Paard op proef - hoe wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

Paard op proef - hoe wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:21

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds donderdagmiddag een paardje een week op proef om te kijken of dit ons paard kan worden *\o/* Super leuk natuurlijk, maar ik merk dat ik het wel heel moeilijk vind om uit te puzzelen hoe ik hier mee om moet gaan.
Het wordt ons eerste eigen paard, voor mij en mijn dochter van 15. Zij rijdt nu ruim vijf jaar op een manege en is een rustige ruiter, die niet snel bang is, maar ook geen durfal. Ik heb als kind gereden en later als volwassene een paar jaar en ben sinds ik weer ben begonnen met rijden snel nerveus. Op de grond gaat het prima, ik voel me zeker en kan prima leiding geven aan het paard op een rustige en duidelijk manier. In het zadel ben ik eerder onzeker en schrik snel als het paard schrikt. Ik heb de topics over angstige ruiters al gevonden en heb zeker veel aan de tips die daar gegeven worden +:)+ Ik heb dus een rustig paard nodig, dat koel in z'n koppie is.
Nu hebben we dus een leuke 10 jarige ruin staan, springgefokt, maar nooit veel mee gedaan. Hij heeft een tijdje bijna stil gestaan, maar is toch heel braaf. Alleen - en dat vind ik ook heel logisch - is hij nu wel gespannen door alle nieuwe indrukken op stal en de daaromheen. De eerste dag dat hij aankwam zijn we 's avonds een stukje over het terrein gaan wandelen en was hij behoorlijk gespannen. De volgende dag lekker de wei in (nog even alleen, maar met buren) en 's middags eruit gehaald om uitgebreid te poetsen en wandelen. Dat ging heel erg goed :) Hij was veel meer ontspannen en liet zich goed leiden, ook bij mijn dochter ging het prima. In de wei loopt hij zo op ons af en laat zich pakken. Super braaf dus +:)+
Gisteravond wilde ik er dan maar eens opstappen om heel rustig wat te stappen in de binnenbak. Eerst aan het halster de bak gaan bekijken en toen gezadeld (hem onbekend zadel en hoofdstel). Hij was super gespannen in de bak en ik heb met behulp van mijn man, die er naast bleef lopen een aantal rondjes gestapt, terwijl hij hem vasthield. Ik durfde gewoon niet los ;( en was heel gespannen. Ik heb echt enorm hard geprobeerd rustig te zitten, adem te halen en te zingen :D , wat gelukkig wel hielp. Na een paar rondjes werd hij ook minder gespannen en "springerig" en ik ook gelukkig. Toen hebben we het afgerond en zijn lekker gaan afspuiten, wat hij heerlijk vond :+:
Nu is mijn vraag (na een lang verhaal 8-) ) hoe kan ik een beeld van hem krijgen en of hij geschikt is voor mij als ruiter en mens? Ik wil hem niet overhaasten, maar we hebben een week en dat is toch kort. Hebben jullie ideeën hoe we het het beste aan kunnen pakken met hem en hem en onszelf een goede kans kunnen geven? En denken jullie dat als hij in de omgang zo lekker gaat en zo braaf is het rijden dan automatisch ook wel goed komt, of moet ik dit toch als twee aparte dingen zien?
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover!

Blabla1980

Re: Paard op proef - hoe wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:29

Lastig als je zelf ook snel wat gespannener bent he.
Ik heb sinds kort een eigen paard, ook mijn eerste. En ben ook zeker geen held. Niet ernaast en niet er op. Dus mijn nieuwe paardje was ook 1 brok zenuw in het begin (toen was hij nog niet van mij) En het heeft best wel even geduurd voor dat dat minder werd (maand of 2). Dus ik denk dat je dit pas goed kan inschatten als je zelf ook wat meer ontspant.

Een week is kort, en ik denk eigenlijk dat zo'n proeftijd helemaal niks zegt omdat het te kort is, julie beiden moeten wennen en het ook nog eens belachelijk warm is.

