jonge hengst losstaand vrij transporteren in trailer???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eylis

jonge hengst losstaand vrij transporteren in trailer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 10:44

Dag Forumleden,

ik heb een pertinente vraag.
volgende week halen wij een jaarling hengst op. Dat is een rit van 600 km. Gewoonlijk vragen we voor zo'n lang transport aan de eigenaar dat hij/zij het jonge paard voldoende went aan het aangebonden staan (langer dan een half uur) en ook gewenning aan de trailer. Zo is er een eigenaar die de weken voor het transport de hooizak in de trailer liet hangen en er regelmatig ook het veulen voederde. De dag van de reis was het een piece of cake: het veulen stapte vanzelf en goedgemutst de trailer in. Na wat kabaal en gestamp bij de eerste kilometers, bleef het weer rustig. Een transport van 600 km: vlekkeloos en zonder stress.

Nu stelt de verkoper van de jaarling hengst dat hij het paard niet lang aangebonden leert staan, daar hij ook het nut niet van inziet want dat we moeten komen met een open trailer zonder tussenschot en stangen. En dat het paard er vrij en onaangebonden in moet staan... Onafgezien nog van het feit dat onze pas aangeschafte trailer een vaste tussenboom heeft voor het tussenschot en we dus nog eens apart een trailer zouden moeten gaan huren, vind ik dit een tmeijk onverantwoorde manier van transporteren voor een bij na-volwassen paard. Voor een veulentje, ok. Dat hebben we ook al gedaan. Maar een jaarling hengst.? :roll:
Bovendien vinden we het nogal vreemd: zogauw de verkoop gesloten is, is het paard van ons en als er dan iets gebeurd is het onze verantwoordelijkheid. Als er dus dan een ongeluk gebeurt, is dat geheel op ons conto. Dus vind ik het heel vreemd dat de verkoper ons verplicht tot een bepaalde manier van transporteren NA verkoop, terwijl op dat ogenblik zij/hij géén betrokken partij meer is.

Ik weet niet goed hoe we dit moeten oplossen. Dus mijn vraag: zijn er forumleden die al een "krachtige" jaarling hengst van 1M45 vrijstaand getransporteerd hebben voor een afstand van meer dan 500 km?
En ook andere tips zijn welkom.
Met dank voor de hulp,

belle_boef

Re: jonge hengst losstaand vrij transporteren in trailer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:46

Met in ieder geval een dicht trailer. Dus de achterklep helemaal dicht.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:48

Citaat:
Bovendien vinden we het nogal vreemd: zogauw de verkoop gesloten is, is het paard van ons en als er dan iets gebeurd is het onze verantwoordelijkheid. Als er dus dan een ongeluk gebeurt, is dat geheel op ons conto. Dus vind ik het heel vreemd dat de verkoper ons verplicht tot een bepaalde manier van transporteren NA verkoop, terwijl op dat ogenblik zij/hij géén betrokken partij meer is.

En dus heeft ook geen enkel belang bij jouw eisen van training.... Zo kan je het ook zien.

Dat jij een paard 600 km van huis koopt en weet dat dit paard geen trailerervaring heeft.... is jouw pakkie aan!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:49

ik zou een paard nooit los transporteren.
en na de verkoop is het idd geheel jullie risico,maar de verkoper heeft dan ook geen zeggenschap over hoe je het paardje vervoert.
is een lichte sedatie mss een oplossing ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:51

Trailer helemaal dicht,geen hooinet erin,niet te rustig rijden en niet stoppen onderweg; komt vast goed :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:53

eylis schreef:
ik heb een pertinente vraag.

per·ti·nent (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1stellig, afdoend: hij weigerde pertinent beslist

kan je mij uitleggen wat een 'pertinente vraag' is?

