eerste paard, Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

eerste paard, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 18:53

Ik zet dit bericht er even voor mijn vriendin op:

Yes! ik krijg m'n eigen paard. Ik ben wezen kijken en vond het een super diertje. Het is een haflingermerrie van 11 jaar, met haar veulentje van een maand of 7. ik heb op haar gereden en ze was echt superbraaf. met springen, en ook toen ik een ritje door het bos mocht maken. met poetsen was ze ook superlief. ze komt 20 of 21 augustus. ik verwacht op zich geen problemen met haar, maar omdat het m'n eerste paard is graag wat tips over hoe ik het moet doen. het word een beetje ons familiepaardje, maar we hebben afgesproken dat ik haar de eerste weken/maanden verzorg zodat ze aan één iemand gewend raakt en niet helemaal in de war wordt. maar nu vraag ik me af wat handig is; eerst gewoon grondwerk, of gelijk (na 2 of 3 dagen) gaan rijden?
kunnen jullie me helpen???

ellehcir

Re: eerste paard, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:55

Ik zou beginnen met longeren en grondwerk, spelletjes doen om vertrouwen te winnen. Als het klikt en goed gaat in de bak gaan rijden voorlopig, ik zou niet gelijk naar buiten gaan.. Succes!

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:59

eerst een paar dagen even rusitg de tijd geven om te wennen aan jjou en de nieuwe omgeving en lekker wandelen. na een paar dagen kun je gerust gaan rijden, wel eerst in de bak om je paard goed te leren kennen.

veel plezier met je paard en geniet ervan

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:53

Idd eerst je paard een paar dagen laten wennen aan nieuwe omgeving/paarden/mensen, even poetsen en een stukje wandelen kan bijvoorbeeld nog wel maar het is ook goed om in het begin 'aanwezig' te zijn (in de wei/paddock) en haar naar jou toe te laten komen als ze nieuwsgierig is ipv dat jij op haar afstapt, wordt ze minder overdonderd en kan zelf beslissen wanneer ze eraan toe is. Daarna eerst wat grondwerk gaan doen of een paar keer longeren om elkaar te leren kennen voordat je erop stapt... het ene paard zal bij een verhuizing meer van slag zijn dan een ander, kan een behoorlijke impact hebben dus doe het rustig aan, niet meteen te veel van haar willen. Ook niet schrikken als ze ineens heel anders reageert dan in haar vertrouwde omgeving, dat is normaal en heeft tijd nodig :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 19:59

alvast bedankt allemaal, hopelijk gaat het werken!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:01

Gewoon lekker rustig beginnen met elkaar te leren kennen, en kijken hoe het gaat en wat het beste is. :)
Dat ligt er maar net aan hoe het allemaal gaat.

Veel plezier met je paard in ieder geval :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:11

Waarom niet gelijk naar buiten gaan, of gelijk gaan rijden? Kan prima hoor. Wij hebben ons paard toen we hem op proef kregen gelijk 2 dagen mee naar de camping genomen waar hij op buitenrit is geweest (wel eerst even met hem in de bak gereden natuurlijk). Als je de eerste keer in een klein groepje met rustige paarden gaat kan dat prima. Je moet niet teveel vragen, maar een beetje basiswerk in de bak of een rustig buitenritje kan prima. Na die 2 dagen met ons mee is hij naar zijn definitieve stal gegaan zodat hij daar zijn draai kon vinden.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:30

@SusanH; Zoals ik zei, elk paard is anders en bij jouw paard kon dat blijkbaar prima, zijn ook genoeg paarden waarbij je dat echt niet moet proberen.... of ze zijn dan juist in 1 keer ZO overdonderd dat ze nergens op reageren/niets durven (wat dan als 'oh zo braaf en rustig' wordt uitgelegd), maar dat is niet mijn manier :n

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:35

SusanH schreef:
Waarom niet gelijk naar buiten gaan, of gelijk gaan rijden? Kan prima hoor. Wij hebben ons paard toen we hem op proef kregen gelijk 2 dagen mee naar de camping genomen waar hij op buitenrit is geweest (wel eerst even met hem in de bak gereden natuurlijk). Als je de eerste keer in een klein groepje met rustige paarden gaat kan dat prima. Je moet niet teveel vragen, maar een beetje basiswerk in de bak of een rustig buitenritje kan prima. Na die 2 dagen met ons mee is hij naar zijn definitieve stal gegaan zodat hij daar zijn draai kon vinden.

Bij mijn paard had dat dus echt niet gekund die had ik dan echt over zijn grens geduwd.
Dat dat bij jou paard kon wil niet zeggen dat dat altijd zo is, ieder paard is anders.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:10

Wat ik zou doen is rustig aan beginnen met wat grondwerk! :j Je kunt ook lekker een middagje bij je paardje gaan zitten, dit is ook al super rustgevend voor beiden, je leert elkaar dan echt een beetje kennen. Wanneer je paard lekker gewend en aangeeft dat het goed is kun je er natuurlijk ook opstappen! :) Misschien dat dat al de volgende dag kan, misschien pas na een weekje goed wennen, dit merk je vanzelf! :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:15

Eerst rustig longeren en een band opbouwen vind ik het belangrijkste.. Misschien 2/3 maandjes. Daarna kan je er gerust op stappen!

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:16

Hitch schreef:
Wat ik zou doen is rustig aan beginnen met wat grondwerk! :j Je kunt ook lekker een middagje bij je paardje gaan zitten, dit is ook al super rustgevend voor beiden, je leert elkaar dan echt een beetje kennen. Wanneer je paard lekker gewend en aangeeft dat het goed is kun je er natuurlijk ook opstappen! :) Misschien dat dat al de volgende dag kan, misschien pas na een weekje goed wennen, dit merk je vanzelf! :)

ik vind ook dat je dit het beste kan doen

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:30

hartstikke bedankt allemaal

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:47

Eerst zorgen dat het paard op z'n gemak is op de nieuwe plek en de nieuwe situatie. Zorgen dat je de basis-omgang voor elkaar hebt. Netjes meelopen over het erf, netjes stilstaan tijdens poetsen, beleefd tijdens voeren enzovoorts. Daar hoef je geen grondwerk voor te doen, da's gewoon opvoeding. Geeft dat geen problemen? Dan zou ik fijn gaan rijden in de bak, met een stalgenoot en een bekend rustig paard mee naar buiten.

Gebruik de komende weken om voor jezelf heel helder te hebben in je hoofd hoe je de basisopvoeding wilt hebben. Wat mag wel, wat mag niet. Zo'n nieuw en eerste paard wil je overladen met liefde, maar het is veel verstandiger om te zorgen dat je in de eerste weken een gedegen basis legt voor een leven lang plezier samen. Zeker als ze een familiepaardje moet worden wil je een zeer net opgevoed paard, niet een op voedsel belustte Haflinger die kinderen over het erf sleurt op weg naar de voerruimte ;)

Haflingers zijn meestal net iets karaktervoller en volhardender dan menig ander paard. Ze gedeien het best bij een consequente opvoeding, van een geduldige maar duidelijke leider.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:55

Een slotje omdat het niet is toegestaan voor anderen vragen te stellen.
De persoon in kwestie kan zelf een account aanmaken om de vraag te stellen.