Paard kanteld hoofd in weide en blijft stappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Paard kanteld hoofd in weide en blijft stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:49

Mijn paard liep vandaag enorm vaak met rechterstelling en een gekanteld hoofd in de weide, hij dreef het andere paard steeds voor hem op en zo ging hij uren door. Echt vreemd. Hij liep soms gewoon rondjes, soms gaat hij even de andere weide in. En steeds is hij die andere voor hem op aan het drijven. Dat kantelen zag ik nooit eerder bij hem. Ik dacht dat het door de vliegen kwam en zette zijn vliegenkapje op maar het maakte geen verschil. Hij is links blind maar je ziet het niet als je het niet weet omdat hij er zo goed mee omkan. Ik ben nu doodongerust ove dat gedrag op de weide. Ik heb gisteren nog zonder problemen gereden en vanmorgen licht gewerkt aan de longe. Iemand die me kan helpen? Hij kan zowiezo moeilijk tegen vliegen en zonder deken schuurt hij. Dat deken heeft hij overdag op de weide altijd aan, 's nachts op stal niet. Op stal leek hij normaal, hij at normaal...

Oreo

Re: Paard kanteld hoofd in weide en blijft stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:55

Dat hoofd kantelen doet mij denken aan iets in zijn oor hebben, maar dat opdrijven kan ik niet verklaren.....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:56

Mss enigzins een geruststellend berichtje vanaf deze zijde (wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jouw paard hetzelfde is, maar je omschrijving herken ik uit duizenden)..hier komt het door de dazen en vliegen..en zijn pollenalergie. Zodra het erg droog is geweest en dan weer even heeft geregend is het op zn ergst..rondjes draaien, gekanteld hoofd de buurman stalken.
Met zijn vliegenkap om maakt het zelfs nauwelijks tot geen verschil..pas toen ik dr een pollenkapje aanhad, een netje over zijn neus, leek het wat minder heftig (hier doet ij helaas steeds zelfs zn kap op)..Het zijn buien dat hij zo loopt..zo dagen niets en zo weer een hele dag.
Ik heb dr een aantal jaar terug de veearts bij gehad, omdat er toch andere onderzoeken gedaan moesten worden en wilde weten of het daarmee te maken had (ook ons paard is zo goed als blind aan 1 oog)..zodra de suikers hoog zijn en zodra de vliegen erg aanwezig zijn valt het hier erg op. (een IR paard ook nog)

Houd het in de gaten, kan nl ook wat anders zijn he..maar dit is onze ervaring..

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 19:03

Amy77 schreef:
Mss enigzins een geruststellend berichtje vanaf deze zijde (wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jouw paard hetzelfde is, maar je omschrijving herken ik uit duizenden)..hier komt het door de dazen en vliegen..en zijn pollenalergie. Zodra het erg droog is geweest en dan weer even heeft geregend is het op zn ergst..rondjes draaien, gekanteld hoofd de buurman stalken.
Met zijn vliegenkap om maakt het zelfs nauwelijks tot geen verschil..pas toen ik dr een pollenkapje aanhad, een netje over zijn neus, leek het wat minder heftig (hier doet ij helaas steeds zelfs zn kap op)..Het zijn buien dat hij zo loopt..zo dagen niets en zo weer een hele dag.
Ik heb dr een aantal jaar terug de veearts bij gehad, omdat er toch andere onderzoeken gedaan moesten worden en wilde weten of het daarmee te maken had (ook ons paard is zo goed als blind aan 1 oog)..zodra de suikers hoog zijn en zodra de vliegen erg aanwezig zijn valt het hier erg op. (een IR paard ook nog)

Houd het in de gaten, kan nl ook wat anders zijn he..maar dit is onze ervaring..

Bedankt voor je reactie, liep jouw paard ook normaal tijdens het rijden? Dus enkel op de weide? Gereden heb ik vandaag niet maar gisteren liep hij toch normaal..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:36

Rijden konden we al niet meer op hem..maar aan de hand over de weg of aan de longe was alles helemaal goed..niets aan de hand, fris reageren..op stal ook niets aan de hand, echt puur buiten, in de paddock iets minder erg dan op de weide..(vandaar dat hier ons vermoeden uitging dat het fructaan ook een rol meespeelt).

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:24

Ik heb gisteren op hem gereden en er was niks maar dan ook niks aan te merken, hij liep mooi door de rug. We hebben een fijne wandeling gemaakt, gepauzeerd. Niks abnormaal aan te merken aan hem. Pollenallergie zou me dan vreemd lijken aangezien hij voor de rest normaal doet.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:12

Gek he..check t morgen ook even goed..ik hoop voor je dat er nog mensen reageren met andere ervaringen die je beter herkenbaar zijn..want dit zijn altijd vervelende dingen en geven je ook kopzorgen he..
Sterkte ermee...ben benieuwd hoe hij morgen is.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:47

Vandaag gereden (springles) en hij liep volkomen normaal. Veearts is geweest, conclusie is een wespensteek in de buurt van zijn oor. Door de pijn bleef hij zijn hoofd kantelen en schuren tegen dat ander paard waardoor die bleven stappen uren aan een stuk. Hij heeft een spuitje tegen de irritatie gekregen en gelukkig is het niks erg!!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:24

Fijn dat je nog even de moeite neemt dit te posten. En dubbel fijn dat het allemaal meevalt. Gelukkig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 06:47

dat lopen komt door de vliegen,zijn bij ons op stal ook een paar die het doen.
die kunnen er gewoon niet tegen en gaan dan ronlopen.
deken op en hoofd goed beschermen helpt wel :j

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:55

He wat fijn joh dat gevonden is waarom hij zo liep!