Ineens bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje31

Ineens bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 07:22

hallo allemaal

Ik ben nieuw hier, Froukje is mijn naam en ik heb sinds een half jaar een frieze merrie!
zelf ben ik nog groen en zij ook!! dus ik heb aan elke tip wel wat! En dat jullie even weten dat ik nog heel veeel moet leren!
Ik rij puur recreatief en krijg prive les af en toe (helaas niet heel veel).

Ik heb een otnzettend lieve merrie, tikkeltje onzeker, heel sensitief en nerveus!
Ik heb haar sinds een maand op de nerv control en dit werkt goed!
Haar leven is behoorijk veranderd, van bij de handelaar in een box staan, staat ze nu de hele dag in de weidegang en in de nachtop stal!
Ik vindhaarenorm veranderd in positieve zin, minder nerveus (ze schoot voorheen bij elke grasspriet in de bak weg),en ook is ze minder onzeker.
Nu was haar galop haar slechte kant, en dus ben ik daar een tijd geleden mee begonnen, ze ging elke keer bij de galop hulp heel hard draven waardoor doorzitten onmogelijk werd, met een beetje geluk sprong ze eindelijk aan (soms met een tikje van de zweep erbij, soms gewoon op been).
Belonen belonen belonen dus als ze het goed deed!!! Vanuit het niets sprong ze deze week zomaar INEENS aan, ik ehlemaa blij!! alhoewel ze het wel deed met een klein bokje!!! Maar goed, ze sprong echt mooi aan, zonder heel hard te draven! afgelopen week is ze onwijs hengstig geworden (het gutst eruit) en dus was ze watonrustig vond ik! Gisteren bereed ik haar weer, en probeerde weer de galop en het ging weer goed (met bokje), ik moet eerlijk zeggen dat ik normailter stop met rijden als ze gegaloppeert heeft (als beloning) en nu beni k doorgegaan, ennog een keer proberen en nog een keer, op gegeven moment bokte ze alleen en draafde ze verder, maar goed, ik wilde net de galop laten voor wat het was en toen begon ze dus in draf en stap te bokken! kleine bokjes hoor, ik had er niet af kunnen vallen maar toch, heeft ze zeker 30 keer gebokt, ik heb de laatste tien minuten alleen maar getraind op het niet bokken, elke keer als ze bokte een tikje met zweep en NEEEE ebrij, het werkte, en ze bokte niet meer, kleine overgangen gemaakt, stap-draf op de volte etc.
Ik heb op dit moment een leenzadel, mijn nieuwe zadel is in de maak, en dus denk ik soms, ligt het daar aan (omdat ze nu dus ook bokt met aangalopperen), tevens in mijn hoofd steeds de angst, heeft ze pijn??? maar ook denk ik, heb ik haar overvraagd, gisteren (ze is zo hengstig) 2 uur gereden en door geprobeerd (stom van mij???)...
Ik bel vandag voor zekerheid de dierenarts en osteopaat misschien maar ben super benieuwd of jullie misschien iets kunnen bedenken! begreep van meisje op stal dat het hengstig zijn er ook mee te maken kan hebben maar zoveel v erstand heb ik dus nog niet, lees alle boeken die ik zie en wil meer en meer leren maar ja, soms weet je het ook gewoon niet!

groetjes

ambre

Re: Ineens bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:34

Friezen verzuren heel snel en een jonge fries al helemaal.
Nog niet teveel galopperen dus,dit kan ze gewoon nog niet.

Het bokje heb je zelf beloond dus dat dat er nu in zit is niet zo raar.
Niet afstraffen met de zweep maar even iets voorwaartser aanspringen met wat binnen been erbij kan helpen.
Als ze bokt niet belonen maar negeren of overgang opnieuw doen.
Het is maar net wat werkt bij het paard.

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 07:35

ter aanvulling, ze staat sinds een maand op deze nieuwe plek, ze is 6 jaar oud en is vroeger ook altijd reacreatief bereden en bij de handelaar opnieuw in gereden.

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 07:36

Hoi ambre ja het is ook waar dat ik het bokje beloond heb!
Zou ik in het vervolg bij (als ik weer de galop probeer) en ze bokt haar terugmoeten nemen en opnieuw proberen? of wel door galopperen zoals ik nu doe? want hoe beloon ik haar dan zeg maar niet?? fijn om te lezen dat je aangeeft dat ze het gewoonnog niet zo goed kan (verzuring). Dan kan ik daar rekening mee houden, dank je wel voor je advies!
Iin principe heb ik het dus genegeerd (wat je aangeeft) toen ze aangaloppeerde maar dat werkt dus averrechts?!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:43

Op het moment vh bokje terug nemen maakt haar duidelijk dat je dit niet wilt.
De beloning voor het paard moet bestaan uit het wegnemen vd hulp.
Eventueel met xtra klopje voor iets heel bijzonders of een stembeloning.
Dus pas xtra belonen wanneer ze het zonder bokje heeft gedaan.

