Nieuwe aanwinst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 10:30

Hallo,

Sinds kort staat onze niewe aanwinst bij ons op stal.
Ze moet natuurlijk nog erg wennen en is, als ze even van de paardjes weg moet erg onzeker en daardoor onrustig.
Het heeft gewoon tijd nodig, maar die hebben we.

Nu ben ik wel benieuwd hoelang het bij jullie ongeveer duurde voordat het paard helemaal lekker onspannen en rustig op z'n gemak was en hoe jullie daar mee om gingen.

P.s. het is dus niet dat we met ons handen in ons haar zitten, maar gewoon interesse.

Bokje_123

Re: Nieuwe aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:24

ik ga dan meestal een stukje wandelen met het paard om zo te leren dat het alleen ook ontspannen kan. en als ze erg druk word ga dan tegen haar praten en probeer haar gerust te stellen. ik heb hier mer mijn paardje ongeveer 1-2 maanden overgedaan en nu rijd ze zonder moeite alleen buiten/in de bak

succes

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:09

Vandaag wou ik in de wei wat oefenen met der.
Dus ik kom aan met goede moed, maar ppfff wat een ongelooflijke hitte he.
Normaal ga ik nu s'ochtend of s'avonds, maar ik had vanavond een afspraak, dus in de middag gegaan.
Ik wou rustig wat volgoefeningen doen en borstelen voor de band te versterken en elkaar beter te leren kennen.
Nou mevrouw was drijfnat van voor.
Ik wist niet hoe ze zou reageren met water, maar daar komen we vanzelf achter dacht ik.
Ik er heen met emmer en borstel.
Eerst hoofd omhoog van wat is hier de bedoeling van, toen ze het door had vond ze het salig!
Emmer leeg gegooid over der, ze geeft er niets om.
Even kroelen.
En klaar, maar het droogt nu zo snel he en de vliegen waren er al weer gauw bij.
Hup vliegenspray erbij en dat ding voor op het halster en ik vond het wel prima.

Rest komt wel, als het koeler is, ha, ha.

Off-topic 1 van de honden ligt te kwispelen op dit moment op de bank in z'n slaap, zal wel een prettige droom hebben en de ander is in de droom aan de wandel.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:12

Ik zou in het begin gewoon zoveel mogelijk er gewoon 'zijn', dat ze aan je wennen. Ze zelf laten komen als ze er zin in hebben en lekker poetsen enzo. Het kan lang duren voor een paard gewend is aan zijn nieuwe omgeving; dus ik zou elkaar gewoon wat beter leren kennen :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:40

Bedoel je ook geen volgoefeningen of iets dergelijks?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:44

Elke dag alles in een rustig tempo om het paard heen en met het paard in zo ongeveer dezelfde volgorde doen en dan went het het snelst. Doe gewoon de dingen die je van plan bent en blijf vooral rustig als het paard heftig reageert. Wat jij gewoon vindt, vindt het paard ook gewoon als je rustig blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:47

Toen ik mijn paard vorig jaar mee verhuisde naar de andere kant van NL heeft ze 2 dagen in een wat kleinere wei gestaan, ook zodat ze zo wat makkelijker kon wennen aan de andere paarden en toen was ze zo relaxed dat we haar bij de anderen hebben gezet en eigenlijk ging dat heel soepel en na een week was ze wel weer dr zelf. Maarja scheelt dat ik alleen naar een andere plek ging en dit al een hele tijd mijn paard is, dus aan mij was ze al gewend.
Inderdaad lekker gaan tutten en wandelen en dan komt het vast wel snel goed.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:55

Dank je.

We doen het rustig aan en nemen de tijd.
Het is voor haar moeilijk om bij de andere paarden weg te gaan.
Ze word dan onzeker en erg onrustig.

Ik praat dan tegen der en dat lijkt wat te helpen.
Als ze rustig is beloon ik der.
We houden het allemaal kort omdat ik het liever positief afsluit dan lang en dat het een fiasco word.

Ik ben van plan om er pas op te gaan als ze helemaal op der gemak is.

