Dekens * zucht *

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Dekens * zucht *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:56

Hoihoi!
Ik heb mijn paardje 24/7 buiten staan met een schuilstal.
Nou heb ik een 0 gr oh wacht is even dit is um http://www.ej.nl/products/10000025/3420139/ .
Ik heb 1 x in de week les en dan neem ik gewoon mn uitrijdeken om hem onder weg (ik rijd naar les ) uit te stappen.
De rest van de week rijd ik gewoon thuis :D
Hij staat ingeschreven bij het NRPS stamboek, ik weet niet wat voor n ras het is.
Ik wil liever niet scheren :o

Zou ik het gewoon laten bij deze dekens of moet ik meer kopen?

Annabel

Re: Dekens * zucht *

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:58

Waarom heb je een deken op?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:59

Die Eskadron deken voor de nattigheid ik rijd nl liever niet op een natte pony...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:04

Tja, als hij buiten blijft staan ga je het als je hem niet nat wil hebben vermoedelijk niet redden met deze deken.
(plet de haren, dus paard maakt dan alsnog haren aan, maar heeft het ook nog koud)

Hoop alleen wel dat hij vandaag geen deken op heeft!
Het is 26 graden ;) .

Wat betreft terug naar huis rijden, wij rijden ook naar vereniging en terug en doen dat allemaal nog dekenloos.
Temperatuur is nog steeds prima, bij thuiskomst spuiten we ze af als ze erg bezweet zijn geweest.
Deel gaat op stal, de mijne gewoon bloot (vliegendeken) de wei op.

Afh. van je paard welke dekens je erbij moet hebben, mijn fjord heeft het geloof ik altijd warm.
Dus zweet zeer snel, met of zonder deken. Die kan dus met veel dunner toe (staat 's winters met uitloop)
dan mijn zwarte die binnen! staat waar het warmer is, maar heel ander type paard.
Dus kijk goed naar je paard.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:09

Nee Jooohh :D Nu heeft ie geen deken omm :')
En nu rijd ik ook niet met uitrijdeken hoor, alleen als het een beetje waait enzo rijd ik terug van les met uitrijdeken.
Ik vraag me dus af welke deken ik er nu bij moet doen.
waarom niet gewoon deze deken? hij is nu toch lekker droog? ( ik voel me dom haha :(:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:15

Als ik het goed begrijp heeft het paard de hele winter een 0 grams regendeken op? Dan blijft hij inderdaad lekker droog. Maar om zichzelf warm te houden als het kouder wordt zetten paarden hun haren op. Een deken drukt deze haren plat waardoor hij zichzelf niet warm kan houden. Dus dan of geen deken of je moet er voor zorgen dat hij zijn haren niet op hoeft te zetten en een gevoerde deken op leggen.

Uitrijdeken zou ik persoonlijk niet zo snel gebruiken bij ongeschoren paarden. Juist als je uit stapt kan het paard fijn langzaam aan afkoelen, met een deken op kan hij zijn warmte niet kwijt.

Afhankelijk van je paard zou ik er min. een fleece gevoerde regendeken (50 grams) en een 200 grams deken voor in de winter aanschaffen als je graag je paard onder de deken wilt houden. Echt koude paarden hebben meer nodig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:20

Joh, je mnoet gewoon handig naar je paard kijken.
En dan kopen wat er bij past, voor nu nog niet zo'n probleem, maar als het blijft regenen en stuk kouder is,
dan vind ik het altijd wel interessant spelletje worden.
Ook wel eens frusterend.