Braaf aan de hand en braaf onder het zadel zijn denk ik 2 verschillende dingen. Maar als hij toch redelijk rustig blijft of in elk geval snel wat ontspant als jij zo zenuwachtig bent, dan denk ik dat dat in elk geval een goed teken is :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:31

Hoe vaak heb je er bij de vorige eigenaar opgezeten.
Ik persoonlijk geef geen paard mee op proef. Dan komen ze maar vaker bij mij rijden, voordat ze een beslissing nemen.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:39

Bedankt voor jullie reacties!
We hebben een keer op het paard gereden voor we hem op proef kregen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen paard mee op proef zou geven, ik zou er zelf met mijn paard ook niet aan beginnen denk ik ;) . Deze man (handelaar en pensionstal) stelde het zelf voor en het leek mij een goede manier om iets meer inzicht te krijgen in hoe het paard is. Een week is inderdaad heel erg kort, daar kom ik nu ook achter!
Met het rijden bij de stal waar hij stond, was hij braaf. Ik voelde me toen goed op zijn rug, hoewel wat gespannen door de nieuwigheid.
Wat ik positief vind tot nu toe, is dat hij snel herstelt bij schrik en spanning. Hij schrikt, kijkt de kat uit de boom en loopt de volgende keer alweer rustiger langs bijvoorbeeld een schaap. Ik hoop dat we vanavond allebei al weer wat rustiger zijn.
En inderdaad, de warmte helpt ook niet mee :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:51

Hier hetzelfde als bij Blabla. Mijn eerste paard, een 4 jarige PRE merrie, is nu kleine 2 maanden bij ons. Paardlief was de eerste weken ook helemaal niet zichzelf, en zeer zeker de eerste week niet. Daarna begon het langzaam aan steeds beter te gaan. Stukje bij beetje kwam het paard te voorschijn dat ik tijdens mijn 3 bezoeken aan de voormalig eigenaar had leren kennen. Cool in haar hoofd, zowel in de bak als met het rijden buiten.
Zo vroeg opstappen als jij gedaan hebt vind ik erg snel, want het paard heeft nog helemaal geen tijd gehad om aan jullie en aan zijn nieuwe omgeving te wennen. En als je maar één week hebt dan wil/moet je misschien sneller gaan dan je normaal gedaan zou hebben.
Naar mijn idee zegt het gedrag van het paard bij de oude eigenaar meer over het paard dan hoe het nu bij jullie gaat. Is verlening van de proeftijd evt. een optie? Anders zit er niet veel anders op dan er veel tijd mee door te brengen en om op je gevoel af te gaan, lijkt mij.

Zelf ben ik al snel begonnen om met mijn merrie grondwerk te doen (met kundige begeleiding) om aan het vertrouwen, de band en het respect te werken. Al ben je op de grond rustiger dan te paard.
Ik merk heel duidelijk verschil tussen het verzorgpaard dat ik eerst had, en mijn eigen paard. Verzorgpaard was op de grond veel betrouwbaarder dan onder het zadel. Dat laatste maakte mij best onzeker.
Mijn eigen merrie is onder het zadel bomproef en ik voel me bij en met haar hartstikke 'veilig'. In de omgang is ze ook betrouwbaar, maar een stuk speelser en soms onrustiger, passend bij haar leeftijd.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:00

Emma_s_girl schreef:
Hier hetzelfde als bij Blabla. Mijn eerste paard, een 4 jarige PRE merrie, is nu kleine 2 maanden bij ons. Paardlief was de eerste weken ook helemaal niet zichzelf, en zeer zeker de eerste week niet. Daarna begon het langzaam aan steeds beter te gaan. Stukje bij beetje kwam het paard te voorschijn dat ik tijdens mijn 3 bezoeken aan de voormalig eigenaar had leren kennen. Cool in haar hoofd, zowel in de bak als met het rijden buiten.
Zo vroeg opstappen als jij gedaan hebt vind ik erg snel, want het paard heeft nog helemaal geen tijd gehad om aan jullie en aan zijn nieuwe omgeving te wennen. En als je maar één week hebt dan wil/moet je misschien sneller gaan dan je normaal gedaan zou hebben.
Naar mijn idee zegt het gedrag van het paard bij de oude eigenaar meer over het paard dan hoe het nu bij jullie gaat. Is verlening van de proeftijd evt. een optie? Anders zit er niet veel anders op dan er veel tijd mee door te brengen en om op je gevoel af te gaan, lijkt mij.

Zelf ben ik al snel begonnen om met mijn merrie grondwerk te doen (met kundige begeleiding) om aan het vertrouwen, de band en het respect te werken. Al ben je op de grond rustiger dan te paard.
Ik merk heel duidelijk verschil tussen het verzorgpaard dat ik eerst had, en mijn eigen paard. Verzorgpaard was op de grond veel betrouwbaarder dan onder het zadel. Dat laatste maakte mij best onzeker.
Mijn eigen merrie is onder het zadel bomproef en ik voel me bij en met haar hartstikke 'veilig'. In de omgang is ze ook betrouwbaar, maar een stuk speelser en soms onrustiger, passend bij haar leeftijd.

