Bedrogen bij aankoop paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yosef

Bedrogen bij aankoop paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:06

Ongeveer een jaar geleden kochten wij (als beginners) een merrie en daarbij een veulen (hengst) prachtige paarden.
De eigenaar woont niet ver van ons en kende mijn buurman (die mee was) zeer goed.
Zij zei dat het allemaal gewoon teveel wordt voor haar en ze wilde stoppen met paarden houden, ze zocht enkel een goed tehuis.
Buiten het feit dat de merrie nog niet zadelmak was werd ons niks verteld.

De merrie ging bijna direct weg om zadelmak gemaakt te worden, ze had grillen en was soms onhandelbaar, ze vloog er soms vandoor zonder enige reden.

We besloten om haar naar een vriend, topruiter in België te brengen om daar onder handen te worden genomen.
Het ging goed liep prachtig maar weer zonder reden kon ze opeens door een muur willen gaan. gevaarlijke situatie en volledig onberekenbaar.

Nader onderzoek bleek dat ze OCD en SPAT had De OCD was zelfs zo erg dat ze niet kon worden geopereerd.

Bij confrontatie met dit probleem bij de verkoper vertelde ze dat ze hiervan niet op de hoogte was en dit ook heel erg vond.

Wij voelden ons stom dat we eigenlijk op goed vertrouwen een paard hadden gekocht.

De merrie was te gevaarlijk voor onze dochter, te onberekenbaar. Dus werd beslist om haar weg te doen naar iemand die er beter mee overweg kon.

Na 6 maanden (gisteren) zitten wij op een terrasje en zien wie iemand die we regelmatig op de manege zagen. Zij kwam met een verhaal dat ze meer dan een jaar geleden bezig was met een paard en een veulen (het dat klonk bekend) we luisterden.

De eigenaar had al een potentiële kandidaat gehad maar die had met een keuring gezien dat de merrie OCD en SPAT had (klonk weer bekend) maar zo zei de eigenaar dit was te verhelpen met een simpele operatie. De dame in kwestie zag dit niet zitten en besloot dus de paarden niet te kopen.
Op de vraag wie was de handelaar kwam dezelfde naam als ons bij doorvraag bleek het gewoon over onze paarden te gaan.

De eigenaar wist dus van het begin van dit probleem.

Kan ik hier iets aan doen?

Buiten het feit dat we gewoon dom zijn geweest is dit geen reden om dit zo aan te pakken door een handelaar, zo krijg je de praatjes "handelaren zijn niet te vertrouwen"

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:10

ED --> TAO

Sky_As

Re: Bedrogen bij aankoop paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:12

er werd niks verteld, maar heb je wel ergens om gevraagd?
heb je gevraagd of ze gekeurd waren? of ze gebreken hadden?
wat ze wel en niet kende? etc?
Zo te horen heb je ze zelf ook niet laten keuren, dus aan het onderzoeksplicht heb je in dit geval niet echt gedaan.
Wat vrij lastig is. Als jij niks vraagt, en je hebt ze voor een dermate laag bedrag gekregen dat je er wel van uit kon gaan dat er iets mee zou zijn, dan is het logisch dat je extra voorzichtig moet zijn en moet laten onderzoeken.
Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan zal het dat ook wel zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:13

ik denk het niet ivm 6 maanden termijn

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:13

Jullie hebben de belangrijkste les in paarden kopen geleerd, nooit iemand vertrouwen ookal is het familie van je. Jullie hebben bij aankoop je plicht niet gedaan door ze ongekeurd mee te nemen dus kun je hier ook niets mee. Waarom hebben jullie die merrie niet in laten slapen, dier had duidelijk pijn en dan verhandel je haar verder, nog ooit wat van weer gehoord?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:24

Is het bij de aankoop keuring niet naar voren gekomen?

Yosef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:32

Caira schreef:

stom van ons niet gedaan

is wel na een een maand of vier gedaan bij onze vriend maar toen was de koop al gedaan.

