mijn pony durft niet te springen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaahx

mijn pony durft niet te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:07

Hallo Bokkers,

Mijn haflinger durft niet te springen,
Ik heb al lage balkjes neergelegt, en er overheen lopen/stappen..
Maar hij tikt de balk aan en vliegt weg! :n
Dan houdt ik hem nog wel, maar als hij dat vaker doet is mijn lol er ook wel af.
Als ik een balkje op de grond leg, maakt het niet uit dan stapt hij er zo over.
Maar als ik de balkjes wat verhoog, is hij zo sloom en lui als een slok :Z
dan doet hij gewoon super lomp en bonkt er tegen aan en vliegt weg.
En dravend erop af lukt ook niet, maar dat wil hij niet.. hij loopt überhaupt niet in draf met mij mee. :?
Hebben jullie tips?

gr. /3

amyyy55

Re: mijn pony durft niet te springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:33

Wat ik altijd doe als mij nfjord niet mee wil draven is het uiteinde van mijn touw gebruiken om een tik op de kont te geven, maar doe dit alleen als je weet dat hij bij je blijft! anders dan gaat hij straks nog aan de loop met je. Als je voldoende snelheid maakt zal hij vast wel springen.
En als je erop zit dan moet je vlak voordat je over de sprong gaat nog een laatste tikje geven. Weigering moet je dan niet dulden,

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:41

Zal toch een kwestie van gewenning zijn. En een deel opvoeding leer eerst je paard maar een met jouw mee te draven dat hoort hij gewoon te doen dus daar zou ik beginnen.
En pas als je pony het idee snapt dat hij er over heen moet springen zonder in paniek te raken als hij de balk raakt dan kun je onder het zadel verder gaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:00

Eerst los/aan de longe laten wennen, dan pas erop.

Mightytonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:18

Soms ligt het aan de houding van degene die de pony naar de hindernis leid.
Als jij met je pony naar de hindernis loopt met het idee: hij gaat toch niet springen, voelt je pony dit. Dus loop heel zelfverzekerd naar de hindernis, niet omkijkend naar je pony en spring er dan ook zelf overheen, meestal volgt de pony dan vanzelf. En zoals Tigra_ al zei: ik zou eerst beginnen met je paard mee laten draven.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:18

En als je het balkje maar een ienieminie stukje verhoogt, bv met een klein blokje eronder aan de uiteindes?

Of een corridoor maken. Dus langs de omheining zet je parellel nog een paar hindernispalen met balken als een soort tweede hek. Aan het einde zet je dan het "hindernisje" zodanig dat hij er niet langs kan glippen als hij in de corridoor is.
En dan stuur je hem erin en dan ervoor zorgen dat hij niet omdraait en weer aan dezelfde kant eruit huppelt. Dan kan hij dus niet anders dan erover heen. Als het echt superlaag is, dan kan elk paard eroverheen stappen zonder problemen :-)

En dan flink belonen als hij het gedaan heeft.

(Helaas heeft het ene paard meer zin in gespring dat het andere paard)

Succes

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:21

Ik zou ten eerste een gaan beginnen te werken aan jou houding ten opzichte van jou paard. Dat hij niet mee draaft als jij dat vraagt is al een teken dat er werk aan de winkel is.
Je kan dat op verschillende manieren oefenen. Wat ik zelf vaak doe is een (langer)dressuur zweepje in mijn linker hand en t paard gewoon netjes aan je rechter kant. en wat je dan doet is. jij gaat wandellen en je paard moet dan meewandelen. Ga jij stilstaan, moet het paard meteen reageren en dus ook stoppen. doet ie dat niet dan issie dus niet op jou gefocussed en maak je hem even goed allert door je touw even voor zn neus te schudden, hij moet zijn volle aandacht bij jou houden. zet jij maar 1 stap moet hij ook maar 1 stap zetten. etc etc. als die basis er goed in zit dan ga je eens proberen te rennen. draaft je paard niet meteen aan als jij versnelt dan geef je hem dus al rennend met je zweepje een tikje op zijn kont. als je zweepje lang genoeg is hoef je dus je arm niet eens naar achter te doen hoe je alleen even t uiteinde van de zweep opzij te tikken.

Verder zou ik persoonlijk een hindernis neit oefenen door er naast te rennen. Ik zou net als wat hierboven gezegt worden een gang creeëren dmv springpalen met balken langs het hek te zetten en beginnen met daar meerdere balkjes op de grond te leggen en dan je paard los in de bak er op af te laten draven. als je dan zorgt dat je hem van achter met een longerzweep wat bij drijft (dus niet opjagen!) dan kan ie zelf kijken en kiezen hoe ie erover heen gaat. Het belangrijkste is dat het paard actief is. Dat betekend dus niet dat ie moet racen. Maar dat ie dus allert is en wakker. Dan tilt ie zijn benen op en zal ie dus ook minder snel de balken aan tikken. Je moet er wel goed op letten dat de balken op juiste afstand van elkaar liggen zodat ie goed uitkomt.
Als ie dan de balkjes foutloos loopt dan kan je beginnen door het laatste balkje van de rij wat te verhogen. neemt ie die foutloos kan je die steeds wat verhogen, maar niet te snel te hoog willen.
Maar als je er zelf totaal geen ervaring mee hebt is het misschien wel verstandig om er iemand bij te hebben die je kan helpen die er wel verstand van heeft.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:21

Volgens mij wil je veel te snel gaan. Je wil al gaan springen, terwijl je het paard niet eens goed kan leiden aan de hand? Leer het paard eerst alle gangen aan de hand en de longe aan. Dat hij niet wil springen kan puur te maken hebben met evenwichtsproblemen (niet willen draven aan de hand is daar ook een symptoom van). Bouw langzaam op en leer hem wennen aan balkjes (zoals je al goed bezig was met pony erover te laten lopen). Vraag dan een sprongetje aan de longe, en stap dan op. Leer ook eerst goed de gangen bepalen als je op het paard zit en dan ook eerst weer over balkjes lopen met het paard. Om dan pas een sprongetje te maken.

groentje788

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:12

Mightytonka schreef:
Soms ligt het aan de houding van degene die de pony naar de hindernis leid.
Als jij met je pony naar de hindernis loopt met het idee: hij gaat toch niet springen, voelt je pony dit. Dus loop heel zelfverzekerd naar de hindernis, niet omkijkend naar je pony en spring er dan ook zelf overheen, meestal volgt de pony dan vanzelf. En zoals Tigra_ al zei: ik zou eerst beginnen met je paard mee laten draven.

Ja je paard is ook niet dom