Ik zou inderdaad rustiger aan doen als hij nu als mijn eigen paard op stal stond. Mijn idee zou zijn om zeker de eerste week gewoon niet te rijden en te starten met elkaar rustig leren kennen. Grondwerk trekt mij ook erg aan +:)+ Ik denk inderdaad dat zijn gedrag op zijn oude stal meer over hem zegt dan wat hij nu laat zien met rijden. We gaan voor nu maar rustig door en letten zo goed mogelijk op wat al gaat en wat niet. Een verlenging van de proeftijd zouden we natuurlijk kunnen bespreken met de eigenaar!
Wat fijn dat het inmiddels met jouw paard zo geod gaat :9

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:08

Ja, daar ben ik ook erg blij mee. Zeker omdat het mijn eerste paard is en ik evengoed nog veel moet leren. Als tiener op een manege gereden, je kent dat wel ;-). De dagelijkse dingen weet ik wel, maar ik kom genoeg tegen waar ik nooit eerder mee te maken had. Gelukkig heb ik veel mensen met meer ervaring om mij heen die graag bereid zijn om mee te denken.
Ben benieuwd of de eigenaar van jouw ruin open staat voor verlenging.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:16

Mensen om je heen die je met raad en daad bij kunnen staan, is inderdaad erg fijn! Onze staleigenaren staan helemaal voor ons klaar en dat geeft een veilig gevoel. Rijden op een manege is echt totaal anders dan een eigen paard hebben. Kun je je voorstellen dat we ons de eerste dag afvroegen met welk materiaal we het handigst uit konden mesten? := Dat leert gelukkig snel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:20

Ik ben wel benieuwd welke handelaar het is, dat kan soms ook nogal doorslaggevend zijn met wat je in huis haalt... (mag je pben. mocht je daar behoefte aan hebben)
Verder is een week op proef ook eigenlijk te kort, want zoals je zelf merkt kunnen jij en je paard in korte tijd nog lang niet genoeg aan elkaar wennen.
Op zich is het toch ook prima als je lekker aan de hand blijft stappen? Vraag anders hulp om eens wat te doen aan de longeerlijn, neem een lesje bijv.

Ik wil je wel met klem aanraden om het paard te keuren. Succes ermee :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-12 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:25

Een week proeftijd is wel kort, ja.
Ik had mijn Fjord ook op proef en toen had ik twee weken de tijd: maar ik had goed contact met de oude eigenaar en als ik nog ietsje langer nodig had gehad, dan had dat waarschijnlijk ook wel gekund. Ik heb mijn Fjord wel particulier gekocht en niet bij een handelaar.

Heel verstandig dat je er niet meteen los op bent gaan zitten!
Ik heb de eerste keer erop (dat was pas na 2 dagen ofzo, want ik had toch 2 weken proeftijd) les gehad van de staleigenaresse en daarbij had zij m'n paard aan de longeerlijn. Dat was niet omdat het paard zo gespannen was, want die was echt heel nuchter: maar dat was meer omdat ik zelf heel onzeker ben.
Verder heb ik nog een heel weekend lang dagelijks les gehad van de instructeur van mijn staleigenaresse, die nu nog steeds mijn instructeur is.

Verder de eerste dagen met het paard aan de hand het erf verkend en lekker poetsen enzo. Ze stond toen ook de eerste paar dagen in de paddock voordat ze in de groep op de wei mocht. Mijn paard voelde zich eigenlijk meteen thuis.

***edit*** En wat Joolien boven mij zegt is heel verstandig: altijd laten keuren door een onafhankelijke dierenarts! Op z'n minst een klinische keuring, maar als er aanleiding is voor röntgenfoto's, moet je dat ook laten doen!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:17

Om te kunnen beslissen of het paard bij je past, moet je weten op basis van welke criteria je beslist. Moet hij aanhankelijk zijn, rustig of juist voorwaarts? Maak een lijstje en doe onderzoek naar die eigenschappen. Daarnaast moet je er dus rekening mee houden dat bijna elk paard niet volledig zichzelf is na een verhuizing. Maar ook met die huidige spanning zie je welk vlees je in de kuip hebt. Wordt hij onbeleefd of blijft hij braaf? Ik vermoed dat jij het vooral belangrijk vindt dat hij betrouwbaar is. Nou, dan mag hij best kijkerig zijn, maar eigenlijk geen stap verkeerd zetten. Succes!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 16:30

