rechten paard gekocht met pijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

rechten paard gekocht met pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 12:59

heey,

ik heb 2 maand geleden na 4 jaar een paard terug genomen omdat het paard niet meer onder het zadel gereden kon worden. volgens de verkoper zou het paard met pensioen geen pijn hebben. verkoper heeft verteld dat het paard problemen in de rug zou hebben.

echter na 2 weken in mijn bezit merkte ik dat het paard wel pijn heeft. om hier bewijs van te hebben ben ik er mee naar de DA gegaan. het paard heeft pijn aan haar rechter voor voet. en het gevolg daarvan zijn rug klachten.
het paard voldoet dus niet omdat het wel pijn heeft en hier waarschijnlijk niet oud mee zal worden.

de verkoper wil het paard terug nemen en het aankoopbedrag terug betalen. echter weigert ze de DA kosten te vergoeden.

heeft het zin om door te vechten om die DA kosten alsnog te krijgen?
( wegens opzegging van de weide door verhuurder moet ik de paarden nu in stalling zetten wat ook geld kost)
of is het verstandiger om alleen het aankoop geld maar aan te nemen?
( en daarmee dus een DA rekening te moeten betalen voor een paard die je niet meer hebt)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:02

ik denk dat je die DA kosten voor lief moet nemen.
je hebt het paard er op die manier mee geholpen.
en dat ze hem terugneemt en het volledige bedrag betaald.
mag je blij mij zijn, ookal is het niet eerlijk gegaan natuurlijk!
heel veel succes ermee.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:02

Ik denk dat je al heel erg blij mag zijn dat je je geld terug krijgt. Daar zou ik het bij laten.
Vraag me echter wel af wat er dan met het paard gaat gebeuren...

Blackberry28

Re: rechten paard gekocht met pijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:07

Begrijp ik het goed dat je zelf het paard eerst ook teruggenomen hebt om een bepaalde reden? Om hem dus pijnvrij een goed pensioen te bieden? Zou dan denk ik niet te moeilijk doen over deze da rekening, want je wist dat het paard niet helemaal goed was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:08

Het ding is natuurlijk dat je wist dat het dier een probleem had maar dit verder niet hebt laten onderzoeken dus ik denk dat het vrij zinloos is om DA kosten vergoed te krijgen. En je moet zeker blij zijn dat je het geld terug krijgt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:09

verkoper wil ook na het verhaal van de DA niet aannemen dat het paard pijn heeft. het paard zal daar dus in het land komen en verder verwacht ik niet dat er wat mee gedaan word.

ik heb dit paard inderdaad terug genomen om het een pensioen te kunnen bieden ( opdat het paard volgens verkoper geen pijn had in vrijheid)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:10

Tjah, ik denk dat je beter eerst had kunnen overleggen met de oude eigenaar hierover voor je naar de veearts ging. Eerlijk is eerlijk, in haar schoenen zou ik ze ook niet betalen als je dit achteraf te horen krijgt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:11

oke bedankt voor de reacties!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:19

nicole_hetty schreef:
heey,

ik heb 2 maand geleden na 4 jaar een paard terug genomen omdat het paard niet meer onder het zadel gereden kon worden. volgens de verkoper zou het paard met pensioen geen pijn hebben. verkoper heeft verteld dat het paard problemen in de rug zou hebben.

echter na 2 weken in mijn bezit merkte ik dat het paard wel pijn heeft. om hier bewijs van te hebben ben ik er mee naar de DA gegaan. het paard heeft pijn aan haar rechter voor voet. en het gevolg daarvan zijn rug klachten.
het paard voldoet dus niet omdat het wel pijn heeft en hier waarschijnlijk niet oud mee zal worden.

de verkoper wil het paard terug nemen en het aankoopbedrag terug betalen. echter weigert ze de DA kosten te vergoeden.

heeft het zin om door te vechten om die DA kosten alsnog te krijgen?
( wegens opzegging van de weide door verhuurder moet ik de paarden nu in stalling zetten wat ook geld kost)
of is het verstandiger om alleen het aankoop geld maar aan te nemen?
( en daarmee dus een DA rekening te moeten betalen voor een paard die je niet meer hebt)

Wat ik uit jou verhaal begrijp heb jij dit paard 4 jaar geleden eerder in je bezit gehad en hebt hem nu terug genomen om het paard 'pensioen' aan te bieden?

Volgens mij kun je beroepen op je consumentenrecht, wanneer jij 'iets' aankoopt, maar het uiteindelijk niet voldoet aan jou eerder voorgenomen 'gebruiksdoel'. Maar zoals ik het begrijp is hier geen gebruiksdoel en heeft de verkopende partij alleen gesuggereert dat het paard pijnvrij zou zijn bij 'pensioen'

Heb jij dit vooraf bij aankoop laten onderzoeken door een dierenarts en eventueel klinisch laten keuren? (onderzoeksplicht)?

