Ik verzorg een haflinger van 19, waar op het moment niet mee gereden mag worden door een peesblessure.
Ze moet nu elke dag 10 minuutjes stappen op een harde ondergrond, ze mag absoluut niet rennen.
Nou, zo gezegd, zo gedaan.
Ze heeft jarenlang voor de kar gestaan, en met buitenritjes was ze altijd zo mak als een lammetje, echt helemaal verkeersmak.
Nu is ze tijdens een van onze 10 minuten-revalidatie een ligfiets tegen gekomen, zo eentje met een kap erop zeg maar, een felgele.
Daar is ze enorm van geschrokken, ze had waarschijnlijk nog nooit zo'n ding gezien.
Ik heb haar toen bij me kunnen houden, met moeite, en gekalmeerd.
Ze was wel nog steeds nerveus, maar het ging weer.
Ik heb toen besloten om het rondje af te maken, en verder te stappen.
Toen kwam er een tractor van voren (we lopen in de polder met een drukke weg ernaast), een auto van achteren, en een stel fietsers die ons inhaalden.

Ze raakte onmiddellijk weer in paniek, en ik ben toen een zijweggetje in gegaan, weg van de drukte in de hoop dat ze rustig zou worden.
Op dat moment ging ze rennen, en tja, zo'n blonde tank... die hou je niet.
Ze is na 200 meter ongeveer gestopt, en ik heb haar gepakt en ben staan wachten tot de hulptroepen kwamen (grote sterke man met hengstenketting) en toen zijn we naar stal terug gegaan.
Ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden, maar de DA was niet blij met haar ren actie.
Ze is nu nog steeds erg schrikachtig buiten, en reageert fel op ligfietsers.
Daardoor ben ik nu ook huiverig buiten.

Nu is mijn vraag: Heeft iemand tips wat je kan doen als je paard zo reageert aan de hand?
Kan ik beter omdraaien, of wachten, of...?

Ze moet namelijk nog steeds haar 10 minuutjes lopen, en we hebben wel een harde weide, maar daar zitten toch een paar kuilen in en is dus niet optimaal.
Alvast bedankt!

Ik had altijd 1 bepaalde merrie, 7 jarige Quarter, die wel eens heel opgefokt wou reageren. Dan ging ze steigeren en stuiteren en zo is ze er ook een keer vandoor gegaan. Sinds ik die hengstenketting gebruikte bij haar (wel gewoon aan halster) ging het stukken beter. je hebt dan gewoon meer te zeggen