zipper, een 12 jarige ruin, in de trailer. Hij is aan alles gewend en echt de "Godfather" van de paarden. Toen kwam ik met de tweejarige, geen idee hoe die zou reageren. Maar hij stapte er gewoon in :oo Het ging super. Denk dat alleen toch moeilijk is voor de eerste keer

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:30

Andere merrie erbij,en anders eerst afspenen en dan na een paar weken pas vervoeren. Maar andere merrie erbij heeft de voorkeur. Merrie vast, schotten eruit en veulen los.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:37

Ja dat zou voor mijn gevoel wel fijner zijn, maar ik denk niet dat iemand zijn paard 'uitleent' om 160km in de trailer te gaan staan. Kan het wel altijd vragen, ik weet niet of er andere paarden staan.

@Utixo: Zou je de schotten eruit halen dan? Als er iets gebeurd, wordt het veulen misschien verdrukt door het andere paard..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:39

Bij het ophalen van mijn tinkerveulen heb ik de shetlander van stal meegenomen.
Niet eens omdat hij dan iemand had die hij kende op de stal want het veulen ging direct naar de opfok.
Achteraf reuze blij dat de shet mee was want veulen wilde de trailer niet in en dus eerst maar moeder erin, nadat de fokker zover doorging dat mijn veulen bijna in shock op de laadklep lag, en gauw de klep dicht.
Maarja shetje lief stond nog buiten en de trailer weer open maken was geen optie ? dus de shet door het voordeurtje naar binnen getilt.
Op de opfok is de shet ook meegelopen naar de opfok box zodat het veulen zich redelijk op zijn gemak voelde.
Nu 3 jaar later gaat hij redelijk vlot de trailer in zonder stress en ook helemaal alleen (tijdens opfoktijd 1 x op de trailer gestaan nog )
We moesten trouwens een goede 2 uur rijden met het veulen.

Ik zou de moeder dus thuis laten en kijken of er een ander paard mee kan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:43

eefjj22 schreef:
@Polly Jij hebt wel een 'extra' paard meegenomen voor de rit, zijn vader staat ook op de oude stal. Zou je zoiets aanraden dan?

Niet elke hengst is zo braaf en zacht als mijn eitje he.
Ik heb mijn pony's altijd in een groep gehouden en op die manier kenden hij en de veulens elkaar, daarnaast was hij altijd al 'speelslachtoffer' en hingen ze met regelmaat met meerdere veulens in zijn oren terwijl hij stilletjes af en toe een 'gilletje' gaf.
Ik denk dat het belangrijk is om een makkelijk te vervoeren, rustig dier mee te nemen waar evt het veulen mee bekend is. Maar ik weet ook dat niet elke stal de mogelijkheid heeft om die 'mee te leveren'

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:52

Ik zal even kijken of er inderdaad een ander paard is dat mee kan, maar ik denk niet dat dat mogelijk is. Zij heeft zelf een ruin en een merrie (moeder) dus tenzij de ruin heel trailermak is, zal het niet lukken..
En anders moet maar gewoon het veulen erin, goed afsluiten en gassen maar.. Ik zou het anders ook niet weten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:53

als het veulen echt alleen word vervoerd lijkt het me handig dat het een paar weken eerder gespeend is :) anders word het een behoorlijk stressvolle situatie

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:56

toen mijn veulen 3,5 was is hij ook alleen vervoer vanuit braband naar middelburg, volgends mij was het geen probleem, maar het fijne weet ik er niet van, wel is hij als jaarling nog een keer iets van 20 km vervoerd in een trailer ivm een bezoekje aan de veearts, ging ook gewoon zonder problemen :) nu ben ik heel erg benieuwd hoe meneer het volgend zomer zal doen op de vrachtwagen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:02

Tja, hier tikje lompe methode gebruikt.
Veulen was al wel met moeders mee geweest op trailer.
Maar in haar eentje naar opfok gegaan.

