paard drachtig ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bokje_123

paard drachtig ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:13

heeii, sinds ongeveer 2 maanden is mijn verzorg pony gedekt.
maar ze is al 14 of 16 (dat weet ik niet presies) en ook denk ik dat ze nooit eeerder een veulen heeft gehad ...
dus is het dan erg gevaar lijk voor haar?

hier wat dingen over haar misschien telt dat ook mee met of het gevaarlijk is enzo? :
- ze heeft ongeveer 1 jaar geleden een darminfarkt gehad (zonder problemen over leeft alleen met rijden is het soms gevoelig)
- ze is pas op haar 9 de onderhetzadel gegaan
- haar karakter: ze is zorgzaam, erg sterk (kwa ziektes enzo), erg eigenwijs, geeft goed aan als ze ergens last van heeft en is erg volgzaam
- het is een fjord pony met kleinbeetje overgewicht (heel klein beetje)
- ik denk dat ze alleen bij haar buik wel gevoelig is als ik er bij rijden te hard tegen aankomt geeft ze meteen een bok of gooit hooft de lugt in met oren in der nek

ik weet niet of alles wat hier boven staat belangrijk daar bij is maar ik denk het zelf eigelijk niet :+
maar is het dan altijd zo bij elk paard of is het verschilend (gevaarlijk is of niet)

alvast bedankt

Bokje_123

Re: paard drachtig ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:06

weet er niemant iets over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:08

Dat ze pas op haar negende beleerd is maakt niets uit. Ik ken ook zat fokmerries die nooit beleerd zijn.
Over darminfarkt weet ik niets, dus kan daar ook niets over zeggen.
Klein beetje overgewicht maakt weinig uit, is juist wel goed, veel merries worden dunner als ze een veulen hebben. Maar ze moet natuurlijk niet ontzettend vet worden!

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:06

okee maar is het gevaarlijk voor haar als ze nog nooit een veulen heeft gehad en al 14 of 16 jaar oud is? of is dat bij elk paard anders?
okee naja dan zorg ik dat me verzorg fjord niets aan komt en ok niks afvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:14

14 of 16 is nog niet zo overdreven oud. Weet je zeker dat ze nog nooit een veulen heeft gehad?
Hoe meer veulens een paard heeft gehad, hoe makkelijker in theorie het zou moeten gaan.
Kun je of de eigenaar niet eens de dierenarts bellen (meeste dierenartsen hebben wel telefonisch spreekuur, dat is gratis) en vragen hoe het zit met darminfarkt?

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 14:37

nee ik weet het niet zeker, maar ik denk het eigelijk niet aan haar tezien.
okee naja ik ga wel ff een dierenarts bellen voor dat met die darminfarkt enzo.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:12

ik heb het na gevraagt aan de eigenaar en die zij dat ze nog nooit een veulen heeft gehad. maar ik ben het nog een goed opgezocht op internet en het bleek zo dat de leeftijd niet heel erg uitmaakt maar de gezondheid heel erg belangrijk is. zou ze dan weer last kunnen krijgen van haar darmen door die darminfarkt? en zou ze speciaal voer moeten? en tot wanneer zou ik dan nog kunnen blijfen rijden? en tot wanneer zou ze voor de kar kunnen blijfen? sorry voor al mijn vragen ik wil haar niet belasten ofzo :$

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:06

Allemaal vragen die je beter aan je dierenarts kan vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:29

Een dierenarts kan dat idd het beste inschatten.
Ik zou gewoon een keer het telefoonnummer opzoeken en kijken wanneer ze telefonisch spreekuur hebben.
Dan kun je aan hem of haar al je vragen stellen, en het kost verder niets.
Een da weet dat natuurlijk het beste!!

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:42

okee dan ga ik maar een naar een dierenarts bellen