Ontopic: jammer dat de eigenaar niet wil meewerken. Ik zou ook niet los vervoeren, is het een optie om voor deze afstand met een dier zonder ervaring een ervaren transporteur met een vrachtwagen te regelen?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:56

Waarom eigenlijk niet loss? Kan die ook niet in paniek raken door het touw!

eylis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 10:59

@frantic: dat zijn geen eisen hoor: Aangebonden kunnen staan is een basistraining dat een jongpaard eingelijk moet kunnen. En deze training wordt bij verkoop bijna altijd overeengekomen tussen eigenaar en koper. Het is zelfs zo dat de meester verkopers zelf zeggen dat ze dit gaan doen. Het is ook zo dat we deze tip geleerd hebben toe te passen. Dus nee, een eis is het niet.Maar wel een vraag. Maar de transportvoorwaarden van de verkoper nà verkoop zijn wel een eis: en wel een onrechtmatige: namelijk de verplichting na verkoop het paard onaangebonden te vervoeren... begrijp je de nuance?

@spicegirl. precies: we willen zelf verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt. Dus als er een transportwijze geeist wordt door de verkoper die een ongeluk kàn veroorzaken, is het probleem wél voor ons. Dus dat plaatje klopt niet.
Lichte sedatie lijkt me niet echt ok. Het zou me overigens niet verwonderen dat de verkoper dat helemaal niet wilt.
Kortom, patstelling...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:06

wat bedoel je met een jaarling ( ja 1 jarig), maar word hij 1 jaar binnenkort of is hij al richting de 2?
Vorig jaar hebben we onze toen jaarling van bijna 18 mnd, los vervoerd, met de trailer helemaal dicht. Schot achter en geen stangen. Dat ging prima, was geen 600 km, maar een half uurtje. We hadden hem nog niet geleerd vast te staan. Inmiddels kent hij het hoor, inmiddels 2.
Er kan met vast staan, ook veel mis gaan, ik vind het juist vaak onverantwoord zoals veulens worden vastgezet, dat kan zulke grote gevolgen hebben voor nek en rug. Dat ik er juist wat langer mee wacht. Wel aan een touwtje lopen in de veulentijd hoor, maar ook niet meteen de eerste weken.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:11

Los vervoeren word heel vaak gedaan op die leeftijd, wij doen het zelfs altijd met jonge paarden. Zo kan hij zelf bepalen hoe hij gaat staan, en wat het meest ccomfortabel voor hem is. Ook kan hij niet over de stang springen en heeft hij heen last van een touw. Zelfs grote transporteurs vervoeren jaarlingen los, ze maken een klein boxje in de vrachtwagen waar ze lekker los staan. Ik snap dan ook eigenlijk niet waarom je perse vast wilt vervoeren, daar zitten veel meer risico's aan. Trailer helemaal dicht (ook de achterkant), klein raampje open en gewoon lekker gaan rijden, dan kan er niks gebeuren!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:12

Misschien heeft de eigenaar al narigheid meegemaakt met paarden die aangebonden over de voorstang springen? En is hij nu overtuigd dat het altijd fout gaat? Rijdend vaststaan is toch anders als op vasteland voor zo`n jonkie.
Kun je geen klein vrachtwagentje regelen? Die heeft aan de achterkant geen spleet zoals bij een trailer waar ze doorheen kunnen springen en dat reist los niet verkeerd voor een jaarling.

eylis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 11:31

thnx voor alle tips! de hengst gaat al richting 2 jaar... en al een klepper van 1M45. dus nee niet echt een jonkie. Hebben nog een aardige tip gekregen van een bevriend hengstenhouder.
We overwegen gewoon even te doen wat de verkoper eist en zodra we de straathoek om zijn, even alles terug installeren en vervoeren we het paard zoals we zelf als rechtmatige eigenaar mogen en kunnen beslissen.
Gebeurlijke calamiteiten zijn dan onze verantwoordelijkheid. Al zal ik de verkoper wel even laten weten hoe we ons paard als rechtmatige eigenaar uiteindelijk wél vervoerd hebben. ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:37

