Extreem angstig of Extreem moeilijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Extreem angstig of Extreem moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:14

Hooi allemaal,

Dinsdag hebben wij een nieuwe pony opgehaald. Een 3 jarige shetlandermerrie, die nog niks kent. Toen we aankwamen stonden ze al met de pony te wachten en was ze lief. In de trailer deed ze rustig en onderweg hebben we nog even bij haar gekeken. Geen probleem.

Eenmaal thuis kwam ze trillend de trailer af. Ze was een beetje rillerig en dreigde te trappen, maar liet opzich best wat toe.
'S Avonds hebben we haar een exceemdeken omgedaan en was er geen probleem. Heb zelfs op film staan dat ze het rustig toelaat, was gespannen, maar niet gemeen oid.

De volgende dag staat mijn zusje haar te poetsen. Ze was rustig en liet het toe dat haar manen gedaan werden. Opeens draait ze om, zonder wat te laten merken en trapt met beide benen naar achteren. Één been mistte en het andere raakt haar vol onder haar knie. Pony was duidelijk erg geschrokken.

Daarna was ze weer redelijk rustig. Ongeveer een uur later deden we de exceemdeken weer op. M'n zusje pakt de gesp vast en opnieuw slaat de pony vol naar m'n zusje. Weer raak.
Ook naar mij heeft ze geprobeerd te trappen, maar die mistte gelukkig.
Ook iemand die ons hielp haar te vangen toen ze niet wou komen kreeg vol twee achterhoeven naar z'n hoofd. Gelukkig mis, maar ze mepte wel gericht.

Ze laat zich niet vangen, veranderd in een seconde van een rustige pony naar een etter die gericht naar mensen trapt en staat te trillen als een rietje als je haar aanraakt (vooral bij buik). En dat terwijl ze sommige momenten echt heel lief is en ze staat ook graag te kijken als we met de andere pony bezig zijn. Ook als ik in de wei sta en ik zeg dat ze moet draven etc, dan loopt ze rond alsof ze gelongeerd word. Rustig om me heen etc.

Ik laat haar nu helemaal met rust. Morgen gaan we met de andere pony aan de slag en we zien wel of ze mee komt, want blijkbaar vind ze het minder erg als de andere shet aan de LL gaat, dan komt ze wel.

Ze heeft erge exceem en daardoor wonden op haar rug. Ik kan haar wonden behandelen, maar als ik richting haar kont ga en mijn been optil om een stap te zetten, dan trilt ze extreem en ze piept. Ze duikt ook helemaal in elkaar. Brokjes eten durft ze bijna niet, tenzij je echt NIET beweegt.
Ze springt tegen het hek op als ze zich ingesloten voelt etc.

We hebben geen problemen met een moeilijke pony, we geven haar graag een kans en hebben alle tijd. Maar heeft iemand hier nog tips waar we wat aan hebben?
Ze gaat absoluut niet weg en afmaken gebeurd al zeker niet.

Oja, ze heeft ook ringen op haar hoeven. We weten niet of dit komt doordat ze hoefbevangen is geweest, of door verweiden oid. Daar gaan we morgen even over overleggen met onze hoefsmid.

De pony;
Afbeelding
Haar rug;
http://7.media.hyves-static.net/1510166094/6/EyTw/0/img1510166094.jpeg
En de tatoeage die ze mijn zusje bezorgd heeft;
Afbeelding

Tips zijn welkom! :)

tamary

Re: Extreem angstig of Extreem moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:26

Ik lees uit je verhaal angst en dat kan zich in sommige situaties inderdaad uiten in slaan. Ben je er al achter of ze misschien ook wonden op de buik heeft? Veel erge eczemers schuren nl ook navel/uiers/buiknaad stuk en dat kan erg gevoelig/pijnlijk zijn.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:31

Tjaaa hier op stal staat een shetlander die in het begin ook van zich aftrapte, dat is gewoon onzekerheid en angst.
Je moet haar even de tijd geven, probeer te vermijden dat ze je kan trappen, dus niet achter haar gaan staan. En als ze probeerd te trappen dan wel natuurlijk gelijk corrigeren! Want het moet niet geaccepteerd worden, dan ben je namelijk verder van huis!
Geef haar de tijd om te laten wennen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:35

Aan haar buik en tussen haar achter benen is helemaal niets te zie. Ze schuurt alleen haar bovenlijn. De wonden op haar rug zijn nu rustiger en echt hard schuren doet ze niet meer, soms haar rug knabbelen. Haar oortjes en hoofd/hals schuurt ze soms nog wel. Haar staart laat ze nu eigenlijn helemaal met rust, die is ook niet kaal.

Ik denk zelf ook dat het grootste deel angst is. Soms twijfel ik of ik moet doorpakken bij haar. Maar wanneer ze zo vreselijk in paniek raakt en staat te trillen als een rietje ben ik bang dat het haar alleen maar angstiger maakt. Haar vertrouwen in mensen in al 0,0.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:36

Jullie overvallen een driejarige die niets kent wel he? Eerst verkassen, dan verwachten dat ze transport, dekens ed zomaar accepteert.
Helemaal niets doen is het verkeerde dat je kunt doen, blijf haar wel aandacht geven. Geef haar geen kans om jullie met de achterbenen te raken.
Zo te lezen hebben jullie hier hulp bij nodig, probeer het niet alleen op te lossen. Nu heeft ze je zus onder haar knie geraakt, voor hetzelfde geld was het op haar knie geweest. Een verbrijzelde knieschijf of een verbrijzelde knie is niet grappig!
Haal hier fysiek hulp bij. Via het i-net is niet voldoende.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:48

Bedankt voor alle tips. Ik ga haar de ruimte en tijd geven die ze nodig heeft. Als ze wil komen dan mag ze dat, als ze niet wil komen ga ik niet achter haar aanjagen om haar te vangen. De eczeemdeken heeft ze op het moment niet meer om omdat het teveel angst en spanning brengt voor haar.

