Jong paard erg druk in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tsarola

Jong paard erg druk in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:50

Beste allemaal..
graag hoor ik jullie tips en advies over de volgende "situatie".

Ik heb een vier jarige kwpn'ner (zelf gefokt) en die is ongelofelijk druk op stal.. hij staat eigenlijk nooit stil.
Nu heb ik hem al naast zijn oudere broer gezet omdat hij daar heel gek mee is.. en een tijdje ging het beter (hij staat nu tussen zijn 2 beste maatjes) maar nu loopt hij continu te draaien door de stal... de stal is niet schoon te houden omdat hij alle mest erdoor heen loopt en hij loopt ook continu alles naar de kant.. ook in de weide kan hij niet lang rustig blijven staan maar dan begint hij na een poos te "dralen".

hij is qua karakter erg loop lustig maar moet momenteel op rust staan omdat hij op de weide een peesblessure heeft op gelopen door een trap van een ander paard (hij staat nu in een kleinere weide met zijn broer overdag)

Voor de fokkers die kennen misschien het temprament dat zijn vader door fokt dat is namelijk don lauries hit.

Maar ik hoor toch graag of jullie tips hebben over hoe ik mijn paard rustig en ontspannen op stal kan krijgen..

Afbeelding

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:09

Wat is je voerschema?
Is het een ruin?
Hoe druk is het kwa mensen op stal?

123horse123

Re: Jong paard erg druk in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:09

Is het een hengst? Ander laten castreren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:13

Ik zou het ook zoeken in het voer. Geen suikers (brok). Wellicht rustgevende kruiden toevoegen.

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:38

Desperado is als twee jarige gecastereerd omdat zijn mede opfok genoten met de kont op de grond zaten en de kwakjes tussen de benen... zo hengst was hij...
Hij krijgt nu nog geen half kilo pavo conditioner brok.. daar zit volgens mij niet super veel in...
van de drukte zal hij niet veel last hebben want ze gaan bij ons smorgens om half 11 ongeveer naar buiten (als alle paarden hun ochtend hooi op hebben) en gaan pas om 5 uur weer naar binnen (of later als het weer echt fijn voor de paarden is..)
Daarbij ben ik niet zo van de rustgevende poedertjes.. (sorry no offence).
Desje heeft ook al zo'n jollybal aan de tralies hangen die zichzelf weer opblaast... en hij krijgt 3 keer per dag hooi..

Voer schema:
ochtend: kwart voor 8 hooi... half uur later ong. half kilo pavo conditioner
half 11 naar buiten als zijn hooi op is.. (weide)
rond 5 uur op stal.. ligt er weer hooi
half 6 of 6 uur weer ong. half kilo pavo conditioner
en rond 10 uur half 11 voeren we nog een portie hooi voor de nacht!!

Des krijgt brokken omdat hij niet makkelijk mooi vol wil worden.. hij is erg botterig!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:52

Ik weet niets van zijn bloedlijn, maar mijn volbloed hengst staat gewoon lekker te dutten in z'n stal. Hij kan er wel de hele dag uit en speelt heel wat af met zijn maatjes. Als ze 's avonds naar binnen komen zijn ze moe.

Staat jouw paard ook met andere paarden?

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 09:50

in mijn eerste bericht gaf ik al aan dat hij overdag in een kleinere weide staat (nog groot genoeg) met zijn broer.
Mijn paard staat dus zo'n 7 uur per dag buiten...
(verhalen over dat een paard 24/7 naar buiten moet kunnen hoef je niet mee aan te komen.. want mijn paarden staan rond 5 uur half 6 voor het hek te springen dat ze naar binnen willen)

Ik heb net zijn brokken terug gezet naar minder als een kwart en nog meer hooi!! misschien dat hij idd te veel energie uit de brokken haalt..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:59

Tsarola schreef:
in mijn eerste bericht gaf ik al aan dat hij overdag in een kleinere weide staat (nog groot genoeg) met zijn broer.
(verhalen over dat een paard 24/7 naar buiten moet kunnen hoef je niet mee aan te komen.. want mijn paarden staan rond 5 uur half 6 voor het hek te springen dat ze naar binnen willen)

Ik heb net zijn brokken terug gezet naar minder als een kwart en nog meer hooi!! misschien dat hij idd te veel energie uit de brokken haalt..

Dat lijkt me ook. Wei plus hooi plus een kilo krachtvoer is best veel voor een paard dat niet in het werk staat.
En rustgevende kruiden, ben je misschien niet voor, maar het is wel natuurlijk en helpt in veel gevallen wel. Je zou het kunnen proberen, je wilt immers je paard rustiger houden toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:27

7 uur per dag buiten is nog altijd 17 uur per dag op stal.
wat doet hij als je hem smorgens rond een uur of 8-9 buiten gooit, en 12 uur later terug binnen haalt?

edit: paarden staan te "springen" om naar hun voerbak te mogen, niet om op stal te staan. laat na het voeren eens je boxen openstaan? zul je direct zien hoeveel er vrijwillig binnen blijven

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:35

ben het helemaal met je eens Duhelo! tuurlijk staan paarden aan het hek te duwen als ze weten dat om 5uur de voerbak klaar staat.
Ik heb weinig ervaring met de hoeveelheid voer die een KWPN'er nodig heeft maar ik zou dit paard op een havervrije muesli zetten (in jong gras zitten meer dan genoeg suikers!) en zo lang mogelijk buiten houden! als hij dan al naar binnen moet (kan me voorstellen dat dat ook praktischer is met voeren) vooral ruwvoer geven, lekker veel hooi zodat hij ook iets te doen heeft

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:16

Babootje schreef:
Tsarola schreef:

Dat lijkt me ook. Wei plus hooi plus een kilo krachtvoer is best veel voor een paard dat niet in het werk staat.
En rustgevende kruiden, ben je misschien niet voor, maar het is wel natuurlijk en helpt in veel gevallen wel. Je zou het kunnen proberen, je wilt immers je paard rustiger houden toch?