Yosef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:34

bigone schreef:
Waarom hebben jullie die merrie niet in laten slapen, dier had duidelijk pijn en dan verhandel je haar verder, nog ooit wat van weer gehoord?

De veearts had gezegd dat ze enkel pijn had als ze moest werken (dus bereden werd)
Als ze in de wei zou lopen zou dit niet het geval zijn.

Dus is ze naar iemand gegaan die dat wist en ze daarom wilde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:34

Yosef schreef:
Caira schreef:

stom van ons niet gedaan

is wel na een een maand of vier gedaan bij onze vriend maar toen was de koop al gedaan.

Tja een wijze les, altijd keuren, ook al koop je een paard van de koningin...

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:35

Is het veulen wel bij jullie gebleven ?

Yosef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:38

Nixxs schreef:

Ja die houden we nu in de gaten betreffende OCD

Tis toch jammer om te horen dat jezelf aan alles moet denken terwijl ik juist het de taak vindt van de handelaar om dit zelf te melden.

Ik heb het al eerder gezegd we zijn dom en naïef geweest maar dat gebeurt me nooit meer

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:39

Paard is al verkocht?
Zo ja dan kun je verder niets meer doen en is het wijze les dat je iemand niet moet vertrouwen op z'n mooie ogen ;)

Yosef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:41

Tigra_ schreef:
Paard is al verkocht?
Zo ja dan kun je verder niets meer doen en is het wijze les dat je iemand niet moet vertrouwen op z'n mooie ogen ;)

ze heeft niet eens mooie ogen

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:44

Je kunt hier niks meer aan doen helaas.
Succes met jullie veulen, of inmiddels jaarling denk ik?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:54

Als koper heb je ondezoeksplicht, en bij vragen hoort een verkoper de vragen eerlijk te beantwoorden.
Maar als de prijs (te) gunstig is, moet je zeker alert zijn.

Yosef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 19:26

friesiszwart schreef:
Als koper heb je onderzoeksplicht, en bij vragen hoort een verkoper de vragen eerlijk te beantwoorden.

We hadden het gevraagd maar ze zei dat alles in orde was

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:09

Dat bedoel ik met vertrouwen, dat is er niet in de paardenwereld, helaas. Geld in de zak, paard van de dam en de verkopers weten van niets meer. Ik ben er ook ooit ingestonken, heel lang geleden op een echt smerige manier. de verkoper leeft nog en durft mij nog steeds niet recht in de ogen aan te kijken ookal is het meer dan 30 jaar geleden, heb geprobeerd om het met hem te regelen maar meneer wist nergens van. Heb er wel voor gezorgd dat hij geen paard meer verkocht kreeg omdat achteraf bleek dat hij doelbewust een slecht paard had gekocht omdat hij wist dat ik op zoek was naar een paard met bepaalde afstamming.
Ik kende en vertrouwde hem dus niet laten keuren, bleek de merrie bij het slachthuis was weggekocht en onder de buut gepresenteerd, ze is nog geen week bij me geweest en toen heb ik haar wel haar verdiende einde gegeven na een onderzoek.
Let wel, toen had je geen laptop om van alles over mensen en paarden op te zoeken, ik heb nu al heel vaak zoveel info over te koop staande paarden gevonden dat het niet eens de moeite meer waard is om te gaan kijken.

Yosef schreef:
friesiszwart schreef:
Als koper heb je onderzoeksplicht, en bij vragen hoort een verkoper de vragen eerlijk te beantwoorden.

We hadden het gevraagd maar ze zei dat alles in orde was

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:13

Tegenwoordig worden bij aankoopkeuringen toch automatisch ook bloed afgenomen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 03:24

friesiszwart schreef:

Dat is niet standaard, je kan er wel om vragen ;)

Yosef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 09:03

josie schreef:
friesiszwart schreef:

Dat is niet standaard, je kan er wel om vragen ;)

Toch blijf ik van mening dat de paardenhandel achter loopt

je moet juist mensen beschermen tegen professionelen.
Let op de goede handelaren gaan dit allee maar toejuichen.

