Paard haalt gericht uit naar andere paarden. HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ewan

Paard haalt gericht uit naar andere paarden. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:55

Hallo!

Ik heb een Tinker ruin van 5 jaar.

Tot zijn 3e was hij altijd de pineut, andere paarden waren hem altijd de baas en dan liep hij maar weg. Tot op een buitenrit een paard in zijn kont remde (liep door de teugel van de ruiter heen) en hij uithaalde en raakte de ruiter op haar knie, gelukkig niets ernstigs!

Vervolgens werd hij steeds agressiever tegen andere paarden en haalde vooral uit naar paarden die kleiner zijn dan hij zelf is. Bij hele dominante grotere paarden gaat het goed. Hij trapt zowel onder het zadel, in de stal naar de buurman/vrouw, tijdens het wandelen of aan de hand in de stal en ook in de paddock of op de wei. Inmiddels maakt de grote van het andere paard niet meer uit.

Afgelopen zomer begonnen in een kudde van 4 paarden, dit ging erg goed. Vervolgens een 5e paard erbij, die accepteerde hij niet, waardoor het paardje alleen werd gezet. Later toch nog een keer geprobeerd en nu ging het goed. Vervolgens nog 3 weken met 5 paarden in de kudde. Maar ineens dreef mijn paard de andere paarden in de hoek en haalde dan uit het niets uit terwijl de andere paarden geen kant op konden. Daarom is mijn paard nu alleen gezet, hier heb ik dan uiteraard ook alle begrip voor!

MAAR, afgelopen vrijdag liepen we op stal langs een ander paardje (wij liepen weg en zij kwam aan) waarbij hij gewoon ineens uithaalde en daarbij de persoon bij het andere paardje raakte op haar been. Dit is een vervelende blauwe plek in de vorm van zijn hoef. En nu vandaag (zondag) lekker gelongeerd, bij het in en uit de stal lopen stond een ander paard waar we inmiddels al een paar keer zijn langs gelopen, bij de laatste keer uit de stal lopen haalde hij weer uit! Dit keer GELUKKIG niets en niemand geraakt. Ik liep expres flink door, hij gaat dan ook gewoon stil staan en stapt nog 2 passen naar achter en haalt vol met 2 benen uit.

Het lijkt dus wel steeds erger te worden. Wat kan ik hier aan doen en hoe kan ik hem dit afleren? Het is een heel lief paard onder het zadel en naar mensen toe en zal nooit bewust naar een mens trappen, maar wel naar andere paarden. Uiteraard als ik erbij ben als hij uithaalt krijgt hij wel een tik om hem te corrigeren.

Dus HELPPPPP, wat kan ik hieraan doen? Iemand ervaring of tips?

Doubtless

Re: Paard haalt gericht uit naar andere paarden. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:20

Kort door de bocht: een flinke trap onder z'n hol verkopen. Mijn merrie deed dit ook met buitenrijden. Na de eerste keer ben ik eraf gesprongen en een trap verkocht. De keren daarna voelde ik het aankomen en was het te voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:26

Wat is een tik?
Net als de reactie hierboven: Ik schop toch echt even razendsnel terug bij zo'n paard.
En wel dusdanig dat hij er even van perplex staat.
Aan de hand betekend dat je met hem 'aan het werk' bent en dan hoort hij zich te gedragen.
Op de wei kun je er weinig aan doen helaas.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-08-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:27

Doubtless schreef:
Kort door de bocht: een flinke trap onder z'n hol verkopen. Mijn merrie deed dit ook met buitenrijden. Na de eerste keer ben ik eraf gesprongen en een trap verkocht. De keren daarna voelde ik het aankomen en was het te voorkomen.

Het stomme is ook dat ik het zie aankomen en probeer te voorkomen, ik ben er juist ZO voorzichtig mee, maar toch gebeurt het! En die trap onder z'n hol of tik, whatever krijgt hij ook echt wel! Maar het helpt niet :( Uiteraard blijf ik dit wel elke keer gewoon doen!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:29

Sizzle schreef:
Wat is een tik?
Net als de reactie hierboven: Ik schop toch echt even razendsnel terug bij zo'n paard.
En wel dusdanig dat hij er even van perplex staat.
Aan de hand betekend dat je met hem 'aan het werk' bent en dan hoort hij zich te gedragen.
Op de wei kun je er weinig aan doen helaas.

