Wat is dit voor gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SalliBalli

Wat is dit voor gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:16

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn paard. Als zij vast staat tussen 2 kettingen gaat het de ene keer goed en de andere keer gaat ze in volle paniek achteruit met haar hoofd omhoog. Gevolg nu 2 halsters kapot in 8 weken tijd.
We laten haar nu los staan met een halstertouw om haar nek.
Ook met aansingelen soms doet ze dit.. ze blaast dr dan helemaal op en gaat in paniek in 1 keer achteruit. Zodra ze achteruit gegaan is ontspant ze en is er niks meer aan de hand. Ik vraag me af waarom ze dit doet? We singelen nu losjes aan en in de bak doen we hem strakker. (Ook tijdens aansingelen staat ze los)
Ik wil dit graag aanpakken maar zou niet weten wat ik moet doen? Iemand een idee?

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:39

Stond ze bij verschillende reacties wel op dezelfde plek?

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:41

Weet je waarom ze achteruit springt? Is ze bang, of is er iets nieuw wat je eerst niet deed/wat er eerst niet was? Heb je een ander zadel dat misschien andere spanning oplevert of zoiets? Heeft je paard goed geleerd vast te staan en zijn hier eerder problemen oid mee geweest?
Voor de rest heeft mijn paard dit ook een lange tijd gehad met aansingelen als hij vast stond. Hij trok gewoon het ijzer van zijn halster kapot, omdat hij in paniek omhoog en achteruit sprong... Ik heb dit voorzichtig aangepakt door heeeeel rustig aan te singelen. Echt gaatje voor gaatje en bij elke keer dat hij goed bleef staan (niet achteruit sprong en gewoon redelijk ontspannen bleef) beloont. Dit was dan met een snoepje, en hij mocht ook meteen van de poetsplaats af. Hierdoor is het me gelukt steeds meer aan te kunnen singelen, omdat hij geduldiger bleef en bleef afwachten tot de beloning en het van de poetsplaats af mogen.

Elpharo

Re: Wat is dit voor gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:47

Hoi- het aansingelen is in dit soort gevallen het beste op te lossen door in 100 stapjes (bij wijze van) aan te singelen en dat altijd zo te blijven doen. Singelvrees gevoelige paarden zullen hier altijd bij spanning weer op reageren en dan kan je het beste dit zo rustig mogelijk oplossen.
Op het moment dat je je paard goed genoeg kent en je denkt bijna zeker dat ze gek gaat doen met aansingelen, laat haar een pasje lopen terwijl je aansingelt...nu ja, eigenlijk zegt Hitch hetzelfde...

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 00:34

siilvia1 schreef:
Stond ze bij verschillende reacties wel op dezelfde plek?

Ze doet het niet alleen op een vaste plek.. paar weken terug had mijn vriend haar vast gezet tussen de stallen in. Toen deed ze ook zo. Zo staat ze rustig en zo ineens hysterisch naar achteren. Het maakt niet uit wat we doen.. ze doet het ook als ze gewoon stil staat en wij even praten of naar de zadelkast lopen etc.

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 00:41

Hitch schreef:
Weet je waarom ze achteruit springt? Is ze bang, of is er iets nieuw wat je eerst niet deed/wat er eerst niet was? Heb je een ander zadel dat misschien andere spanning oplevert of zoiets? Heeft je paard goed geleerd vast te staan en zijn hier eerder problemen oid mee geweest?
Voor de rest heeft mijn paard dit ook een lange tijd gehad met aansingelen als hij vast stond. Hij trok gewoon het ijzer van zijn halster kapot, omdat hij in paniek omhoog en achteruit sprong... Ik heb dit voorzichtig aangepakt door heeeeel rustig aan te singelen. Echt gaatje voor gaatje en bij elke keer dat hij goed bleef staan (niet achteruit sprong en gewoon redelijk ontspannen bleef) beloont. Dit was dan met een snoepje, en hij mocht ook meteen van de poetsplaats af. Hierdoor is het me gelukt steeds meer aan te kunnen singelen, omdat hij geduldiger bleef en bleef afwachten tot de beloning en het van de poetsplaats af mogen.

