Trailer laden probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Trailer laden probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:22

Mijn verzorgpaard is panisch voor druk. Zijn al een tijdje aan het oefenen om hem te vervoeren en ze waren al zo ver dat de stang achteraan dicht kon en ze al eens een toertje waren gaan rijden, maar op een keer is hij met zijn billen onder de achterstang blijven steken en in een blinde paniek geraakt. Heeft zich dus heel veel pijn gedaan (en heel veel geluk gehad, want de pin geraakte niet direct los door de druk die het paard gaf terwijl hij al met zijn rug eronder stak...).

Nu zijn we opnieuw bezig, en het laden op zich lukt, maar hij beslist dus sinds kort zelf wanneer hij er af wil stormen...

Nu komt het grootste probleem. Paard is giga groot. Schofthoogt >175cm.
Hij is panisch voor druk (beetje druk zetten op je touw is oke, maar je moet hem echt in het oog houden. Als hij apathisch wordt, moet je oppassen, want dan kan hij van het minste weer gaan panikeren en dan ziet hij niets of niemand meer). Zo'n groot bang dier hou je dus niet even tegen.
Ben bang dat hij zich met een touwhalster zou verwonden, maar een gewoon halster trekt hij met gemak over.

Ik ben me ervan bewust dat dit tijd in beslag neemt...maar wie kan mij boeken/informatie geven waarin dit probleem besproken wordt?

Het laden vormt niet het grootste obstakel. Hij kan er 10 minuten rustig op staan, en dan een paniekaanval krijgen. Ik durf de achterstang dus niet vastmaken vooralleer we deze reactie kunnen beperken..

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:33

Mijn advies is je paard eerst te laten wennen aan druk, zowel aan zijn hoofd als op zijn lijf/achterhand, zodat die paniekreacties tot het verleden gaan behoren.
Het werken met een touwhalster zou ik dus ook niet direct toepassen in combinatie met het trailerladen maar eerst tijdens bijvoorbeeld een aantal grondwerksessies. Om te voorkomen dat dit ernstiger wordt, raad ik je toch aan contact op te nemen met iemand die verstand heeft van trailerlaad problemen.
Het werken met een touwhalster buiten de trailer is iets wat je uiteraard wel zelf zou kunnen doen.

alyel

Re: Trailer laden probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 11:13

Druk an sich is geen probleem. Hij luistert naar mijn lichaamstaal. Ik kan hem voorwaarts,zijwaarts, achterwaarts krijgen en hij kan ook vaststaan tijdens het poetsen of het wassen.

Ik wil nog geen hulp inschakelen, ik wil het graag zelf doen. Ik stel me enkel de vraag wat iemand met ervaring zou doen. Wat zijn voor dit soort probleem tips & tricks? Hij beslist zelf wanneer hij eruit wil, en als ik hem vooraan tegenhoudt (druk op halster), dan panikeert hij enorm.

De ene zegt het is dominantie, de andere zegt het is angst...ik ga ervan uit dat het angst is dus wil er echt wel mee bezig zijn om het probleem op te lossen.

De reden dat ze zeggen dat het dominantie is, is omdat hij steigert en op dat moment geen rekening met je houdt.

Ik ga er vanuit dat het angst is, omdat ik hem op de trailer soms apathisch zie worden en dan weet dat hij bij het minste kan ontploffen. Zijn ogen beginnen in de verte te staren, heeft 0,0 interesse meer (zelfs niet in de trailer waar ik vanuit ging dat hij zo bang van was...hij staat er zelfs zonder probleem op..)

cissy

Re: Trailer laden probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:01

Hij sluit zich dus op een gegeven moment af en keert in zichzelf, je moet zien te ontdekken op welke momenten hij dat doet en dan proberen te voorkomen dát hij zich gaat afsluiten, dat zal niet makkelijk worden.
Wat je vooral niet moet doen is aan hem gaan zitten op het moment dat hij even 'weg' is, dan kun je een ontploffing krijgen (maar daar was je al achter). Je moet hem dus vóór proberen te zijn.
Ik zou het wel eerst buiten de trailer op proberen te lossen, wat doet hij bij schriktraining bijvoorbeeld?

Je zou eens kunnen zoeken in de artikelen van Parelli naar een right brain introvert paard en wat je daar vooral wel en niet mee kunt/moet doen.