Ja misschien moet ik dan toch nog harder worden... als ik een zweep in me handen heb krijg hij daar een tik/lel mee of hoe je het noemen wilt, maar net als vandaag had ik niets dus heb een klap gegeven met achterkant van mijn halstertouw. Schop heb ik nog niet geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:30

Inderdaad, gewoon zo snel mogelijk reageren door een trap terug te geven.
Klinkt misschien sneu, maar trappen is echt uit den boze.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:32

amykimmie schreef:
Inderdaad, gewoon zo snel mogelijk reageren door een trap terug te geven.
Klinkt misschien sneu, maar trappen is echt uit den boze.

Ja trappen is inderdaad echt uit den boze... daarom zit ik er ook zo mee en vooral als hij dan ook nog is iets op iemand raakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:32

Wel echt een rotprobleem hoor, zo kun je nooit echt zonder zorgen met anderen in de bak of op buitenrit. Zelfs al krijg je het min of meer onder controle blijft het opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:35

Is het niet de mogelijkheid dat als je hem vast zet, of met hem bezig bent, hem iig zo vast zet dat hij niet naar mensen kan schoppen? Dus dat hij bv met de kont naar de muur staat? Dan is de kans dat hij mensen trapt iig kleiner. En evt, met 2 touwen vast zetten zodat hij zich ook niet om kan draaien om dan te gaan trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:38

Haha, ik lees nu goed je OP en herinner me dat mn pony in het begin ook altijd wou trappen naar andere paarden en ponys. Dat was ongeveer het eerste jaar dat ik haar had. Ik ging toen naar les, en reed gewoon in een les met manegepaarden. Dan moest iedereen goed afstand houden, ik heb het toen ook verteld want wou er geen ongelukken mee. En op buitenrit moest ik altijd achteraan. Gelukkig is het na een tijdje vanzelf overgegaan. In de wei deed ze dat trouwens niet, alleen met rijden.

Edit: sorry voor 2x posten.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:42

amykimmie schreef:
Is het niet de mogelijkheid dat als je hem vast zet, of met hem bezig bent, hem iig zo vast zet dat hij niet naar mensen kan schoppen? Dus dat hij bv met de kont naar de muur staat? Dan is de kans dat hij mensen trapt iig kleiner. En evt, met 2 touwen vast zetten zodat hij zich ook niet om kan draaien om dan te gaan trappen.

Ja dat doe ik ook, maar als je van poetspaats naar de bak loopt bijv gaat dat al niet

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:44

amykimmie schreef:
Haha, ik lees nu goed je OP en herinner me dat mn pony in het begin ook altijd wou trappen naar andere paarden en ponys. Dat was ongeveer het eerste jaar dat ik haar had. Ik ging toen naar les, en reed gewoon in een les met manegepaarden. Dan moest iedereen goed afstand houden, ik heb het toen ook verteld want wou er geen ongelukken mee. En op buitenrit moest ik altijd achteraan. Gelukkig is het na een tijdje vanzelf overgegaan. In de wei deed ze dat trouwens niet, alleen met rijden.

Edit: sorry voor 2x posten.

Ik reed zelfs in een les van een uur waarvan 30 min dressuur en 30 min carrousel! Dat ging helemaal goed, af en toe met bepaalde paarden wat minder maar over het algemeen ging dat best goed. Maar het is nu weer erger dan ooit.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:54

Lijkt me echt een lastig probleem zeg!
Een paard zou nooit mogen schoppen naar een ander paard zolang hij aan de hand/onder het zadel is! het is dus ook absoluut goed dat je hem daarbij corrigeert. Ik denk dat die correctie heel fel en streng mag zijn, flink uithalen met je voet onder zijn buik lijkt mij niet onredelijk.
Daarnaast denk ik ook dat jij zelf een belangrijke rol speelt binnen dit gedrag. Ik kan me goed voorstellen dat je toch wat aarzelt als je een ander paard ziet staan waar je langs moet, tuurlijk stap je goed door, maar dan nog kan ik me voorstellen dat je in je hoofd al voor je ziet hoe je paard het andere paard schopt. dit zorgt voor aarzeling en hierdoor stel je je (onbewust) zwakker op tegenover je paard.

