plan van aanpak gezocht voor angstig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

plan van aanpak gezocht voor angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 17:33

Ik was zo trots op mijn jonge paard. Ze is aanhankelijk, braaf maar natuurlijk wel jong en onervaren.
Vorige week voor het eerst een pasje geweken en langs de weg geweest. Ze loopt mooi in balans en zocht fijn mijn hand op. Mijn been wrd volledig geaccepteerd. Helemaal geweldig dus
Ik was de laaste jaren erg angstig geworden van mijn andere paard maar zo langzamerhand kom ik daar overheen.
Dat zat voor een groot gedeelte tussen mijn oren.

Een vriendin van me heeft haar deze week gereden. Ze was erg braaf. Ze ging wilde even aansingelen maar dat was mijn paard nog niet gewend dus begon te lopen,. Lopen werd draven, kortom amazone uit balans wegens omdat ze haar voeten uit de beugels had. Ze wilde natuurlijk blijven zitten dus er werden vreemde posities aangenomen. Uiteindelijk een valpartij -O-

Nu ben ik er vanmiddag weer opgestapt. Het begon fijn totdat ik wilde aandraven. Totale paniek. Ernorme sprongen in de lucht en snoeihard door de bak. Ik wilde haar omtrekken maar verloor mijn beugel. Tjah dat was de druppel. Ik wilde me natuurlijk niet laten vallen wat misschien wel voor nog meer paniek zorgde.

Paard beleefde een dejavu van afgelopen week. Ik ben er weer opgeklommen maar het was één brok spanning. Heb nog wat gestapt en op één hand gedraafd. Op de andere hand liep de spanning te hoog op. Voor paard en voor mij.
Afstappen was daarna ook niet eenvoudig.

Ik moet nu een plan bedenken. Ze is gewoon haar vertrouwen helemaal kwijt. Morgen wil ik weer met haar aan de slag.
Heeft iemand bruikbare tips?

Wat ik zelf wil doen is;
Een touw om haar hals voor de zekerheid en de beugels een gaatje korter zodat ik de beugels niet kwijt raak want dan breekt er paniek uit.
Ik wil het graag en goed oplossen zodat ze er geen nare eigenschappen aan overhoud en ik zelf ook niet.

Wie heeft tips!

Mastrootje

Re: plan van aanpak gezocht voor angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:46

Wat mij een hele goede start lijkt is jou paard leren dat losse klapperende beugels niet eng zijn. Er is een 'parelli' manier (maar trek je maar niet te veel aan wat de stroming is, want daar gaat het niet om) om je paard dat te leren, door middel van 2 boeien die je aan je zadel hangt... Ik ga even kijken of ik het filmpje kan vinden voor je.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:48

zet er anders iemand op die wel rustig is en die jouw paard in elk geval zelf eerst weer tot rust kan brengen?
angstige ruiter en angstig paard samen gaat meestal niet zo goed.

anders even een stap terug in de training,voor het rijden even longeren,desnoods even los zodat je paard kan bokken tegen het zadel.
ook even laten nakijken of alles goed past en het paard geen last heeft van het zadel.

eventueel de eerste keer/keren iemand mee laten lopen die het paard vast houd,gaat het goed dan kun je altijd nog los en dan misschien alleen even stappen?
volgende keer dan weer iets langer?

even rustgi aan een stapje terug doen en dan moet het wel lukken
eerst jullie beider vertrouwen weer terug krijgen :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:50

Ik sluit me bij ellepel aan... volgens mij kun je voor alle keren 'zij' beter 'ik' invullen...

Ik snap dat jij een deja vu hebt maar een paard heeft dat niet hoor, en als ze het wel hebben kunnen wij dat niet van de buitenkant zien.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 18:08

Misschien hebben jullie idd wel gelijk. Opzekere hoogte is het voor mij een dejavu. Al sta ik er deze keer zelf wel een beetje anders tegenover.
Bedankt voor de tips tot zo ver. Morgen zal ik ervoor zorgen dat ik niet alleen ben en zal haar eerst longeren.

Je weet het natuurlijk nooit maar ik geloof niet dat haar lichaamlijk iets in de weg zit en dat het zadel en hoofdstel prima past. Ze loopt/liep de laatste tijd als een zonnetje er werd iedere dag beter. Ze gaf echt een super tevreden gevoel.

Het is gewoon het punt van onbalans van de amazone en de gevolgen daarvan waar ze zo bang voor is denk ik.
Dus geen onbalans meer.... :+ Maar asl zij zo tekeer gaat kan ik daar niet altijd voor zijn.