Als ik hulp erbij nodig heb, zal ik niet te laf zijn om het te aanvaarden. Maar op dit moment ben ik niet van mening dat ik direct hulp moet gaan inschakelen. Dat ze op het moment overdondert was geloof ik. Maar er is mij ge zegt dat ik haar een deken om kon doen, dit is al vaker gebeurt ( pony heeft trouwens keuringservaring, dus compleet helemaal niets kennen zal niet echt kunnen lijkt me). Ik geloofde dat ik de deken om kon doen en dit ging ook goed. Afdoen was ook geen probleem, maar het om doen daarna gaf problemen. Ik had dit ook niet zien aankomen. Vandaar dat ik daar meteen mee gestopt ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:53

Als je haar nu helemaal met rust laat, krijgt ze haar zin. Niet achter haar aanjagen als ze zich niet wil laten pakken. Benader haar rustig, loop in een boog op haar af, focus op haar schoft. Grijp niet meteen naar dat hoofd om een halster om te doen, kriebel op haar schoft, probeer een ander paard dat "hallo" zegt te imiteren. Pas dan halster om, pas dan halstertouw eraan.
Zorg er wel voor dat je een grondwerkstokje mee hebt, en mocht ze zich wel omdraaien en gericht uithalen, flinke jetser geven. En dan mag je haar idd opjagen. En omdat een shet toch sneller is dan een mens, kun je dit allemaal het beste in een goed afgesloten omgeving doen, zoals een afgesloten longeerkraal. Een groot weiland zorgt er alleen maar voor dat ze ver weg kan rennen en dat je haar daarna niet meer te pakken krijgt. Het bevestigd haar zo in haar gedrag.

Op het moment dat je de pony weg moet jagen omdat ze getrapt heeft, mag je haar gerust aan het werk zetten. Verander regelmatig van richting en laat je paard binnendoor draaien. Als ze je met twee ogen aankijkt heeft ze respect voor je.

http://www.youtube.com/watch?v=-m_o_po0_Ks

De methode die hier getoond wordt is Clinton Andersons Downunder Horsemanship.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-08-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:57

Ik zou gewoon eerst even de shet rust gunnen een dagje dan bij der in de wei/voor stal gaan staan/zitten als ze wil komt ze wel even kijken, en zo eventjes opbouwen, iedereen met blauwe plekken heeft ook geen zin en denk ook niet dat ze er veel vertrouwen van krijgt. Dus zou het rustig opbouwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:58

Mooi advies. Wat ga je doen als de merrie geen zin in je heeft, en dat ook niet krijgt?
Niets doen en afstand houden gaat het probleem echt niet oplossen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 23:05

Ik zou het dolgraag zo doen. Cassedy. Ik doe ik nu ook ongeveer. Ook loop schuin op haar af, maar vaak als ik 1 pas naar haar doe, gaat ze er al vandoor. Als ik bij haar kan komen ga ik op hun hurken en komt ze meer naar me toe, dan laat ik haar snuffelen en kriebel ik haar zachtjes. Dan sta ik langzaam op en doe een touwtje om haar hals. Op dat moment is alles goed.

Helaas kom ik vaak niet zover. Echt slaan doet ze alleen als ze zich echt opgesloten voelt of als ze vastgehouden wordt en je haar aanraakt.

Ze is nogal een koningin in uitbreken. Gelukkig is het groter weilang omheind met gaas en een houten omheining. Daarbinnen in heb ik verschillende weidjes en als ze echt opgesloten wordt springt ze erover. Nou heb ik de lijnen hoger en red ze dat niet meer, aks het goed is.

Kijk echt compleet met rust laten en negeren doe ik niet helemaal. Maar ik wil haar nu rustig laten wennen en ze is ontzettend nieuwschierig en komt tot een halve meter ongeveer wel in de buurt. Nou probeer ik haar te kriebelen en haar vertrouwen te winnen. Ik ben zelf bang dat ik met achter haar aan vangen, het niet beter maak. Elke dag ga ik meerdere keren naar haar toe. Ga met een bakje voer in de wei zitten en laat haar komen. Ze komt dan ook alleen ik kan haar niet pakken. Ik kriebel haar dan en praat tegen haar en dan blijft ze ook bij me. Als ik dan heel iets beweeg schrikt ze en stormt ze weg. Na een poosje komt ze dan weer en begin ik opnieuw....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:05

Doe dat dier een plezier en zet haar een tijdje op stal. Daar heeft ze geen last van die rottige steekvliegen en kunnen de wonden een beetje genezen. Dan heb je gelijk ook de tijd om haar een beetje touws te maken. Even vastzetten, wonden verzorgen, aaien, en voorzichtig leren wennen aan een deken. Daarnaast zou ik ook even goed kijken of er onder de buik niet ook nog wonden zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:07

Mijn advies zou ook zijn om hem even binnen te zetten. Maar dan moet die mogelijkheid er wel zijn. Als je iedere keer achter haar aanmoet omdat ze uitbreekt gaat dat ook niet helpen bij het verkrijgen van een band en respect voor jou/jullie

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 23:10

Ik heb bij de weide geen stal, maar ik zou eventueel bij een kennis van mij wel een stalletje kunnen krijgen voor bepaalde tijd. Ik weet alleen niet of er nu pony,s staan. De man heeft echt aangepaste shet stallen en of ze allemaal op de wei staan weet ik niet. Maar het is het informeren waard.