Uitbreker!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danique15

Uitbreker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:15

Mijn paard is al 2 keer uit de paddock gekomen. de eerste keer omdat hij achter een merrie aan wou die van hem weg liep (hij kwam door het lint heen terwijl de stroom uit stond. en de 2de keer deze week. Nu wist hij dat er wel stroom op stond en is hij dus over het lint gesprongen! dat is ongeveer 1.75 tot 1.80 cm hoog. Nu wist ik niet dat hij zo hoog kon springen, en wat moet ik doen zodat hij dit niet meer gaat doen?

Lynn_Nikita

Re: Uitbreker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:16

samen zetten?

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:22

Het is een Hengst dus met een merrie is niet zo'n goed idee en een ruin valt hem aan:(. Maar ik heb wel 5 shetlanders bij hem gezet en toen stond hij 2 weken met hun samen, ze vonden het geweldig en Herrador ook! jammer genoeg heb ik nu geen shetlanders meer tot mijn beschikking.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:28

Over het lint of eronderdoor?

Enige wat bij mijn ruin hielp was door de stroom te verhogen. Ik sta bij een koeienboer en die hanteert een ander wattage zeg maar voor de koeien. Liep mijn paard voorheen op zijn dooie gemak ieder land uit wat er was, inmiddels heeft hij wel geleerd dat het een enorm pijnlijke hobby begint te worden. Dus die staat keurig op een meter afstand te wachten tot ik hem eraf kom halen.

En waarom hou je hem hengst?

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:49

Een keer is hij door het lint gelopen en de andere keer over beide linten heen gesprongen, omdat hij een keer een schrok tegen zijn mond kreeg op een hoog wattage.
ja die van mij durft ook niet meer dicht bij het lint te komen.
Hij is net vorige week gecastreerd alleen door dat het op late leeftijd is, blijft hij hengstig. wat wel jammer is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:49

Nieuwe shet zoeken?

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:52

tamary schreef:
Nieuwe shet zoeken?

Idd, een leuke mini shet? die kan je overal gratis afhalen :) Bijna geen onderhoud en het is leuk voor je paardje.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:52

Die van mij is ook zo'n uitbreker. De enige oplossing was om het hele hek te vervangen voor een dikke schrikband (dus geen draad) die flink onder stroom staat. Sinds we het hek zo hebben is hij geen een keer uitgebroken.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:21

Flink nat spuiten en op de paddock zetten, water geleid elektriciteit namelijk perfect. flink veel stroom erop en laat maar proberen.
Een andere, misschien wat minder vriendelijke manier is de draad met een rubber handschoen vastpakken vanaf de buitenkant van de paddock en iets naar je toe trekken, wanneer het paard dan te kortbij komt, laat je de draad los waardoor die tegen (/de neus van) je paard aan komt. Zo leert hij wel afstand te houden van de draad. 2 keer en dan blijft hij keurig op een paar meter wachten:)

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 07:49

Ik zou inderdaad graag een nieuwe shet willen zoeken of de band of het hek willen veranderen. Het probleem is dat het niet mijn paddock is maar die van een stalling, ik stal mijn paard namelijk ergens anders. en als ik dan een shet zou kopen moet ik nog 500 euro extra per maand betalen :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:04

Danique15 schreef:
Ik zou inderdaad graag een nieuwe shet willen zoeken of de band of het hek willen veranderen. Het probleem is dat het niet mijn paddock is maar die van een stalling, ik stal mijn paard namelijk ergens anders. en als ik dan een shet zou kopen moet ik nog 500 euro extra per maand betalen :(

Tja, een kuddedier appart houden en hem bijna iedere vorm van normaal sociaal contact ontnemen, is jou gok geweest. ;)
Sommige paarden zullen zich hierbij neerleggen, sommige worden aphatisch, anderen ontwikkelen stalondeugden, en die van jou pikt het gewoon niet.
Kijken of je een ruin op stal kunt vinden waarmee het wel klikt en ze heel voorzichtig met elkaar introduceren, dat zou nog kunnen. Als je paarden een paar weken de tijd geeft met een draadje (flink draadje in jou geval zou ik doen) ertussen scheelt dat een hoop tov gewoon bij elkaar gooien en hopen dat het goed komt. :j