IK ben zelf makelaar daar is een beroepsverkoper altijd verantwoordelijk, met of zonder keuring, voor hetgeen hij verkoopt. Hij moet ook zonder vragen de goede info geen

De paardenhandel gaat de verantwoording bij de koper leggen.
Je had maar een keuring moeten laten doen.
Heb je wel iets gevraagd
dat had je kunnen weten
Dat is niet standaard, je kan er wel om vragen

Als je het omdraait dat, indien bewezen dat het al zo was er een periode op zit dan maak je het oneerlijke handelaren alleen maar moelijker je wilt toch een schone handel.
Top-Goede handelaren zullen dat juist willen een koper wilt ook meer zekerheid.
Dan zal er ook meer in het belang van het paard worden gewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:53

Ik snap dat je voor goede regels bent echter is een woning of een levend wezen iets compleet anders. Er zijn wel duidelijke regels mbt aankoop van een paard en dat is dat je het dier altijd moet laten keuren en je kunt wel zeggen dat makelaars goede regels hebben maar ook daar zitten genoeg rotte appels tussen, ook zelf meegemaakt. Een eerlijke, uitstekende handelaar met een zeer goede naam laat de beesten al niet eens ongekeurd de dam afgaan, al was het alleen maar om trammelant te voorkomen. Via een handelaar ook al eens een ggk paard gekocht, na een paar maanden bleek hij absoluut onbetrouwbaar in het rijden, iig voor een vrouw, hij vroeg me op wedstrijd hoe het ging en ik zei dat het qua karakter absoluut niet het fijnste beest was, de volgende dag belde hij met een voorstel waar ik niets slechter van werd en heeft hij hem direct gehaald. Zo kan het dus ook, dit was verder een kerngezond paard alleen niet geschikt voor ons. Die handelaar vertelde ook dat één niet tevreden klant veel meer kost dan honderd klanten die wel blij zijn met hun beest. Jij bent gewoon de verkeerde tegen het lijf gelopen, als je je ook maar vijf minuten verdiept had in het kopen van een paard dan was dit niet gebeurt en het zal je ook niet meer gebeuren.

EvaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:02

Je hebt als koper ook onderzoeksplicht. :)

Je hebt in goed vertrouwen gehandeld, maar ik vrees dat je er niet heel veel meer mee kan doen..

Probeer er samen uit te komen..

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:01

Je bent natuurlijk enorm opgelicht en bedrogen, echter had jij wel de plicht om onderzoek te doen bij koop.

Of je nu nog wat kan ondernemen richting de vorige eigenaars weet ik niet, want dat is heel gecompliceerd in Nederland.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:57

Yosef schreef:
Nixxs schreef:

Ja die houden we nu in de gaten betreffende OCD

Tis toch jammer om te horen dat jezelf aan alles moet denken terwijl ik juist het de taak vindt van de handelaar om dit zelf te melden.

Ik heb het al eerder gezegd we zijn dom en naïef geweest maar dat gebeurt me nooit meer

Het gaat om een páárd. Niet om een bloemkool. En zelfs een bloemkool laat je je niet zomaar in je handen duwen, toch?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:16

Je hebt als koper onderzoeksplicht en had dus zelf de verantwoording moeten nemen om een aankoopkeuring te regelen en eventueel het paard te laten rontgenen. Het is naïef er vanuit te gaan dat de handelaar dat wel regelt. indien het paard nooit op de foto geweest zou zijn. Anderzijds waarom heb je haar na die keuring die je met de 4e maand heb gedaan niet terug gebracht?

Heel offtopic, maar persoonlijk had ik als 'beginnend' paardeneigenaar ook geen GROEN paard met een HENGSTveulen aangekocht . Het kan goed gaan, begrijp me niet verkeerd, maar ook dat is een beetje naïef.

Hoe oud is het veulen nu? De meeste Ocd keuringen vinden tussen de 12-18 maanden plaats volgens mij. Handig hierop voorbereid te zijn voordat je straks op zn 3e levensjaar met hem aan de slag wil en hij blijkt het toch te hebben