Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Motje11 schreef:Even gegoogled en ik heb gevonden waar het staat, in de Ros:
http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html
Dit staat er nog achteraan:
Maar niet alleen de omgang met het paard is belangrijk, ook de plek waar je rijdt is aan regels gebonden. Volgens de algemene wet zijn paard en ruiter gelijk aan een langzaam rijdend voertuig en moeten zij daarom op de openbare wegen zo ver mogelijk rechts lopen. Maar niet in de berm! Bovendien moeten paard en ruiter voldoen aan de verlichtingsvoorschriften voor voertuigen. Reflecterende beenbeschermers en kleding zijn aan te raden.
En dan nog veel meer over paarden in het verkeer. Wat ik wel vreemd vind, ik heb in de verkeersregels gelezen dat de plek van een ruiter te paard is op de weg, of in de berm van de weg. En hier staat dat je niet in de berm mag...
Er staat daar nog iets opmerkelijks:
Als je meerdere paarden wilt meenemen is dat alleen toegestaan als de paarden door een touw aan hun halsters met elkaar zijn verbonden. Over dat halster moet een hoofdstel worden bevestigd en je moet de teugels van de (hooguit vier) paarden vasthouden. Het is niet toegestaan om paarden los of met halster en halstertouw mee te nemen.
Je mag dus 4 paarden die met halsters aan elkaar verbonden zijn en allemaal een hoofdstel om hebben waarvan jij de teugels in je handen hebt tegelijk meenemen, maar niet één paard aan een halster met halstertouw?
Pentax schreef:Eerst trainen in de bak aan beide kanten van het leidpaard. Niet elk paard is geschikt als leidpaard of handpaard.
Eerst leren longeren, je zal de commando's nodig hebben. Ik doe het regelmatig, springen tot bultjes op en af in galop. Vind het een extra dimentie geven aan het buitenrijden.
Oja, je zult het handpaard goed moeten leren hoe het werkt, je word zo uit het zadel getrokken als je te maken hebt met eentje die de 'regels' niet kent. Op de grond heb je meer houvast dan bovenop een ander paard.
HippoLogic schreef:Ik heb er geen ervaring mee (met meerdere paarden op stap), maar ik zou wel rekening houden met de hiërarchie in de kudde. Een paard dat ik de wei achteraan loopt, niet als rijpaard kiezen (die lopen meestal net iets voorop).
Ik heb wel ervaring met meerdere paarden (3 stuks) in en uit de wei halen. Paard 3 (ranglaagste) kon met paard 1 en 2, maar niet in het midden. Als paard 1 (ranghoogste) in het midden liep ging het wel goed. Paard 1 liep alleen niet vlot mee aan het halster, dus daar eerst mee geoefend.
edit: Ik had ze alle drie aan een leadrope van 3 meter.
Motje11 schreef:In een ander topic ben ik toevallig op een artikel van Ros gestuit dat gaat over de wet die hierop betrekking heeft:Motje11 schreef:Even gegoogled en ik heb gevonden waar het staat, in de Ros:
http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... rkeer.html
Dit staat er nog achteraan:
Maar niet alleen de omgang met het paard is belangrijk, ook de plek waar je rijdt is aan regels gebonden. Volgens de algemene wet zijn paard en ruiter gelijk aan een langzaam rijdend voertuig en moeten zij daarom op de openbare wegen zo ver mogelijk rechts lopen. Maar niet in de berm! Bovendien moeten paard en ruiter voldoen aan de verlichtingsvoorschriften voor voertuigen. Reflecterende beenbeschermers en kleding zijn aan te raden.
En dan nog veel meer over paarden in het verkeer. Wat ik wel vreemd vind, ik heb in de verkeersregels gelezen dat de plek van een ruiter te paard is op de weg, of in de berm van de weg. En hier staat dat je niet in de berm mag...
Er staat daar nog iets opmerkelijks:
Als je meerdere paarden wilt meenemen is dat alleen toegestaan als de paarden door een touw aan hun halsters met elkaar zijn verbonden. Over dat halster moet een hoofdstel worden bevestigd en je moet de teugels van de (hooguit vier) paarden vasthouden. Het is niet toegestaan om paarden los of met halster en halstertouw mee te nemen.
Je mag dus 4 paarden die met halsters aan elkaar verbonden zijn en allemaal een hoofdstel om hebben waarvan jij de teugels in je handen hebt tegelijk meenemen, maar niet één paard aan een halster met halstertouw?
Ik vind het zelf een beetje een vreemd artikel, wil de Ros nog een keer benaderen hierover. Maar misschien heb je er wat aan.

liljebo schreef:HL ah met halsbanden... maar dat lijkt mij hier dan weer niet praktisch. Mijn paarden zijn geen halsbanden gewend.
Kaatjemuts, jij hebt er dus ervaring mee. Werden de paarden dan gewoon met halstertouwen aan elkaar halster vast geknoopt? Ging daar bepaalde training aan vooraf of waar moest je rekening mee houden?
Als bv een paard niet wilde lopen (weet niet of dat daarbij voorkwam), kreeg dan het andere paard niet een ruk in zijn nek of iets dergelijks?
) is dat handpaaden gewoon aan het zadel worden gebonden.
liespower94 schreef:Ik weet sowiezo dat het verplicht is om een paard met hoofdstellen mee te nemen.
Je knoopt de 2 halstertouwen die al aan het hoofdstel zitten ongeveer halverwege vast.
Dan heb jij een touw en mag je ze meenemen over de weg.
Anders kun je er zelfs een bekeuring voor krijgen maar volgens mij weten de meeste agenten dit ook niet.
Zelf neem ik gewoon de paarden apart mee aan halstertouwen, als de een schrikt,
hoeft de ander niet per se meegesleept te worden
) of bv de kleintjes aan elkaar (en dan ev lange teugel/leeg mennen met 2 tegenlijk) Wellicht twee kleintjes mee als handpaardjes... ik noem maar wat ideeën. Kun je meerdere paarden tegelijk beweging geven. Handig toch?