Voor- en Nadelen Bodyprotector

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesfriend

Voor- en Nadelen Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 22:41

Ik heb nog geen topic hierover gezien, dus zal ik er zelf eens een maken.

Wat zijn de voordelen, maar vooral de nadelen van een bodyprotector?
Dan hebben we het natuurlijk even niet over dat het minder mooi kan staan en de prijzen enzo.
Ik denk dat de meningen hierover erg verschillen.

Zelf vind ik:
Veiligheid gaat voor mooiheid.

Kun je ook ''bekneld'' raken in een BP als je ongelukkig valt waardoor je hem eigenlijk beter niet aan had kunnen hebben?

Houd het netjes aub!

Gr. Horsesfriend.

MirandaMalik

Re: Voor- en Nadelen Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:55

Wat ik me afvraag, is hoeveel veiligheid biedt een bodyprotector?
Het enige waar het denk ik echt voor helpt is dat als bijv. een paard op je gaat staan de druk wat meer verdeeld wordt en het scheelt waarschijnlijk wat blauwe plekken als je ergens tegenaan valt om dezelfde reden.
Maar verder valt de veiligheid van zo'n ding aan best tegen, volgens mij.
Ik ben benieuwd naar verhalen en vraag me af voor welke blessures/verwondingen iedereen beschermd denkt te zijn met een bodyprotector.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:58

Ik denk dat als jij met je rug op de rand van een bakrand valt dat je heel veel aan een bodyprotector hebt. Evenals een paard die op je gaat staan.langs je schouder/sleutelbeen/rug schampt als je valt.

En als je op een springbalkje valt denk ik dat het ook veel fijner is als je zo'n ding aan hebt. :)

Geen ervaring, gewoon common sense.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:01

MirandaFuego schreef:
vraag me af voor welke blessures/verwondingen iedereen beschermd denkt te zijn met een bodyprotector

Nou voor mij heel simpel, dat ik niet na het rijden al mijn rugwervels opnieuw moet sorteren. Ik heb instabiele rug en nekwervels, en eergister dus echt de mazzel dat ik mijn BP aanhad. Peerdke dacht lollig te zijn en te bokken, dat ving mijn BP zover op dat niet alles uit het lood ging. En ook bij het jonkie die nog wel eens in de ankers vliegt (vind de galop nog moeilijk) is het erg prettig kan ik je vertellen.

Voordelen: voor mij dus dat mijn wervels daarmee stabieler op hun plek blijven. En mocht je er een keer afgebokt worden dat je ribben/ rugwervels wat minder kwetsbaar zijn.

Nadelen: Als het warm is, is een BP nog veel warmer :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:08

Ik heb altijd een het idee dat zo'n ding je vreselijk in de weg zit, en dat het daarom misschien nog wel gevaarlijker is.. of is dit niet zo? heb er namelijk zelf nog nooit mee gereden..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:11

Nelleke, die dingen noem ik al!

Rina, ik heb zelf ook rugproblemen, maar daar helpt een bodyprotector mij echt niet bij, je kunt je rugwervels met zo'n ding aan nog gewoon bewegen.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 23:14

Ik hoor veel andere mensen zeggen dat je niet genoeg bewegingsvrijheid hebt,
maar ik vind dat best meevallen want je zit wel gelijk rechtop en niet in elkaar gezakt!

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:17

ik rij altijd met een bp. De reden. Ik heb een jonge merrie en ze kan nogal eens wat uithalen.
Gisteren lag ik er ook weer vakkundig vanaf. En wat ben ik dan blij dat ik dat ding aan heb.
Het heeft voor mij al zoveel voordelen gehad. Ik heb er 1 met van die blokjes, en kan niet anders zeggen dat hij gewoon prima zit. Geen last van met rijden, totaal niet. Knelt niet af en het is geen plank. Als het warm is dan heb ik het zowieso warm, dan maakt het ook niet uit of je de bp aan hebt. Warm is het toch al. Heb ook een cap op en die maakt het dan ook warmer. Ik vindt het geen probleem. Hij gaat bij mij nooit meer af. Nou ja wel als ik ga slapen natuurlijk hahahaha

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:18

Hier zijn echt al vele topics over.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 23:25

MelanieB schreef:
Hier zijn echt al vele topics over.

Links?
Ook recente?

