Paard wilt niet mee vanuit land

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikee43

Paard wilt niet mee vanuit land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 19:30

Hallo bokkers, (staat het hier goed?)

Ik moet dit voor een vriendin vragen omdat zij niks van bokt snapt en het niet heeft.

Wanneer zij hem wilt meenemen vanuit het land, blijft het paard stil staan ookal geef je een snoepje of iets.
Hij gaat alleen mee als er iemand bij is die hem achterna loopt, ook soms ook duwt tegen zijn kont.
Sinds kort blijft hij stil staan als hij de paddock uit is, dan zet hij een paar stappen en dan gaat hij gewoon echt niet verder en gaat hij alleen terug naar dat gebied.

Heeft iemand hulp?

Groetjes

EvelienKiss

Re: Paard wilt niet mee vanuit land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:03

In je vraag zit een gedeelte van het antwoord. Het paard reageert op een drijvende kracht van achteren. Maak hier gebruik van. Zorg er voor dat er onrust achter hem is wanneer hij stil staat en beloon hem door te ontspannen zodra hij loopt. Een concrete invulling heeft Parelli.

Zwaai met je Carrot stick met string eraan horizontaal in een boogje naar achteren, zodat je je paard op de achterhand raakt. Eerst zachtjes en dan steeds iets harder. Je kunt ook gebruik maken van een lang touw (leadrope) of longeerzweep die je naar achteren zwaait. Zodra het paard loopt, neem je de druk weg. Wees consequent en beloon hem pas als hij het eindpunt behaalt.

Het bovenstaande vraagt overigens oefening en handigheid. Zoek op You Tube naar filmpjes van Parelli.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:50

Vanuit Parelli oogpunt zou ik je vriendin ook aanraden vooral aan de relatie te werken met haar paard. Een paard zou het leuk moeten vinden om met je mee te gaan. Zou blij moeten zijn als je hem komt halen.

Aelin

Re: Paard wilt niet mee vanuit land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:53

heej maaike,

ik heb dat af en toe ook met bo.

dit is altijd als hij een aantal weken op het land staat. Op het begin wil hij nog vrolijk mee, maar na een aantal weken niet meer.

Wat ik nu doen is een zweep meenemen. en deze op zijn kont leggen en dan als hij eenmaal het land uit is belonen met een snoepje.

bij bo is dit echt een van zijn haflinger streken. Dit heeft hij namelijk alleen in het weide seizoen.