Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Relaxed schreef:Als je met een watertrens rijdt moet je heel goed in de gaten houden dat er geen scherpe randen bij de ringen ontstaan. Door het continu draaien van de ringen slijt het ijzer van het bit en dit wordt scherp.. Dat zou bij jou het geval kunnen zijn, moet je ff voelen bij de openingen waar de ringen doorheen lopen.
Mijn paard had ook altijd zijn mondhoeken kapot, barste al zodra ik het bit erin deed.. Ook vanalles geprobeerd en uiteindelijk deed ik iedere keer voor het poetsen en rijden een klodder uierzalf in zijn mondhoek. Daarmee hield ik dat velletje mooi soepel en bleef zijn mondhoek heel
petitparis schreef:als het vnl losse velletjes zijn en niet zozeer wondjes EN vnl bij warm weer voorkomt dan heeft dit in mindere mate te maken met scherpe randen vh bit of knellen/klem zitte van de mondhoeken.
mijn paard heeft alleen bij warm weer (+ 22°C) velletjes en dit komt door het "schuimen", dit droogt te snel op bij warm weer en doet de opperhuid juist "uitdrogen". vglbaar met je handen en lippen in de winter. een beetje vaseline smeren voor het rijden is vaak een oplossing
_Esther_87_ schreef:Wondjes hoeft inderdaad echt niet aan je hand te liggen (bij een watertrens dan).
Mijn paard beweegt veel met zijn bit, vooral naar één kant. Door zijn soms heftige kauwbeweging drukt hij het bit aan één kant helemaal in zijn mondhoek, waarom vervolgens ook zijn velletjes tussen de ringen komen. Die loopt dus ook meestal niet met watertrens. Wel een mooie oplossing dit (denk dat ik hem ook ga bestellen!). Ik kende wel de het golden-wings bit maar die is en duur, en ik vind 'm lelijk
Bah! Ik denk dat je daar ook veel commentaar op zult krijgen...
ciskelover schreef:Ik heb hetzelfde probleem met de mondhoeken maar ik gebruik een dubbelgebroken bustrens heb al een grotere maat bit genomen maar nog steeds ontstaan er kloofjes in zijn mondhoeken. Nu kwijlt die eigenlijk bijna niet. Komt dit door een te harde hand? Want als ik veel kracht zet op me handen tijdens het rijden dan krijg ik heel snel blaren dat gebeurd niet als ik dit paard rij.
Luz_ElenaE schreef:Ik heb hetzelfde probleem met de mondhoeken maar ik gebruik een dubbelgebroken bustrens heb al een grotere maat bit genomen maar nog steeds ontstaan er kloofjes in zijn mondhoeken. Nu kwijlt die eigenlijk bijna niet. Komt dit door een te harde hand? Want als ik veel kracht zet op me handen tijdens het rijden dan krijg ik heel snel blaren dat gebeurd niet als ik dit paard rij.