paard kopen met een krampbeen. doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

paard kopen met een krampbeen. doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:14

Lieve Bokkers,

Ik heb een leuk paardje gevonden die L1 dressuur rijdt (nooit doorgereden maar zit zeker meer in! minstens M) Z springen , en nu net is begonnen met cross trainingen. Het is een hardstikke leuk paard, maar hij heeft een krampbeen achter..
Ze zegt dat hij er geen last van heeft en dat er niks te zien is bij het rijden. Alleen trekt ie met het uitkrabben zijn achterbeen iets hoger op, maar is daarmee niet lastig en hij laat hem ook zelf weer zakken.
Hij mag weg voor een leuk prijsje.
Hij is 10 jaar btw.

Mijn vraag aan jullie is dus of ik hem zal kopen of niet ?
Hebben jullie ervaring met een paard met een krampbeen ? Kunnen jullie mij uitleggen of het heel erg is en of er veel verschil zit met een gewoon paard en of ik het wel of niet moet doen ?

Alvast heeeeel erg bedankt !

Geryon

Re: paard kopen met een krampbeen. doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:15

Een vriendin van mij heeft een paard met 4 krampbenen. Heeft er niet echt last van. Alleen soms loopt hij wat raar zijn stal uit en gaat hij meestal met poetsen in een rare houding staan.

Met rijden nog nooit last gehad ermee, zij kreeg hem ook voor een leuk prijsje (was nog manegepaard ook) en start er nu L dressuur mee.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:18

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:20

Okee heel erg bedankt , ik zal eens even kijken!

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:20

Ik heb een paard gehad met 1 krampbeen (achter)
ik heb met haar Z1 gedressuurd.
Zij had hier ook totaal geen last van enkel met de voeten uitkrabben en bij de hoefsmit.
Ik heb wel gemerkt dat je zo'n paarden beter moet loswerken en eigenlijk regelmatig een keer moet laten behandelen door een fysio omdat ze toch hun lijf iets anders gebruiken.

Ik kan je niet echt het advies geven of je dit paardje moet kopen omdat ik niet weet in welke mate deze het heeft.
Waar wil je het paardje voor gebruiken? (wedstrijden of recreatief)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:26

laida schreef:
Ik heb een paard gehad met 1 krampbeen (achter)
ik heb met haar Z1 gedressuurd.
Zij had hier ook totaal geen last van enkel met de voeten uitkrabben en bij de hoefsmit.
Ik heb wel gemerkt dat je zo'n paarden beter moet loswerken en eigenlijk regelmatig een keer moet laten behandelen door een fysio omdat ze toch hun lijf iets anders gebruiken.

Ik kan je niet echt het advies geven of je dit paardje moet kopen omdat ik niet weet in welke mate deze het heeft.
Waar wil je het paardje voor gebruiken? (wedstrijden of recreatief)

okee bedankt voor de tips!
dit paard heeft ook enkel last met de hoeven uitkrabben. kun je mij een beetje uitleggen wat hij dan precies doet?
weet jij ook hoe duur een fysio ongeveeer is?
ik wil idd met het paard wedstrijden gaan rijden, zowel dressuur als springen en cross country.
zal dat een probleem zijn?

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:37

Als het paard het niet in hele erge mate heeft dan zou je gewoon wedstrijden moeten kunnen rijden.
Wat mijn paard deed met de hoeven uitkrabben en dus ook bij de smit is eigenlijk het been heel hoog optrekken alsof je een kramp hebt. wat wij altijd deden was het been dan weer zo laag mogelijk houden en iets meer naar achter en dan konden wij altijd gewoon de hoeven uitkrabben en schroeven eronder draaien.
je moet wel zorgen dat je een smit hebt die hier heel veel geduld voor heeft anders worden ze ook nog eens bang voor de hoefsmit.
de prijzen van Fysio's variëren nogal. ik dacht dat de meeste rond de 40 a 50 euro zitten.
Ik werk echter met een Fysio van Happy Athlete en deze vraagt 75 euro. (ik vind dat ze met de methode van happy athlete dieper kunnen inwerken op de spieren)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:42

oke heel erg bedankt!
ik denk dat ik nog eens een keer ga kijken bij het paardje, en dan iemand meeneem die er verstand van heeft om het mee te beoordelen, of het erg is of niet, en of ik het zou moeten doen.
hoevaak zou de fysio langs moeten komen? is een x in de maand teveel of te weinig of juist goed of wat deed jij ?

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:53

ik heb een paard met een krampbeen.
hoevenkrabben is wel wat lastiger bij hem, hoefsmid gaat prima maar je moet inderdaad wel een smid hebben met geduld.
Mijn paard heeft er geen last van (volgens de artsen in de kliniek)
en ik merk er eigelijk ook geen hinder van (behalve dan hoevenkrabben)
Fysio komt bij ons ook, maar niet omdat hij een krampbeen heeft.

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:55

Heel verstandig dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft.
Als je gaat kijken moet je zelf ook even dat beentje oppakken en vragen hoe zij dit bij haar aanpakten.
Het paardje ook even rijden en kijken of ze goed achterwaarts kan gaan met dit been, ik heb een ander paard gezien met een krampbeen die dit niet kon. (deze had het wel heel erg)
Ik liet de Fysio 1x in de 3 a 4 maanden komen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 23:08

okee heel erg bedankt voor de tips! ik zal het zeker doen!