Armagnac Trektocht Frankrijk, Evelien Hilterman

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LotjeHope

Armagnac Trektocht Frankrijk, Evelien Hilterman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:14

Beste Bokkers,
Graag wil ik jullie mijn verhaal vertellen. Samen met een stalgenoot zou ik een super leuke vakantie voor de boeg hebben: een trektocht in Frankrijk, individueel, 6 dagen, 6 uur te paard. Helaas liep het allemaal heel anders dan gepland en waren we blij dat we er nog redelijk ongeschonden vanaf kwamen. Hieronder het hele verhaal...

Zelf heb ik 13 jaar rijervaring, waarvan 7 jaar buiten. Mijn stalgenoot heeft 43 jaar rijervaring, waarvan ongeveer 40 jaar buiten.

Op 8 juli 2012 was het eindelijk zover. Mijn ouders brachten ons naar Evelien en we konden eindelijk zien op wat voor een paard wij de trektocht zouden maken. Mijn stalgenoot kreeg Kaola toegewezen, een lief bruin paard die niet vast kon staan, want dan ging hij hangen. Ook met aansingelen had hij problemen (ook als je het heel rustig deed, maar gelukkig bestaan er suikerklontjes… Evelien vertelde ons dat dit kwam doordat er gasten waren geweest die hem toch vastgebonden hadden, wat mis ging). Ik kreeg Cochise toegewezen, erg leuk paard om te zien. Evelien vertelde over hem dat hij een hekel aan ruiters had en schuw was, waardoor hij soms lastig te pakken was. Later vertelde ze ook dat hij kaartlezen nog niet echt gewend was, ik hem als ik wilde drinken uit mijn bidon beter stil kon zetten en ze had hem 1x aan de longeerlijn een poncho aan het zadel gebonden en ze was blij dat ze er toen niet op zat. Maar goed, ik mocht meteen bij hem komen en het was echt een heel leuk paard om te zien.
Naast ons waren er nog een Engelse moeder en dochter. De moeder kreeg Mike toegewezen, een stik brave pony, en de dochter kreeg Lasso, een mooi groot wit paard die bitloos gereden werd en er in de galop vaak als een konijn vandoor wilde (dit kwam volgens Evelien doordat er gasten waren geweest die hem alleen maar hard lieten gaan).

Maandag gingen we op pad, de eerste 2 uur ging Evelien met ons mee en konden wij wennen aan de paarden en aan het kaartlezen. Evelien vroeg mij een keer voorop te lopen, zodat zij kon kijken of de Engelse dochter goed met Lasso overweg kon in de galop. Na 2uur mochten we zelf verder, het begin ging erg goed. Na de lunch moesten we de oude spoorlijn weer volgen. Toen we op deze spoorlijn zaten moesten we over een modderpad best stijl omhoog (doordat het een smal pad was en wij geadviseerd waren een stukje daarvoor af te stappen, liepen wij ernaast). Het pad omhoog was best glad (mijn stalgenoot en ik liepen op ariats met een gladde zool) en mijn stalgenoot gleed dan ook uit… Kaola kwam over haar heen te staan (ondanks dat ze ernaast liep) en deed gelukkig heel erg zijn best niet op haar te staan en dat ging gelukkig ook goed. De Engelse moeder kwam zonder problemen boven en mijn lieve stalgenoot heeft de Engelse dochter en mij een handje ondersteund voor de zekerheid. Boven moesten we nog een heel stuk door een best dicht begroeid pad waar je je voeten goed op moest tillen, anders struikelde je door de bramentakken e.d.. Eenmaal het pad uit gekomen stonden er Engelsen op de hoek te applaudisseren en ‘bravo’ te roepen, dat we erdoor gekomen waren.

Ik was aardig van slag, je vriendin onder een paard zien liggen is niet bepaald fijn. Eenmaal op ons overnachtingadres aangekomen was ik dan ook boos en wilde er graag met Evelien over praten. Haar reactie: ‘kom, we gaan de paarden in de wei zetten’. Mijn stalgenoot en ik wachtte en zeiden wat er was gebeurd. Evelien zei eerst dat we het verkeerde pad genomen hadden. Nee, dat hadden we niet want er hing een lintje. Toen we dat zeiden lachte ze ons uit dat we daar uitgegleden waren, maar toen we naar onze schoenen wezen hield ze daarmee op en begreep ze het wat beter.
Evelien verzekerde ons dat er niet meer van zulke paden kwamen, dus na een goede douche, heerlijke eten en goede nachtrust gingen we dinsdag er weer met goede moed tegenaan. Met de Engelse hadden we afgesproken dat we los van elkaar gingen en dat wij als eerste zouden vertrekken.