Maar....jullie kopen het paard, dan zijn jullie ook de enigen die bepalen hoe je hem naar huis gaat vervoeren toch>? Daar heeft de ,dan oude, eigenaar niets meer over te zeggen.
Ik zou hem absoluut niet vastzetten als hij dat niet gewend is, en dan nog, over zo'n eind een jong ding vastzetten doe ik überhaupt nooit.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:38

Hier op stal zijn ook eens 2 hengsten vervoerd naar de da voor castratie. Dat was ongeveer een half uur. Kenden nog niks, bijna 3 jaar. Zijn allebei ook los vervoerd en dat ging goed. Is er geen optie dat er een paard/pony bij komt te staan die het al wel kent?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:08

eylis schreef:
Hebben nog een aardige tip gekregen van een bevriend hengstenhouder.
We overwegen gewoon even te doen wat de verkoper eist en zodra we de straathoek om zijn, even alles terug installeren en vervoeren.

Dat houdt in dat dus op straat het paard er weer uit moet om de trailer weer aan te passen? Als het paard dan problemen gaat geven, hang je pas echt. En een trailer aanpassen met een jong paard erin lijkt nog onverstandiger. Als je al zo vaak meldt, wij zijn nu de eigenaar. Ga dan naar die beste man met een trailer zoals jullie je paard willen vervoeren. Als het goed gaat hadden jullie gelijk. Zo niet, dan hij.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:16

Ik zou een ouder rustig ervaren paard meenemen, wordt het jonkie vanzelf rustig en gewoon vastzetten.

Ik heb mijn toen 1,5 jarige (bijna 1.60 m!) ook opgehaald met een brave merrie ernaast op de 2-paards trailer en ruim 5 uren over de rit gedaan; ging super!

eylis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 12:26

uiteraard Lythia...bij wijze van boutade :-)
doen we natuurlijk niet op de straathoek: we vinden op het traject een geschikte locatie (bevriende paardenhouder) waar we rustig alles kunnen installeren.
en natuurlijk niet met het paard er in....
Heb weer iets bijgeleerd: het is voor de eerste keer dat ik verneem dat het discutabel is om je jong paard aangebonden te vervoeren. Voor zover ik het kan inschatten, is het een keuze die je maakt. En dat voor beide werkwijzes voors en tegens zijn. dus niet effectief en aantoonbaar af te raden.

@gitje ik weet niet hoe de regelgeving in Nederland is. Maar hier wordt een regel gehandhaafd die zegt dat je nooit paarden die elkaar niet kennen tesamen in een trailer vervoert....
Stel dat we het zouden overwegen, Dan zouden we nog een geschikt paard moeten vinden, wie gaat ons dat "lenen" voor een rit van 1200 km...:-)
Dat doet toch niemand voor je?

thnx voor de reacties!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:37

Maar TS, waarom installeer je het paard niet zo als jij dat wilt OP HET ERF bij de verkoper?bespaart je een hoop gedoe,je hoeft niet meer te stoppen en hebt je paard in één keer zodanig op de kar staan zoals jij dat wilt!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:40

Dat gaat wel weer een heel gedoe zijn + dat je dan al op gang gekomen bent met het andere systeem. Als het fout gaat, dan gaat het vaak de eerste km`s fout, als ze nog fris zijn. Kun je als je echt overtuigd bent niet langer op de verkoper inpraten? Want nu zit je weer met het probleem dat het paard nog niet aangebonden kan staan en een trailer geen veilige plek is om dat te leren.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:42

Ts natuurlijk heeft Wildgirl helemaal gelijk; jij betaald het paard en dan is het ook van jou zodra het op de klep staat!
Een jong paard is onderdanig naar een ouder (liefst dominant) paard. Ik had zelf en megabrave merrie staan. Als je er een bij iemand anders moet gaan lenen, wordt het wel gecompliceerd!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:43

gewoon installeren zoals jij het wil hoor ts:
daarnaast, als je paard in tweepaardstrailer zonder schotten vervoerd, zou ik toch opteren om aan te binden, zodat ze zich niet kunnen omdraaien (zelfs mijn trekpaard kan zich in een tweepaards omdraaien, en ik zou het rijdend toch niet willen meemaken!)
ofwel, als je niet wil aanbinden, zet je hem gewoon "strak" tussen de stangen zodat die niet kan omdraaien, dan hoef je dat hoofd ook niet vast te knuppen :)