Joolien schreef:
Ik ben wel benieuwd welke handelaar het is, dat kan soms ook nogal doorslaggevend zijn met wat je in huis haalt... (mag je pben. mocht je daar behoefte aan hebben)
Verder is een week op proef ook eigenlijk te kort, want zoals je zelf merkt kunnen jij en je paard in korte tijd nog lang niet genoeg aan elkaar wennen.
Op zich is het toch ook prima als je lekker aan de hand blijft stappen? Vraag anders hulp om eens wat te doen aan de longeerlijn, neem een lesje bijv.

Ik wil je wel met klem aanraden om het paard te keuren. Succes ermee :)

Dank je wel! Als we hem willen houden, laten we hem zeker klinisch keuren. We hebben eerder een paard op het oog gehad, waar we niets aan hadden gezien of gevoeld en die toch af werd gekeurd voor aankoop. Het risico is gewoon te groot.
Vanavond gaan we weer doen wat we gisteren deden: heel rustig stappen en zolang het niet goed voelt voor mij is dat inderdaad aan de hand. Ik merk vanzelf als ik verder wil :j Ik wil de eigenaar van de stal gaan vragen of ik maandag of dinsdag een lesje kan nemen bij haar en als dat prettig is, inderdaad aan de longe!
Je hebt zo een PB ;)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 16:33

/3
mairead schreef:
Een week proeftijd is wel kort, ja.
Ik had mijn Fjord ook op proef en toen had ik twee weken de tijd: maar ik had goed contact met de oude eigenaar en als ik nog ietsje langer nodig had gehad, dan had dat waarschijnlijk ook wel gekund. Ik heb mijn Fjord wel particulier gekocht en niet bij een handelaar.

Heel verstandig dat je er niet meteen los op bent gaan zitten!
Ik heb de eerste keer erop (dat was pas na 2 dagen ofzo, want ik had toch 2 weken proeftijd) les gehad van de staleigenaresse en daarbij had zij m'n paard aan de longeerlijn. Dat was niet omdat het paard zo gespannen was, want die was echt heel nuchter: maar dat was meer omdat ik zelf heel onzeker ben.
Verder heb ik nog een heel weekend lang dagelijks les gehad van de instructeur van mijn staleigenaresse, die nu nog steeds mijn instructeur is.

Verder de eerste dagen met het paard aan de hand het erf verkend en lekker poetsen enzo. Ze stond toen ook de eerste paar dagen in de paddock voordat ze in de groep op de wei mocht. Mijn paard voelde zich eigenlijk meteen thuis.

***edit*** En wat Joolien boven mij zegt is heel verstandig: altijd laten keuren door een onafhankelijke dierenarts! Op z'n minst een klinische keuring, maar als er aanleiding is voor röntgenfoto's, moet je dat ook laten doen!

Fijn hoor als het op die manier kan en je de tijd kunt nemen om aan elkaar te wennen. Ik ga ook vragen of de proeftijd in ieder geval een week langer kan worden. Als ik de reacties lees, die toch wel herkenbaar zijn, dan krijg ik wel moed dat het gewoon wennen is voor hem en het goed komt

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 16:36

EvelienKiss schreef:
Om te kunnen beslissen of het paard bij je past, moet je weten op basis van welke criteria je beslist. Moet hij aanhankelijk zijn, rustig of juist voorwaarts? Maak een lijstje en doe onderzoek naar die eigenschappen. Daarnaast moet je er dus rekening mee houden dat bijna elk paard niet volledig zichzelf is na een verhuizing. Maar ook met die huidige spanning zie je welk vlees je in de kuip hebt. Wordt hij onbeleefd of blijft hij braaf? Ik vermoed dat jij het vooral belangrijk vindt dat hij betrouwbaar is. Nou, dan mag hij best kijkerig zijn, maar eigenlijk geen stap verkeerd zetten. Succes!

