Dinsdag hebben wij een nieuwe pony opgehaald. Een 3 jarige shetlandermerrie, die nog niks kent. Toen we aankwamen stonden ze al met de pony te wachten en was ze lief. In de trailer deed ze rustig en onderweg hebben we nog even bij haar gekeken. Geen probleem.
Eenmaal thuis kwam ze trillend de trailer af. Ze was een beetje rillerig en dreigde te trappen, maar liet opzich best wat toe.
'S Avonds hebben we haar een exceemdeken omgedaan en was er geen probleem. Heb zelfs op film staan dat ze het rustig toelaat, was gespannen, maar niet gemeen oid.
De volgende dag staat mijn zusje haar te poetsen. Ze was rustig en liet het toe dat haar manen gedaan werden. Opeens draait ze om, zonder wat te laten merken en trapt met beide benen naar achteren. Één been mistte en het andere raakt haar vol onder haar knie. Pony was duidelijk erg geschrokken.
Daarna was ze weer redelijk rustig. Ongeveer een uur later deden we de exceemdeken weer op. M'n zusje pakt de gesp vast en opnieuw slaat de pony vol naar m'n zusje. Weer raak.
Ook naar mij heeft ze geprobeerd te trappen, maar die mistte gelukkig.
Ook iemand die ons hielp haar te vangen toen ze niet wou komen kreeg vol twee achterhoeven naar z'n hoofd. Gelukkig mis, maar ze mepte wel gericht.
Ze laat zich niet vangen, veranderd in een seconde van een rustige pony naar een etter die gericht naar mensen trapt en staat te trillen als een rietje als je haar aanraakt (vooral bij buik). En dat terwijl ze sommige momenten echt heel lief is en ze staat ook graag te kijken als we met de andere pony bezig zijn. Ook als ik in de wei sta en ik zeg dat ze moet draven etc, dan loopt ze rond alsof ze gelongeerd word. Rustig om me heen etc.
Ik laat haar nu helemaal met rust. Morgen gaan we met de andere pony aan de slag en we zien wel of ze mee komt, want blijkbaar vind ze het minder erg als de andere shet aan de LL gaat, dan komt ze wel.
Ze heeft erge exceem en daardoor wonden op haar rug. Ik kan haar wonden behandelen, maar als ik richting haar kont ga en mijn been optil om een stap te zetten, dan trilt ze extreem en ze piept. Ze duikt ook helemaal in elkaar. Brokjes eten durft ze bijna niet, tenzij je echt NIET beweegt.
Ze springt tegen het hek op als ze zich ingesloten voelt etc.
We hebben geen problemen met een moeilijke pony, we geven haar graag een kans en hebben alle tijd. Maar heeft iemand hier nog tips waar we wat aan hebben?
Ze gaat absoluut niet weg en afmaken gebeurd al zeker niet.
Oja, ze heeft ook ringen op haar hoeven. We weten niet of dit komt doordat ze hoefbevangen is geweest, of door verweiden oid. Daar gaan we morgen even over overleggen met onze hoefsmid.
De pony;

Haar rug;
http://7.media.hyves-static.net/1510166094/6/EyTw/0/img1510166094.jpeg
En de tatoeage die ze mijn zusje bezorgd heeft;

Tips zijn welkom!