Veulen toont geen interesse in mensen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Veulen toont geen interesse in mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 17:25

Ik heb een veulentje van een maand oud lopen. Heb al vele veulens gehad en verzorgd. De meeste waren altijd in het begin wat bang en verscholen zich graag bij moeders, echter naar mate ze wat ouder werden, werden ze altijd nieuwsgierig naar wat daar toch voor raar mens in de wei zit en kwamen ze toch een kijkje nemen. Ik heb nu een veulen die echt totaal geen interesse in mensen toont, en dat is me eigenlijk nog nooit overkomen. Ik vang hem nu wel eens en doe een halstertje aan en aai hem net zo lang tot hij rustig is en dan mag hij weer de wei in maar hij vind al het contact met mensen gewoon verschrikkelijk. Hoe krijg ik het veulentje toch wat nieuwsgieriger naar mensen toe?

Dobel

Re: Veulen toont geen interesse in mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:08

niemand?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:09

Misschien dat als je lekker met moeders aan de gang gaat er wat interesse gewekt wordt?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:11

Misschien toch wat meer geduld hebben? Of de moeder steeds borstelen oid, zodat het veulen ziet dat jij "leuk" bent?
Ik weet niet hoe de moeder is qua karakter?

Edit: BaileyMix was me voor ;)

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:17

Schriktraining, niet met mensen want dat zal een grote kwelling zijn, maar eerst bijvoorbeeld met paraplu's, zeil, vlaggen etc... Lekker samen met haar doen zodat ze vertrouwen krijgt. Vervolgens met andere mensen erbij.. De training zeg maar opbouwen. Nieuwsgierigheid word naar mijn idee onderdrukt door angst.
ps. Geen ervaring met ongeinteresseerde veulens, wel met ongeinteresseerde paarden. Zelfde gedaan en ging veel beter! Maar paard is nooit een knuffeldiertje geworden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:18

de moeder poets ik al dan loopt hij er bij weg en gaat op afstand toekijken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:08

zo een heb ik ook gehad, ik noemde haar later wel autistisch.
veulen niet anders gaan behandelen dan ander,kan namelijk best zijn dat je juist door forceren dingen niet goed krijgt.
niet elk dier is gelijk en dit veulen van jou heeft een ander karakter.
zou gewoon de dingen gaan doen zoals je ze met elk ander veulen doet.
eventueel kun je laten testen of er misschien een medische reden is waarom het veulen zo is,maar dan moet je overleggen met je veearts

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:24

Misschien is het gewoon een hele introverte en voelt hij wel van alles maar toont hij het niet? Ik heb er hier ook een staan -volwassen- die wel geniet van aandacht, maar waar je echt geen waardering van zijn kant of een knuffel terug hoeft te verwachten. Die laat aandacht majesteitelijk over zich heen komen en meer niet... jammer maar zulke karakters zitten er ook bij.
Ik weet niet hoe oud het veulen nu is en of hij al iets vasts eet, maar misschien dat je hem wat enthousiaster kunt krijgen met een stukje appel af en toe, of desnoods wat appelmoes komen likken.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:53

veel met de moeder blijven doen, als hij ziet dat z'n moeder 't ok vind, zal het denk ik wel beter gaan, aangezien ze veel gedrag van hun moeder/ andere paarden kopiëren.
en anders gewoon geduld hebben, veel emt de andere paarden, waar hij bij staat (?) doen en heb soms wat lekkers geven :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:39

gewoon het veulen de tijd geven. Het komt vanzelf een keer naar je toe.
En anders samen met moeder op stal en zelf ook in de stal staan en geen interesse tonen in het veulen. Kan soms heel lang duren maar uiteindelijk zal het veulen echt komen. En echt waar na enkele keren zal het 'schuwe/ongeinteresserde' heel snel veranderen in zeer opdringerig.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 20:26

bedankt ik ga hier zeker iets mee doen!

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 03:23

Ik heb ook enkele veulens (en jaarlingen) meegemaakt die totaal geen toenadering zochten. Op deze fokkerij stonden ook volle zussen van het veulen en de jaarling, waaraan niets 'vreemds' te merken was en die zelfs graag bij mensen zijn. Voor sommigen duurt het gewoon wat langer dan voor anderen.
Ook ik zou daarom adviseren lekker met de moeder bezig te zijn. Het veulen leert immers van de moeder wat eng is en wat niet. Het trekt vanzelf wel bij.