Een fries verzuurd sneller dan bv een kwpn'er.
Dus 2 rondjes galop is in het begin al genoeg.
Wanneer jij dus 10 x aanspringt heeft het dier er gewoon niet de kracht meer voor in de spieren.
En dan krijg je verzet.Dat is ook precies het punt waarop jonge net ingereden dieren beschuldigd worden van 'puberen'.
Gewoon teveel gedaan en helemaal vast gereden.
Een paard lost dit zelf op dmv verzet om de spieren te ontlasten.
Daarbij heeft een paard 24 tot 48 uur nodig om te herstellen.
Je boekt dus vaak meer vooruitgang bij het trainen om de dag dan iedere dag.

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 07:49

Hoi ambre,
heel fijn om te lezen ik dacht zelf ook al dat ik misschien teveel met haar bezig ben begrijp me goed, ik doe dit met liefde en werk volledig vanuit harmonie met haar, het NH is iets wat me heel erg boeit, maar ik rij wel bijna dagelijks inderdaad, omdat ik het zo fijn vind (het werk voor mij therapeutisch) maar ook omdat zij er over het algemeen van geniet!ze heeft gisteren ook een uur super goed gereden en daarna begon het, het is vast mijn eigen schuld inderdaad, ik zal haar vanaf nu om de dag berijden en ook weer even een stap terug nemen in alles!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:05

Of een dag trainen afwisselen met een buitenrit of wat longeren.
Een uur trainen is erg lang,probeer iedere 10 min even lang te geven.

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:00

oke!!!
de buitenrit durrf ik zelf nog niet zo goed aan, geen idee hoe ze hierop gaat reageren, lijkt me wel heel erg leuk!!!! denk dat ik binnenkort samen met een ander meisje eens ga wandelen met de twee knollen op het buitengebied, kijken hoe ze reageren! Lange teugel geef ik inderdaad zo her en der tijdens het uur, zal het nu eens om de 10 min doen! dank je we!

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:05

mijn paard heeft dat af en toe ook.
gewoon benen dr aan en doorgaan met galop.
als je haar inhoudt denkt ze o als ik bok hoef ik niet in de galop.

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 16:07

Oke, ik zal er aan denken... maar bokt die van jou verder ook wel eens in draf/ stap (zeker nadat ze gegaloppeerd heeft??)

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:12

mijn paard deed het vooral in draf en galop want dan moest ze er veel moeite voor doen.
maar ze is nu opgehouden met bokken en overgaan in steigeren omdat ze doorhad dat bokken geen zin had. maarja ik doe het zelfde als bij bokken benen dr aan en tik met de zweep en dan vliegt ze weg in de galop en dan zorg ik dat ze daar in blijft totdat ik zeg dat ze stopt en na paar keer houdt dit wel op. het is nu al weer minder dan in het begin.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:29

is al wel eerder gezegd maar 2 uur rijden vind ik wel heel lang.
de kans is groot dat ze op een gegeven moment zo geïrriteerd raakt dat ze blijft bokken.
Althans, zo is die van mij wel. Soms is het geven en nemen. als hij blijft bokken stop ik of ga ik wat anders doen. als ik door ga met die oefening word het alleen maar erger. En hij komt wel op een punt dat hij me er af probeert te krijgen. Blijf niet focussen op die galop. spring een x aan. bokt ie? dan stop je. ga je wat anders doen(andere oefening, afleiding) en probeer te het later weer.
Mijn ervaring is hoe vaker ik een oefening herhaal, achter elkaar door. Hoe slechter het word.
ga k tussendoor een andere (leuke) oefening doen dan lukt het daarna beter.

Met longeren, bokt ie dan ook met aanspringen? en is het echt bokken of is het meer een huppeltje?
Toen ik dacht dat die van mij bokte bleek het gewoon te zijn dat ie van achter wat overdreven aansprong waardoor de kont de lucht in kwam. toen een vriendin er op zat deed ie hetzelfde maar het leek niet eens op een bok. zo voelde het wel.

