bijten / schoppen tijdens hoeven uitkrabben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roomsxzara

bijten / schoppen tijdens hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 22:45

Hey bokkers,

ik heb een probleem dus ik vraag jullie hulp. :)
Als je een voet vraagt om een hoef uit te krabben word mijn pony vervelend.
dan gaat hij schoppen met zijn voorbeen en proberen te bijten.
bij mij doet ze het al veel minder, maar bij andere kinderen nog wel heel erg.
ik vind dit erg vervelend, ik zat er aan te denken dat er iets is gebeurd bij de vorige eigenaar ofzo?
maarja hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan afleren?

xxx

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 23:05

Dit doet ze trouwens alleen bij haar voorbenen, bij haar achterbenen niet.
Ze is 14 en een fjordXwelsh.

jensvl

Re: bijten / schoppen tijdens hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 04:47

Probeer uit te vinden of ze niet op de een of andere manier pijn ervan ondervind. Is dit niet het geval, dan moet je de situatie zo maken dat je het paard onmiddelijk kan belonen als hij niet schopt of bijt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:49

Voorbeen met een hand vast (of desnoods een dik zacht halstertouw om op te tillen als je hem zo niet houdt) en zodra hij bijt of begint te trappen met de andere hand een goede opsodemieter geven, dan is het gelijk de laatste keer.

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 10:45

Urielle schreef:
Voorbeen met een hand vast (of desnoods een dik zacht halstertouw om op te tillen als je hem zo niet houdt) en zodra hij bijt of begint te trappen met de andere hand een goede opsodemieter geven, dan is het gelijk de laatste keer.

dat opsodemieter geven helpt niet, dat heb ik ookal geprobeerd, maar als je boos op haar word gaat ze alleen maar erger doen, het werkte bij mij wel steeds beter om gewoon rustig tegen der te blijven praten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:44

Urielle schreef:

Zonder het paard of de situatie te kennen is dit een gevaarlijke raad. Of het paard heeft pijn, of hij denkt de baas te zijn. In beide gevallen kan het gevaarlijk zijn te slaan. (bij het laatste geval moet dat niet, maar kan dat wel gevaarlijk zijn).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:02

Pijn om een voetje op te tillen?! Sorry, daar moet ik wel even om lachen, dan had TS peerdlief al lang die voet niet meer op zien tillen :+ (En zelfs al heeft ie pijn, dan nog houdt ie maar mooi zijn voeten en tanden bij, bijten en trappen mag NOOIT maar dan ook NOOIT.)
Ik denk idd dat hij de baas is (of denkt te zijn, maar blijkbaar is hij dat ook, want TS heeft geen antwoord op deze acties en met bijten en trappen gaat een paard al wel heel ver over je grenzen heen) en dan juist moet ze een keer heel erg duidelijk maken dat dit gedrag not done is. Als ze zelf niet durft of kan moet ze de hoefsmid maar een keer in laten grijpen, ik durf te wedden dat die ook niet gecharmeerd is van dit gedrag. Die zou een rottig beroep hebben als elk paard zomaar mocht trappen als het hem niet zinde om een voetje te geven :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:29

Wat Urielle al zegt ik ben benieuwd hoe dit paard zich dan gedraagt bij de hoefsmid?
Weet je dat TS?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:45

Ik ben nu ook bezig met 2 pony's die weinig in handen zijn geweest.
En 1 daarvan doet dit ook.
Ik corrigeer dat meteen, die pony heeft geen pijn en is ook niet angstig meer ben er al een tijdje mee bezig, dus moet ie dat laten van me.
Veel te gevaarlijk anders.
Ik ben erg geduldig, maar bijten en trappen dat tollereer in never nooit niet.

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:56

@roomsxzara. Ik denk dat de basis van dit probleem ligt in het eerts goed contact leggen met het paard alvorens aan de slag te gaan met het hoeven uitkrabben. Probeer eerst het vertrouwen te creeren door de benen te borstelen en te aaien. Dan wanneer hier vetrouwen is, rustig beginnen met één hoef op te tillen, maar zonder te krabbben. Gewoon optillen. Zodra ze daar comfortabel mee is dan kan je rustig proberen te krabben.

Dus, eerst contactleggen en het verder rustig in stapjes opbouwen. EN pas naar de volgende stap als er vollediog vertrouwen is.

Succes ermee, je komt er vast wel uit met haar.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:17

Geeft ze zelf de voet of moet je m omhoog trekken?

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:32

ze kan pijn hebben als je haar hoef uitkrabt. Ze kan iets in haar hoef hebben, bijvoorbeeld ene hoefzweer(kan je niet altijd zien) us laat de hoefsmid kijken

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:43

Soms wil een paard een voet niet optillen omdat de andere voet pijn doet en daar dan meer gewicht op komt als hij op 3 benen staat.
Mijn vorige shet is hoefbevangen geweest.... dan wil je ook z'n voeten niet te lang omhoog houden.
Maar bijten vind ik dan nog niet okee.

Misschien proberen om de voet heel kort vast te houden en weer neer te zetten voor ze vervelend gaat doen. En dan de tijd opbouwen.

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:35

Hey iedereen,

bedankt voor de tips!
nee ze heeft geen pijn, want met rijden en longeren en in de wei heeft ze nergens last van.
ik heb vandaag een van jullie tips uitgeprobeerd en het werkte wel.
Sorry ik weet niet hoe ze bij de hoefsmid is, want het is een manege pony maar ik verzorg haar op dinsdag, donderdag & zaterdag.
Misschien kan het ook komen doordat zegmaar de andere kinderen die op haar rijden de hoeven op een verkeerde manier uitkrabben?

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:36

pieps schreef:
Geeft ze zelf de voet of moet je m omhoog trekken?

nee ze geeft hem wel zelf.

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:37

Joris_CKX schreef:
@roomsxzara. Ik denk dat de basis van dit probleem ligt in het eerts goed contact leggen met het paard alvorens aan de slag te gaan met het hoeven uitkrabben. Probeer eerst het vertrouwen te creeren door de benen te borstelen en te aaien. Dan wanneer hier vetrouwen is, rustig beginnen met één hoef op te tillen, maar zonder te krabbben. Gewoon optillen. Zodra ze daar comfortabel mee is dan kan je rustig proberen te krabben.

Dus, eerst contactleggen en het verder rustig in stapjes opbouwen. EN pas naar de volgende stap als er vollediog vertrouwen is.

Goede tip, maar ik kan wel gewoon haar benen borstelen en verder vertrouwd ze me ook met alles,
maar alleen die voorhoeven uitkrabben vind ze erg vervelend..
Goed nieuws trouwens, bijten doet ze nu al niet meer ! :)

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:29

roomsxzara schreef:
Joris_CKX schreef:

Goede tip, maar ik kan wel gewoon haar benen borstelen en verder vertrouwd ze me ook met alles,
maar alleen die voorhoeven uitkrabben vind ze erg vervelend..
Goed nieuws trouwens, bijten doet ze nu al niet meer ! :)

Aaahh Oke, nou. Zo te horen ben je goed bezig! Ze bijt al niet meer! Good Going!

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 15:28

nog beter nieuwssss!
donderdag ging ik weer op haar rijden, dus ik uiteraard eerst poetsen en de hoeven doen, naja, ik vroeg haar voetje en ze tilde hem METEEN op zonder te trappen, zonder te bijten, gewoon gelijk optillen, ik super blij, gelijk super goed belonen, toen ging ik de andere voorhoef doen, ik voetje vragen, ook die tilde ze METEEN op zonder te trappen, zonder te bijten, WAUW ZO TROTS! :D *D /3

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:49

Nou super toch!