De volgende morgen kregen we Cochise in het weiland zoals gezegd niet te pakken, gelukkig kwamen de Engelsen een kwartiertje later en konden we met een beetje tactisch paarden pakken en eruit halen Cochise toch te pakken krijgen. Poetsen, opzadelen en op pad. We werden liefdevol uitgezwaaid door de Belgen (van het overnachtingadres), heel leuk was dat!

Het kaartlezen ging steeds ietsje beter op Cochise, zolang ik mijn armen strak langs mijn lijf hield en niet teveel met de kaart kraakte was hij aardig rustig eronder. Mijn bidon uit mijn zadeltas pakken bleef matig gaan, ik moest wel uit het gezichtsveld van Cochise blijven…

We waren goed op pad, we hadden de paarden lekker een stuk hard laten draven zodat ze hun energie wat kwijt konden (we wisten niet zeker of we er konden galopperen en het was ons de dag daarvoor helaas niet verteld). Toen we bij een boerderij kwamen waarvan ik twijfelde of het bij de weg klopte waar we voor mijn gevoel op zaten, stelde ik aan mijn stalgenoot voor hier even af te stappen, zodat we samen de kaart konden bekijken (de paarden konden niet naast elkaar lopen, wat ik heel erg jammer vond). Wij zetten onze paarden stil en ik stapte als eerste af (Cochise vond het raar als andere mensen op- of afstapten, dus hadden we een soort van afgesproken dat we omstebeurt afstapten). Helaas ging het tijdens het afstappen niet goed, ik had Cochise netjes stilgezet met de waarschuwing dat ik af ging stappen, maar tijdens het afstappen schrikt hij ergens van en wil ervandoor, ik houd hem met de teugels bij me, maar daarop geeft hij een harde trap (hoef met ijzer ) die op mijn bovenbeen belandde. Zoals jullie begrijpen was het vallen op het asfalt onvermijdelijk. Cochise schoot ervandoor, maar stopte op het gazon van de boerderij en begon daar te eten. Van alle kanten kwamen lieve mensen ons te helpen, ik werd in een busje gezet met deken om en Cochise werd gevangen en vastgehouden. Mijn stalgenootje heeft Evelien gebeld om ons op te halen, die bood een ander paard aan (op het paard zou je er niets meer van voelen zei ze), maar aangezien ik met veel ondersteuning zelfs amper kon lopen en het echt verschrikkelijk pijn deed, hebben we dat afgewezen, dus kwam Evelien ons met de trailer halen. Ik heb mijn stalgenoot nog gezegd dat ze met liefde met de Engelsen mee mocht, maar samen uit is samen thuis zei ze. Met Evelien hebben we eerst de spullen bij de Belgen opgehaald en zijn toen naar Evelien thuis gegaan om de paarden terug te brengen. Ik bleef in de auto zitten, maar mijn stalgenoot hielp Evelien met Kaola en Cochise terugzetten, waarbij Cochise op zijn achterste benen stond en met zijn voorbenen stond te maaien toen hij bij het andere paard in de wei gezet werd (hij had hier nog niet bijgestaan). Na van het toilet gebruikt gemaakt te hebben heeft Evelien ons op verzoek naar Chateau de Buros gebracht, waar mijn ouders in een gîte logeerden. Eenmaal daar vroeg ik Evelien wat we met het geld gingen doen. ‘Betaald is betaald’, zei Evelien, dus ik zei; ‘rijden is rijden en dit was geen rijden’. Evelien zou ons er nog over bellen.

Woensdag ben ik naar de huisarts gegaan. Er was niets kapot, maar paardrijden kon en mocht ik absoluut niet meer. Gelukkig konden we in het Chateau terecht en hebben we er samen met mijn ouders nog een hele leuke vakantie van gemaakt (onder het genot van een goede dosis pijnstillers). Donderdagmiddag belde Evelien en vrijdag kwam ze langs. We hebben 12% terug gekregen…
Op het boekingsformulier staat: ‘Indien men op eigen verzoek de vakantie afbreekt heeft u geen recht op restitutie van de aanbetaling’. We hebben de vakantie niet op eigen verzoek afgebroken, maar waren genoodzaakt, ook wegens medisch advies…

Na terugkomst in Nederland ben ik hier nogmaals naar de huisarts gegaan, aangezien ik nog steeds niet zuiver liep. Haar antwoord daarop was veel rust. Grote spieren zijn er niet gescheurd, kleine misschien wel. Ze adviseerde niet paard te rijden, aangezien dat teveel kon irriteren (maar je begrijpt, niet rijden irriteert mij nog meer, dus rustig aan toch weer op mijn eigen brave paard gezeten). Tot op de dag van vandaag zit er nog een ei op mijn been en heb ik nog elke dag veel last van mijn lijf.

