Paardrijden, hoe overwin ik mijn angst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xKimHorse

Paardrijden, hoe overwin ik mijn angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 10:39

Hallo! Ik heb 2 jaar geleden lessen gevolgd op een manege. Maar ik ben naar 8 lessen gestopt, aangezien ik té bang was om verder te gaan, om van het paard af te vallen. Maar ik mis de manege en het rijden én de paarden enorm. Dus mijn vraag is : "Hoe zou ik mijn angst kunnen overwinnen?" Liefs, Kim!

WenMLove

Re: Paardrijden, hoe overwin ik mijn angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:41

Wat vind je precies zo eng dan..? De paarden zelf, of ben je bang dat je eraf zou kunnen vallen?

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:46

Privelessen helpen bij mij echt. En dan evt. aan de longe. Je kan ook vragen of je elke les op hetzelfde paard mag zodat je vertrouwen krijgt in het paard. De manier van lesgeven heeft er bij mij ook veel mee te maken. Ik reed eerst op een manege waar ik meerdere keren halverwege de les ben gestopt omdat ik te bang was. Op de manege waar ik nu rijd heb ik daar gek genoeg geen last van, ik denk dat dat is omdat daar een hele rustige gezellige sfeer hangt.

xKimHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 10:53

@ WenMLove : De paarden zelf vónd ik eerst eng, maar over die angst ben ik gegroeid. Ik vind het idee dat ik eraf zou kunnen vallen echter wel eng.

@chrisje98 : Dat is opzich wel een goede optie. Alleen daar zijn heel veel mensen die ik niet mag, maar wel een pony die ik met hart en ziel vertrouw. Vorige keer was het nog Brammelhoeve, onder naam van een andere eigenaar dus. Toen kreeg ik les van een meid van 15, waarbij haar vriendinnen me bang maakten. Echt heel laag. Maar ik kan deze optie wel overwegen, ookal moet ik het wel zelf betalen en als ik dan stop halverwege de les, geef ik 20,- uit aan niks.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:59

Oke! Dit had ik ook altijd, ik wilde al 3 jaar op paardrijden maar ging niet omdat ik bang was om eraf te vallen, geeeen idee hoe ik er over heen ben gekomen eigenlijk! Misschien kan je op een kleine brave pony beginnen, en uitleggen aan je instructrice dat je erg bang bent maar dat je er wel overheen wilt komen :)

xKimHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:01

@WenMLove : Ik hoop dat ze daar begrip voor op kunnen brengen, want ik ben bang dan een "watje" gevonden te worden. Maar, het is een zeer goede optie. Sowieso dat ik dan op Misty rijden wil, zie www.ruitersportcentrum-capriole.nl!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:04

Je hoeft het niet aan iedereen te vertellen, alleen aan degene die je (privè?)les geeft :)

xKimHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:05

Dat is waar haha, bedankt hé! :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:05

Ik heb hetzelfde gehad, maar dan doordat ik ben gevallen. Toen zt ik helemaal voorovergekrampt bij één zijstapje. Ik heb toen privelessen genomen op een brave pony, aan de longe.
Als je een instructeur/instructrice hebt die rustig met je doet, en de tijd voor je neemt helpt het heel goed. Zo ben ik er namelijk vanaf gekomen.

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:57

Misschien een idee om het rijden even te laten voor wat het is en enkel en alleen te verzorgen en wandelen etc. Zo vertrouwen krijgen in het bezig zijn met paarden. Vanuit dat vertrouwen er weer op te gaan met goede begeleiding, bv. inderdaad zoals hierboven al gezegd is privéles. Neem de tijd en gun jezelf ook de tijd.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:55

Ik vind dat de andere gelijk hebben. Maar hier ook mijn eigen tips:
* Zorg dat je langzaam aan doet, het hoeft niet vlugvlugvlug!
* Kom goed van tevoren op de les.
* Vraag privelessen bijv.
* Vraag of je op brave paarden mag.
* Misschien aan de longe???

taantje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:47

ik zeg rij gewoon door!!!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:48

zoek een leuke pony om te verzorgen zonder te rijden als je het vertrouwen terug hebt in de dieren gaat het opstappen een stuk gemakkelijker.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:59

Zoek een goede manege/ trainer die jou WEL in jouw eigen tempo kunnen begeleiden.
Het feit dat je na acht lessen angst hebt, zegt mij dat er iets te snel is gegaan voor je.
Iedereen heeft zijn eigen tempo :)

Mijn ervaring is dat grondwerk doen met paarden ook heel veel vertrouwen geeft.
Misschien is dat wel een goede tussenstap om te doen? Dus voordat je weer op een paard stapt?
Met grondwerken leer je een paard 'sturen' met je lichaamshouding, dat kan heel gaaf zijn!

Lola2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:17

Vind het erg raar dat je les krijgt op een manege van een meisje van 15.
Je betaald daar wel €20,- voor. Zou je op zijn minst een gediplomeerde instructeur of instructrice mogen verwachten. Maar inderdaad wat de rest zegt. Privé les nemen en rustig aan.
Neem de tijd om jezelf maar ook je pony of paard te leren vertrouwen.
Succes

Filoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:50

Probeer eerst gewoon het liefste paard van de manege gewoon te verzorgen, en daarna helemaal opnieuw te beginnen

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:52

mijn zusje had dit ook en die is toen voltige gaan
doen misschien is dit iets.
of zitlessen nemen
veel succes

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:09

Misschien moet je leren om te 'vallen'.
De meeste mensen vallen wel eens van het paard, dat hoort erbij.
Maar je kunt jezelf wel leren goed te vallen, in elkaar kruipen meteen.
Dan is het misschien ook niet meer zo eng om te vallen.
Dat kan je best een keer tijdens een privé les oefenen, vanaf stilstaand/stappend paard val oefeningen doen.