Ik gerust open voor nog meer tips.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:44

Bij mijn eerste paardje heeft het wel een tijdje geduurd tot hij echt op zijn gemak was, toen ik naar mijn huidige stal ging. Hij heeft eerst met een ander paardje gestaan, voordat hij ook in de kudde zou mogen (op een ander land dus). Zo konden die 2 aan elkaar wennen, en als hij in de kudde kwam stond hij er niet 'alleen' voor :) Maar helaas was hij nogsteeds erg bang, en is hij zelfs een aantal keer door het draad gesprongen omdat hij zo bang was voor een ander paard. Gelukkig was dit met een paar weekjes wel weer voorbij, toen kwam hij ook eindelijk een beetje tot rust. :)

Mijn tweede paardje is vandaag in de kudde gegaan, hij staat hier sinds maandag. Hij heeft met mijn andere paardje gestaan, maar hij gaf duidelijk aan dat hij wel klaar was om naar de rest te gaan, hij was lekker op zijn gemak. Daarnaast vond ik het ook wel een goed idee, zo zou hij niet zo ongelooflijk afhankelijk worden van mijn andere paard (hij trok behoorlijk naar hem toe). Nu hij in de kudde staat heeft hij veel meer vriendjes :)

Het is gewoon altijd even wennen. Het ene paard is na 1 dag al helemaal relaxed, de ander is naar een maand nog niet lekker op zijn plek. Gewoon rustig kijken waar je paard aan toe is. Probeer ook niet meteen te veel van je paard te verwachten, bouw het werk/rijden rustig op, je paard moet ook nog aan de nieuwe omgeving wennen, dat zijn soms al impulsen genoeg haha :) Mijn 2e paardje pak ik gewoon een paar keer per dag (lees: twee keer per dag door die stomme hitte). Gewoon wat grondwerk (leiden, stoppen, achterwaarts) en wat poetsen. Klaar :)

Heel veel plezier nog met je nieuwe paardje! :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:47

Dankje en jij ook!

Ja die hitte werkt ook niet echt mee nee.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:59

Thanks hihi! :)
Nee inderdaad, pfoe! Gelukkig wordt het (hopelijk) nu weer een beetje beter :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 20:02

Zit nu toch wel een beetje in twijvel wat ik nu het beste kan doen hoor.
Het zou gaan onweren en normaal laten we ze dan gewoon op de wei en dat gaat dan prima.
Maar ja nu is ze er pas sinds dinsdagochtend.
Denk dat ik het er toch op gok aangezien het nu op stal veel te warm is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:53

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paarden zich eigenlijk meteen helemaal thuis voelde. Mijn Portugees had net een lange reis achter de rug, dus die heeft de eerste 2 dagen apart mogen staan om uit te rusten en toe heb ik hem in de groep gegooid. Zowel in de groep als in hun eigen stal voelen ze zich wel prettig, gelukkig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:14

Toen ik mijn eerste paardje ophaalde was ze eigenlijk redelijk snel op haar gemak, en hebben haar gelijk bij haar vriendje gezet.
Na anderhalf jaar zijn we verhuist van stal. Daar had ze wel ff wat tijd nodig om te wennen. Opzich niet raar, ze stond op een boerderij met 1 maatje en verhuisde naar en pensionstalling.
Na een dag of 6 kreeg ik m'n oude vertrouwde paardje terug. Daarna groeide ze alleen maar, ze was daar achteraf veel beter op haar plek.
Ondertussen is ze verkocht en heeft vrij lang nodig gehad om te wennen.
M'n nieuwe paardje had best lang nodig om te wennen. Mede doordat ze vreemde niet snel vertrouwd.
Ondertussen is ze 7mnd bij ons en het gaat goed.
In het begin heb ik haar lekker lang de tijd gegeven om te wennen en die had ze ook echt nodig. De 1e tijd heeft ze alleen gestaan in de paddock, wel met paardjes naast haar.
In het begin ging ik gewoon bij het draadje staan en praatte tegen haar (maar je kon tegen haar achterwerk aan blijven kijken).
Later ben ik gewoon gaan staan en gaf haar verder geen reactie, stond gewoon met iemand te praten, maar al snel kwam ze zelf naar het draad. Tja en dat hebben we weer beloond met wat lekkers.

Nu is ze verandert in een paardje die zodra ze je ziet gelijk naar je toekomt. En het maakt niet uit of ze nu op de weide loopt, in de paddock of op stal (lekkers krijgt ze dan allang niet meer) maar komt gewoon ff gedag zeggen en een kroel halen.
Ze wilt heel graag aan het werk, en geniet daar echt van!
Grondwerk, borstelen, longeren, rijden, of nu met de hitte ff afspoelen en weer naar de wei, ze gaat altijd blij mee.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 00:11

Dit paardje is wel heel aanhankelijk, vandaag ook maar het halster eraf gehaald.

Bij ons is het vooral dat ze onrustig word als ze de andere paarden niet ziet en dan naar hen toe wil.

Ben benieuwd hoelang dat aan gaat houden.