Erg jammer dat een vakantie waar je zo naar uitkijkt op deze manier moet aflopen. Een ongeluk met paarden kan op de braafste paarden gebeuren, maar als dit paard betrouwbaar was geweest, zoals beloofd, had dit zeker weten niet hoeven gebeuren.

Het contact wat we achteraf met Evelien gehad hebben was niet netjes. We wilden graag het email adres van de Engelsen hebben, maar dit kregen we niet. Wel kregen we een aanvallende mail met de vraag of we getuigenis wilden, terwijl dit echt niet onze bedoeling was. Het enige wat ik wilde was leuk contact houden met de dochter en een paar foto’s sturen. We mochten de foto’s naar haar sturen en dan stuurde zij ze door, maar je begrijpt dat we dat niet gedaan hebben.

Het had super leuk kunnen zijn, maar Cochise was (nog) geen goed paard voor een trektocht naar mijn idee. Gelukkig zijn we er nog redelijk goed vanaf gekomen en hebben we nog een super leuke vakantie gehad.

Zo, dat was het verhaal…
Groetjes

Danseresje

Re: Armagnac Trektocht Frankrijk, Evelien Hilterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:31

Pfff, wat een verhaal zeg! Echt heel jammer dat een vakantie op zo'n manier moet aflopen! Overigens had ik bij je eerste alinea over de paarden al enige twijfels.
Weet je of de Engelsen hun vakantie wel hebben afgemaakt?
Sterkte ook trouwens met je herstel, hoop dat dat een beetje voorspoedig zal verlopen.

LotjeHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 17:07

De Engelsen hebben de trektocht volgens Evelien afgemaakt, maar aangezien ik geen contact meer met ze heb gehad weet ik het niet zeker...
Als je alles zo achter elkaar zet klinkt het inderdaad niet betrouwbaar, maar achter al die dingen kom je in de loop van de dag en stiekem hoop je dat het meevalt!

Het herstel gaat goed, dankje, maar helaas kostte dat wel een paar weken (gelukkig had ik nog vakantie en hoefde ik nog niet te studeren). Maar we hebben nog relatief veel mazzel gehad en daar ben ik heel blij mee...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:23

Tuurlijk, als je zelf in de situatie zit, dan zijn het allemaal losse dingetjes en ga je er van uit dat het allemaal wel mee zou kunnen vallen/mee zal vallen.
Maar het blijft zonde dat je zo'n negatieve ervaring hebt meegemaakt terwijl je je er waarschijnlijk flink op verheugd had!
Fijn ook dat het herstel voorspoedig verloopt. Hoop dat je er geen blijvende last van houdt!

Is er in engeland ook een soort van bokt? Misschien dat je een poging kan wagen de Engelsen te zoeken als je dat wilt (weet niet of je complete namen hebt of alleen voornamen?).

LotjeHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 14:18

Goede tip, zal eens kijken of ze een soort Engelse bokt hebben. Helaas heb ik alleen de voornamen, dus schat de kans klein dat het lukt, maar wie weet...

lagavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:24

Wat een verhaal. Klinkt niet alsof de paarden goed geselecteerd zijn voor dergelijke trektochten. Hoewel ik niet vind dat evelien jullie een vergoeding schuldig is (afbreken vakantie wegens medische redenen valt onder een eigen anuleringsverzekering) vind ik ook niet dat ze heel netjes met de situatie om is gegaan door zich achterdochtig te gedragen, je uit te lachen en dus niet serieus te nemen. Als zij de ritten goed had begeleid had zij naar je angsten geluisterd want jij bent de klant. Hoe ongegrond zij die angsten zelf dan ook mag vinden ze behoort jou serieus te nemen.

Zijn er meer mensen met deze slechte ervaringen? Heeft ze niet een gastenboek of reviews ergens op een of andere website? Zo niet dan kan jij er een schrijven om anderen te waarschuwen.

SuusSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:48

Hoi Hoi...

Ik wil toch even reageren op dit nare verhaal.... Ik kom relgematig bij Evelien vakantie vieren en heb altijd een super vakantie. Misschien had je moeten kiezen voor een vakantie met begleiding ipv nu alleen maar negatief te praten over Evelien....erg jammer

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:58

SuusSam schreef:
Hoi Hoi...

Ik wil toch even reageren op dit nare verhaal.... Ik kom relgematig bij Evelien vakantie vieren en heb altijd een super vakantie. Misschien had je moeten kiezen voor een vakantie met begleiding ipv nu alleen maar negatief te praten over Evelien....erg jammer

Dat is makkelijk zeggen. Uit dit verhaal lees ik duidelijk dat dit paard niet geschikt was om een trektocht te lopen. In mijn ogen is het onverantwoord dat Evelien deze twee op pad heeft gestuurd met dit paard.

