Beetje onzeker buiten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

helloanoukx

Beetje onzeker buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:10

Hoi, ik ben een beetje onzeker als ik naar buiten moet, waarschijnlijk ga ik volgende week ergens naar buiten met mijn nieuwe paard die ik nu 3maanden heb. Hij is 12 en super braaf enzo, maar als die kan rennen dan wil die ook. Ik rijd met tiedeman teugel om, buiten zowiezo, buiten ook met een bodyprotector maar toch blijf ik wat onzeker aangezien in de buurt ook niet ken. Hebben jullie misschien tips? Alvast dankjewel, en ohja is eht verstandig met een zonnebril op te rijden, aangezien ik een ziek oog heb heb ik daar veel last van de zon in.. Sorry als dit hier niet hoort, is nog allemaal nieuw

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:16

Mijn advies is om nog even te wachten met buitenrijden als je onzeker bent. Je paard voelt dit aan en kan daarop reageren, hoe ze reageren is per paard verschillend, maar als je aangeeft dat hij gaat rennen als hij wilt zou ik voor jouw en je paard z'n veiligheid niet buiten gaan rijden!

Je hebt je paard ook nog maar 3 maanden, dit is vrij kort. Ga lekker vertrouwen opbouwen, dit kun je doen dmv grondwerk en buiten wandelen aan de hand.

helloanoukx

Re: Beetje onzeker buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:21

Oke, ja ik ken de omgeving ook niet echt, zo durf ik alles op hem op eigen terrein, en ik weet van zijn vorige eigenaar dat hij geen vlieg kwaad doet. Heb nu afgesproken dat mijn begeleider volgende week eerst even naar buiten gaat dan kan het paard ook aan de omgeving wennen, ik zie wel wanneer ik ga, eerst nog even zelfvertrouwen opbouwen denk ik.

Jess_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:02

Het is inderdaad eerst slim om de omgeving te verkennen met je paard door gewoon te wandelen. Als het paard zich goed gedraagt is dit ook goed voor je eigen vertrouwen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 06:45

Ik kan niet opmaken uit je tekst of er iemand met je mee gaat, maar zorg anders ervoor dat er iemand met een braaf paard mee gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:18

Als je op buitenrit gaat hoef je niet in galop, anders eerst eens met iemand op pad die je kent, en ook een braaf paard heeft. En dan gewoon een stap en drafritje doen. Als er niemand te paard mee kan is iemand die met je meefietst ook een optie. Ik zou als ik jou was pas een galopje meepakken als je echt het gevoel hebt dat de controle er is en dat er bij jou geen spanning meer is.

Snap trouwens de reacties van sommige mensen hier niet zo goed, waarom zou je een paard wat je "pas" 3 maanden hebt niet gewoon mee naar buiten kunnen nemen? Je moet ergens beginnen. Wij hebben ons paard nu net een maandje, en hebben hem gelijk de eerste dag dat we hem op proef hadden mee op buitenrit genomen in een klein groepje. Toen hij dat braaf deed is hij de volgende dag alleen op pad gegaan, ging ook prima. Niks grondwerk of wandelen aan de hand. Dat helpt niet om het eigenlijke probleem op te lossen, maar is puur schijnveiligheid voor de ruiter imo.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:28

ik heb de eerste 3 maanden ook alleen stap en drafritjes gedaan buiten. Net zolang tot je genoeg vertrouwen hebt om een galopje erbij te pakken. Niks mis mee toch...buitenrijden hoort ontspannen te zijn...en galop kan altijd nog :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:22

Leslie90 schreef:
Mijn advies is om nog even te wachten met buitenrijden als je onzeker bent. Je paard voelt dit aan en kan daarop reageren, hoe ze reageren is per paard verschillend, maar als je aangeeft dat hij gaat rennen als hij wilt zou ik voor jouw en je paard z'n veiligheid niet buiten gaan rijden!

Je hebt je paard ook nog maar 3 maanden, dit is vrij kort. Ga lekker vertrouwen opbouwen, dit kun je doen dmv grondwerk en buiten wandelen aan de hand.

Grondwerk is altijd wel goed om mee bezig te zijn, maar dit lost je probleem niet per se op. Wat je gewoon moet doen is naarbuiten gaan. Gewoon met een ander of een groepje. Van te voren afspreken wat je wilt doen.
Ben je ook op andere paarden onzeker buiten, of nu omdat dit paardje nieuw is?
Mijn tip, gewoon lekker gaan rijden, zekerheid bouw je op door ervaring

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:11

Hoi hoi,

Ik heb mijn paard nu anderhalf jaar en rijdt pas sinds een half jaar alleen buiten. Ik vond het doodeng terwijl paardlief superbraaf is. In het begin ging ik samen met iemand op de fiets en veel wandelen om de omgeving en het paard te leren kennen. Je lost misschien het probleem niet op maar leert wel korter rondjes kennen die je later alleen kan stappen of kleine stukjes draven. Ook leer je hoe je paard op dingen reageert. Dus waarom niet wandelen als je paard braaf is aan de hand en jou dat helpt? Zo heb ik het ook gedaan. Eerste keer dat ik alleen ging ging ik pas na een jaar toen ik alle gangen voor mijn gevoel onder controle had.
Ga gewoon eerst met een ander paard of iemand op de fiets, dan komt dat vertrouwen vanzelf!

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:25

Even wat vragen beantwoorden,

Dit paardje is nieuw, was op mijn vorige paard niet bang, maar het zijn de eerste stappen die ik moet volgen en die ik ook zo moeilijk vind, ik ga zowiezo altijd met iemand, voor mijn eigen veiligheid, allemaal bedankt trouwens.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:23

Je kan altijd nog beginnen met dat iemand meegaat en hem vasthoud aan een halstertouw (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:07

Ik herken je gevoel wel een beetje TS

Ik vond voor de eerste keer buitenom in het donker zo spannend dat ik er van moest overgeven :j

Wat tegen die spanning helpt is praten of zingen.
Eerst alleen maar stappen is absoluut geen schande dat galopperen komt nog wel, alles op zijn tijd.

Iemand gaf het advies om de omgeving lopend/dan wel fietsend te verkennen vind ik een goed advies +:)+

Ik stap ook een beetje gespannen op en vervolgens verdwijnt dat en gaat paardlief lekker lopen :j

Daarbij spanning houdt je alert zo lang je maar niet verkrampt in je houding das niet fijn voor je paard.

woahitsjess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:33

Nog even wachten totdat je zekerder bent, je paard voelt het aan en gaat waarschijnlijk ook meer schrikken omdat jij er al ietsjes angstiger op zit. :)

Karlijnxs16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:02

ik heb er zelf weinig ervaring mee.
Maar zoals vele zeggen zou ik eerst een klein rondje doen, alleen dan stappen en misschien draven.
Gewoon om te kijken hoe het gaat.
En als je paard goed met andere paarden kan omgaan kan je misschien iemand meevragen?

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:05

ik was ook eerst heel bang aangezien mijn pony denk ik een beetje het zelfde is als jou paard ik heb eerst heel vaak echt alleen maar gestapt met mijn moeder naast me op een ander paard en daarna gewoon rustig opgebouwd en nu durf ik in volle galop in m`n eentje over zandpaden mischien moet jij ook zo beginnen en anders ga je eerst de omgeving verkennen op de fiets dan weet je war je aan toe bent

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:22

Nou ik heb 1 keer buitengereden Toen was ik ook onzeker want mijn pony was in een keer veel drukker