Hulp van een derde inschakelen kan uiteraard ook maar daar vind ik het nu nog te vroeg voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:30

even een stapje terug doen.
lekker rammelen met het zadel,kun je ook als je er naast staat, klapperen met de beugels.
soms word dat niet goed gedaan tijdens beleren en dan kunnen ze er flink van schrikken.
het is een jong paard en die schrikken vaak toch wat sneller, een ouder paard is wel al wat gewent natuurlijk met ruiters op hun rug.
maar komt vast wel goed, even wat hulp er bij en dan komt het wel goed :j

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 18:32

Bedankt voor de geruststellende woorden!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:19

Idd leer de angst af voor klapperende stijgbeugels. Verzeker je er ook van dat ze nergens vast zit of pijn ondervind van het zadel. Voor de rest ga ik ook mee met wat er gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:28

Longeren met losse beugels. Er zit niks anders op. Heb je dat overgeslagen bij het zadel mak maken?

Blackxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:06

Wat Lovely zegt zou ik ook doen! En als je weer gaat rijden, dnek dat niet aan wat er is gebeurt, want dan ben je automatisch bang dat dat weer gebeurd en dan voelt ze jouw angst, en dat kan haar ook weer bang maken! Succes, en het lukt je!

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 22:58

Ze is niet bang voor klapperende beugels. Ik longeer haar bijna (behalve de laatste 2 weken) altijd voor het rijden en dan klapperen de beugels ook. Ze is eigenlijks bijna nergens bang voor. Ze is/was totaal niet rillerig en kijkerig.
Blackxox schreef:
Wat Lovely zegt zou ik ook doen! En als je weer gaat rijden, dnek dat niet aan wat er is gebeurt, want dan ben je automatisch bang dat dat weer gebeurd en dan voelt ze jouw angst, en dat kan haar ook weer bang maken! Succes, en het lukt je!

Ik zal morgen verslag doen. Ik ga iid net doen alsof er niks gebeurd is....
:j :n

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:07

Afstappen leverde ook stress op las ik. Zo eentje heb ik ook een tijdje gereden. Ik reed met hem in stap naar de andere kant van de bak en stapte daar weer af. Stukje aan de hand en er weer op. En dat herhalen tot de stress weg is. Wel zorgen dat je niet alleen bent. Als dit goed gaat, krijg je zelf ook vast weer meer vertrouwen om stappen uit te bouwen en rustig aan weer een drafje in te zetten.

Daarnaast vind ik de tips over losse beugels ed aan de longeerlijn ook heel nuttig. Zo leren ze dat er niet meteen iets gebeurd als er wat flappert.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:18

Even terug naar grondwerken en loswerken, inclusief misschien wat schrik- of obstakeltraining in het kader van `lol met je knol´ zodat je het werken met haar weer leuk vind en je (zelf)vertrouwen weer groeit. Let op je ademhaling en als je spanning voelt opkomen ga dan zingen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:28

je kan ook aan de beugels en of aan het zadel handoeken binden, of een skippy bal op het zadel binden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:39

Of je pakt jezelf bij elkaar en stapt er weer op. Dit is geen moment om te miepen en je paard te bevestigen dat er een probleem is. Beugels een gaatje korter en vragen of je vriendin hem aan de longe neemt. Hou het luchtig. Zing wat met de radio mee. Babbel wat met je vriendin over koetjes en kalfjes. Het is jou paard en jullie probleem. Ik zeg een mooie gelegenheid om het probleem (jou angst) gelijk op te lossen. Je zult ongetwijfeld nog wel eens in een situatie komen waarbij je toch even door moet. En er afvallen zal ook nog wel eens gebeuren.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:45

Ik had het zelfde. Paard schrok ofzo of had een nieuw spelletje bedacht? Ik stapte op; Paard ging er vandoor. Volledig in paniek door zijn eigen reactie en de loshangende beugels. Iedere keer als ik mijn beugels probeerde te pakken ging ze nog harder omdat ik bewoog in het zadel. Dat maakt me niet zoveel uit.. maar ik kreeg gewoon mijn beugels niet weer te pakken. Er kwam nooit weer rust in.. We bleven maar rond gaan en rond gaan als kippen zonder kop.
Uiteindelijk dacht ik; Nu of nooit. En heb dr vol in het hek gereden.
Ik bleef zitten, maar ons vertrouwen in elkaar was daarna ver te zoeken.
Heb daarna toen tijden gezeten met een opstap probleem. mevrouw liep eerst weg en steigerde gewoon als ik toch wilde opstappen. Dat kwam gewoon omdat ik steeds terug dacht aan dat wilde ritje.
En ik heb 100 x geprobeerd mijn moed bij een te rapen en gewoon toch op te stappen.

En die 100 x waren 100 x teveel.

En toen heb ik (ja, toch maar wel..) hulp gezocht.
Ik was onzeker; dat voelde zij. En dat kon ze op dat moment ECHT niet gebruiken.
Ze was jong; En een jong paardje.. Sjah ik kan dr niets aan doen. Maar het helpt ze niet als dr iemand naast staat. 10 x nadenkt voor die zn schoen in de beugel zet. Daarna nog 5 x dr voet er uithaalt en het nog eens probeert. In die tijd hebben ze allang bedacht wat ze gaan doen als je eenmaal zit.