Ik vind dat je er vanuit mag gaan dat wanneer er word aangegeven dat een trektocht zonder begeleiding mag, dit ook vertrouwd is om te doen.

Harstikke fijn dat jij goede ervaringen hebt met Evelien, maar dat betekend niet dat ts haar negatieve ervaring niet mag delen met ons.

LotjeHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:45

Het is niet dat in Evelien zwart wil maken en ik vind het fijn dat jij wel een goede ervaring bij d'r hebt, maar deze paarden waren op dat moment niet goed genoeg getraind om tijdens een individuele rit ingezet te worden. Wat is de lol om een een tocht met z'n tweeën te maken en dat de paarden dan niet naast elkaar kunnen lopen?! Daarnaast is kaartlezen essentieel en het werkt niet echt mee als je paard dit eng vindt...

Ik zeg zeker niet dat deze paarden nooit geschikt kunnen worden voor een tocht. Zelf heb ik regelmatig op 'probleempaarden' gereden buiten om ze 'bomproof' te maken voor ritten met gasten, dus ik mag wel zeggen dat een individuele tocht prima gekund had. En het kaartlezen ging met rustig oefenen ook steeds wat beter, maar ik vind dat ik tijdens een geboekte tocht ik hier niet verantwoordelijk moet zijn, maar moet kunnen genieten van een rit en zonder spastisch te hoeven doen op een kaart moet kunnen kijken.

Ik hoop dat Evelien deze paarden wat beter heeft getraind, want het was zeker een lief paard waar potentie in zat, als ze hem een half jaartje extra training had gegund... Mensen moeten een tocht maken bij degene waar ze zich goed bij voelen, maar ik vind dat naast goede ervaringen (die op elke trektochtsite goed aan bod komen) ook minder goede/slechte ervaringen geuit mogen worden, om degene een volledig beeld te geven. Zelf heb ik bij het uitzoeken van een tocht ook zoveel mogelijk ervaringen van mensen gelezen en daarop mijn keuze gebasseerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:57

Lijkt mij duidelijk....iemand die bij alle 'problemen' van de paarden roept dat het komt omdat andere gasten iets verkeerd hebben gedaan, die heeft duidelijk niet begrepen wat het is om professioneel te zijn en ervoor te zorgen dat haar gasten een top vakantie hebben.

javasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:47

HI
Ik wil hier toch even wat aan toevoegen , in eerste instantie pretendeer je toch echt dat je veel rij ervaring hebt .
Ten tweede met zo'n tocht trek je een paar goede schoenen aan ik persoonlijk zou daarvoor een paar berg wandelschoenen aan trekken … iedereen weet dat je de bergen in gaat en het behoorlijk glibberig kan zijn ,
Ik heb persoonlijk jaren lang dit soort tochten gemaakt via Evelien en daar ik goed voorbereid was heb ik nooit problemen onder vonden .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-07-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Sneer uit bericht gehaald

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:57

TS, wat een rotverhaal. Had juist een prachtige tocht kunnen zijn.
Ik denk dat als iemand paarden voor een tocht als deze aanbiedt deze toch echt kuikenmak moeten zijn. Als je al niet kunt opstappen, wat zeg ik, als je al niet een paard te pakken kan krijgen is die duidelijk niet geschikt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-07-15 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel van bericht verwijderd vanwege reactie op bericht dat verwijderd is

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:02

Balen TS! Gelukkig heb je niet al te veel schade.

Eens met Goof haar opmerking. Als je paarden niet 100% braaf zijn zou ik ze niet met toeristen durven meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:45

Ja, lekker veilig om met stevige wandelschoenen in stijgbeugels te stappen. :roll:

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu met TS haar been gaat, al is het al wat jaartjes geleden.

LotjeHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 20:07

Dank voor de reacties. Iedereen heeft zijn of haar mening en dat is prima. Dit is mijn ervaring, helaas geen goede, maar ik vind dat ook die gemeld moeten worden... Maar het is zeker fijn te lezen dat mensen ook goede ervaringen hebben!

Dank voor het vragen hoe het gaat KoudbloedKim. Alles gaat goed, heb nog steeds een soort bult op mijn been, die niet meer weg zal gaan. Maak heerlijk tochten met mijn eigen paard samen met mijn moeder en haar paardje. Wel heb ik helaas angst gekregen om op andere paarden te rijden... Vroeger stapte ik overal op, nu durf ik dat helaas niet meer.

Ik hoop dat alles daar nu beter geregeld is met betere en meer getrainde paarden! Want dan is het een mooie plek om te rijden.