Stalondeugden (weven + luchtzuigen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stalondeugden (weven + luchtzuigen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:27

Wie heeft er ervaring mee, en wat is ertegen te doen?

Onze nieuwe aanwinst weeft en zuigt lucht. Nu staan ze zoveel mogelijk 24/7 buiten, maar in de winter en bij erg slecht weer gaan ze snachts op stal. Buiten doet hij niks, maar zodra hij op stal komt begint het gelijk. We hebben hem sinds donderdag, wellicht dat dit er mee te maken heeft? Om deze reden willen we ook gelijk proberen de ondeugden weg te nemen. Nieuwe omgeving, nieuwe regels, andere manier van paarden houden, makkelijker dan als hij het al tijden doet op een voor hem bekende plek natuurlijk.
Tegen het luchtzuigen hebben we mosterd op de plekken gesmeerd, dit werkt al wel. Hij schrok behoorlijk en ging vervolgens maar hooi eten haha!

We zijn al wel van plan om hem zoveel mogelijk te doen te geven op stal. Zo gaan we een hooizak voor hem aanschaffen welke we ook gaan aanpassen (hooinet/ o.i.d. voor het gat maken zodat het nog moeilijker wordt er hooi uit te halen). Hij heeft al een lekkere dikke wilgentak in zn stal liggen. Hij krijgt nog een karaf om mee te spelen maar waar ook brok in kan. En hij heeft contact met de buuf, waar hij het vanaf het eerste begin al goed mee kon vinden.
Buiten doet hij het helemaal niet.

Blackberry28

Re: Stalondeugden (weven + luchtzuigen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:30

[MD] centraal topic over luchtzuigen

Misschien dat je hier meer informatie kunt vinden, maar echt over gaat het bij de meeste paarden niet.
Was het wel bekend voor je het paard kocht dat die het deed?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:31

Hier zijn al heel veel topics over geweest.
Mijn paard weeft ook op stal, buiten niet, dus hij staat 24/7 buiten.
Een paard dat deze tic heeft zal dit niet meer afleren en in stress-situaties altijd weer gaan weven/zuigen.
Geef het paard sowieso geen krachtvoer, veel luchtzuigers hebben maagproblemen en zuigen 3x zo hard na 'n portie krachtvoer (= suiker).
Liefst onbeperkt ruwvoer en als het even kan niet opsluiten, dat is het enige dat je kunt doen.

Overigens hebben wij hier een luchtzuiger in de kudde, 24/7 buiten met andere paarden en onbeperkt hooi en gras, die zuigt zelfs nu nog op de rand van de hooiruif.
Paard van 'n vroegere vriendin zoog op de wei de paaltjes stuk. Dus ja, zo ver kan 't gaan helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:38

Het luchtzuigen wel, weven was mij niet bekent.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:55

Het kan zijn dat het weven op den duur wel minder wordt als hij gewend is, maar wat Gimli ook zegt is dat het in stress situaties toch weer naar boven komt.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:36

late reactie maar voor het weven, zorg dat hij met zijn hoofd lekker naar buiten kan kijken, vaak volledig achter trallies weven ze erger dan wanneer ze naar buiten kunnen met hun hoofd. en luchtzuigen: je kan een band omdoen en anders onbeperkt hooi blijven voeren, of iets van wilgentakken ofzo dat het paard lekker aan de schors kan knabbelen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:18

Mijn nichtje heeft een pony en die deed ook enorm aan weven, nu staat hij sinds enkele maanden in een kleine kudde van 3 buiten met schuilstal en het is zo goed als verdwenen, alleen als hij wat ongeduldig wordt of wat stress heeft doet hij het nog iets maar dit is nu zo goed als te verwaarlozen bij wat hij voorheen deed. Opsluiten in een stal doet dit soort paarden meestal geen goed.

belletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:54

bij mijn manege is er ook een paard die lucht zuigt waarschijnlijk is het gewoon uit verveling dus je kunt best die op de wei zetten zodat die bezig is !!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:38

In de wei zagen we hem vandaag ook zuigen.. We denken nu aan een voedings-suplement of anders misschien toch maar een band (al weet ik niet of dat nou wel is wat we willen..). Iemand ervaringen met luchtzuigbanden?

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:09

geen ervaring met luchtzuigbanden, wel hier een wever op stal.
we kwamen het pas te weten na enkele maanden toen ik hem van stal verzette, in zn oude stal had hij een weefrek op de deur (toeval) en in zn nieuwe kon hij mooi naar buiten naar het erf kijken, maar was er geen weefrek. Hij deed het constant, ook al lag er hooi, jollybal, ... in zn stal. Dus hebben we hem terug verhuisd..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:35

Ben geen voorstander van die banden, ten eerste vanwege de symptoombestrijding en ten tweede vanwege het risico op strottehoofdbeschadigingen/cornage (en ten derde omdat ik luchtzuigen geen probleem vind, weven daarentegen wel). Bij mij komen ze er echt niet om en mijn ruin zuigt ook op de weidepalen.
DA al gebeld voor onderzoek van de maag? Misschien dat je het dan wat gerichter aan kunt pakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:15

We hebben inmiddels maagcompositum binnen, en hij heeft nu een hooitruif waarvan we de mazen verkleint hebben. Hij zuigt al minder als in het begin, en met de maagcompositum gaan we van het weekend beginnen! Ben benieuwd!

Weven doet hij alleen nog bij stress. Gelukkig bijna nooit dus.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:30

Mijn paard is ook een wever en sinds die 24/7 buiten staat heb ik haar nooit meer zien weven.
Maar niet iedereen heeft die optie... Gelukkig doet hij het niet veel meer!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:05

Ik heb geen luchtzuiger maar een paard die binnen twee een uur berg kuil weg knaagt waar een olifant de hik van krijgt...

Ik heb een hooitas. Goed volproppen en dan doet ze er een hele tijd mee.