Roos19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:31

Ik begrijp je wel want ik was/ben zelf ook erg bang.
Vooral ook om eraf te vallen en een beetje voor de paarden zelf.
Ik heb die angst gekregen door er een keer af te vallen. Vervolgens kreeg ik erg slechte begeleiding en werd met de les banger en banger. Zat bijvoorbeeld met tranen op mn paard en werd ontzettend bang bij elke stap die werd gezet. Degene die les gaf stond gewoon bij het hek te koffie drinken. Ik heb nog wat lessen volgehouden maar toen gestopt en gedacht dat ik nooit meer zou paardrijden.
Dat is alweer een aantal jaren geleden.
Ondertussen verhuisd.
In de buurt hebben we een manege. De verleiding werd te groot en ik verlangde toch weer naar de paarden. Ging mee met een klasgenootje die daar rijd en was opslag verliefd. Vervolgens was ik daar elke vrijdagavond te vinden. Rondhangen op stal met vrienden die ik daar maakte, kijken bij de les van het klasgenootje. Steeds meer helpen met poetsen en leren over de paarden.
Op een gegeven moment vroeg de instructeur, die mij inmiddels ook al kende, wanneer ik nou eens bij hem kwam rijden. Dus legde ik uit hoe bang ik was en wat er was gebeurd.
Hij stelde een prive les voor en na heel lang twijfelen en allerlei vragen aan hem gesteld te hebben tóch een les gepland. Ik had ondertussen ook al 1000000000 x gevraagd of hij het paard niet los zou laten. (ik viel eraf in mijn eerste keer draf omdat zij los liet terwijl ik het niet wilde..)
Hij had zoveel geduld met mij en beloofde elke keer dat hij niet los zou laten.
Eenmaal in die les heeft hij zijn geduld voortgezet en nooit losgelaten als ik dat niet wilde (zelfs niet als hij z'n veters ging strikken ofzo, haha) en we deden stapje voor stapje.
Ondertussen kende ze me beter op de manege, op stal en begon ik te helpen op stal.
Helpen voeren, kruiwagens legen, paarden naar binnen, paarden naar buiten, kinderen helpen opzadelen/afzadelen. Dat ze me dat laten doen heeft me ook erg veel geholpen.
Ik ben dus al voor een heel groot deel over mijn angst heen. Iets waarvan ik had gedacht dat nooit zou gebeuren..
Ik help nu nog altijd 1 vaste avond in de week, rij paard en ben vaste vrijwilliger tijdens het diplomarijden/andere evenementen.
Hiermee wil ik duidelijk maken dat er echt nog hoop is. Je hebt alleen doorzettingsvermogen nodig, een goede, geduldige instructeur (hoop dat je net zoveel geluk hebt als ik, ik ben hem echt heel dankbaar) en een lief paard. Het is echt nog geen verloren zaak en je kunt het echt!
Veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:43

Waar woon je meis?? Ik zou je met alle plezier een keer een lesje willen geven op onze Swiebertje... de goedzak van de stal, bom proef en een Fjord!
Hier heeft al menig ruiter zijn angst op overwonnen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:47

Ik durf ALLES met paarden!!! Zolang ik er naast mag staan :')

Ik ben onlangs van mijn paard gevallen, rug op 2 plaatsen gebroken en ja, de schrik zit er ook wel in.
Ik durf stappen en draven, maar niet te snel :') Ik heb uiteraard schrik om te vallen.
Nu heb ik een bijrijdster die mijn paard rijdt, maar zij stopt binnenkort omdat ze gaat studeren.
Dan MOET ik er wel op :\ Tegen dan hoop ik dat mijn angst overwonnen is, maar ik vrees er wat voor...

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:17

Ik was/ben ook bang. Doordat ik van een fjord was gevallen. Daarna was ik heel bang geworden, ook aan de hand was ik bang. Maar ik heb doorgezet. En ik ben op ponykamp geweest (bij manege Knollegruun) Op een hele lieve pony en daar durfde ik bijna alles mee (buitenritten, springen) En daardoor is mijn angst voor een groot deel weggegaan. Maar alsnog zou ik never meer op die fjord willen rijden, liever op geen 1 fjord meer

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:34

Nou lekker dan... bied ik een lesje aan op mijn Swieber de FJORD en dan kom jij aan met dit verhaal! :D :D :D

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:43

aerdenhout1 schreef:
Nou lekker dan... bied ik een lesje aan op mijn Swieber de FJORD en dan kom jij aan met dit verhaal! :D :D :D

Hahah sorry, maar als het een fries (bijv.) was geweest zou ik denk ik bang voor Friezen zijn geworden haha :P

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:20

Ik vond het eerst ook eng maar ik ben gewoon doorgegaan,
En na 2 maanden rijden ben ik er 1 keer vannafgevallen en daarna was de angst weg.