Vliegendeken/exceemdeken ophouden met dit hete weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Vliegendeken/exceemdeken ophouden met dit hete weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 18:31

Ik zit met een dillema:

Mijn merrie is erg gevoelig voor muggenbeten, en loopt het risico als ze gestoken wordt om helemaal onder de bulten te komen zitten, van kop tot staart.
Daarom heeft ze altijd een vliegendeken op, en zelfs een exceemdeken bij heel veel muggen. Die komen ook de stal binnen omdat ze een open buitenluik heeft, de deken heeft ze in elk geval altijd 's avonds/nachts op.

Maar wat nu te doen met deze hitte? Toch gewoon op doen of het risico op muggenbeten nemen omdat het anders met deken veel te heet is?

Wat doen jullie nu met jullie paard met zomerexceem? Wel of geen deken?

Arvensis

Re: Vliegendeken/exceemdeken ophouden met dit hete weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:56

Mijn paard heeft dan wel geen exceem, maar houdt wel haar vliegendeken op, die tevens uv werend is..
Ik had denk ik gewoon het deken opgehouden en haar evt op het heetst van de dag even in de schaduw gezet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:02

Ik heb de vliegendeken vandaag uiteindelijk toch opgehouden, mijn paard zweette er wel licht onder, maar zonder de deken zet hij letterlijk geen stap uit de schuilstal. Kiezen tussen twee kwaden dus...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:18

mijn paard heeft ook exceem, ik hou de deken op en zet hem gewoon in een wei met een schaduw plek en schuilschuurtje zodat hij altijd eventjes lekker kan rusten en niet in de felle zon hoeft te zitten. ik had hem 5 minuten zonder deken gezet om te kijken hoe dat zou gaan, nou hij flipte, alle vliegen doken op hem af en maakte hem echt gewoon helemaal gek! dus toen heb ik de deken maar weer gauw opgedaan. zonder deken gaat bij hem echt niet !

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:29

Hier blijven de dekens ook gewoon op. Ze zijn juist veel koeler met deken dan zonder.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:33

mijne heeft geen eczeem, wel een boerka.vanwege hetzelfde als TS - muggen..
maar vroeg in de ochtend staat ie al echt flink te zweten. dus gaat ie overdag af, en dan flink sprayen, en s avonds weer om.
kiezen tussen 2 kwaden ; overhitting, of muggenbulten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:37

Onze zomereczemer heeft haar deken ook gewoon om. Keer extra controleren en dat was het.
Die paar dagen komt ze ook wel door met deken, ze kan in de schaduw en heeft voldoende water.

Bovendien is ze het zo gewend ook als bescherming tegen andere vliegbeesten, dat ze erg onrustig zou zijn zonder deken.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 03:24

Hoi, :)
dit is een probleem waar ik ook vaak over twijfel. Ik wissel vaak de exceemdeken voor een vliegendeken op hele warme dagen, maar meestal alleen als ze de wei op gaat aangezien een vliegendeken snel kapot gaat bij schuurpogingen. Vandaag omdat het zo warm was toch gewisseld op stal, maar ze stond eronder te zweten toen ik s' avonds terugkwam. Terwijl ze op de middag onder de exceemdeken niet zweette. Daar keek ik wel even raar van op. Anyway, gauw nog even tuinslang boven gehaald dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 04:11

Mijne heeft een eczeemdeken op en zweet er wel onder (vooral onder dat zwarte elastiek van de buikflap) maar moet hem tóch ophouden. Het is hier zo erg met de dazen dat als ik de deken af zou halen,ze helemaal onder de bulten zit. Laatst had ik de deken wel afgehaald,en haar hele hals was dik door die steken.... Nou,dan mag ze toch maar wat zweten :)

Pony loopt als het even kan altijd bloot,die wordt niet gestoken door dazen,maar alleen gewone vliegen gaan op haar zitten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:49

Ik heb hem afgedaan.. Morgen ook nog af , en dinsdag gaat ie weer op.
Vind het echt te warm :n

Heb voor de zekerheid haar staart vanmorgen nog gewassen met teershampoo maar ik wil
haar gewoon niet met eczeemdeken op de wei zetten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:52

Ik laat de vliegendeken gewoon op, de deken is UV-reflecterend en de mijne zweet er echt niet onder, zonder deken denk ik dat hij het warmer heeft met zijn bruine vacht.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:54

Ik heb de vliegendeken gewoon op, de deken is dan ook uv werend.
Hij voelde er gister lekker koel onder!
Mijn paard is ook nog eens zwart.
En gelukkig hebben de paarden een stukje schaduw in het land.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:25

UV werend wil alleen zeggen dat het een bepaalde zonnestraling weert.maar het word er wel net zo warm onder..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:32

Ik laat de eczeemdeken aan, ze had er geen eens onder gezweten. Paard kan wel heel de dag in een schuilstal in de schaduw staan als ze wil. Zonder deken wordt ze knettergek van de dazen en insecten, ze trekt die echt aan (zwart paard) en ik heb liever niet dat ze gaat lopen rennen met dit weer.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:20

Ik heb hem vandaag tss 12 en 20 u ook afgedaan, het was hier buiten in de schaduw 30+°! Het was blijkbaar ook te warm om te schuren. Mss zijn de muggen ook niet zo actief bij zo'n heet weer? of net wel?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:46

Ik laat de deken af.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:49

Yellow_Sun schreef:
Ik heb hem vandaag tss 12 en 20 u ook afgedaan, het was hier buiten in de schaduw 30+°! Het was blijkbaar ook te warm om te schuren. Mss zijn de muggen ook niet zo actief bij zo'n heet weer? of net wel?

30 graden? Hier haalde het kwik de 38 :=

Rond schemering zijn de muggen het actiefst, dus het kan goed kloppen dat je paard nergens last van had. Gelukkig maar!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:06

Ik heb mijn rambo sweet itch hoody opgelaten, paard om 3 uur gecheckt, en enkel licht bezweet bij der elleboog, dus ging prima :j