Klopt helemaal, ik zoek een betrouwbaar paard! Dat hij angstig is in een totaal nieuwe omgeving vind ik heel logisch en neem ik hem natuurlijk helemaal niet kwalijk. Hij mag best ergens van schrikken ook, dat is nu eenmaal zijn natuur. Maar wegschieten, daar schrik ik weer van, dus dat is minder. Hij was gisteren inderdaad kijkerig en aan de hand ging het toch goed en konden we hem gerust stellen. Vandaag proberen we het weer in dezelfde binnenbak, misschien is het nu al bekender en dus minder eng voor hem (en dus voor mij ;) ).
We hebben een lijstje gemaakt van wat wij belangrijk vinden en eigenlijk voldoet hij tot nu toe aan alles, behalve dat nu dus lastig in is te schatten hoe braaf hij precies is met rijden.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:03

Hoe is het rijden gegaan? Heeft je dochter het paard ook nog uitgeprobeerd?

Wij kwamen vandaag in het bos een peloton speed-marsende militairen tegen. Die waren ook wel eng, hahaha. Maar verder dan een beetje dribbelen ging het gelukkig niet. De heren hadden op een gegeven moment ook in de gaten dat ze maar beter even rustig aan konden doen ;-).
De drie RTV's (terrein-buggy-achtige gemotoriseerde 4-wielers) die wij even daarvoor tegenkwamen maakten daarentegen minder indruk.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:07

Emma_s_girl schreef:
Hoe is het rijden gegaan? Heeft je dochter het paard ook nog uitgeprobeerd?

Wij kwamen vandaag in het bos een peloton speed-marsende militairen tegen. Die waren ook wel eng, hahaha. Maar verder dan een beetje dribbelen ging het gelukkig niet. De heren hadden op een gegeven moment ook in de gaten dat ze maar beter even rustig aan konden doen ;-).
De drie RTV's (terrein-buggy-achtige gemotoriseerde 4-wielers) die wij even daarvoor tegenkwamen maakten daarentegen minder indruk.

Het ging goed vandaag! Gisteren alleen wat gewandeld en rond gekeken op het terrein. Hij leert de omgeving al meer kennen en dat merk je in zijn ontspanning. Vanmiddag met mijn dochter naar hem toe gegaan. Ze heeft hem zelf helemaal gepoetst en gezadeld en was zo lekker bezig :+: In de bak rustig gaan stappen en ook wat gedraafd. Ik ben er ook nog even op geweest en durfde ik twee dagen geleden niet los, nu heb ik gewoon lekker wat gestapt (en ja, los *\o/* ). Het draait dus echt om vertrouwen opbouwen van beide kanten. Ik heb er al weer meer vertrouwen in dat het goed gaat komen! Morgen gaan we gewoon weer op ons eigen tempo lekker klooien en durf ik vast ook te draven. Ik heb vandaag ook de Bach rescue spray uit de kast gehaald en wie weet helpt dat ook een beetje, kan iig geen kwaad.
Wat fijn dat het zo goed ging vandaag in het bos *\o/* Wat jullie tegen kwamen zou de beste eng vinden, geweldig toch dat ze zo rustig bleef +:)+

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:16

Nou, dat klinkt hoopvol! Fijn dat er aan beide kanten vooruitgang zichtbaar is en dat je nu al meer durft +:)+ .

Ja, ben best trots op mijn kleine spaanse meid :)) .

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:42

Emma_s_girl schreef:
Nou, dat klinkt hoopvol! Fijn dat er aan beide kanten vooruitgang zichtbaar is en dat je nu al meer durft +:)+ .

Ja, ben best trots op mijn kleine spaanse meid :)) .

En op jezelf natuurlijk ook +:)+
Stapje voor stapje komen we er wel :j

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:52

Klinkt super :)!!

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:55

Is er iemand die jullie (jou en je dochter) les kan geven? Begeleiden om samen te wennen aan elkaar? Soms is het heel erg fijn als je iemand hebt die je erdoor heen praat.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:47

We hebben inderdaad begeleiding op stal en ook de mogelijkheid les te nemen. Gisteren heb ik de stalhouder gevraagd er in ieder geval even bij te blijven om te kijken hoe het ging. Dat gaf een prettiger gevoel. Ik vind het wel fijn om nu nog even op ons eigen tempo zo door te gaan, vandaag en morgen, maar als hij blijft of als een tweede proefweek mogelijk is, gaan we zeker lessen nemen met hem!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:21

Klinkt in de basis allemaal erg positief. Hij is wel iets gespannen, maar raakt niet in paniek, ontspant daarna ook en is verder braaf in de omgang, etc. Ook erg dapper dat je de uitdaging met jezelf aan gaat (erg herkenbaar :D ). Het heeft mij heel veel opgeleverd!
Ik heb zelf veel gehad aan grondwerk en NH dingen (onder begeleiding). Daaruit kwam bij mij naar voren dat het met het vertrouwen wel goed zit, maar dat op het gebied van respect nog wel wat puntjes te scoren zijn. ;)

