Veulen in opfok of thuis met verschillende leeftijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Veulen in opfok of thuis met verschillende leeftijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:03

Laatst over gepraat met een vriendin die niets met paarden heeft.

We kwamen erop waarom we veulens in een opfok doen. Ik zei dat we dat deden omdat ze dan kon spelen met leeftijdgenoten en opgevoed werden door elkaar in de groep.

Mijn vriendin vond het eigenlijk maar raar want een groep babies bij elkaar zetten zonder andere leeftijden erbij leerde elkaar ook niet altijd alleen maar goede dingen en hadden dan toch echt een volwassen nodig. Ook bij paarden in het wild worden de veulens toch niet apart gezet zonder volwassen dieren vond zij.

Dat was iets waar ik eigenlijk nog nooit zo over na gedacht heb en vraag me dus af hoe en waarom wij dat zo zien.

Ik weet dat er in andere landen hele kuddes met vader, moeder en veulens bij elkaar lopen en niet worden gescheiden tot ze gereden gaan worden. De paarden lopen daar door elkaar met verschillende leeftijden en leren van elkaar allemaal iets. Een veulen wordt ook echt geboren in de kudde en vaak wel met meerdere van dezelfde leeftijd in de kudde. Deze spelen wel met elkaar maar worden rechtgezet door volwassen paarden als ze te ver gaan.

Eigenlijk vond ik wel dat ze een punt had. Waarom zouden we alle veulens bij elkaar doen in een opfok per leeftijd opgeschaald en niet in een kudde met verschillende leeftijden maar wel met in ieder geval ook een paar andere veulens die even oud zijn?

Geef je reactie waarom jij iets vind.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Veulen in opfok of thuis met verschillende leeftijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:05

dat wat jij noemt is de reden dat ik nooit een paard in de opfok zal zetten en altijd zal laten opgroeien in een gemengde kudde.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:08

Ik zet mijn veulens ook niet in de opfok maar laat ze thuis, met min 1 maatje van ong dezelfde leeftijd, opvoeden door de volwassen merrie's.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:12

Mijn jaarling staat met drie volwassen paarden en vermaakt zich geweldig. Met mijn Fjord haalt ze allerlei ondeugends uit, met mijn ruin kan ze lekker lang rondjes rennen en spelen en de alfamerrie corrigeert waar nodig. Ze kan lekker spelen maar leert tegelijkertijd hoe zich netjes te gedragen. En onze oudere paarden voelen zich weer lekker jong :)

Mocht ik nog een leeftijdsgenootje hebben zou ik dat geweldig vinden voor haar, maar momenteel zijn vier paarden echt meer dan genoeg om helemaal zelf voor te zorgen. En ik heb nog geen seconde de indruk gehad dat onze jaarling zich verveelt of eenzaam voelt. Er is altijd wel iemand om mee op te trekken :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 14:49

Hoe zijn we eigenlijk ooit op het idee gekomen om opfok per leeftijd te doen? Weet iemand dat?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:54

Omdat je dan elk jaar een nieuwe kudde kunt vormen zonder dat je halverwege het seizoen ineens nog een jonkie erbij inschaart. Dat gaat maar zelden goed.

Wij fokken ons jonge spul thuis op, met leeftijdsgenootjes en volwassen merries.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:55

Ik heb mijn twenter ook in een gemengde kudde staan, al vanaf 7 maanden oud toen ik hem kocht. Hij vermaakt zich prima, heeft 1 vriendje waar mee hij zich heerlijk kan vermaken en onze oude merrie voedt hem op. Ik heb het idee dat ik hier super goed aan heb gedaan. Volgende week verhuis ik en mijn paard. Dan komt hij in een grotere kudde te staan met heel veel verschillende leeftijden en ook 1 jaarling. Heb hem nu aan huis staan.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:56

Ik heb toen mijn veulen in de opfok gezet puur omdat ik zelf thuis geen mogelijkheden heb om ze in een oudere groep te zetten, maar voor een opfok zou ik zelf nooit meer kiezen, ik zie er toch veel nadelen in.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:57

Er zijn ook genoeg opfok adressen waar een of meerdere volwassen paarden er tussen staan (oudere ruin/merrie)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:03

Polly schreef:
dat wat jij noemt is de reden dat ik nooit een paard in de opfok zal zetten en altijd zal laten opgroeien in een gemengde kudde.

Eens :j
Gemengde kudde leren ze ook veel meer van, vind ze veel prettiger in de omgang als ze in een gemengde kudde staan.
tenminste dat is mijn ervaring :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:05

Ik zal hem lekker thuis laten staan! Als er nog een jaarling/2 jarige is die lekker met hem kan spelen en wat andere paarden is het toch prima?
En ze krijgen altijd iets in de opfok :=

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:57

Wanneer is het een opfok?
Als ze enkel met leeftijdsgenootjes staan? Of is een gemengde opfokgroep (dus veulens tot 3 jaar) ook geen goed idee?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:22

perfecte opfok is 0 tot 80 bij wijze van ;)
die van mij staat nu ook in een groep van 1jarigen tot oudere(10+ ) dieren , opfok hoeft niet direct te betekenen dat er alleen jonkies staan .
dat opfok ontstaan is is niet meer dan logisch, niet iedereen heeft de mogelijkheid om ene jonkie thuis met leeftijdsgenoten + oudere dieren in de wei te mikken en als ik eerlijk ben , als ik moet kiezen tussen alleen maar jonkies in de wei of thuis grotendeels in de winter op stal, dan gaat ie van mij toch tussen de jonkies.
Stal leven is funest voor jonge dieren, die hebben vrije beweging nodig waarin ze op eigen initiatief onbeperkt kunnen bewegen.

