OS circuit bouw eerlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andre_SS

OS circuit bouw eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:46

Mod wanneer dit bericht hier niet hoort dan gaarne verplaatsen.

Wat ik mij afvraag als zijnde non paardensport kenner is dat het OS 2012 circuit voor de springruiters is gebouwd door een Engelsman.
Zou het dan kunnen zijn dat de Engelsen als enigen dit circuit en het barrage circuit al 4 jaar hebben geoefend ?

Beetje conspiracy denken maar hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dit in zijn werk gaat, is geregeld.

Alvast bedankt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:50

Haha.. je moet ook overal wat achter willen zoeken. Zo vind ik het vreemd dat dit iemand zijn eerste post is. Schaduwaccount?? *lol*

Nu even serieus. Parcoursen worden echt niet 4 jaar van te voren gemaakt. Zijn vaak zat nog last minute. Bij OS zal er wel wat meer voorbereiding zijn maar echt geen 4 jaar. Daarbij kun je nog net zo hard oefenen als je wilt. Als het niet klopt tussen paard en ruiter kun je toch niet winnen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 09-08-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:50

Zo, das gelijk een pittige vraag om mee te beginnen op Bokt zeg. Maar nee, ik denk niet dat je zo moet denken. De parcoursbouwer wordt niet vier jaar van te voren aangewezen, hooguit een half jaar tot een jaar. Je kunt daarbij wel altijd blíjven speculeren over de eerlijkheid of oneerlijkheid, maar dat heeft geen zin. Je moet maar wel net op het juiste moment pieken, wat de britten dus niet gelukt is bij de individuele medaillestrijd.

*edit: je schrijft dat je een non-paardensporter bent, mag ik dan vragen wat je op een paardenforum doet?

LadyMadonna

Re: OS circuit bouw eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:54

Zou het kunnen is je vraag.
Vast wel. Alles kan.
Maar als je overal wat achter zoekt heb je toch geen leven meer?

Andre_SS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:47

kleinvosje schreef:
Zo, das gelijk een pittige vraag om mee te beginnen op Bokt zeg. Maar nee, ik denk niet dat je zo moet denken. De parcoursbouwer wordt niet vier jaar van te voren aangewezen, hooguit een half jaar tot een jaar. Je kunt daarbij wel altijd blíjven speculeren over de eerlijkheid of oneerlijkheid, maar dat heeft geen zin. Je moet maar wel net op het juiste moment pieken, wat de britten dus niet gelukt is bij de individuele medaillestrijd.

*edit: je schrijft dat je een non-paardensporter bent, mag ik dan vragen wat je op een paardenforum doet?

Zijn de parcour(s)bouwers reglementen ergens terug te vinden?
Jaja dat was leuk met de Britten, laatste balk er mooi af :)

Ik schreef trouwens dat ik een "niet paarden sport kenner" ben, wel goed lezen hoor, maar goed OS kijk ik altijd naar de springruiters. Ja idd mn 1e post hier en geen schaduws, dacht hier wat relevante info te kunnen vinden niets meer niets minder.
Lekker vriendelijk trouwens, gaat dat hier altijd zo met nwe forum leden ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:50

Nee, maar je timing is niet zo lekker gezien de hetze die er op het moment loopt jegens de de zilveren dressuur medaille vandaag, waarvan een groep van mening is dat dat onterecht is en goud had moeten zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:51

Ja zo gaat het vaak :D Vooral tegenover nieuwe leden. Zijn maar enkele leden die zo doen hoor, je moet de gezelligere ertussenuit pikken :=

Denk inderdaad niet dat er wat achter zit, zo'n parcour wordt niet 4 jaar vantevoren gebouwd, en ja, OOK bij de Britten gaat het om de sport en niet zozeer om ALLES winnen. Dus denk dat het wel eerlijk gaat.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:55

Nee, dat nog niet eens Stef.
Het is toch apart dat iemand zich aanmeldt op Bokt, en dan gelijk strooit met een dergelijke stelling. Ervaring leert dat dat vaak afkomstig is van een SA, vandaar die 'achterdocht'.

Reglementen zijn vast terug te vinden via de FEI.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:35

-> WD-V

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:37

Andre_SS schreef:
Mod wanneer dit bericht hier niet hoort dan gaarne verplaatsen.

Wat ik mij afvraag als zijnde non paardensport kenner is dat het OS 2012 circuit voor de springruiters is gebouwd door een Engelsman.
Zou het dan kunnen zijn dat de Engelsen als enigen dit circuit en het barrage circuit al 4 jaar hebben geoefend ?

Beetje conspiracy denken maar hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dit in zijn werk gaat, is geregeld.

Alvast bedankt.

Het is niet gebouwd door een Engelsman maar door Frank Rothenberger.
Bob Ellis (ja, die is idd Brits) heeft het alleen ontworpen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:41

Denk niet dat je zo ver moet zoeken. Het zou ook weinig zin hebben, de hele situatie rondom de OS zou toch niet nagebootst kunnen worden. Er komt veel meer bij kijken dan alleen de lijnen in het parcours, zoals de hindernissen op zich, de ring en de aankleding er van, het vele publiek, de spanning en druk van de wedstrijd, weersomstandigheden, etc.
Natuurlijk zullen er wel delen van de parcoursen getraind zijn, maar dat doet elk land. Een parcoursbouwer heeft namelijk een bepaalde stijl van bouwen, waardoor je dus bepaalde dingen in een parcours kunt verwachten. Verder hebben de ruiters en paarden op dit niveau al zowat alle mogelijke lijnen, wendingen en combinaties gesprongen en zullen ze wat betreft het verloop van het parcours niet echt voor verrassingen komen staan.
De exacte parcoursen keer op keer trainen heeft volgens mij niet eens echt voordelen, omdat je dan op de automatische piloot zo'n parcours gaat rijden en niet rekening houd met andere aspecten. Een ruiter zal dan minder op gevoel rijden, maar meer op theoretische kennis. Een parcours kun je 100 keer ergens neerzetten en het zal 100 keer anders gereden worden.
Vaak zie je dat met derby's, de meeste derby parcoursen worden elk jaar hetzelfde gebouwd. Het ene jaar zijn er verschillende foutlozen en het andere jaar niet 1, terwijl er toch veel van dezelfde combinaties meedoen...

Andre_SS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 16:50

Allen en in 't bijzonder Schoentje bedankt. Helemaal duidelijk !