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 08:39

het is niet zo dat ik hem al het contact ontneem. hij staat gewoon naast 2 ruinen en ik rij ook gewoon met anderen. Alleen hij is laatst getrapt door een paard en ik toen ook door dat paard en daarom ben ik een beetje bang. hij en ik hebben daar nog steeds veel last van (gebroken ribben, schouderblad, hersenschudding enzovoort). en daarom wil ik hem niet meer alleen laten met een paard. en hij is wel heel lief tegen de andere paarden alleen die niet altijd tegen hem. Hij is wel de "lijder" (vindt hij zelf) en daarom ben ik bang dat er een gevecht komt in de paddock.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:47

Komop zeg, nu hebben we mietjes gemaakt van onze paarden de afgelopen eeuwen, maar ze zijn heus nog wel in staat om normale sociale contacten aan te gaan. Rijden en naast een ander paard staan telt daar imo niet. Een ander paard aan kunnen raken, elkaar kunnen verzorgen, spelen etc. dat moet hij kunnen.

Zorg voor een ruime plek waar hij rustig (eerst een paar weken draad ertussen) met een andere ruin kennis kan maken. Zet je ze samen meteen op een paddock van 10 bij 10 ja dan snap ik wel dat ze elkaar aanvliegen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:48

500 euro per maand stalgeld voor een shet?? kan ik me niet voorstellen hoor, lijkt me overdreven. En anders idd meer stroom erop en hoger afzetten, maar je paardje geeft duidelijk aan gezelschap te willen.

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:26

Ja een shet heeft gewoon dezelfde kosten voor stalling als mijn paard want ze nemen even veel ruimte in.
Hij krijgt wel genoeg gezelschap want ook in zijn paddock staan er paarden naast hem (in de andere paddocks.) Mijn paard is geen mietje, hij is nergens bang voor, alleen ik wil gewoon niet nog zo'n "ongeluk". en het is nogal moeilijk om een paard te vinden dat op hetzelfde tijdstip in de paddock wilt. en niemand zet zijn paarden bij ons samen. (Het zijn allemaal hoge dressuur paarden dus misschien willen ze niet dat hun paarden wat overkomt?)

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:27

Hij heeft wel gewoon veel vrienden alleen samen met een paard in een paddock lijkt me gewoon niet het beste idee. en ik kan ook niks aan de paddock veranderen omdat hij niet van mij is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:06

Mijn paarden staan in een kudde van 3, 2 ruinen van mezelf, 1 merrie van mijn dochter.

Zet ik mijn eigen paarden samen in een paddock slachten ze elkaar werkelijk af, zet ik de merrie samen met mijn grote paard ( 1.46 versus bijna 1.80) dan komt mijn paard me echt tegmoet kruipen wanneer mevrouw klaar is met hem eruit trappen. Maar de merrie en mijn jonge ruin van 3 gaan dan weer wel prima samen. Op het land staan ze gewoon wel lief met zijn 3, houden elkaar in de gaten, spelen, kroelen en roepen elkaar wanneer je er 1 afhaalt om wat te gaan doen. Dus snap wel dat het lastig is in een paddock. Maar hij kan ook niet zijn leven lang in een zandbak blijven staan omdat jij hem hengst wil houden :s

Mijn jonge paard was echt een engeltje als hengst, tot aan zijn derde echt nooit maar dan ook nooit lelijk naar andere paarden en zeker niet naar mensen. Maar heb hem wel geruind omdat ik wil en het ook nodig vind dat hij bij anderen kan zonder dat hij en ik er kompleet overspannen van raken.