maar ik vind de standaard opfok nog steeds een idealere plek dan bij de gemiddelde persoon met paard aan huis, er word al gauw te veel gedaan door mensen met paarden die hun dier zelf willen opvoeden...de gemiddelde mens met paard is helemaal niet geschikt om een opgroeiend paard op te voeden :n

maar ideaal is voor mij toch een qua leeftijd gemengde groep . maar dan nog steeds redelijk minimaal in de hand komen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:39

Een gemengde groep lijkt mij het beste, omdat je de natuurlijke kudde dan het beste nabootst. De opfok is volgens mij uitgevonden voor mensen die thuis geen ruimte kunnen bieden aan het opgroeiende jonge paard. Ik zou een jonkie moeilijk in mijn achtertuin kunnen zetten....en ben ook niet in het rijke bezit van een eigen kudde. Dan kan de opfok een goede keuze zijn. Liefst in een gemengde groep. Een jong paard heeft veel ruimte en gezelschap van soortgenoten nodig, om goed op te kunnen groeien. Dat moet je kunnen bieden.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:50

Ik heb 4 jaar geleden gekozen voor een gemengde groep van 10 paarden, letterlijk van 0 tot 30! Mijn veulen was de jongste, daarna kwam een 3 jarige nederlands trekpaard, zijn beste vriend! Na een jaar kwam er 1 veulen bij, half jaar daarna nog 1. Die 3 trekken nog steeds met elkaar op en hebben heerlijk vervelend pubergedrag :) en de oudere paarden zorgen ervoor dat de jonkies niet over de grens gaan! Deze groep kende ik ook al, mijn oudere paard staat er ook in en zodoende ben ik vanaf dag 1 betrokken geweest in zijn leven, en niet eens in de zoveel weken in de opfok..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:09

klopt dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om een paard thuis te laten lopen. Maar waarom dan nog steeds veel opfok met alleen leeftijdgenoten en niet meer verschillen daarin? TJa denk dan ook wel zo inderdaad als het thuis niet kan dan zoiets.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:24

Ik zweer ook bij een veulen te laten opgroeien in een gemengde groep. Mijn veulens zijn er allen wel bij gevaren. En mijn hengst is een schatje. Ik heb hem toen hij geslachtsrijp werd met een oudere ruin gezet later bij een grotere merrie erbij (hij is zelf welsh). Hij weet precies zijn plaats en is erg braaf. Ik blijf erbij dat pubers elkaar niets kunnen leren. Een kudde bestaande uit paarden van diverse leeftijden staan mi garant voor een goede opvoeding!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:09

Ook ik doe mijn veulens niet naar de opfok. Laat ze lekker thuis in een gemengde kudde. Ik heb er dan zelf zicht op en dat vind ik wel zo fijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:31

Ik heb hier thuis 3 volwassen paarden en een veulen.
Dat veulen gaat de opfok in, puur omdat hij vriendjes nodig heeft om mee te spelen. Die gemengde kudde komt wel weer als hij 2 jaar oud is, dan haal ik hem in het najaar naar huis.

Gemengde groep is misschien mooier, maar als daar geen echt kameraadje (leeftijdsgenootje!) tussen zit, dan zijn ze imo toch echt beter af in een opfokbedrijf waar alleen maar kameraadjes zijn.
Overigens, voor merrieveulens zijn kameraadjes minder belangrijk dan voor hengstveulens want merrieveulens spelen minder van nature.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:32

Mijn veulen loopt in een opfok in een gemengde groep. De enters, twenters en 3 jarige lopen bij elkaar in de wei.... Ik vind het ook ideaal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:40

Hier lopen ze in een gemengde groep.

Vanaf dat de hengstjes praatjes krijgen gaan ze naar de mannen groep (ruinen en hengsten). Merries worden wel afgespeend (lopen dan een tijdje met mijn oude ruin, de enige man in de merriegroep en er heilig van overtuigd dat hij papa is) en komen daarna terug in de merriegroep.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:08

Mijn twee jarige ruin (1 maand geleden ontheerd :) heeft de eerste twee jaar van zijn leven in de opfok gestaan me leeftijdsgenoten. Sinds vorig jaar gaan bij mijn pensionstalling waar zijn moeder ook staat de ruinen en merries apart van elkaar naar buiten. Daarom heb ik besloten de twee jarige dit weide seizoen terug te halen.

Naar mijn idee heeft hij nu het beste van twee werelden gehad: eerst lekker spelen met het jonge grut en nu de opvoeding van volwassen spul. Zijn maatje waarmee hij als klein veulentje is opgegroeid staat ook in deze nieuwe kudde en samen delen ze 's nachts en in de winter een mooie grote uitloopstal. De leeftijden in de kudde lopen uiteen van 2 tot 20.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:06

De beste opfok voor een veulen, jaarling is een plek waar ze regelmatig even aan het touwtje meegenomen worden voor een borstel en hoef krabben gebeuren.
Een paard opvoeden doe je zelf, niet die ouwe ruin of lieve merrie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:12

Voor de opfok ben ik niet zo te porren ivm dat er maar 1 leeftijdscategorie is en meestal zitten de merries apart van de ruinen en hengsten en andersom.

Hoe moeten ze leren omgaan met verschillende geslachten en de paarden van verschillende leeftijden en die al is opgevoed en ervaren is, zodat het jonge spul goed opgevoed worden?

En ik keur het ook af dat de jonge dieren alleen door de mensen opgevoed worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:20

De moeders doen ook al heel veel.