Er is een ding wat ik je ter overweging mee wil geven:
Weet absoluut niet of het bij jullie van toepassing is, maar heb het om me heen wel vaker gezien.
Paarden die van een handelaar afkwamen en daar niet echt werden "vetgemest", zal ik maar zeggen,
en dus komen ze makkelijk naar je toe (zin in eten), en zijn braaf onder het zadel (hebben niet overdreven veel energie).
Als je ze dan op een iets rijker rantsoen zet, blijken ze toch meer pit te hebben dan je in eerste instantie had gedacht.

Nogmaals geldt absoluut niet voor alle handelaren, en misschien ook niet bij jullie, maar heb het vaker om me heen gezien, dat iemand die dacht een heel rustig paard te hebben gekocht, toch verrast werd door een veel energieker karakter dan in de eerste kennismaking tot uiting kwam. Zeker omdat je zo bewust op zoek bent naar een rustig paard.

Veel succes met je keuze!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 17:32

Dank je wel voor je reactie! Ik heb gelukkig niet de indruk dat dat laatste hier speelt met de handelaar. Hij was daar namelijk ook pas krap een week in huis en is ook een beetje "chubby" :D De handelaar is ook heel begaan met hoe het met het paard gaat en belde gisteren nog om te vragen hoe hij het doet. Hij komt van iemand die de laatste tijd niet heeft kunnen rijden en heeft dus weinig gedaan en buiten gestaan met lekkere hapjes er op toe zo te zien. Ik kan me wel voorstellen dat hij op een gegeven moment wat brutaler gaat worden als hij echt thuis is. Op de grond kan ik dat prima handelen en als ik een paard ken ben ik ook niet zo bang van een beetje pit met rijden. Het is voor mij voornamelijk het onbekende, nieuwe waardoor ik nerveus wordt.
Vanmiddag heeft mijn dochter even gereden, maar het was een gedoe van jewelste op stal met allerlei werkzaamheden en bijkomend lawaai en heen en weer gerij. Dochterlief werd er onrsutig van en heeft het bij wat stappen gelaten tot hij wat ontspande. Ik heb het hele gebeuren nog even gesproken met instructrice en die sprak me moed in ;) Hij doet het super goed, is wel wat kijkerig, maar zet geen stap verkeerd tot nu toe op een enkel dribbeltje na. Ze overtuigde me dat we gewoon wat meer aandacht van hem moeten vragen, wat meer moeten gaan doen. Dan heeft hij niet continu de tijd om overal op te letten en moet hij meer met mij bezig zijn. Klinkt ook logisch. Vanavond is het werk op stal weer klaar en is het rustiger. Ik heb me dus vast voorgenomen om er gewoon op te gaan en wat te gaan rijden en nu het een paar keer goed is gegaan niet meer alleen afwachtend te zijn :j

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:45

Succes vanavond. Ben benieuwd hoe het is gegaan!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:29

Mmm, zelfs en beetje chubby zeg je, als hij dan eenmaal op het juiste gewicht is, wordt hij misschien energieker. Nee hoor, ik plaag je maar een beetje. :))

Polderpaard schreef:
[We hebben een lijstje gemaakt van wat wij belangrijk vinden en eigenlijk voldoet hij tot nu toe aan alles.

Hij klinkt iig als een fijn eerlijk paard, als er daarnaast een klik is en hij is gezond (idd check laten doen door onafhankelijke DA) dan denk ik dat het helemaal goed gaat komen.

Als je de tijd neemt en bereid bent om naar je paard te luisteren en, zoals jij, aan jezelf te werken, dan maakt het niet uit waar je later tegen aanloopt, je komt er dan altijd wel weer uit. Je leert dan zelf ook veel en kan beter met situaties omgaan, die je nu misschien nog als moeilijk of eng zou betitelen.

Mijn paard is nl. ook niet een paard dat ik zelf zou kiezen als eerste eigen paard, maar dat liep nou eenmaal zo. Door veel aan mezelf te werken, heb ik de afgelopen drie jaar veel nieuwe dingen geleerd/ontdekt en hebben we ondertussen veel plezier samen. Ik zou echt geen ander paard meer willen.

Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar jullie "proefpaard", heb je ook een foto?