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 06:21

klopt 2 uur ( iets korter) is ook erg lang en die schuld ligt ook compleet bij mij, dat besef ik me maar al te goed, zeker ook omdat ze erg hengstig was!! bovendien traint ze nu al veel meer dan ze deed hiervoor en ik heb hetfout gedaan door lang te rijden. Was nietbewus overigens!Hoe dan ook, ikkan me Nuecht voorstellen van haar dat ze idd geirriteerd was. Ik ga vandaag longeren, gisteren een rust dag gehad, en ik ga vandaag eens onder het zadel kijken wat ze doet met longeren (of ze dan idd ook bokt) het aanspring bokje is echt te doen, wa jij ook zegt meer een huppeltje en ze gooit dr kont gewoon hoog op (fries eigen natuurlijk ook nog eens) alhoewel ze dit eerder niet deed (maar hard begon te draven en het zeer lang duurde eer ze aansprong) is dit een prettigere manierm ze springt heel snel aan nu vanuit draf maar dus met een klein bokje, echter dat bokje ging ze dus ineens in stap en draf uit het niets doen (10 min lang).en daar zaten ook wa grotere bokjes bij (ook echct te doen ben niet gevallen ofzo). Morgen komt de dierenarts, wil alles toch uitgesloten hebben, bovendien schuurt ze dr manen sinds kort kapot dus ook even laten checken, Ik laat jullie weten hoe het vandaag ging na het longeren! bedankt voor alle tips, ik zal idd gaan denkena an andere oefeningen, (zou je me daarin nog eent tip willen geve wat ze nou over het algemeen echt leuk vinden??)

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:58

vanmorgen rustig gelongeerd, ging prima, daarna er op, en na 5 minuten helaas weer bokken...ben er na 10 min maar afgestapt, het oogt alsof ze het zadel niet fijn vindt, dus maar hopen dat mijn nieuwe zadel er gauw is en tot die tijd een bontje er onder, morgen de DA ook maar afwachten, niks voor haar dit gedrag..

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:03

2 uur trainen is echt absurd!!
een training duurt ongeveer 45 min en geen twee uur!!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:03

Wat betreft de oefeningen is per paard verschillend wat ze leuk/makkelijk vinden.
Die van mij vind middendraf erg leuk, kan die goed,
Wijken moeilijk maar hij vind het wel leuk als ik hem daarop dan uitgebreid beloon.
Je kunt ook de afleiding zoeken in voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, etc.
Zoek iets waar ze 'goed' in is en pak dat als 'beloning'.

het is niet raar dat de kont hogerop komt wanneer ze uit een rustige draf moet aangalloperen. dan moet ze namelijk meer haar achterhand er onder zetten dan wanneer ze vanuit heel hard draven in galop 'valt' \
Jammer dat longeren slecht ging. Kan ook een herhaling zijn van het rijden dat bokken. toch een stukje irritatie.
Fijn dat je alles even uitsluit. Mocht ze toch ergens last van hebben, ik heb hele goede ervaringen met iemand die mijn paarden altijd behandeld. Ik weet niet waar je woont maar zij heeft collega's die zij heeft opgeleid door het hele land zitten
Als je interesse hebt wil ik je wel een link geven.
Meer vragen of info mag ook via PB.
enig idee hoelang het nog kan duren met het zadel?
Succes!

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:19

Ik weet nu wel dat die twee uur niet goed was, zoals je in mijn berichten leest Partywitch, ik heb daar niet goed aan gedaan! Dank je wel voor je mening maar ik weet het al, bovendien is het niet 2 uur trainen geweest, ze krijgt gerust ook lange teugel en een stap.
Donna, dank je wel voor je meedenken! Ze is sowieso gek op positieve woordjes en daarom beloon ik haar ook echt als ze het verdient, eze heeft ook veel geruststelling nodig en dat gaat steeds beter!
Het longeren ging goed oor vandaag hihi, denk da je verkeerd gelezen hebt, het rijden (lees 10 minuten) ging niet goed, ze bokte vrijwel meteen al.
Het zade ga ik nu nog 4 weken vanuit, de barnsby fabriek had vakantie etc...heb nu een anky (nieuw) leen zadel..en voor zover ik als leek kon beoordelen ligt het niet verkeerd maar ja, ik ben een leek!!!! Dus heb een super mooi zacht bontje gekocht voor de time being, sowieso even kijken wat het met dr doet, en inderdaad wil ik eerst alles uitsluiten, misschien heeft ze wel wat haken op dr kiezen oid! Ik hoop op iets "kleins"...
Een stomme vraag misschien maar mijn vriendin heeft haar 2 weken geleden even kort bereden en toen mijn merrie in de versnelde draf schoot is mijn vriendin er af gekukeld! NIet de schuld van het paard, echt mijn vriendin die de balans niet goed had, anyway, vraag me nu af, zou mijn paard hier last van kunnen hebben??? schoot me vanmiddag te binnen!
Donna, ik heb ook al rond zitten kijken naar osteopaten etc! Ik heb er 1 op het oog maar we kunnen beter PB-en daarover! dus dat za ik zo ff doen!! thanks a lot!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:03

oh haha zie idd dat ik er overheen heb gelezen dat je er daarna op bent gegaan.
Zolang het paard niet met vrindin is gevallen of zij met het vallen aan het paard is blijven hangen oid zal het daar denk ik niet van zijn.

