paarden koel houden op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

paarden koel houden op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:33

Vrijdagmiddag gaan een stalgenoot en ik met de paarden een weekje weg. We kunnen helaas niet in de ochtend vertrekken omdat we pas in de middag in het huisje mogen. de reis gaat zo'n 1,5-2u duren ( + halverwege een tussenstop van 15-20 minuutjes). mijn pony kan redelijk goed tegen de warmte (AV) maar de tinker van mn stalgenoot heeft er meer onder te lijden. is het een idee de paarden van te voren af te sponsen, en tijdens de stop halverwege weer? Of krijgen ze het daar juist warmer van als het water opdroogt?
We rijden met een Ifor Williams trailer, met het dakraampje en de achterkleppen open. Tijdens de stop bieden we sowieso een emmertje water aan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:35

Waarom ga je halverrwege stoppen? Ik zou er eerder voor kiezen om door te rijden. Het warmt meer op als je stilstaat dan wanneer je rijdt. Ze kunnen ook best twee uur zonder water hoor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:35

Geen tussenstop en gewoon doorrijden. 1,5-2uur is niet zo'n probleem met vervoer en juist tijdens zo'n stop heb je kans dat ze zenuwachtig worden en daardoor warm worden.
Gewoon de luikjes open, bovenluik open, door de rijwind wordt het toch wel wat koeler in de trailer en zodra je daar bent lekker afsponzen, rondje stappen en lekker de wei op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:36

Als je ze afsponst moet je wel even de trekker erover halen, als het water blijft liggen op de vacht wordt dat ook warm.
Door het water kunnen ze hun warmte dan niet kwijt.

Heb verder geen tips, mijn paard drijft ook altijd weg op de trailer met dit weer..

FriesWytske

Denk dat het handiger is om in één keer door te rijden. En dan na de rit lekker af te spoelen.

Ir111

Is er een reden waarom je gaat stoppen tussendoor? Ik zou nl gewoon doorrijden, dat is voor de paarden rustiger. Je kunt de raampjes open zetten voor zo ver dat mogelijk is en verder zou ik niets bijzonders doen. Het is ook maar 2 uurtjes, geen hele dag. :)

Anoniem

Re: paarden koel houden op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:39

2 uurtjes stelt niets voor. Altijd doorrijden en geen pauzes houden, geeft alleen onrust en is echt niet nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:39

Ik ga mee met wat al gezegd is: luiken/raampjes open en niet stoppen onderweg. Is het een mogelijkheid om pas 's avonds te gaan als de ergste warmte voorbij is?

Denk dat je met van tevoren afsponzen moet oppassen dat ze niet verkouden worden. Ik zou ze afsponzen als ze van de trailer af komen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 15:41

Stoppen zou voor een toiletpauze zijn en even de paarden checken. maar liever toch gewoon doorrijden? Dan doen we dat namelijk :j

Anoniem

Re: paarden koel houden op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:43

Als een paard niet goed staat en gek doet, dan merk je dat echt wel in de auto, hoef je niet voor te stoppen. 2 uur stelt echt niets voor, dus maak je niet druk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:44

Tammy_ schreef:
Stoppen zou voor een toiletpauze zijn en even de paarden checken. maar liever toch gewoon doorrijden? Dan doen we dat namelijk :j

Je kunt 't toch wel 2 uur ophouden? :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:44

Dan zou ik die pauze laten zitten. Zelf alletwee naar het toilet voordat je vertrekt, maar niet halverwege moeilijk gaan doen met paarden checken. Als je een hoop lawaai hoort in de trailer kun je altijd nog besluiten om te gaan kijken.