In dien niet, heb je niet veel meer om op terug te vallen volgens mij en is het een heel schappelijk aanbod van de vorige eigenaar het paard terug te nemen en het aankoopbedrag terug te betalen. Hoe banketstaaf het ook klinkt ik zou dan niet krom gaan liggen over de DA kosten :o . Je bent zelf af gegaan op een 'verhaal', zonder dit te onderzoeken bij aankoop. (Correct me if i'm wrong, aangezien je dit niet in je OP omschrijft).
Buitendat vind ik het wel behoorlijk vervelend voor je :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:49

Ik vind het een beetje een raar verhaal. Je hebt een paard teruggekocht dat niet meer geschikt was om onder het zadel te rijden. Om hem een pensioen te geven. Een heel nobel doel. Maar nu blijkt dat het niet kan omdat ie niet pijnvrij is. Dan zou een volgende stap volgens mij inslapen / slager zijn of niet? Vroeger of later sta je toch ook voor zo'n keuze. Maar nu laat je het paard terugnemen door de verkoopster, wil je je DA rekening vergoed hebben, klaagt over je dure stalling... Kun je niet in overleg met de eigenaresse, de kosten delend, ervoor zorgen dat het paard wordt ingeslapen?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:52

Ik denk dat je al heel blij mag zijn dat je het aankoopbedrag terug krijgt.
'Doorvechten' is niet verstandig, kost veel geld en tijd, lees mijn topic maar eens door:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1645575
Als ik dat van te voren had geweten was ik er nooit aan begonnen.
Dus mijn tip, blij zijn met wat je krijgt en het erbij laten!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:52

klopt ik heb het paard niet laten keuren. verkoper is ook mijn koper geweest 4 jaar geleden. ik geloofde haar op haar woord dat het paard een pijnvrij pensioen kon krijgen. omdat ik verder niet met het paard zou rijden heb ik haar ook niet laten keuren.

ik ben inderdaad al blij dat ze het paard terug wil nemen. al baal ik er natuurlijk wel van. ( ook de rede dat ik vorig jaar ook een paard had gekocht die gezond moest zijn wat heel anders bleek en ik er toen kwa kosten ook al bij ingeschoten ben, en zo ook met mijn andere 2 merries die ook beide wat blijken te hebben, al kan de verkoper van dit paard daar natuurlijk niks aan doen!)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 13:54

Babootje schreef:
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Je hebt een paard teruggekocht dat niet meer geschikt was om onder het zadel te rijden. Om hem een pensioen te geven. Een heel nobel doel. Maar nu blijkt dat het niet kan omdat ie niet pijnvrij is. Dan zou een volgende stap volgens mij inslapen / slager zijn of niet? Vroeger of later sta je toch ook voor zo'n keuze. Maar nu laat je het paard terugnemen door de verkoopster, wil je je DA rekening vergoed hebben, klaagt over je dure stalling... Kun je niet in overleg met de eigenaresse, de kosten delend, ervoor zorgen dat het paard wordt ingeslapen?

dat ik de stap inslapen/slacht niet zelf neem is mede om de financiele rede wat ik voor dit paard heb betaald het dubbele is dan de slachtprijs. en er dus dan nog meer bij in schiet.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 14:01

meikemarieke schreef:
Ik denk dat je al heel blij mag zijn dat je het aankoopbedrag terug krijgt.
'Doorvechten' is niet verstandig, kost veel geld en tijd, lees mijn topic maar eens door:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1645575
Als ik dat van te voren had geweten was ik er nooit aan begonnen.
Dus mijn tip, blij zijn met wat je krijgt en het erbij laten!

ik heb je topic door gelezen! wat erg zeg dat je en je geld en je paard kwijt bent geraakt en daar ook nog zoveel ellende bij is gekomen!
ik denk inderdaad dat ik haar weer laat ophalen, voor de Da rekening knijp ik mijn ogen wel even dicht. en een paard kopen doe ik van mijn leven lang nooit meer. er is altijd wel iets mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:19

Babootje schreef:

nicole_hetty schreef:
dat ik de stap inslapen/slacht niet zelf neem is mede om de financiele rede wat ik voor dit paard heb betaald het dubbele is dan de slachtprijs. en er dus dan nog meer bij in schiet.

Dat op zich vind ik al vreemd, sorry. Een paard dat niet meer berijdbaar is en je alleen een pensioen wilt geven mag niet meer dan slachtprijs kosten. De verkoper mag dan al blij zijn dat het paard bij jou van zn pensioen mag genieten. Maar je hebt het dubbele betaald dan slachtprijs dus dan neem ik aan dat je dat doet wegens de emotionele band die je met je oude paard misschien nog hebt. Wat je er dus bij inschiet snap ik niet helemaal, want als het paard bij jou staat kost hij immers ook geld. Ik snap het verhaal alleen maar als je er bijvoorbeeld toch nog recreatief op zou hebben willen rijden. Nu moet het dier terug naar de oude eigenaresse die jou dan wel netjes je geld terug geeft, maar het paard dan wel weer op de wei zet of - erger nog - misschien wel aan een ander verkoopt. Dus, m.a.w. Hoeveel is de emotionele band met je paard je nog waard?
Paarden die aan hun pensioen toe zijn zijn meestal niet zo gezond meer. Het risico op DA kosten dus ook groter. Dat moet je je wel realiseren als je een paard met pensioen overneemt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:34