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:32

mijn paard heeft dit ook tijd gehad. zadel lag prima en dr was niks met tanden en rug aan de hand.
het kan ook zijn dat je paard je gewoon uittest zo is mijn paard in iedergeval. ik ben een keer na het stijgeren eraf gegaan omdat ik dacht dat ze wat had en ik had het nooit moeten doen want sindsdien doet ze het steeds. ik snap dat je je paard geen pijn wilt doen en daarom er het liefst meteen afgaat maar houd het anders gewoon bij stappen en af en toe een rondje draven. houd het vooral rustig en ga op een gegeven moment wat meer draven en als dat allemaal goed gaat probeer je galop. dit hielp bij mij tenminste.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:42

Hoi hoi, ik heb ene paard en een pony en beiden gingen bokken als het zadel niet goed meer lag of als de rug niet helemaal jofel was. Dat was bij mijn pony op een gegeven moment wel elk half jaar zo, het zadel lag dan weer niet goed (door wel/geen gras enzo). Sommige paarden reageren nu eenmaal heftiger dan de ander...en persoonlijk vind ik het wel fijn als het aangegeven wordt door je paard. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en zadel en rug laten nakijken, maar volgens mij was je daar al mee bezig toch?
Je wil graag dat je paard nog blij jaaaaren meegaat, dan is een paar weken wachten relatief gezien eigenlijk niets :) Succes ermee. Ik weet niet waar je woont, maar ik was erg tevreden over Joyce Vijverberg moet ik zeggen...zit in de buurt van rotterdam. Ik zag dat je al iemand op het oog had, dus wie weet is dit ook wel overbodige info ;)

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 06:30

bedankt allemaal, ook fijn om te lezen dat jullie ook tegen dit soort problemen aan zijn gelopen of nog steeds lopen!
de DA is geweest en zoals ik al verwaht had er is niks aan de hand met haar! zeer sterk paard!
Ze heeft ook even naar het zadel gekeken (wat een vriend van mij ook al had gedaan eergisteren) en deze ligt niet lekker. rechts op de schouder (net voor het blad gelukkig nog) heel wat druk en links amper, kussens veel te hoog, maar goed, het is niet dermate ernstig dat ze er van zou moeeten bokken aldus de DA! Gisteren even een gelpadje er onder gedaan en bontj en een een andere langere singel en ze heeft 1 klein mini bokje geprobeerd welke ik wel direct verbaal (EEEEEEHHHH) afgestraft heb. Kortom, ze heeft haar bokje van de galop toch meegenomen naar draf en stap en idd lijkt het op een trucje!!! (in combi met het zadel misschien). maw, werk aan de winkel!! Inderdaad heel goede tip om weer evn terug naar de basis te gaan, dan maar even stappen en kleine stukjes in draf...en een stukje heropvoeding! dank jullie allen ik jou jullie op de hoogte
Elpharo ik woon in het oosten, en had via donna inmiddels ook ee goed adres gekregen heel er bedankt voor je mee denken!!!!!!!!!!!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:50

Fijn dat je al zoveel verder bent :) Ik zit ineens te denken dat ik op een merrie reed en die ging ook bokken met aangalopperen, ook niet heel gemeen, maar wel commentaar zeg maar. Na een paar keer aankijken zei mijn instructrice- ontspan je binnenteugel es wat als je aangaloppeert, volgens mij kan ze gewoon niet goed weg....en tadaa...het was meteen over. Zulke kleine dingetjes heh....dus wie weet helpt zoiets ook wel.

Froukje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:45

ahhhh ja daar zeg je me wat over die binnenteugel!!!! ik heb dat ook altijd wel zo geleerd maar eerlijk is eerlijk dat ik momenteel zo verbaasd was over haar manier van aanspriongen dat het best kan zijn dat ik alles juist te strak hield, zeker de binnenteugel!!! heel erg goed dat je me er aan helpt herinneren! die ga ik onthouden, momenteel ff de galop laten voor wat het was, nog 2 weken uitzingen met dit zadel en dus rust voor haar, wat stappen en draven en dat is het!