Slijten tanden van grazen of...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Slijten tanden van grazen of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:03

Hoi,

Ik heb bij een handelaar in het midden van het land een vijfjarig paardje gezien (alleen nog op internet) waar ik wil gaan kijken. Hij heeft aangegeven dat het paardje lichte overbeet heeft en de eerste vier jaar (voordat hij hem had) alleen hooi gegeten heeft en niet gegraasd heeft. Nu staat hij bij hem op het land en eet ze wel gras maar daardoor zouden haar tanden, mede door de overbeet, wat sneller/anders afslijten. Maar ze zou niet bakkenknagen, zei hij door de telefoon.

Ik vind een lichte overbeet echt niet erg (hoef toch niet op show) maar zit niet te wachten op een paard die zich door houten planken heen wil eten of haar voerbak van de muur trekt met bakkenknagen.

De handelaar zal ongetwijfeld stellig zeggen dat het echt niet zo is, maar ja, mijn ervaring is dat handelaren wit zwart willen noemen zolang jij maar het paard koopt. En als je dan betaald hebt, dan geven ze niet thuis als er wel iets aan de hand is. Want bij hun deed ze het dan nooit en dan ligt het aan jou als ze wel zal knagen. En daar zit ik bij die prijs niet op de te wachten :-)

Mijn vraag is nu: is dit een plausibel verhaal? Kunnen tanden slijten als ze nu opeens wel grazen kan of is het stiekum toch een bakkenknager? En hoe kan ik, als ik bij het paard ga kijken, testen of het inderdaad wel of geen bakkenknager is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:07

Opzich is het wel logisch dat tanden anders afslijten door een overbeet, de tanden/kiezen staan immers niet recht op elkaar en kunnen dus ook niet recht afslijten. Je zult dus eerder haken krijgen en goed optijd de tandarts er bij moeten halen. Of ze nu gras of hooi eet moet volgensmij vrij weinig verschil maken.

Qua testen of hij kribbebijt, laat een aankoopkeuring doen, dan wordt er ook naar de tanden gekeken. Tanden die afslijten door bakkenknagen (kribbebijten) slijten anders dan wanneer dit komt door een overbeet.

edit: Ik vind dat 4 jaar geen gras gegeten hebben wel een heel raar verhaal. Heeft dit paard nooit in een weide gestaan? Ook niet een opfok oid? Als dit paard 4 jaar alleen maar in een box gestaan heeft zou ik me daar wel zorgen over maken, dat kan nooit goed zijn voor de ontwikkeling.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:26

Ze zou de eerste jaren in een paddock gelopen hebben (ik neem aan dan op zand) en alleen hooi gekregen hebben ipv te grazen. Tja, of het waar is ...(misschien kan ik de vorige eigenaar in het paspoort zien en daar navraag bij doen)
Een aankoop keuring is uiteraard een goed idee, en moet ik dan speciaal vragen om naar de tanden te kijken voor " bakkenknaagschade" of doen ze dat altijd al?

En kan ik misschien zelf al snel zien aan de tanden of het mis is? Heeft iemand een tandenfoto?

troi

Re: Slijten tanden van grazen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:45

Waarom bel je niet een da met de vraag of kribbebijten/bakknagen te zien is aan het slijtage patroon van de tanden? Die zal je het het beste kunnen vertellen. Sowieso altijd laten keuren door een onafhankelijke da als je het dier wilt kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:24

Raar verhaal. Overbeet heeft net als alle gebitafwijkingen wat vaker een TA nodig, maar ik rijm het toch niet echt met niet (kunnen?) grazen. Plus dat geen ruimte om lekker te bewegen en spelen de ontwikkeling van een jong paard geen goed doet.

Ik zou verder kijken, paarden zat te koop momenteel.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:57

Verder kijken joh.
Grote kans dat hij kribbebijt.

Paarden zat te koop momenteel. En je kan maar beter een gezonde hebben dan 1 met fratsen.