Zodra je betaald heb is het jouw paard. dus ofwel aangebonden zonder schotten, ofwel los met schotten, ofwel een vrachtwagen regelen!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:44

Ik vind eigenlijk dat de oude eigenaar wel een punt heeft.
Dat hij ervoor kiest om die jonge hengst niet zelf te leren hoe hij aangebonden moet staan, is zijn beslissing. Uiteindelijk hebben jullie hem gekocht zonder dat hij 'getraind' was in zulke dingen. En hij heeft dan ook geen enkele verplichting om alsnog jullie paard te gaan trainen.
Uiteindelijk zal dat namelijk de oude eigenaar tijd en moeite kosten. En zal hij de risico's lopen wanneer er iets misloopt tijdens deze 'training'.
Wat als jullie paard gaat hangen of valt tijdens het oefenen met vaststaan en zichzelf beschadigt?
En wat als hij de oude eigenaar schade toebrengt?
In de positie van de oude eigenaar zou ik dat ook niet doen.
En in de situatie zoals ze nu is (= jonge hengst die niet kan vast staan) is de suggestie van de oude eigenaar om het paard los te vervoeren, waarschijnlijk inderdaad de beste keuze.

Voor een afstand van 600km zou ik trouwens gerust een professionele transporteur durven inhuren. Dan zijn daar veel meer op voorzien dat hij comfortabel kan reizen. Als hij mee kan op een reeds gepland transport, hoeft dat ook niet persé de hoofdprijs te kosten.
En op een vrachtwagen heb je minder issues met al dan niet aangebonden staan. Er zijn daar geen stangen en dergelijke waar hij misschien over/onderheen kan komen. Voor een jong ongetraind paard veel veiliger.
+ Dat jij de stress niet hebt van zelf de baan op te moeten met je jonge hengst.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:46

bij los vervoeren gaat mijn voorkeur ook uit naar een vrachtwagen, of een trailer met een klep tot het dak. Vrienden van mij hebben al eens gehad dat een veulen/jaarling onderweg uitstapte uit een ifor williams die ze helemaal hadden dichtgemaakt. Vergis je niet in de kracht van een paard in paniek.

edit: in dit geval zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een professioneel vervoerder.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:54

Op welke manier je m ook gaat vervoeren, ik zou het in elk geval bij de eerste keer inladen zorgen dat ie staat zoals jij het hebben wilt. Eerst paard bij de eigenaar inladen en dan een paar km verderop er weer uit, dingen veranderen en dan weer erop lijkt me niet verstandig met zo'n jonkie die zo te lezen nog nergens echt ervaring mee heeft. Ik vind los vervoeren zelf ook altijd een beetje tricky (in een gewone trailer dan), maar ik vraag me af of in dit geval aangebonden vervoeren een veiligere optie is.. als het paard zo duidelijk nog nergens aan gewend is.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:00

Ik zou er niet voor kiezen onderweg te stoppen en dan alsnog de stangen te installeren en het paard vast te zetten. Als het eerste deel van de reis goed gaat terwijl hij los staat, waarom dan de moeite doen en het risico nemen dat het dan ineens anders is voor het paard? Wellicht dat hij dan ineens in paniek raakt omdat hij zo even daarvoor nog wel meer kon bewegen, en nu staat hij ineens vast! Als alle stangen eruit zijn en de trailer is volledig dicht lijkt me dat eigenlijk wel een veiligere oplossing dan vastzetten.

En daarbij, dat je achteraf nog aan de verkoper laat weten dat je het toch lekker op jouw manier hebt gedaan zie ik het nut niet echt van in.