Op de wei vind ik het allemaal een ander verhaal. Vanuit de natuur is het nu eenmaal zo dat paarden in kudde verband een hiërachie opstellen. Als ik het zo lees kan ik me voorstellen dat jou ruin relatief hoog in die rangorde staat. Wanneer er dan een nieuw paard in de kudde komt, krijg je onrust in die rangorde, het nieuwe paard zal immers ook een plekje moeten krijgen. Dat daarbij wat klappen vallen is onvermijdelijk.
Gelukkig is het in de natuur ook zo dat een paard een ander paard niet snel ernstig zal verwonden, dat is onlogisch want de groep is zo sterk als de zwakste schakel. Je wil natuurlijk wel een sterke groep dus ernstig verwonden is zeer onhandig.
Ik kan me niet voorstellen dat jou paard zoon agressie/dominantie over zich heen heeft dat hij in staat is 4 paarden tegelijk in een hoek te drijven en houden zonder dat er 1 paard terug vecht. Mensen hebben de neiging heel snel in te grijpen als een paard schopt, ik weet natuurlijk niet of jullie het eerst even aangekeken hebben of dat jullie direct ertussen gesprongen zijn? Jou paard alleen zetten helpt echt niet bij het versterken/behouden van zijn sociale vaardigheden. Vaak zien die ruzie's er veel heftiger uit dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Mijn paard staat in een kudde van 16.het is een jonge dominante ruin die in de oude kudde echt de leider was. De eerste maand had hij toch wel geregeld kale plekken of kleine bijtwondjes aan het hoofd, nek en achterhand, soms zag je bijna complete hoefvormige kale plekken op zijn kont. Allemaal oppervlakkige schade van het bijten en schoppen. Maar na die maand was ook alles in orde, hij is nu op 1 na ranghoogste en ieder paard laat hem met rust en hij laat zijn kudde genoten met rust. Hij is beste vriendjes geworden met zijn grootste vijand.

Sorry voor het lange verhaal;)
Oja wat ik hiermee zou doen: paard terug gooien in de kudde en dat eens een paar weken zo laten. dat helpt echt enorm aan zijn sociale gedrag! vervolgens kun je gaan kijken met welk paard hij de minste ruzie heeft en aan de eigenaar ervan hulp vragen. met de paarden aan hoofdstel/halster de rijbak in en steeds wat korter langs elkaar lopen, elke keer als hij dreigt uit te halen, geef je hem een schop/met je met de zweep. Wanneer je echt niet kunt straffen kun je hem het beste met zijn hoofd naar het paard trekken waar hij naar wil schoppen, en dan zover buigen dat hij met zijn achterhand wel moet wijken van zijn doelwit. (hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:57

Het is een ruin.
Heb je hem als ruin gekocht ??

Heb even terug zitten lezen in je profiel,

Ewan heb je als twee jarige ruin gekocht.
Kan je nog achterhalen wie hem geruind heeft ??

Daarnaast, dat korte gemene zweepje wat de dressuur gebruikt.
Houdt dat zweepje altijd bij je.
Geeft hij een haal naar jouw of een ander paard, gelijk dat zweepje over de eerste beste plek waar je hem kan raken.

Hij actie, gelijk reactie.

De meeste bokkers zullen dat wel zielig vinden.

Maar wat echt zielig is, dat jij of een ander in het ziekenhuis belandt.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-08-12 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:03

Tot het probleem is opgelost een rood strikje in zijn staart knopen ! Dan kunnen anderen er ook rekening mee houden en afstand bewaren.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:07

Letterlijk een trap onder zijn buik terug geven. Niet met de punt uiteraard. Dan laat jij zien dat jij de baas bent, en jij bepaald welk paard er wel of niet in de buurt mag komen. Daar heeft hij zich aan te houden!

Dat hoef je niet zielig te vinden, is enkel paardentaal (bestudeer ze maar eens in de wei)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:12

Waarom niet met de punt van de schoen ??

Heb je wel eens een hoef op je kont gehad ??

In dit geval is actie en dan gelijk reactie.

Maar nu de oorzaak van dat trappen ??
Kan ik vanaf de pc niet bepalen.
Ik weet dat zijn vader, Silas, een hele zachtaardige hengst is.