Idem hier.
Het kan al een hoop schelen om een stapje terug te doen in krachtvoer.
En zelf uit pavo condition kunnnen paarden veel energie halen.
Mijn AV Hengst die gewoon in het werk staat kreeg voorheen ook 2 x 0.5 en zag er goed uit en had energie voor 10 :+
Mijn merrie stond daarvan op de helft en had ook nog genoeg energie.

Wat ik bijv bij mijn paarden ik de box gooi is wortels tussen het stro, hebben ze even wat te doen.

Rustgevende voeders zoals men dat noemt is eigelijk vaak de samenstelling anders en zou helemaal geen slecht optie kunnen zijn:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:27

ts, je zegt ook dat je geen adviezen wil van 24/7 buiten, maar ik denk dat het met dit paard eigenlijk geen slecht idee zou zijn, want in een box maken ze veel korte draaien, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor zijn pees ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:34

Tsarola schreef:

Oh sorry, daar heb ik dan overheen gelezen. Van mij hoeft hij geen 24/7 buiten hoor, als je mijn bericht lees zie je ook dat ik over een stal schrijf. ;) Maar hij kan zijn energie wel lekker kwijt met dat andere paard? Spelen ze veel?

Tsarola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 17:06

Ik snap best dat er mensen zijn die zeggen dat je paard de hele dag buiten moet zijn omdat het natuurlijk is...
In het wild gebeurt het immers ook toch...?
Je vergeet alleen dat je het bij mij niet over dooie donders hebt die zelfs in de winter geen kik geven.. en dat het paard van tegen woordig wel zo gefokt is dat zij in het wild nooit zullen overleven...

Voorbeeld... mijn paard is laatst na het voeren nog weer naar buiten gegaan met het idee om ze snachts naar buiten te doen omdat het overdag te warm is/was.... resultaat kapotte paddock en we konden meneer vooraan bij de stal weer opvangen...

Voor de anderen ;-) Hij speelt veel met zijn broer maar sinds hij de blessure heeft lijken ze allebei rustig te zijn geworden... voer is naar beneden hooi omhoog en daarbij heeft hij er stro bijgekregen..

gevolg... meneer is nogsteeds druk;-P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:12

naar buiten heeft in mijn ogen niks te maken met natuurlijk zijn, blabla (voor de tere zieltjes zijn er dan ook dekens uitgevonden)
Maar je vraagt adviezen.
-paard staat al laag in krachtvoer
-krijgt meer ruwvoer
-je wilt geen poedertjes oid
-paard komt maar 7 uur per dag buiten
-paard heeft een peesblessure
-paard staat niet in het werk
-paard is jong

conclusie is logisch, beestje verveelt zich en heeft uitdaging nodig, dit kan in de vorm van werk (momenteel niet door de blessure), uitdaging (vrije beweging of spelletjes)

dus in mijn ogen is het heel simpel, probeer meer uitdaging te creeeren in de stal. als dit niet helpt, accepteer het feit dat die op stal onrustig is en daardoor zijn blessure wss zal verergeren
Of,
zorg dat hij meer buiten komt, dan kan die daar onrustig zijn, maar zal minder korte draaien maken = beter voor de blessure
na een tijd zal hij buiten wel rustiger komen

een normaal paard zal op een weide/paddock met vriendjes en voldoende voer echt geen raar gedrag uithalen (mss de eerste dagen mits ze geconditioneerd zijn op krachtvoer in de stal)
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 10-08-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:16

Paarden kunnen ook hun energie uit ruwvoer halen.
Misschien een idee in plaats van meer dan meerdere kleinere porties te geven.
Mocht hij echt druk blijven en daardoor de pees nog slechter gaat helen, zou ik toch kijken naar rustgevende suplementen en voerders.
Het gaat toch om het behoud van het paard.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:33

Ik heb een driejarige merrie die ook erg vervelend is. Staat voortdurend tegen de wand te timmeren en legt zo nu en dan de voorbenen boven op de box. Als ik een ander paard in de gang zet om er wat mee te doen breekt ze alles af, al staat de ander voor haar neus Gewoon dramatisch. Ze staat met 3 andere merrie's waar ze overdag mee in de wei loopt.van 8.30 uur tot 21.30 uur. Ze rent in de wei en wordt om de dag gewerkt. (hierbij is ze niet druk) Ook in de wei heb ik stroomdraden voor de hekken langs, anders staat ze daar ook steeds met de voorbenen in te timmeren. Ze krijgt een halve kilo Pavo sportfit, hier zit niks drukmakends in. Ik heb haar al meermaals op haar sodemieter gegeven en riempjes met kettingen aan de voorbenen. Dan timmert ze veel minder. Ze heeft een speel liksteentje in de stal en kan met buurvrouw buurten. Kortom ik weet niet wat ik moet doen en ben er mooi flauw van.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:39

Een jong dier met peesblessure mooi op de wei zetten en lekker met rust laten!
Waarom krijgt hij krachtvoer met een blessure? Dit paard presteerd nu toch niks? Gewoon lekker op het ruwvoer en buiten zetten.
Beter 1x flink volluit in het land, dan in zo'n klein stalletje waar hij zn ei niet kwijt kan :).