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:26

Ik heb eind januari dit jaar mijn rug op twee plaatsen gebroken door een val van mijn paard. Ik had geen bodyprotector aan. Natuurlijk wilde ik de put dempen nadat het kalf was verdronken en wilde een bodyprotector aanschaffen. Ik heb even met mijn arts gesproken die toevallig ook wel een beetje wat van paarden afwist, die raadde mij juist een bodyprotector af. Een bodyprotector kan absoluut helpen tegen kneuzingen van ribben etc en misschien ook wel een breuk, maar stel je eens voor, die protector eindigd op je onderrug en in je nek. Wanneer je zoals ik plat op je rug zou vallen, zou de druk op de plek van de protector worden verdeeld en niet meer op de eind punten van de protector. Kortom, je zou je nek of onderrug juist makkelijker kunnen breken omdat daar ineens de druk totaal niet is verdeeld. Dit is het resultaat van gesprek met de arts en.. vind dat tie gelijk heeft. Bij mij op stal is er ook iemand die haar rug heeft gebroken terwijl ze en protector aan had. Inderdaad haar onderrug precies op het uiteinde van de protector.

Aangezien ik wel eea aan veiligheid nodig had om weer op mijn 4 jaar jonge merrie te stappen, heb ik een aribag gekocht. Dat is een hele investering, absoluut. maar mijn paard is duurder. Buiten dat, wil ik gewoon nooit meer zoveel pijn en stres meemaken. Ik heb een Hit-Air vest. dat vest zit met een klip vast aan mijn zadel en op t moment dat ik er af word gegooid, blaast dit vest zichzelf op voordat ik de grond raak. bijkomend voordeel: hij beschermd ook mijn nek en mijn stuitje. Metname je nek wil je NIET breken natuurlijk;-). De site: http://www.hit-air.info/. Ik ben naar chaam (vlakbij Breda) gegaan om bij de importeur naar het vest te kijken. hij had verschillende soorten, ik heb het nieuwste model omdat dat model het confortabelste zat. Op Bokt zijn verschillende forums die over die airvesten gaan. Ik ben er erg tevreden over, heb hem gelukkig nog niet in actie hoeven te gebruiken. Hij zit over je kleding heen en ik kan me erg vrij bewegen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:26

Zou zeggen: gebruik de zoekfunctie eens! :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:27

Voordeel: je hebt geen sportbh nodig
Nadeel: als je hem uitdoet wel weer :+

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:33

Idd, veel topics, maar ik heb toch nog niet alle antwoorden op mijn vragen omtrent een BP gevonden.

Rina, hoe bedoel je dat de BP je steun geeft in de rug?
Ik zit zelf ook met serieuze rugklachten. Rijden op zich doet goed, maar klappen opvangen (bokken) is garantie op 3 dagen pijn.
Ik hoop in een BP wat steun te vinden in mijn onderrug (naast de veiligheid), te vergelijken met een korset voor rond je middel. Het 'aansnoersysteem' van sommige BP's is te vergelijken met zo'n korset (klitteband links en rechts aantrekken).
Welke BP heb je als ik vragen mag?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:40

Als je steun wil voor je onderrug kun je beter een niergordel kopen. Dat is een brede elastische band die je om je middel doet om steun te krijgen voor langere motortochten. Te koop dus bij een motorzaak.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:44

Ik heb een BP met blokjes, en eentje zonder. degene zonder is wel iets te klein voor me, kan ik me totaal niet vrij in bewegen.

Die met blokjes is veel buigbaarder en kan ik me dus ook meer in bewegen (mede door een grotere maat :+)

Na een val van een paard met als resultaat een zware hersenschudding, en ik het toch wel weer spannend vond heb ik een tijdje met BP gereden. Mijn instructeur vond toen dat ik heel erg naar voren zat..en dacht dat dat nog door de spanning was. Toen de spanning weg was ben ik weer zonder gaan rijden, en zei mijn instructrice "Hee heb je aan je zit gewerkt? je zit zo mooi recht op nu!!" ik: "ik heb mijn bodyprotector uitgedaan :')"

Nadelen: naar voren zitten (mijn ervaring)
Voordelen: veiliger gevoel (mijn ervaring), en bescherming..