Nee geen idee waarom ze achteruit springt.. ze raakt even een paar tellen in paniek, gaat achteruit en dan is het weer over en zucht ze en staat ze weer ontspannen stil.
Ik heb haar pas bijna 9 weken dus ik heb werkelijk geen idee of ze het goed geleerd heeft. Maar het gekke is ze doet het niet altijd. Wij belonen haar ook als ze stil staat.
Dan krijgt ze een lekker snoepje, een appel of een schouderklopje met braaf!
Het aansingelen net zo.. de ene keer is er niks aan de hand en de andere keer paniek. We doen het al losjes vast maken en dan in de bak als ze gestapt heeft strakker maken.
Ze is nu 13 jaar en 6 jaar bij de vorige eigenaar geweest. Ze is nu met vakantie dus kan haar even niet bereiken, maar ga zodra ze terug is vragen of ze dit bij haar ook deed.
Zadel is hetzelfde en heb ik van de vorige eigenaar mee gekregen.

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 00:43

Elpharo schreef:
Hoi- het aansingelen is in dit soort gevallen het beste op te lossen door in 100 stapjes (bij wijze van) aan te singelen en dat altijd zo te blijven doen. Singelvrees gevoelige paarden zullen hier altijd bij spanning weer op reageren en dan kan je het beste dit zo rustig mogelijk oplossen.
Op het moment dat je je paard goed genoeg kent en je denkt bijna zeker dat ze gek gaat doen met aansingelen, laat haar een pasje lopen terwijl je aansingelt...nu ja, eigenlijk zegt Hitch hetzelfde...

Ja dat doen we al maar ze doet het ook als ze gewoon stil staat met alleen een halster om. Of je nou met haar bezig bent of niet..ze doet het zo afentoe.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 03:09

heb je misschien een kat of een hond, misschien dat ze dat niet kent van de vorige eigenaar. en ze verschrikt als ze die hond of kat ziet, misschien heeft ze ook een blind punt. is er iets mis met de ogen zodat ze niet alles kan zien en dan schrikt als ze het wel ziet. paarden reageren ook op geuren en op geluiden die wij niet eens waarnemen. is ze soms ook onder het rijden ineens heel paniekerig, of enkel aansingelen en vastzetten?,

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 07:42

craiester schreef:
heb je misschien een kat of een hond, misschien dat ze dat niet kent van de vorige eigenaar. en ze verschrikt als ze die hond of kat ziet, misschien heeft ze ook een blind punt. is er iets mis met de ogen zodat ze niet alles kan zien en dan schrikt als ze het wel ziet. paarden reageren ook op geuren en op geluiden die wij niet eens waarnemen. is ze soms ook onder het rijden ineens heel paniekerig, of enkel aansingelen en vastzetten?,

Heb een hond ja maar de vorige eigenaar had 2 honden en nam ze vaak mee naar de stal.
Ik heb geen katten. Denk niet dat er wat mis is met haar ogen..we rijden ook buiten met haar en dan is er niets aan de hand.
Ze doet het alleen met vastzetten, stil staan bij een poetsplaats, en aansingelen.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:56

Misschien raak je haar ergens aan waar ze het op dat moment niet verwacht en dan schrikt, dat had namelijk ook een halfligertje die ik ken zodra hij niet zag of vanuit zij zicht iets aanraakte sprong die weg, of mischien geburde er ergens anders iets in de buurt waar van schrok? Of mischien staat er dan iets te veel druk op het halster touw en dat ze dat niet fijn vind?

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 12:04

Ik heb ook zo'n merrie gehad. Ze had geleerd dat als ze maar hard genoeg trekt dat de boel dan stuk gaat. Ze deed het gewoon om niks en om alles. Heel vervelend. We hebben haar toen een stevig koeienhalster omgedaan (zo'n ding van touw, zonder ijzer dat kapot kan, echt heeeeeel sterk) en haar vastgezet aan een ring waarvan we zeker wisten dat die het niet zou begeven als ze eraan zou gaan hangen. Ze heeft het toen nog een keer of 5 geprobeerd maar daarna nooit meer. Ze had toen geleerd dat ze niet meer los zou komen door te hangen. Later kon ze weer aan een gewoon halster vaststaan zonder alles kapot te maken. Misschien werkt dit voor jouw paardje ook wel? Oh ja, als ze ging hangen dan lieten we haar gewoon hangen. Totaal niet op reageren, niks doen, alleen maar wachten tot ze zelf weer gewoon ging staan en dan verder gaan waar je gebleven was. Niet straffen, niet belonen, alleen negeren.
Heel veel sterkte met het oplossen van dit vervelende probleem!