Tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 19:44

Ik heb sinds kort een 2e pony erbij

had een 21 jarige Fjord merrie ze stond altijd alleen en kon goed alleen mee op buitenrit, maar nu ik een 2e fjord heb ( 28 jaar ruin) krijg ik ze niet meer uitelkaar mijn merrie wordt helemaal hysterich en gaat lopen gillen en trekken en doen.

ook de 28 ruin wordt heel sterk en wil aldoor terug en omkeren..

Hoe is dit op te lossen? kan namelijk geen 2 pony's tegelijk meenemen..

mika11

Re: Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:50

Waarschijnlijk is je merrie zo blij dat ze een maatje heeft, dat ze bang is hem weer kwijt te raken.
Paarden blijven nu eenmaal graag bij elkaar en als je 2 paarden hebt, en je haalt er één weg, wordt de ander meestal opgefokt.
Eentje op stal zetten als je een buitenrit gaat maken?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:20

Dat zou opzich wel lukken maarja of ik dan rustig kan rijden met de ander :P gezien ze allebei gek worden zonder elkaar

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:22

is bij ons ook zo, bijna alles geprobeerd maar mijn ruin gaat door het lint als ik weg ga met mijn fjord, die oude gek zou zijn benen breken, gallopeerd het hele weiland rond en stopt net voor het draadje }:0
ik kan gewoon niet alleen weg is te gevaarlijk

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:32

hmm nou ik ga dus niet opgeven want dat zou betekenen dat ik niet meer kan rijden... tenzij ik iemand vind die met mij mee wilt.
heb geen rijbak dus moet wel de weg op

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:57

Misschien kun je de paarden laten wennen door ze om de beurt op stal te zetten? Als je hele dag bij elkaar geplakt zit is het ook moeilijker om afscheid van iemand te nemen.
Misschien kan je ook het scheiden van elkaar associëren met iets leuks? Geef de gene die achterblijft bijvoorbeeld voer!

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:59

Misschien kun je de paarden laten wennen door ze om de beurt op stal te zetten? Als je hele dag bij elkaar geplakt zit is het ook moeilijker om afscheid van iemand te nemen.
Misschien kan je ook het scheiden van elkaar associëren met iets leuks? Geef de gene die achterblijft bijvoorbeeld voer!
Ga in het begin ook niet heel ver weg maar verleng de tijd steeds een beetje...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:01

Tipje bij een Barn Sour/Buddy Sour Horse (= Klever)

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Zorg ervoor dat je paard hard aan het werk wordt gezet in de buurt van je andere paard, en laat hem rusten bij het paard vandaan.
En voor het paard dat achterblijft: zorg ervoor dat hij voor die tijd heeft gewerkt en zorg ervoor dat hij voldoende afleiding heeft door voer.
Desnoods een maatje erbij (geit oid) zodat hij niet alleen achterblijft als jij met de ander weg gaat.

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:04

heel vaak gewoon gaan wandelen met je paarden buiten om de beurt zodat ze beetje wennen als ze weggaan en dan op gegeven moment als dat zonder problemen gaat kan je er keer op.
kan je misschien niet stukje wei afzetten om in te rijden anders?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 00:22

ja kan opzich wel maar vind op de wei rijden niet zoveel aan . . rij liever gewoon buiten.
zal eens vaker oefenen met wandelen inderdaad en zal zo je filmpje eens kijken cassidy

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:25

nee klopt ik heb eerst ook tijd gereden in de wei heb nu eindelijk rijbak gekregen echt super blij mee ! maar je kan ook beetje leren dan dat je paarden niet altijd bij elkaar kunnen zet je de een even op stal en ga je even in de wei rijden want zo leren ze ook al beetje af stand van elkaar te krijgen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 00:26

ja, in een bak rijden is ook niks voor mij
ben meer voor gewoon recreatief bij de weg en hier langs het kanaal
leuk mensen en andere dieren ontmoeten :P

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:29

ja klopt maar als dat laatste tijd niet echt goed gaat kan je beter toch maar in de wei gaan rijden. ik vind beter dan helemaal niet rijden

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:34

iemand zoeken om mee te gaan :P

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:45

Ha, ha, ja wij zitten met hetzelfde probleem nu.
We hebben er sinds kort ook een nieuw paardje bij en hetzelfde verhaal als bij jou, behalve dan dat wij er 3 hebben.
We oefenen gewoon door steeds even wat verder te gaan en tussendoor bewust dichterbij zodat ze overal tegen kunnen op een gegeven moment.
Tenminste dat is de planning, ha, ha.

We rijden nu nog niet, maar zijn vanaf de grond bezig en tutten en borstelen.
Nieuwe paardje is gevoelig en onzeker en moet eerst vertrouwen in zichzelf en in mij krijgen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 01:03

XNienke_ schreef:
iemand zoeken om mee te gaan :P

haha nou dacht niet dat mijn paardjes zo gemakkelijk hun zin gaan krijgen van mij dat ik verplicht iemand mee ga moeten nemen hahahahaha ~~}>

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 01:04

xzielona schreef:
ja klopt maar als dat laatste tijd niet echt goed gaat kan je beter toch maar in de wei gaan rijden. ik vind beter dan helemaal niet rijden

ach heb een merrie van 21 jaar en een ruin van 28 een keer niet rijden is niet erg voor ze . . maar goed ik ben baas en niet hun :P wellicht had iemand hier nog een tip :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 01:18

Wij doen gewoon de afstand tussendoor vergroten.
Dat werkt het beste bij ons en geregeld herhalen, zodat ze het normaal gaan vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:46

ze vinden elkaar lief en willen bij elkaar zijn.
haha helemaal verliefd dus.
tja dat zal moeilijk zijn om ze dit af te leren. :j

steeds een beetje langer uit elkaar houden en zelf ook vooral niet reageren op hun emotie.
dus rustig blijven,niet boos worden,laat ze maar gek doen.
eventueel kun je kijken of bach resque druppels helpen om het wat makkelijker te maken

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:35

Zet ze gewoon afentoe apart.. Dan een keertje de ene eruit, dan een keertje de ander.. Wanneer ze dan beide weer gekalmeerd zijn, zet je ze weer samen. Op die manier worden ze beloond voor rustig zijn en wennen ze er ook aan dat er niks verschrikkelijks gebeurt wanneer het vriendje tijdelijk even weg is.

Eventueel kun je ze eerst even samen wat hooi geven en pluk je de ene er tijdens het eten uit. Die zet je dan uit het zich met wat hooi. Kans is groot dat ze dan iets sneller afgeleid zijn door het hooi en minder lang blijven roepen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 01:19

Is het anders mogelijk om er een derde bij te zetten, of ie van jou is of niet maakt niet uit.
Zo zijn ze nooit alleenen word het wellicht makkelijker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:56

SecretLIN schreef:
ja, in een bak rijden is ook niks voor mij
ben meer voor gewoon recreatief bij de weg en hier langs het kanaal
leuk mensen en andere dieren ontmoeten :P

Dus dan zorg je ervoor dat je het paard in de buurt van de stal hard aan het werk zet, dan rijd je bij de stal vandaan en geef je hem daar 10 minuten rust. In het zadel blijven zitten, niet laten grazen of op andere manieren laten afleiden. Dan weer terug en weer in de buurt van stal aan het werk.

Ook als je terugkomt van een buitenrit, nog even afsluiten met een kwartier tot half uur hard werken in de bak of op het weiland. Paard moet gaan zien: stal = werk en niet stal = rust/beloning/vriendje.