Heb hier voor 2 paarden.
Waarvan er 1 op stal gaat (zo laat mogelijk) en 1 uitloop stal heeft.
1 x 300 grams, half hoge hals, outdoor deken. (al 8 jaar oud)
1 x 200 grams, indoor deken. (kreeg ik bij mijn zwarte mee)
1 x 200 grams, outdoor deken. (reserve voor de 300 grams, nog maar 5 x gebruikt)
2 x 100 grams regen deken. (voor elk paard 1)
(en nog wat gesneuvelde exemplaren, die af en toe nog bruikbaar zijn voor nood, met gaten echter.)
100 grams, indoor/onder deken. (al 7 jaar oud, handig om op stal te gebruiken of onder een deken bij kou)
dikke wollen hals deken. (voor na het rijden om uit te zweten, zweer bij echte wollen!)
wollen deken zonder hals. (idem als hierboven of onder een deken)
fleece deken. (idem als hierboven of onder een deken)
100 grams? HH deken met teddy voering, gebruik ik vaak als staldeken.
uitrijdeken wol en vorig jaar 1 van fleece gekregen.
Reflecterende oranje buitenrij deken om (als het schemer/donker is) over straat te gaan. (en lampjes).

Erg he?! die berg, maar bij langdurige regen, worden ook regendekens op een gegeven moment wel eens nat door regen danwel op onverwachts warme dag door zweet.
En het is in de winter of met regen lastig ze weer droog te krijgen, dus heb je dan reserve nodig.

Het lastigste is de periode dat het toch nog wel eens best warm wordt, dan zijn ook de dunne dekens
eigenlijk al te dik.

Geen idee of ik ze dit jaar ga scheren, zwarte werd caramel kleurig, vond dat eerlijk gezegd niet mooi.
Maar als je 's avonds lest is drijfnat paard ook niet echt fijn (les tot 10 uur, dus tja...).

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:34

Is het niet mogelijk met 0 grams deken?
Want het liefst heb ik geen dikke dekens op...

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:37

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:38

Wij hebben de fjord wel in de winter met een 0grams fleecegevoerde op.
Borst is dan wel geschoren.
Dit omdat hij enorme haren heeft, het zonder deken koud heeft en zweet bij een 100 grams. Dit is dus echt perfect.
Hij kan ongeschoren wel zonder deken, alleen door zijn cushing heeft hij dus een mega vacht en zweet wat heel moeilijk opdroogt.
Maar dit is denk ik niet te vergelijken met jou paard.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:39

Macs nee dat denk ik ook niet :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:29

als je niet met dikke dekens wilt werken moet je naar mijn mening geen dekens op gaan leggen als hij 24 uur per dag buiten staat.
laat hem dan maar lekker vacht kweken en het zelf regelen.

met 100 grams druk je alleen de haren plat en als je die aan het begin van de winter op doet heb je daarna niets meer als het veel kouder wordt.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 12:07

Dus gewoon geen dekens opleggen?
Ik heb voor de regentijden een 0 grams deken.
Moet ik er dan nog een 300 grams bijkopen off?
Ik heb een 300 grams op het oog nl

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:12

Je moet het opbouwen, je kan niet van 0 in een keer naar 300 gaan.
Eerst heb je bijv. 0, dan ga je naar 100, 200, etc.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:24

Oke dus ik moet minstens 3 dekens hebben en ik kan niet gewoon 300 gram kopen?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 15:25

Of ik neem nu gewoon een onderdeken van 200 grams en dan doe ik met koud weer die onder de regendeken en met warmer weer alleen 0 grams en misschien dan nog een fleece deken eronder?!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:54

Koop een rambo optimo of duo. Dat zijn de beste dekens voor 24/7 buiten staan, oersterk en je hebt er verschillende onderdekens bij die je eraan kan maken. Het is even een uitgave, maarja als je een regendeken 0 gram aan moet schaffen a 100 euro, een 200 grams a 100 euro en een 300 grams a 100 euro, en deze dekens steeds moet laten wassen en waterdicht maken ben je uiteindelijk duurder uit.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:07

CK88 schreef:
Koop een rambo optimo of duo. Dat zijn de beste dekens voor 24/7 buiten staan, oersterk en je hebt er verschillende onderdekens bij die je eraan kan maken. Het is even een uitgave, maarja als je een regendeken 0 gram aan moet schaffen a 100 euro, een 200 grams a 100 euro en een 300 grams a 100 euro, en deze dekens steeds moet laten wassen en waterdicht maken ben je uiteindelijk duurder uit.

Helemaal met je eens. Groot fan van de Rambo Duo dekens.