Twijfel wel of geen deken....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Twijfel wel of geen deken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 00:33

Ik ben voor mijn merrie in twijfel of ik wel of niet met dekens ga beginnen straks als het kouder wordt.
Even een situatie schets.
Merrie nu 4 jaar en zijn nu bezig met haar verder door de rijden.
Merrie is een kruising Tinker.
Maakt een flinke wintervacht aan, tenminste had ze afgelopen winter wel maar stond bij de vorrige eigenaar t/m dec. 24/7 buiten daarna 'snachts op stal (toen ze bij mij kwam).
Begon in januari voor de flinke vorst periode al flink te verharen en was redelijk snel weer in haar zomer vacht.

Paarden staan overdag altijd buiten in de paddock met onbeperkt hooi, en 'snachts op stal. Het zijn binnenstallen maar aan beide kanten van de stalgang een grote schuifdeur. Deze blijft in principe open of het moet zo hard vriezen dat anders de waterleidingen bevriezen of inregenen. Want dan gaat deze (deels) dicht.

Nu ben ik eigenlijk in twijfel of ik straks wel of niet een deken op ga leggen.
Aan de ene kant zeg ik: Wanneer ze toch last heeft van haar dikke vacht na het rijden kan ik altijd alleen de borst/hals scheren, mocht dit niet helpen helemaal. Maar in eerste instantie lekker zonder.

Mocht ik toch voor een deken willen gaan gaat m'n voorkeur uit naar een Bucas smartex. Het lijkt me ideaal om met 1 type deken (geschikt van +15 tot -20) te werken.
Iemand ervaing met deze dekens.

Want zouden jullie doen of heeft misschien nog een ander idee?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Twijfel wel of geen deken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:37

Ik denk dat je plan van aanpak goed kan gaan werken. Ik heb geen ervaring met deze merk, zelf heb ik een Amigo 1200 D die me erg goed bevalt maar ik heb wel positieve verhalen gehoord over de Bucas.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:49

Ik heb sinds kort ook een paardje en hij krijgt van mij geen deken op. Paard zal ook deze winter op het weiland staan, waar natuurlijk wel een schuilstal voorzien is (die aan drie kanten gesloten is, zodat hij uit de wind kan staan, als hij dat wil).
Bij de vorige eigenaar ging het net zo, en hij heeft er niets aan overgehouden :) Enige verschil is wel dat hij pas twee is, en dus nog niet aan het werk moet :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 14:10

Bedankt voor jullie reactie's.

Overdag staan ze met de winter bij ons niet op de weide maar in de paddock maar geen schuilstal.

Ben nog steeds in twijfel. Ze gaat nu alweer aardig verharen en krijgt hier en daar toch alweer flinke lange haren.
Maar voorlopig laat ik haar nog zonder deken staan.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:19

ik gooi bij die van mij alleen een regendeken op..zodat hij droog blijft omdat hij anders wat last van zijn spieren krijgt..en is ook wel handig dat hij ook "schoon" blijft :o

hij staat straks ook overdag in de paddock en snachts op stal..

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:25

Hier twee paarden waarvan één ook een kruising Tinker is.
Bij hem hebben we een aantal jaren een deken omgedaan, maar uiteindelijk mee gestopt, omdat het tweede paard ongelooflijk goed was in dekens slopen. En dit beviel ons eigenlijk heel erg goed!
Niet meer het gezeul met dekens of gedoe met schuurplekken. Alleen hebben we nog een zweetdeken voor na de lessen. De Tinker kan behoorlijk zweten daarna, maar we zorgen er gewoon goed voor dat hij droog is bij aankomst op stal.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:29

Ik ga deze winter ook voor de eerste keer geen deken meer opleggen.
Mijn pony heeft mij vorig jaar (was de eerste winter dat ik ze had) goed duidelijk gemaakt dat ze niet gediend is met dekens.

Ik ga het ook gewoon bezien, het ambetante wel is dat [naam] een enorme zweter is, (heb vorig jaar zelfs bloedonderzoek laten doen omdat ik dacht dat er iets mis was, maar ze is zo gezond als een vis, zweet alleen rap en veel), dus dat zal lang uitstappen worden en zweetdeken gebruiken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:36

Je zult even moeten aankijken hoe bezweet het paard word als hij zijn wintervacht heeft. Als het paard te lang nat blijft bij het uitstappen kunnen ze sneller kou vatten en zou scheren wel een optie zijn en dan een deken.