Als beginner leren laarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_ldc

Als beginner leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:49

Hallo allemaal,

Ik heb net m'n eerste 2 lessen paardrijden gehad, maar moet echt op zoek naar paardrijlaarzen. Ik glij namelijk steeds uit de beugels. Wat is verstandiger om te nemen rubberen of leren laarzen? Ik ben zestien en mn voeten zijn inmiddels wel uitgegroeid.

xxx

eilleen333

Re: Als beginner leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:51

Ik zou eerst voor een goedkopere oplossing gaan, bv chaps en jodpuhrs. Of anders de rubber laars. Leren laarzen zijn duur en het duurt een tijdje voordat je ze ingereden hebt. Daar kan je best wat last van hebben en daar zit je niet op te wachten als je net begonnen bent met paardrijden.

xAve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:03

Rubberen laarzen zijn goedkoop en ook niet verkeerd :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:05

Rubberen laarzen geven minder steun aan de enkel.
Kies dus voor degelijk schoeisel met een chap of voor een wat goedkopere leren laars.
Vriezen je tenen er ook niet af vd winter.

x_ldc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:33

Jaa ik zit er al aan te denken om jodhpurs en chaps te nemen, weten jullie goede redelijk geprijsde merken? Want wil er natuurlijk wel een tijd mee doen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:45

Ik heb ze van Harry's Horse. 90 euro en gaan al twee jaar mee met heel intensief gebruik en weinig tot geen onderhoud. Super schoentjes!;)
In combinatie met Kieffer chaps van kunststof. Lekker makkelijk in onderhoud.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:48

Horka heeft ook mooie schoentjes voor 60€.
Met chaps moet je even kijken wat je zelf wilt.
Of je hele slappe wilt of juist gaithers die op laarzenschachten lijken.

x_ldc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:54

Ik wil eigenlijk wel een beetje stevige chaps, dus gaithers denk ik. Maar die zijn gelijk al wat duurder

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:57

Ik heb de goedkoopste Ariat jophurs en chaps (was alsnog erg duur vind ik, €190,- in totaal), vind ze geweldig!! Maar misschien is het wel verstandig om eerst een goedkopere set jophurs/chaps te kopen, straks ga je niet door met paardrijden en daar zit je dan met dat dure spul.. By een ruitersportzaak hebben ze vollop keus in deze artikelen, voor elk bedrag. Zelfs de boerenbond verkoopt het tegenwoordig zag ik :) Succes met je zoektocht en veel plezier met paardrylessen!

x_ldc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 22:11

Dankjulliewel voor jullie hulp!

AkechetaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:57

Ik zelf vind rubberen rijlaarzen een drama. Ik heb smalle voeten en alle rubberen rijlaarzen zijn bij mijn voeten en enkels te breed. Daardoor ga ik schuiven. Misschien passen ze jou wel goed. Zou het zeker eens proberen. Als ze mooi om je voeten/enkels en benen aansluiten, dan kan je daar prima mee beginnen.
Anders zou ik, als ik jou was, beginnen met de gewone standaard chaps. Voobeeld: http://www.ooteman.nl/media/p_full_4882 ... otemanLogo.
Lederen laarzen zijn prima als je wat langer rijdt, maar zeker de stijvere laarzen helpen je niet om om een goed rijgevoel te ontwikkelen.
De goedkopere merken rijschoenen voldoen ook prima. Als je een setje koopt van tussen de 50 en 75 euro, dan heb je goede spullen, en als je beter gaat leren rijden kan je daarna een bewuster keus maken wat je prettig vindt of niet.

Verder zal je vanzelf gaan merken dat je voeten minder uit de beugel gaan, als je meer gereden hebt. Het is ook een kwestie van wennen en goed op een paard leren zitten.

Veel rijplezier en succes met je lessen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:08

Ik zou persoonlijk echt beginnen met rubberen rijlaarzen of chaps met yohdpurs. Het is een flinke investering en als je er na een tijdje achterkomt dat het toch niet je ding blijkt te zijn, dan zit je er mooi mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:37

Jodphurs zijn er al vanaf € 40,- lederen chaps/gaithers al vanaf 65,-
En persoonlijk zou ik voor jodphurs met gaithers gaan en anders voor rubberen rijlaarzen.
Lederen rijlaarzen zou ik nog niet doen, eventueel zijn syntetische rijlaarzen nog een optie. deze zijn er al vanaf € 75,-

ilovedaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:50

Er zijn ook bij Epplejeck veel optie's voor lederen rijlaarzen, ze lijken net van leer maar het is een ander materiaal, je kunt ze kopen vanaf 65 euro! Misschien een goede optie, daar heb je ook meer stevigheid in dan in van die rubberen laarzen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:51

Epplejeck heeft ook goede chaps en jodphurs voor een goede prijs. De kunstleer laarzen van epplejeck zou ik afraden, die gaan zomaar kapot.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:22

Je zou ook nog eens naar 2e hands leren laarzen kunnen kijken. Als de maten toevallig goed zijn, kun je van een paar nette 2e hands laarzen nog een hoop plezier hebben. Voordeel: je hoeft ze niet in te lopen/rijden.

x_ldc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 16:35

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:01

Ik zou inderdaad ook rubberen.nemen, die hebben.ook best wel een goede kwaliteit (als je ze in een ruitrzaak haalt), Wqnt stel je wilt toch stoppen met paardrijden dan heb je dan thuis dure leren laarzenan, waar jets meer mee kan,

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:02

Bij Decathlon heb je vals-leren rijlaarzen met rits, hele knappe laarzen, zitten fijn en niet duur!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:29

ik heb op mijn 16e mijn eerste paar petries gekocht, was ff inlopen, maar inmiddels bijna 9 jaar later doen ze nog dienst...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:31

Jodpuhrs en Chaps eromheen, zijn heerlijk en de Jodpuhrs kun je altijd nog los dragen in de stallen.
Later zou ik beginnen met leren laarzen.

SaraLore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:48

Ik zou eerst rubbere kopen, als paardrijden toch niet jouw ding is heb je die laarzen voor niets gekocht. Echt goedkoop zijn ze namelijk niet. Als je ze toch koopt, zou ik bij de Epplejeck kijken. Rijlaarzen van hun huismerk zijn maar 120 euro. Ik heb die ook nu al twee jaar, en ze zien er nog prima uit.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:04

ik zou beginnen met rubbere laarzen. als je uiteindelijk paardrijden toch niet leuk vindt dan heb je voor niks zoveel geld uitgegeven aan leren laarzen

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:59

:) rubbere zijn wel handig straks valt alles tegen en heb je van die duren laarzen

modena18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 12:26

Rubber of chaps. Je houding zal nog niet geweldig zijn en leren laarzen gaan naar je been staan zonde als je verkeerd gevormde laarzen hebt en straks wil je toch niet verder met paardrijden zonde van het geld. Zelf zou ik stoffen chaps nemen je hebt meer vrijheid dan in een rubberen laars en het is goedkoper dan leren chaps en zeker dan leren laarzen. Veel plezier met paardrijden