Lynn_Nikita schreef:Afbrokkelen zou ik niet doen, als hij het nodig heeft likt hij er wel zelf aan.
kan ook een gewoonte zijn dat hij het lekker vind om dat beetje zout van handen ed op te likken, maar hoeft niet meteen een tekort te betekenen
Zeg ik nu iets heel geks als ik zeg dat niet ieder paard wat overal aan likt... incl mensen een tekort aan iets heeft?
Ik zie het veel op stal, sommige paarden zijn erg oraal gefixeerd
likken aan alles, staldeuren, voerbakken etc
Een aantal paarden likken ook erg graag aan mensen
mijn eigen paardje is/was totaal niet oraal gefixeerd, deed weinig met haar mond, dat is nu langzaamaan veranderd na wat vrijheiddressuur waar trucjes met haar mond aan de orde kwamen (kus geven, flemen, iets aanpakken etc), nu onderzoekt ze veel meer met haar mond.
Haar grote vriend echter is ernstig oraal gefixeerd, neemt alles in de mond, likt alles af en maakt het helemaal extreem als hij net iets gegeten heeft... een snoepje over het algemeen, daarna moet je maken dat je uit zijn buurt komt wil je geen wasbeurt van top tot teen krijgen, nu in de zomerperiode is dat dus vooral blote huid, in andere seizoenen likt hij kleding.
Mijn paard likt daarentegen wel weer af en toe aan leem, zand blieft ze weer niet, sowieso heb ik een merrie die behoorlijk kieskeurig dingen kan uitzoeken... bepaalde onkruidjes doet ze een moord voor, ik zie het als onkruid zij ziet het als welkom extraatje (kleefkruid, distel af en toe eens een stengeltje zuring)
Zowel mijn merrie als hij hebben de beschikking over likstenen (rood), ze worden gebruikt, maar zeker niet veelvuldig (beide likstenen hangen er al zeker anderhalf jaar en op dit tempo kunnen ze nog wel 2 jaar mee)
Afbrokkelen van stenen zou ik niet doen, paarden weten behoorlijk goed of ze iets wel of niet nodig hebben in mijn opinie, met afbrokkelen geef je ze in verhouding een overdosis.
advies:
- Hang een steen op mocht deze niet gebruikt worden hang een andere steen op (bijv en himalaya en knz steen)
worden beide niet gebruikt dan gewoon lekker laten zitten
als je paard krachtvoer binnenkrijgt of een vitaminebrokje waar spoorelementen en mineralen inzitten en hij gebruikt geen steen... tja dan heeft hij het in mijn ogen gewoon niet nodig en is het likken een gewoonte