Angst is iets wat heel diep zit. Dat krijg je niet zomaar uit je schoenen.

Toen heeft er een poosje iemand anders op en afgestapt.
Daarna kort gereden en weer weg gezet.
Totdat ze weer fijn bleef staan. Toen moest ik weer.
Ik heb dan het geluk dat mijn paard van de wereld is als ik een koekje voor dr neus houd.
Dus ik kon gewoon opstappen.. Twas wel spannend de eerste keer.
Gelukkig deed meneer koekje zijn werk en bleef ze net zo lang staan totdat ze haar koekje kreeg.
Ik ben meneer koekje nog altijd dankbaar.

Wat ik eigenlijk wil zeggen; Hoe moeilijk het ook is.. Zoek hulp!
Als jij bang bent, dan zal dat jou jonge paardje niet helpen.
Probeer daarnaast iets van afleiding te vinden. Dat je paard bezig houd.
Zodat het niet zo op jou let als je iets moet doen wat je spannend vind.
Zoals opstappen in mijn geval. Zorg ervoor dat je je veilig voelt. Desnoods aan de longe tijdens het opstappen.

En dit heeft niks te maken met dikke skippyballen op de rug te binden ofzo.
Puur met een stukje onzekerheid.
Mn voet is echt nog vaak genoeg uit de beugel geschoten tijdens rijden.
Maar ze trekt zich er nu echt niets meer van aan. En dat heb ik dr echt niet aangeleerd. Dat is gewoon een stukje vertrouwen wat we hebben opgebouwd.

Ik bedoel; paarden zijn leuk. Maar je kan ook door een klein foutje in een rolstoel belanden.
En dat is het niet waard... toch?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:58

Wanneer je zelf echt goed kan blijven zitten, scheelt dat al heel veel. Als je paard bang is voor een ruiter die half aan het zadel hangend meekletterd (beetje overdreven gezegd), moet je haar laten zien dat dat niet het geval is.
Een tijdje terug had ik een stalgenoot gevraagd of ik even op zijn paard mocht rijden. Was goed. Toevallig schrikt dat beest met zijn baas erop en gaat ervandoor. Zijn baas kwam zodanig op de rug van het paard te liggen, dat er een flinke angstreactie volgde. Eenmaal eraf gevallen wilde hij er niet meteen weer op (was nogal een klap), dus toen ben ik erop gegaan. Het eerste wat het paard deed was in paniek raken. Ik bleef rustig zitten en zorgde dat hij niet weer ging rennen. Toen kalmeerde hij direct al, en daarna werd hij alleen maar rustiger. Maar ik heb op de één of andere manier aanleg om te blijven zitten, dat heb ik van jongs af aan al en ik weet niet waarom ik blijf zitten waar veel anderen eraf vallen. En dat is met dit soort dingen handig. Het zorgt er ook voor dat ik zekerder in het zadel zit, en dat helpt natuurlijk ook heel erg.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 01:28

Ga een tijdje gewoon met haar wandelen. Zoals al gezegd was probeer wat met het zadel zonder dat er verwachtingen bij zijn. Beetje bijkomen en dan langzaam weer erop. Aan de longe inderdaad.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:53

als je angst heb kan je niets aan doen, alleen, moet je mee geholpen worden om van de angst af te komen, zoek hulp en het komt goed, begin weer aan de longeerlijn en het vertrouwen komt langzaam weer terug. *\o/*

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 09:48

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben zondag fijn met haar bezig geweest en had gedacht dat het vertrouwen ernstiger beschadigd was.
Heb niet teveel van haar gevraagd. Ze was licht gespannen maar controleerbaar. Vanmiddag maar eens weer zien. Ik doe het niet alleen iig!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:25

Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen met jullie. Lekker bezig!

Tatummx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:36

ai ai dat is vervelend! heb ik ook met mijn pony gehad. het belangrijkste is dat je rustig blijft en probeert niet boos te worden. en als ie ineens weg schiet als je wilt aandraven probeer dan is super super super langzaam aan te draven grote kans dat ie dan wat rustiger is en probeer je zwaar te maken en je handen stil te houden. wedde dat het goed komt

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:40

ik zou misschien eerst weer even met haar alle basis dingen door nemen, en dan niet met rijden maar gewoon met alle andere dingen, zodat ze haar vertrouwen in jou weer 100 % terug heeft . als dat weer helemaal goed is zou ik beginnen haar alleen in de stap te gaan rijden en dan allerlei oefeningen in de stap gaat doen. gewoon de eerste x alleen maar stap. als dat allemaal weer goed gaat de volgende keer misschien weer wat proberen in de draf , maar zodra het dreigt uit de hand te lopen weer terug in de stap en het paard kalmeren.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:00

Hoe is het nu?