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 23:45

was hij dan niet te lang aan de achterkant waardoor je naar voren ging zitten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:46

@Stellabella,
Maar klappen opvangen van bokken, die drukken je wervels in elkaar, daar kun je niks tegen doen, zelfs niet met een niergordel, dat helpt wel iets met links/rechts-bewegingen, (iig steviger dan bp) maar niet tegen inveren.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:52

Ik heb niet zo veel ervaring met BP's en de verkoopster zei in de winkel dat deze goed zat..natuurlijk hebben niet alle verkoopsters verstand van paarden maar goed ik heb die ervaring ook niet :P

Wel willen de artsen in ziekenhuizen vaak dat je een BP aanhebt. toen ik naar het ziekenhuis ging voor die hersenschudding ben ik wel 10x gevraagd of ik een BP aanhad.. (ook een arts die zelf in de paardenwereld zit)
Dus ik denk dat ze wel degelijk hun werk doen!(BP)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 02:22

Stellabella schreef:
Rina, hoe bedoel je dat de BP je steun geeft in de rug?
Ik zit zelf ook met serieuze rugklachten. Rijden op zich doet goed, maar klappen opvangen (bokken) is garantie op 3 dagen pijn.
Ik hoop in een BP wat steun te vinden in mijn onderrug (naast de veiligheid), te vergelijken met een korset voor rond je middel. Het 'aansnoersysteem' van sommige BP's is te vergelijken met zo'n korset (klitteband links en rechts aantrekken).
Welke BP heb je als ik vragen mag?

Let wel mijn rugprobleem zit hoog in de rug ;) Nek en ribben zijn over het algemeen de boosdoeners.
Ik heb deze BP http://www.kraemer-pferdesport.de/airow ... &ci=247441

Deze gaat voor je onderrug niet veel doen, daarom heb ik ook altijd een nierengordel om En wel deze en niet lachen om die foto :D :+ Ik heb ook een van Professional's Choice maar die past niet onder een BP, en die gebruik ik ook alleen met looponderdelen op de wedstrijden. (ik rijd western, en daarin hebben we ook aan de hand onderdelen ;) ).

MirandaFuego schreef:
Rina, ik heb zelf ook rugproblemen, maar daar helpt een bodyprotector mij echt niet bij, je kunt je rugwervels met zo'n ding aan nog gewoon bewegen.

Mss toch net niet de perfect passende BP dan. Die van mij zit zo gegoten, en aangesloten dat hij echt veel steun geeft. En ik heb het nu al een paar keer meegemaakt dat dat ding me voor het moeten sorteren heeft bewaart. Als mijn jonkie weer eens in de ankers gaat (en das echt galop-stilstaan) vliegen er bij mij gegarandeert 1 of 2 van hun plek. De BP zorgt ervoor dat ze zitten blijven.
Het heeft ook wel even geduurt voordat ik de goede te pakken had. Dit was BP nr 5 die ik geprobeert heb. Ze werden bij Krämer helemaal gek van mij :') Ik kan me vrij normaal bewegen, kan zelfs gewoon zittend in het zadel nasingelen (bij een westernzadel heb je een andere singelstoot, die je zonder dat je je been moet verplaatsen kan aantrekken, maar je moet er dus wel voor kunnen bukken in het zadel).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:08

Aangezien ik na 2 rugoperatie's toch iets voorzichtiger ben geworden heb ik uiteindelijk een BP gekocht.
Na veel veschillende merken te hebben gepast kwam ik toch uit op een BP met flexiblocks (ik heb nu die van Pfiff).
Maar ik vind de BP zonder flexiblocks voor geen meter zitten, net alsof er en plank om je heen gevouwen zit. Dat gevoel heb je met flexiblocks niet.
Is met het warme weer wel wat warmer, maar met een bosrit prima te doen.

Nadelen heb ik er nog niet echt van ondervonden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:32

rina schreef:
MirandaFuego schreef:

Mss toch net niet de perfect passende BP dan. Die van mij zit zo gegoten, en aangesloten dat hij echt veel steun geeft. En ik heb het nu al een paar keer meegemaakt dat dat ding me voor het moeten sorteren heeft bewaart. Als mijn jonkie weer eens in de ankers gaat (en das echt galop-stilstaan) vliegen er bij mij gegarandeert 1 of 2 van hun plek. De BP zorgt ervoor dat ze zitten blijven.
Het heeft ook wel even geduurt voordat ik de goede te pakken had. Dit was BP nr 5 die ik geprobeert heb. Ze werden bij Krämer helemaal gek van mij :') Ik kan me vrij normaal bewegen, kan zelfs gewoon zittend in het zadel nasingelen (bij een westernzadel heb je een andere singelstoot, die je zonder dat je je been moet verplaatsen kan aantrekken, maar je moet er dus wel voor kunnen bukken in het zadel).

