De pony die ik op dit moment leas (vanaf vandaag
), probeert meestal te bijten als je zijn stal inkomt, dit was ik sowieso al gewend.Aangezien hij normaal bij mij nooit bijt en gelijk braaf naar me toekomt, heb ik er niet zoveel last van.
Maar na misschien 3x in zijn stal te komen (bijv. eruit halen om te poetsen, losgooien of rijden) denk hij dat hij mag bepalen wanneer hij er genoeg van heeft en probeert te bijten.
Begin het langzamer hand er irritant te vinden en wil hem dat af leren..
Slaan vind ik nóóit een optie! Wél corrigeer ik hem door bijv. aan het halster touw te trekken (en dan bedoel ik ook weer niet een zo'n flinke ruk, dat ik zijn hoofd zowat eraf trek..)
Hij heeft zelfs een keer me geprobeerd aan te vallen omdat ik een hoofdstel in m'n handen had..
(was de 3e keer rijden die dag)En dat terwijl ik altijd zo voorzichtig mogelijk probeer met hem te zijn, ik weet namelijk dat hij het vreselijk vind om het zadel op te krijgen en het hoofdstel om te doen.
Ik benader dan hem ook altijd voorzichtig met het zadel en hoofdstel en singel ik hem ook niet in 1 keer aan met een flinke ruk, maar doe ik gaatje voor gaatje aansingelen.
Ook is hij heel hebberig met snoepjes en wil hij ze metéén krijgen..
Met poetsen kan die soms ook vervelend zijn door hele tijd proberen te happen en zijn hoofd te schudden, meestal negeer ik het en poets ik maar gewoon rustig door. (Hij het ook niet leuk vind om aangeraakt te worden terwijl hij geen pijn heeft of iets anders..)
Tuurlijk ontspant hij zich vaak ook, maar ik zou graag willen dat hij zich altijd zou ontspannen.
Wat zou het probleem hier kunnen zijn?
En dan met losgooien is hij zo mak als een lammetje, omdat ik een join-up had gedaan.
(Korte uitleg wat het is: Je laat je pony voor je werken door rondjes om je heen te laten lopen, tot hij je als leider accepteert en je zowat overal naar toe zal volgen. Dit is eigenlijk een methode om pony's in te rijden, maar je kan het ook gebruiken voor een betere band met je pony
)Dit vergeet hij is stal helaas weer...
Ben ik te soft met aanpakken of wat? En wat moet ik doen als hij me ooit bijt?? Zoals ik het zei zal ik nooit slaan..
Alle tips welkom!

!
... Ook degene die erbij stonden hebben het niet zien aankomen. En dat door een paard wat normaal gesproken echt ontzettend lief en aanhankelijk was! Kwam op me toegelopen en hap.... (was gelukkig niet een van mijn eigen paarden
!
) valt ook iedereen aan, is gewoon levensgevaarlijk om zonder zweepje te gaan.
!
Een keer een tik tegen de neus hielp niet.
.