dat ik te veel voor haar betaald heb dat zie ik nu pas in. ik heb het paard terug genomen om er zeker van te zijn dat ze niet in verkeerde handen zou komen. ik denk ook dat ik me er misschien niet genoeg op voorbereid heb. maar als het paard hier vrolijk en pijnvrij nog 10 jaar zou kunnen staan had ik dat prima gevonden. ongeacht dat ik voor aankoop te veel betaald hebt. echter vind ik het nu wel sneu geld nu blijkt dat het paard toch pijn heeft en nu of over een half jaar ( misschien langer) toch ingeslapen moet worden omdat het te veel pijn krijgt.

zou het paard later ergens pijn aan krijgen of andere dingen krijgen dan vind ik dat toch weer een ander verhaal dan nu direct al bij aankoop.

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:44

nicole_hetty schreef:
ik heb het paard terug genomen om er zeker van te zijn dat ze niet in verkeerde handen zou komen.

En als je haar nu dan terug gaat brengen? Is er dan geen kans dat ze in de verkeerde handen terecht gaat komen?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:49

omdat de verkoper toch ook spijt had van de verkoop zal het paard niet weer verkocht worden. of ze daar goed zit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. ze heeft goed voor het paard gezorgt alleen naar mijn idee de problemen in de verkeerde richting willen oplossen. ze heeft me verteld dat als het voor het paard tijd is om te gaan zal ze dit wel laten doen. ze heeft wel het beste met het paard voor.

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:35

Ik denk dat jij het beste het paard terug kan brengen. Je wilt haar niet zelf naar de slacht brengen omdat je dan je geld kwijt bent en je zit volgens mij niet te wachten op nog meer hoge dierenartskosten. Als ik dan lees dat de vorige eigenaresse haar zal laten gaan als het nodig is dan lijkt mij dit in dit geval de beste oplossing voor dit paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:41

zo te horen zit je in een zeer luxe positie dat de oude eigenaar ook zodanig veel om je paard geeft, dat die het beste ervoor zal hebben.
enige wat je wel moet bedenken; eenmaal terugverkocht... zal waarschijnlijk verkocht blijven.
in hoeverre heeft het paard pijn dat het een paardwaardig bestaan op de weide kan hebben?
want DIE stap.. dus wanneer het genoeg is geweest, geef je door verkoop ook uit handen.
Maar goed.. vind het al ontzettend netjes dat je je oude paard voor dit doel terug kocht voor het pensioen, dus een terugverkoop/houd actie zal denk ik erg goed doorbesproken worden vermoed ik :j

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:44

Ik zelf zou het paard naar de slacht brengen,dan weet ik zeker dat het verder niet verkocht word en nog onnodig pijn heeft.
Dat vind ik belangrijker dan dat ik er geld op verlies.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:37

ijspeert schreef:
Ik zelf zou het paard naar de slacht brengen,dan weet ik zeker dat het verder niet verkocht word en nog onnodig pijn heeft.
Dat vind ik belangrijker dan dat ik er geld op verlies.

Hier ben ik het mee eens.

Ik begrijp het verhaal niet zo goed.
Je hebt jouw paard 4 jaar geleden verkocht. Nu koop je hem terug om hem van zijn verdiende pensioen te laten genieten.
Paard blijkt alleen niet pijnvrij te kunnen lopen en wil je hem terug doen naar de eerdere verkopers vanwege het geld?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:16

Wanneer je echt wilt weten dat het paard niet meer in verkeerde handen komt zou ik het zelf naar de slacht brengen of in laten slapen. Wie geeft de garantie dat het paard niet toch doorverkocht of weggegeven wordt???
Als je er zo mee begaan bent dat je het terug wilde kopen en pensioen wilde geven moet je ook je realiseren dat hij bij jou doodgaat. Of het nu deze week is of over een jaar....er is teveel voor betaald, dat weet je inmiddels...maar teruggeven en geld terugvragen zou ik persoonlijk niet doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:38

ElCamino schreef:
Wanneer je echt wilt weten dat het paard niet meer in verkeerde handen komt zou ik het zelf naar de slacht brengen of in laten slapen. Wie geeft de garantie dat het paard niet toch doorverkocht of weggegeven wordt???
Als je er zo mee begaan bent dat je het terug wilde kopen en pensioen wilde geven moet je ook je realiseren dat hij bij jou doodgaat. Of het nu deze week is of over een jaar....er is teveel voor betaald, dat weet je inmiddels...maar teruggeven en geld terugvragen zou ik persoonlijk niet doen.

dat is dus ook mijn probleem met dit verhaal

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:50

We zijn nu al even verder en ik ben eigenlijk heel benieuwd wat je besloten hebt..