Wat is er fout gegaan in zijn groei periode van veulen tot nu toe ??

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:18

@ariebren, omdat het paard je ook wel snapt als het geen pijn doet. Bovendien zou ik me dan veel te schuldig voelen.
Maar dat moet ieder voor zich weten uiteraard

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:23

Liefbeestje schreef:
Tot het probleem is opgelost een rood strikje in zijn staart knopen ! Dan kunnen anderen er ook rekening mee houden en afstand bewaren.

Uiteraard doe ik dit op openterrein en op stal is iedereen ervan op de hoogte dat hij trapt.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:24

Schuldig? Je paard raakt iets of iemand, of misschien wel jou.. Dus zielig is het zkr niet..

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:26

Ariebren schreef:
Waarom niet met de punt van de schoen ??

Heb je wel eens een hoef op je kont gehad ??

In dit geval is actie en dan gelijk reactie.

Maar nu de oorzaak van dat trappen ??
Kan ik vanaf de pc niet bepalen.
Ik weet dat zijn vader, Silas, een hele zachtaardige hengst is.

Wat is er fout gegaan in zijn groei periode van veulen tot nu toe ??

Ja oorzaak, geen flauw idee! Wat ik zeg hij was altijd de sjaak, ze moesten altijd hem hebben. Hij liep altijd weg en deed nooit iets terug. Tot op de dag met die buitenrit en sindsdien trapt hij. Bekende paarden of onbekende paarden maakt geen verschil. Uiteraard heeft hij wel een paar paarden waar het beter mee gaat (maar die zijn zelf ook mega dominant).

Mijn idee hierover is dat hij eerst zelf de sjaak was en hij dat niet meer wil en daarom zelf hij fel is geworden maar de grenzen niet kent...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:26

CalvinenGino schreef:
Schuldig? Je paard raakt iets of iemand, of misschien wel jou.. Dus zielig is het zkr niet..

Is dit tegen mij?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:32

Hmmm, als paard dusdanig lichtvoetig is, dat er zelfs af en toe mensen een tik meekrijgen,
wat in mijn ogen volkomen onacceptabel is.
Dan heb ik niet meer zo'n medelijden met het betreffende paard en dan is punt van schoen prima optie.
Maar wel lik op stuk, dus direct na (zo ongeveer tijdens) het moment dat hij de fout in gaat,
anders heeft het geen zin.

Ken meerdere mensen die door dit soort geintjes van paarden (slaan naar andere paarden op de gang op stal) flinke mep hebben gehad. Op stallen kom je nou eenmaal wel eens een ander paard tegen waar je langs moet.
Paar keer bovenbeen, keer een knie en een keer meisje in haar buik (die kon richting ziekenhuis).

Mijn zwarte heeft het toen ik hem half jaar (of zo) had een keer aan de binnenkant van mijn bovenbeen gebeten, nog voor hij los had zo ongeveer had hij met rechts een flinke trap te pakken en met mijn linker
arm gelijktijdig een mep. (hij had mijn linkerbeen tussen zijn tandjes en niet een velletje of zo.).
Stalgenoot was verbaasd over mijn reactie snelheid (ik ook trouwens).
Hij heeft het nooit meer gedaan. Die was voor hem heel duidelijk, hap = klabats.
Ben verder helemaal niet van de mep en schop, maar als het gevaarlijk wordt oid moet je wel wat.
Dan beter hem een keer goed vertellen dat het niet mag, dan halfgebakken.
(daarmee zeg ik niet dat je hem moet mishandelen! Timing is nog veel belangrijker dan hoe hard je mept/schopt.)

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 20:32

CalvinenGino schreef:

Ik begrijp je reactie, maar hij moet ook de kans krijgen om te leren. Als jij als kind deed wat niet mocht slaan je ouders je toch ook niet meteen door het hele huis?

Maar inderdaad ik kan gerust een trap geven en kijken hoe hij reageert, afhankelijk daarvan kan ik het harder doen of niet, toch?
Uiteraard moet hij er wel flink van schrikken!
Laatst bijgewerkt door Ewan op 05-08-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:33

xSCWx schreef:
CalvinenGino schreef:

Is dit tegen mij?

Ja dat je het zielig vind om met de punt te trappen ;)