Pony chippen zonder paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisy01

Pony chippen zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:16

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Ik heb een paar maanden terug een pony gekocht, deze pony is niet gechipt en heeft ook geen paspoort. Nu weet ik dat chippen verplicht is. Ik wist alleen niet dat ze er zo serieus mee waren dat als ik nu gecontroleerd word mijn pony gewoon ingeslapen word omdat ze 'illegaal' is.

Nu komt mijn vraag, ik kan natuurlijk gewoon mijn dierenarts bellen en mijn pony laten chippen maar hoe gaat dat dan in zijn werking aangezien ik geen paspoort heb van mijn pony en er verder dus ook niks bekend is? Ik zou dan uiteraard gewoon een nieuw paspoort aanvragen maar kan dat zomaar, en hoe dan?

Iemand hier ervaring mee? Of een antwoord op mijn vraag?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:21

Je gaat naar de DA of de DA naar jou en laat daar je pony chippen. Zij vragen dan 'waar' je je pony in wilt laten schrijven en zorgen dat het geregeld wordt en jij het paspoort thuis ontvangt.

Ik heb ooit een shetlander gekocht welke niet gechipt was en deze bij het NRPS laten registreren door de DA. De meeste pony's worden volgens mij gewoon bij het productschap vee & vlees geregistreerd. Wellicht dat je vandaar uit ook kunt laten chippen.

Pony wordt niet ingeslapen bij 'geen' paspoort of chip hoor ;) (hoogstens een boete), maar chippen is in NL wel verplicht.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 29-07-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:21

je kan het beste iemand laten komen die de hele dag allen maar paarden chipt. die zijn over het algemeen goedkoper dan een dierenarts, en die handelen het verder af om een nieuw paspoort aan te vragen.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:23

linda_arnold schreef:
Je gaat naar de DA of de DA naar jou en laat daar je pony chippen. Zij vragen dan 'waar' je je pony in wilt laten schrijven en zorgen dat het geregeld wordt en jij het paspoort thuis ontvangt.

Pony wordt niet ingeslapen bij 'geen' paspoort of chip hoor ;) (hoogstens een boete), maar chippen is in NL wel verplicht.

Ik hoorde dus dat dit best een probleem kon worden omdat mijn pony al 5 is en dus helemaal niks over bekend is verder. En dat ze dus gewoon in staat zijn je paard af te nemen of af te maken.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:23

paardje1983 schreef:
je kan het beste iemand laten komen die de hele dag allen maar paarden chipt. die zijn over het algemeen goedkoper dan een dierenarts, en die handelen het verder af om een nieuw paspoort aan te vragen.

En waar vind ik zo'n iemand? Weet je misschien een website of telefoonnummer?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:27

Daisy01 schreef:
paardje1983 schreef:

En waar vind ik zo'n iemand? Weet je misschien een website of telefoonnummer?

ff naar kwpn bellen. die weten welke mensen bij jou in de buurt zitten. of een andere stamboek. hebben mensen daarvoor in dienst

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:28

Volgens mij is eea alleen aan de orde als je over de openbare weg gaat met je pony.
Zolang ie alleen thuis in je weitje staat is er niets aan de hand. Ze kunnen toch niet zomaar je pony afpakken!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:29

Citaat:
Paarden en pony's mogen alleen gechipt worden door erkende paspoortconsulenten en door dierenartsen. Dierenartsen brengen echter alleen het chippen in rekening en daarna volgen dan nog de kosten voor het paspoort. Het voordeligst is om NRPS-dieren en dieren met een onbekende afstamming te laten chippen door een NRPS-paspoortconsulent. Dan worden de dieren gechipt voor € 28.00 ( als het dier al een paspoort heeft ) of € 40.00 ( als het dier nog geen paspoort heeft ) Bij meer dan tien dieren tegelijk chippen zijn de kosten respectievelijk € 23.00 en € 35.00. Hiervoor krijgt het dier een chip en wordt er een paspoort aangemaakt.

Voor meer informatie:
NRPS stamboekbureau
Postbus 3072
3850 CB Ermelo
tel.: 0577-401150 (van 8.30 tot 12.30 uur)
fax: 0577-401145
e-mail: info@nrps.nl

http://www.nrps.nl kopje informatie

Daisy01

Re: Pony chippen zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 17:32

Bedankt! Ik stuur even een mailtje naar het nrps

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:38

Daisy01 schreef:
Bedankt! Ik stuur even een mailtje naar het nrps

Beller is sneller! Gewoon morgenochtend even bellen en een afspraak maken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:51

Daisy01 schreef:
Ik hoorde dus dat dit best een probleem kon worden omdat mijn pony al 5 is en dus helemaal niks over bekend is verder. En dat ze dus gewoon in staat zijn je paard af te nemen of af te maken.

Je moet niet geloven wat 'je hoort'. Je krijgt een boete bij controle bij transport van een paard zonder chip en paspoort. Niets meer en niets minder.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 22:31

Ibbel schreef:
Daisy01 schreef:

Je moet niet geloven wat 'je hoort'. Je krijgt een boete bij controle bij transport van een paard zonder chip en paspoort. Niets meer en niets minder.

Daarom plaats ik dit topic dus, omdat ik het even zeker wou weten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:15

Belle_Siem schreef:
Volgens mij is eea alleen aan de orde als je over de openbare weg gaat met je pony.
Zolang ie alleen thuis in je weitje staat is er niets aan de hand. Ze kunnen toch niet zomaar je pony afpakken!

Maar waarom moet je stalhouder dan de paspoorten hebben van alle paarden op stal voor als er controle komt? (die van mij heb ik ook gewoon thuis hoor maar ik hoor zo vaak over die regel).

@TS, ze maken ze niet af want een kadaver afvoeren zonder chip mag ookal niet. Theoretisch zouden ze eerst moeten chippen voor ze je paard mogen behandelen.