Paard op naam zetten paspoort/stamboek papieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Paard op naam zetten paspoort/stamboek papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 21:14

Ik heb afgelopen maart mijn paard Chelsea gekocht. Nu heb ik het internet en uiteraard Bokt afgespeurd naar informatie over het op eigen naam zetten van je paard. Nu kom ik van allerlei informatie tegen, maar voor mij is het nog niet helemaal duidelijk...

Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat als je je naam op het paspoort laat zetten het niet betekent dat jij de eigenaar bent. Geldt dit ook als mijn naam op de stamboek papieren staat? Er wordt zelfs beweerd dat er een notaris te pas moet komen om jouw als rechtmatige eigenaar te maken op papier!
Ook wordt gezegd dat een paard van jouw is als jij alle kosten voor rekening neemt.

Maar het is toch super fijn als jouw naam op het paspoort/stamboek papier staat?

Dus ik zou graag jullie mening willen weten en wat jullie hebben gedaan toen je je paard kocht.

Alvast bedankt!!!!

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:22

Je kan een kopie van je koopcontract met je paspoort opsturen naar het uitgevende stamboek van dat paspoort. Je moet dan een bedrag betalen en dan wordt het paspoort op jouw naam gezet. Even bij het betreffende stamboek informeren hoe je papieren precies ingevuld moeten zijn en wat de kosten dan zijn, dat verschilt heel erg per stamboek. Je koopcontract, waarop handtekening van verkoper en van jou staat, en de uitleg dat het betreffende paard verkocht is aan jou, met evt de voorwaarden van de koop erbij, is volgens mij geldig als eigendoms bewijs. Maar daar zal je echt niet zomaar om gevraagd worden, voor wedstrijden, shows, keuringen en vervoer van je paard moet je wel het paspoort erbij hebben, maar volgens mij is het dan niet eens vereist dat die ook op jouw naam staat.

IndyPascalle

Re: Paard op naam zetten paspoort/stamboek papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:31

Je naam op de papieren van je paard is idd niet rechtsgeldig als eigendomsbewijs.

Als jij kan aantonen dat jij alle kosten voor het paard op je neemt (stalling, dierenarts, etc), is dat bewijs dat een paard van jou is. Dus overal de bonnetjes van bewaren.

Maar in principe hoef je nooit ergens aan te tonen dat jij de eigenaar bent van je paard alleen als je een conflict krijgt met iemand over wie de eigenaar is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:13

In het paspoort staat de instantie aangegeven die het paspoort heeft uitgeschreven.
Een stamboek, een algemeen uitgevende paspoort instantie, enz.
Bij die instantie kan je het paspoort afgeven of opsturen, voor het inschrijven van jouw als eigenaar.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 11:51

Thanks voor jullie reacties!!!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:30

Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met het stamboek van je paspoort.
Ik heb mijn paardje ook nog niet op mijn naam gezet. Ik durf alleen het paspoort niet op te sturen. Veel te bang dat het kwijt raakt!

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:04

waarom zou je jou naam op het paspoort willen hebben als je er niet mee aan kan tonen dat het jou paard is. lijkt me beetje zonde van je geld..

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:11

Ligt eraan van welk stamboek je paard is.
Bij de Kwpn moet je aangetekend de papieren opsturen en komen ze terug op jouw naam + een sticker voor in het paspoort met jouw gegevens erop.
Dus paspoort hoef je niet te versturen.
Bij andere stamboeken kan het weer anders wezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:40

Wat voor ras is jouw paard :) ?

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:01

Ik heb een KWPN-er. Ik ben nu ook aan het twijfelen om haar op mijn naam te zetten aangezien dat geen geldig eigendomsbewijs is. Het leek mij gewoon een fijn idee.

Ik zag op de site van de KWPN dat je lid moet worden als je je naam ook op de stamboek-papieren wilt hebben... En dat kost zo eventjes voor een half jaar bijna 60 euro en dan nog de kosten voor het overzetten van de naam op de papieren en paspoort... Duur grapje dus en dus niet eens het bewijs dat het jouw paard is...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:13

Wij hebben een ruin gekocht (dus niet mee keuren/fokken), we hebben het paspoort (wel aangetekend) opgestuurd naar het stamboek (BWP) omdat we dat liever op onze naam hebben staan bij vervoer en op wedstrijd. Ook leuk om jezelf als eigenaar vermeld te zien en voor 28 euro vond ik het geen belemmering. Dit is echter niet verplicht, wel verplicht om het paspoort zelf te kunnen tonen zodat je kan bewijzen dat dit het juiste paard is wat je inschrijft en dat hij ook ingeënt is.
De stamboekpapieren laten we niet overschrijven omdat dit inderdaad best veel kost en we er met een ruin geen belang bij hebben. Vindt je het zelf leuk en ben je bv. geïnteresseerd in stamboekactiviteiten (keuringen, clinics, workshops) dan kan het wel nuttig zijn.
Ons eigendomsbewijs is het koopcontract met alle gegevens van paard, verkoper en koper en van beide partijen een handtekening. Hier heb je geen notaris bij nodig. Dit is voldoende, samen met het paspoort is het natuurlijk helemaal waterdicht.
Bewijzen dat je het onderhoud van het paard betaalt geeft je geen eigendomsrecht, dit verhaal gaat rond maar het klopt juridisch niet.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 17:53

Duidelijke uitleg Martie!! Ik vind het namelijk stiekem ook wel erg leuk om mijn eigen naam op het paspoort te zien staan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:23

Het heeft geen enkele juridische meerwaarde dat je naam op het stamboekpapier staat of in het paspoort.
Ik ben lid van het KWPN maar heb mijn KWPN-er niet op mijn naam staan.

Koopcontract opsturen of een kopie ervan hoeft sowieso niet.