Ik heb er nog even over nagedacht, en vroeg me toen al af of jou probleem bij de bovenrug lag, dat blijkt dus ook, haha!
Want dat is het enige deel dat je een beetje steun kunt bieden, maar volgens mij ook niet tussen de schouders, die kunnen nl nog vrij bewegen dus ook alles ertussen.
En de onderrug ook, je heupen zijn vrij en je kunt je daar alle kanten mee bewegen.( ik heb dus versleten wervels onderin)
Maar met een val (waar het ding toch voor is) kun je nooit de wervels op z'n plaats houden, daarvoor is er altijd ruimte, je kunt ook ademen dus die paar centimeter is er altijd,en met vallen komen er behoorlijke krachten vrij!
Voor gewoon het rijden snap ik nog wel dat het iets steun geeft, maar of het echt zo veel veiligheid biedt met vallen vraag ik me af..
Ik ben een paar jaar geleden op mijn bil gevallen, had toen gelijk de wervels klem en een hernia, maar daar helpt een bodyprotector echt niet bij.
Eigenlijk zou ik wel eens serieuze testen willen zien, even naar mythbusters en de crashtestdummy een bodyprotector aan doen! :j

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:42

Citaat:
En wel deze en niet lachen om die foto

sorry... is niet gelukt... :')

Het is idd logisch wat je zegt, een BP zal idd meer laterale steun geven.
Een niergordel heb ik ook, van bij de orthopedische winkel (zat wel niet op zo'n leuke pop ;)) - en ik merk dat, wanneer ik hem draag op dagen dat ik veel last heb, het instant verlichting biedt. Het ingesnoerde gevoel zorgt dat ik mijn rug wat kan ontspannen en gemakkelijker in de juiste houding kan blijven. Als een BP dat zou kunnen bieden...
Die Outlyne heb ik ook op het oog. Natuurlijk wil ik eerst x aantal modellen passen. Ben nog op zoek naar een winkel die een uitgebreid assortiment heeft (ik woon in Belgisch Limburg). Fijn te weten dat Krämer in aanmerking komt.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:11

Nadeel van een bodyprotector: met 30 graden loopt het zweet over je rug naar beneden.....ik maak daar maar een voordeel van want het scheelt in de kilo's natuurlijk...

Voordeel: wat kan ik zeggen. Ik ben vorig jaar afgevoerd naar het ziekenhuis na een dubbele salto met technisch slecht uitgevoerde landing plat op mijn rug. Afgevoerd met BP aan ivm tinteling in de benen (kan duiden op breuk). Na de fotosessie door het rontgenapparaat, allerlei neurologische testen en een berg pijnstilling kreeg ik van de eerste hulp arts de bodyprotector terug met de mededeling dat ding te eren....het had mijn leven (waarschijnlijk) gered! De klap was voldoende geweest om alles in mijn rug te breken en ik kwam er van af met een serieuze kneuzing in mijn onderrug!

De kneuzing was wss wel veroorzaakt door de BP. Ik had een goedkopere BP met een los stukje achterop dat verschuift bij het raken van de grond. Hierdoor is een werveltje verschoten. Ik heb nu een Rodney Powell en dat is echt een super ding!

Wat mij betreft dus geen nadelen en gewoon een must voor iedereen!

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:46

Zo, ik heb me ook een BP aangeschaft, de Aerowair Outlyne voor women.
Heb hem nu enkel nog maar aangehad om te gaan wandelen, om te checken of hij echt goed zit in het zadel. Ding zit als gegoten! Ik heb nergens de indruk dat ik belemmerd wordt in mijn bewegingen.
Tijdens het rijden vergeet ik zelfs dat ik hem aan heb.
Het nadeel mbt warmte... tjsa, het is een extra laag, maar het is niet zo dat ik me er te pletter onder zweet.
Het geeft idd geen steun rond de onderrug - maar dat zou zelfs nadelig zijn mbt bewegingsvrijheid.
Ik ben tot nog toe een tevreden klant. Nu nog hopen dat ik hem niet daadwerkelijk nodig heb, maar ga hem wel vaak dragen, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust!