Paard zoekt steun in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Paard zoekt steun in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:51

Vanmorgen een ritje gemaakt met de trailer en ze was zo onrustig op de heenweg, dus aangekomen moesten we nog de parkeerplaats op maar ben ik in de trailer gestapt om te kijken hoe het ging en gingen we nog een stukje rijden.
Ze gaat helemaal hangen/leunen/steunen/zitten op de achterstang en de ruimte tussen haar de de voorstang was daardoor zeg iets van 25 cm. Ze staat achter ook wijdbeens en heeft duidelijk steun nodig, normaal staat ze ook wat krapper tussen de stangen maar dit keer was het gewoon zo gegaan. Op de terugweg hebben we haar weer krapper gezet en was het een stuk rustiger maar de stang stond wel in haar billen zeg maar ( bezwete streep). Ik zit er aan te denken om een extra stang te plaatsen achter en die hoger ( dat kan ) zodat ze twee stangen heeft waar ze tegen kan leunen en misschien ook en extra stang voor. Wie heeft er ervaring met een dubbele stang ? Waarom wel of niet ?

Iemand tips of raad om het wat makkelijker voor haar te maken, met uitladen stond ze licht tegen de achterstang aan en had ze nog iets van 10 cm ruimte achter de voorstang, ik zou haar nog wat krapper kunnen zetten , maar dat lijkt me erg krap, hoor graag jullie ervaringen, ik vind het vervelend voor haar als ze ze niet goed kan staan.

Ibbel

Re: Paard zoekt steun in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:53

Eénpaards of tweepaardstrailer? Sommige paarden hebben moeite met het ene type en staan liever in het andere type. Dus probeer het ook eens met een geleende trailer van het andere soort dan dat je nu hebt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 18:53

Ifor Williams tweepaards en dan de grootste, ik kan wel eens proberen in een geleende trailer maar zal het toch met deze Ifor Williams moeten doen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:22

Haal het schot er eens uit en probeer dat eens. Dan heb je een veredelde anderhalfpaards, en kan ze diagonaal gaan staan, benen wijd zetten, van alles. Ik denk dat ze eerder méér ruimte nodig heeft dan verder opsluiten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:25

Niet om de chaffeur te benadelen want dat kan ik niet oordelen vanaf pc. Maar ga allereerst heeel kritisch naar het rijdgedrag kijken en kijk of dat nog rustiger kan.

Wat voor trailer heb je?

Edit: Zie dat je al genoemd had wat voor trailer je hebt. Mijn advies ook om naast de rijstijl een te proberen zonder tussenschot, of het schot schuin. De meeste paarden gaan graag heel wijdbeens staan en dit laat een 2paards trailer eigenlijk niet toe. Het is in ieder geval het proberen waard denk ik.
Laatst bijgewerkt door Ceasar2015 op 29-07-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:34

Ik herken het probleem van TS wel.
Paarden gaan graag met de achterbenen wijds been staan.
Stukje evenwicht in de bochten en vergeet niet die kleine rotondes.
Rechts, links in een kort moment.

Het hangen op de achterstang is ook een stukje evenwicht.
Onze paarden die een probleem daarmee hebben krijgen een staartzak omgebonden.

Maar rijstijl is ook belangrijk.
Probeer op rotondes steeds even rechtuit te rijden na een bocht.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 09:55

bedankt voor jullie reacties, we hebben het hier ook al gehad voer diagonaal vervoeren, ik weet alleen niet of het schot het toelaat om het schuin te zetten, je mist dan je achterstang. We rijden erg voorzichtig bijna stapvoets over rotondes of scherpe bochten, mijn man vind zelfs dat je het niet kan maken voor de rest van het verkeer om zo rustig van een afrit af of op te gaan ( snelweg ) maar ik heb daar geen moeite mee, ik zie dat vaker bij trailers.
Arieben, waarom een staartzak ? is dat om de staart ( wortel ) te beschermen of heef dat nog een andere functie ?
Ibbel, ik heb niet het idee dat ze meer ruimte nodig heeft, maar juist steun zoekt, ze kan in deze Ifor goed haar benen wijd zetten achter, wat ze ook doet, er zit aan de onderkant een rubberflap tussen zodat ze ook in de ruimte ernaast haar hoef kwijt kan. waarom denk je dat ze meer ruimte nodig heeft, voor mijn idee gaat ze dan nog meer bewegen, hoor graag je idee hierover

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:40

Er bestaan bredere achterstangen die je er dan tussen kunt zetten, schot schuin en bredere stang erin.
Of 2 echt brede stangen en schot eruit, nog beter!