Ik zou toch echt gaan voor een flinke dot extra stroom, en in overleg zal een pensionhouder daar echt niet moeilijk over doen, die zet er liever een paddestoel bij dan dat er dagelijks 5 keer draad gespannen moet worden. En anders een plek zoeken waar hij wel paard kan zijn. En builen en bulten lopen ze overal wel op. Daar zou ik hem niet apart voor houden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:10

Tja dan kun je kiezen, idd een flinke dot stroom erop, met het risico door het gemis aan normaal sociaal contact een paard met gestoord gedrag te creeëren.
Of een andere stal zoeken, waar hij bijvoorbeeld met een andere ruin, of in een groep ruinen, zonder merrie's in de buurt, op een ruim land kan. Kan je hem ook nog castreren, dan ben ben je een groot gedeelte van je probleem al kwijt.

Met voldoende ruimte gaat het normaal gesproken prima, zoals de persoon boven mij al aangeeft. :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:33

Even wat anders.. in je profiel staat dat je 2 shetters hebt... zijn die sinds aanmelden en topic posten ook al verdwenen dan? Want dat is dan op dezelfde dag geweest zowat. En je zegt dat hij gecastreerd is.. vervolgens dat hij hengst is. Het zal wel een tijd duren nog als hij daadwerkelijk vorige week geruind is om zijn hormonen kwijt te raken. Da's niet 1, 2, 3 zo klaar.

En omdat jij geraakt bent mag hij niet meer het land in bij de andere paarden want dat vind JIJ eng? Hup, knol naar buiten en laat het hem maar uitzoeken. Zeker als hij net gecastreerd is, kan mooi die koker dun blijven. Mooi weer, beetje regen smelt ie niet van en gewoon een paddestoel met stroom ertussen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:37

Een pensionstal die 500E per maand kost?
Kun je niet zoeken naar een goedkopere (en dat zal zeker niet moeilijk zijn gezien dit zeer hoge bedrag).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:15

Ik zie dat je in Rotterdam vlak bij Kralingen staat met je peerd. Ik zit vlakbij.. kan altijd even komen kijken :)

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:06

Ja bedankt allemaal voor de tips. Ik probeer mijn paard helemaal niet weg van andere paarden te houden. Hij heeft gewoon een stal en ik zet hem wel eens in de paddock. Nee de paarden hebben hier minder ruimte dan als in Zeeland of weet ik veel waar. Maar daar kan ik ook niks aan doen. Ja mijn shetlanders hebben we weggegeven aan een vriendin in Zeeland. Mijn paard is gecastreerd en ik weet dat is niet 1,2,3 voorbij.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:11

Danique15 schreef:
Ja bedankt allemaal voor de tips. Ik probeer mijn paard helemaal niet weg van andere paarden te houden. Hij heeft gewoon een stal en ik zet hem wel eens in de paddock. Nee de paarden hebben hier minder ruimte dan als in Zeeland of weet ik veel waar. Maar daar kan ik ook niks aan doen. Ja mijn shetlanders hebben we weggegeven aan een vriendin in Zeeland. Mijn paard is gecastreerd en ik weet dat is niet 1,2,3 voorbij.

Dat is de grootste bull die er is. Weet niet waar jij zoekt, maar mijn paarden staan op een pensionstal waar er zoveel land is dat we er een stuk of 80 paarden op kwijt kunnen. En er zijn maar 18 paarden dus land ZAT. Hiervoor heb ik op een stal gestaan waar 3 paarden per hectare stonden, daarvoor op een stal waar ze in groepen van max 5 op een hectare stonden.

En ik heb er 3 staan voor wat jij betaald per maand en mijn paarden staan ook gewoon in Rotterdam.

Dus zou maar verder kijken naar een stal waar hij wel naar buiten kan. Moet je je voorstellen dat je je leven lang in een zandbak moet staan als paard zijnde :( Mijn paarden zien de paddock alleen maar tussen eind November en begin Maart en verder hebben ze gewoon wei.