Spenen van te voren ging niet, want hier alle weitjes vlak bij elkaar en Sjol sloopt dan alle draden.
Merrie mee op trailer, vond ik slecht plan, aangezien ik Sjol de trailer dan na weghalen veulen wel zag verbouwen.
Trailer alle scherpe dingetjes eruit gesloopt voor zover mogelijk of met ductape overplakt.

Dus vroeg in de ochtend, veulen mee genomen wei uit (Sjol heeft het niet eens gezien, stond te grazen),
trailer liep ze zo op.
Had veulen toen nog niet gespeend, maar wel regelmatig uit de wei gehaald zonder merrie en andersom.
Deur dicht (en zeil ook in dit geval) en rijden.... 3 uur lang.... niet omkijken... gewoon doorgaan,
soms was het stil, soms een hoop herrie.

Bij opfok kwam ze achter het huis met nog een ander merrie veulen dat dag eerder was gebracht.
En met in weiland naast ze diverse merrie's met veulens.
Vond het wel sneu zo, maar ja...

Overigens Sjol maar 1 x 's middags roepende gehoord door boer en stalgenoten, verder stond die te eten.
Toobs mijn ruin, heeft haar meer lopen zoeken.
Wel vervelend uier van je merrie bij ineens spenen, goed in de gaten houden en koelen en lekker
met merrie aan het werk gaan (licht werk uiteraard, mijpart wandelen aan de hand).

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:05

Ik heb mijn veulen met 3 maanden ook vervoerd. Was een kwartier tot half uur. Daarna nog naar bussloo toen hij 6 maanden was

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:12

Niet met de moeder er bij, kan tot drama's leiden.

Mijn B.J. kwam als veulen van 6 maanden ook alleen op de trailer vanuit Silvolde (Gelderse Achterhoek) naar Noord Drenthe. Was daarvoor al afgespeend.

Gaat zoiets niet dan inderdaad een ANDER (zo mogelijk bekend/vertrouwd) paard of ponietje mee, maar niet de eigen moeder.

Is niet erg als ze wat bezweet/trillerig van de klep komen, dat is een normale reactie.

Edit: o ja, en mijn merrietje kwam met 9 maanden ook alleen, maar dat was maar een kwartiertje rijden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-08-12 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:15

Hij wordt wel minimaal 2 weken van te voren gespeend, maar alleen als het goed gebeurd omdat ze elkaar anders kunnen blijven zien tussen de weilanden. Anders wordt het alleen maar heisa als ze wel kijken en roepen, maar geen contact kunnen hebben. Alleen als ze elkaar ook niet meer zien dus.
Hij gaat bij aankomst gelijk in een paartje met een ander veulen en dan gaat ze samen de groep in, dus daar maak ik me geen zorgen over. Bij uitladen moet hij wel achteruit het asfalt op, dus ben bang dat als hij erg gestrest is tijdens de reis, dat hij achteruit stormt en iets verdraait of uitglijdt ofzo..

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:16

PercyLeen schreef:
Veulen alleen vervoeren. Levensgevaarlijk om het veulen te spenen en de moeder weer op de trailer te zetten! Mijn vorige merrie brak de hele stal af toen haar veulen er af ging.

Stangen er uit, zeiltje dicht en rijden maar!

Tja, in dat geval ben ik het wel met @PercyLeen eens!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:20

als er geen geschikt rustig dier is wat mee kan zou ik ook gaan voor alleen.
Ik heb diezelfde hengst als 4 maand oud pluisje opgehaald, los in de trailer en gaan.
Nooit problemen gehad met de trailer later, hij ging zelfs met stalgenoten mee op concours en als hij de vrachtwagen open zag staan op het pad ging hij er zelf vast in.
Wel heb ik van kleins af aan regelmatig het laden geoefend, mijn pensionhouder ging 2x per week naar les en regelmatig op concours, als de wagen dan openstond vroeg ik altijd of hij er even in mocht :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:21

Mijne ging met 3 maanden ook gewoon met mams de trailer op. Helemaal nada noppes probleem.
;)