En het optrekken en remmen gaat op heel rustig? Gewoon een vraag hoor!

Edit: er zijn weinig paarden die echt door steun zoeken hun balans willen bewaren. Ze zijn er wel en het kan natuurlijk zijn dat jou paard zo 1 is. Maar de meeste paarden doen dit door bewegen(jong paard in onbalans, gaat hard rennen om zijn evenwicht te behouden als voorbeeld even). In een hele krappe trailer kunnen ze niet meestappen/bewegen ed. Kan onrust veroorzaken.

Mijn eigen paard vervoer ik in een 1,5 paards trailer en die staat altijd schuin. Ken meer paarden die dat doen en op die manier echt stabiel staan. Maar dat is natuurlijk per paard verschillend.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:37

dank je ijssnuiver, ik ga eens informeren over die langere stangen, want schuin zou ook mijn voorkeur hebben, ik denk dat we haar daar ook mee kunnen helpen. Optrekken en remmen gaat heel rustig, ik ben er ook nog niet uit wat haar voorkeur is, of hangen in de stang of nog breder staan, dat gaan we onderzoeken de aankomende ritjes. Het heeft haar in ieder geval wel geholpen door wat krapper te staan op de terugweg, dus ik ben echt aan het zoeken hierin. Bedankt voor je bericht

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:39

De staart "zak" werd gebruikt om dat het paard heel erg tegen de achterstang stond te leunen en te schuiven.
En vooral beginnende paarden op de trailer mesten veel. je houdt op die manier ook de staart wat schoner.
En doe nooit de staart over de stang. !!!

Rechtuit rijden om in te voegen op de snelweg, gewoon het gas erop.
Anticiperen voor stoplichten en bochten, dus rustig op tijd beginnen met af remmen.
Een verkeers drempel, een paard heeft vier benen en heeft er geen last van.

Maar die rotondes, ondingen voor het paard, eerst de bocht naar rechts en dan gelijk weer naar links en weer naar rechts.
Probeer daar zo veel als het kan, stukjes recht uit te rijden voordat je van richting verandert.

En een ervaren trailer paard ??
Staat lekker met de armen wijdbeens en kijkt vrolijk in het rond.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:43

Eén van mijn pony's doet dit ook. Maar ze doet dit alleen als ze aan de linker kant staat, op rechts doet ze het niet. Misschien eens op de ander kant proberen? Aan mijn rijstijl ligt het volgens mij niet, omdat ik bijna dagelijks met onze pony's en paard in de aanhanger op pad ga en met de andere totaal geen problemen heb, alleen met deze pony en dan alleen op links.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:46

Ook het te kort vast zetten kan problemen geven. Als mijn paard in de trailer staat dan sla ik het touw gewoon een paar maal om de stang, dus in feite staat ze los. Volgens de wet moeten ze wel vast staan, maar een paard houdt zich in evenwicht met zijn hoofd! Diagonaal kunne ze het beste reizen..

Mijn paard brak echt de trailer af vroeger, heb toen nog een tijd een vrachtwagen gehad waar ze schuin in stond, dat was echt een stuk beter. Maar nu weer een trailer, maar ga haast niet meer weg ivm te weinig tijd.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:59

Arieben, waarom nooit de staart over de stang ? Vaak gebeurd dat vanzelf al.
Bedankt voor je tips, ben niet zo van het gas erop, maar dat zou wel wat beter kunnen, ja die rotondes zijn elendig, rechtuit is bijna niet te doen op die krappe dingen.

Utrolig, dat is ook een goeie trouwens, ik had haar wel wat korter dan normaal nu ik zo terug kijk, die gaan we ook in de gaten houden, dat ze wat meer ruimte krijgt aan de voorkant.