Wees eerlijk naar je paard, je betaald voor de faciliteiten voor jezelf, niet voor je dier. HIJ moet er wonen en leven, 24 uur per dag. Voor 500 per maand per paard wil ik het walhalla ook voor HEM, niet voor mezelf. Jij wil niet nat regenen en een warme kantine in de winter, HIJ wil frisse lucht, buiten zijn, paard kunnen zijn met vriendjes en een warme jas indien nodig. Laat hem vuil worden, laat hem een bult oplopen, daar worden ze groot en sterk van.

Mijn paarden hebben altijd paard kunnen zijn, en ja ik heb wel eens een veearts rekening. Nu toevallig voor een wespensteek, en 4 jaar terug vanwege een vechtpartijtje op het land waarbij de mijne het onderspit delfde. Heeft hij van geleerd, is verder altijd kerngezond en is tevreden met zijn leven. ZOVEEL belangrijker dan voor 500 euro voor je eigen gerief ipv voor hem.

Danique15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 17:22

Citaat:
Dat is de grootste bull die er is. Weet niet waar jij zoekt, maar mijn paarden staan op een pensionstal waar er zoveel land is dat we er een stuk of 80 paarden op kwijt kunnen. En er zijn maar 18 paarden dus land ZAT. Hiervoor heb ik op een stal gestaan waar 3 paarden per hectare stonden, daarvoor op een stal waar ze in groepen van max 5 op een hectare stonden.

En ik heb er 3 staan voor wat jij betaald per maand en mijn paarden staan ook gewoon in Rotterdam.

Dus zou maar verder kijken naar een stal waar hij wel naar buiten kan. Moet je je voorstellen dat je je leven lang in een zandbak moet staan als paard zijnde :( Mijn paarden zien de paddock alleen maar tussen eind November en begin Maart en verder hebben ze gewoon wei.

Wees eerlijk naar je paard, je betaald voor de faciliteiten voor jezelf, niet voor je dier. HIJ moet er wonen en leven, 24 uur per dag. Voor 500 per maand per paard wil ik het walhalla ook voor HEM, niet voor mezelf. Jij wil niet nat regenen en een warme kantine in de winter, HIJ wil frisse lucht, buiten zijn, paard kunnen zijn met vriendjes en een warme jas indien nodig. Laat hem vuil worden, laat hem een bult oplopen, daar worden ze groot en sterk van.

Mijn paarden hebben altijd paard kunnen zijn, en ja ik heb wel eens een veearts rekening. Nu toevallig voor een wespensteek, en 4 jaar terug vanwege een vechtpartijtje op het land waarbij de mijne het onderspit delfde. Heeft hij van geleerd, is verder altijd kerngezond en is tevreden met zijn leven. ZOVEEL belangrijker dan voor 500 euro voor je eigen gerief ipv voor hem.

Mijn paard staat in een stal van 5 bij 6 en ik zet hem elke dag even in de paddock. Ja ik betaal veel daar voor maar het is gewoon op mijn manege waar ik al jaren rij. het is 2 minuten fietsen en voor de rest wil ik niet ver rijden voor mijn paard (niet voor mijzelf omdat ik dan moet fietsen, want dat vind ik geen punt.), maar omdat ik nu alle tijd en aandacht aan hem kan besteden.
En ik doe ook mee aan het TTC en dat is ook meteen dichtbij.
Ik ga niet van stal veranderen omdat mijn paard geen weide heeft, en ik ga daar ook niet voor verhuizen. Iedereen hier heeft geen weide alleen in de zomer neem ik mijn paard mee naar Frankrijk voor 2,5 maand. mijn paard kan gewoon paard zijn en ik laat hem ook gewoon los in de bak in het park/bos bij ons om de hoek maar ik heb gewoon geen weide voor hem.
ps. dit gaat ook wel van het hoofdonderwerp af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:29

Toch maar kijken of je een paard kan vinden waar het wel mee klikt. Het klinkt wellicht heel simpel, maar ik heb mijn paarden op die manier wel bij elkaar gezocht, kijkend naar de karakters. Dat gaat prima en ze zijn allemaal hengst.