Bijten en soms zelfs aanvallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yoshii

Bijten en soms zelfs aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 19:09

Haai,
De pony die ik op dit moment leas (vanaf vandaag :o ), probeert meestal te bijten als je zijn stal inkomt, dit was ik sowieso al gewend.
Aangezien hij normaal bij mij nooit bijt en gelijk braaf naar me toekomt, heb ik er niet zoveel last van.
Maar na misschien 3x in zijn stal te komen (bijv. eruit halen om te poetsen, losgooien of rijden) denk hij dat hij mag bepalen wanneer hij er genoeg van heeft en probeert te bijten. :=
Begin het langzamer hand er irritant te vinden en wil hem dat af leren..
Slaan vind ik nóóit een optie! Wél corrigeer ik hem door bijv. aan het halster touw te trekken (en dan bedoel ik ook weer niet een zo'n flinke ruk, dat ik zijn hoofd zowat eraf trek..)

Hij heeft zelfs een keer me geprobeerd aan te vallen omdat ik een hoofdstel in m'n handen had.. := (was de 3e keer rijden die dag)
En dat terwijl ik altijd zo voorzichtig mogelijk probeer met hem te zijn, ik weet namelijk dat hij het vreselijk vind om het zadel op te krijgen en het hoofdstel om te doen.
Ik benader dan hem ook altijd voorzichtig met het zadel en hoofdstel en singel ik hem ook niet in 1 keer aan met een flinke ruk, maar doe ik gaatje voor gaatje aansingelen. :j
Ook is hij heel hebberig met snoepjes en wil hij ze metéén krijgen..

Met poetsen kan die soms ook vervelend zijn door hele tijd proberen te happen en zijn hoofd te schudden, meestal negeer ik het en poets ik maar gewoon rustig door. (Hij het ook niet leuk vind om aangeraakt te worden terwijl hij geen pijn heeft of iets anders..)
Tuurlijk ontspant hij zich vaak ook, maar ik zou graag willen dat hij zich altijd zou ontspannen.
Wat zou het probleem hier kunnen zijn?

En dan met losgooien is hij zo mak als een lammetje, omdat ik een join-up had gedaan.
(Korte uitleg wat het is: Je laat je pony voor je werken door rondjes om je heen te laten lopen, tot hij je als leider accepteert en je zowat overal naar toe zal volgen. Dit is eigenlijk een methode om pony's in te rijden, maar je kan het ook gebruiken voor een betere band met je pony :o )
Dit vergeet hij is stal helaas weer...

Ben ik te soft met aanpakken of wat? En wat moet ik doen als hij me ooit bijt?? Zoals ik het zei zal ik nooit slaan..

Alle tips welkom! :)

Angela

Re: Bijten en soms zelfs aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:12

Als een paard mij zou bijten zonder dat ik het paard zelf iets doe (bijvoorbeeld aansingelen en het is een reactie op een velletje dat er tussen zit), dan heeft hij toch echt wel een nep te pakken hoor. Wel eens gezien hoe paarden elkaar op hun plek wijzen in de wei? Dan weet je dat een keer terecht een nep geven het paard alleen maar duidelijk maakt dat dat gedrag echt niet kan. Te lief zijn zorgt vaker voor problemen dan een keer goed duidelijk zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:16

Sluit me aan bij Angela. Kort maar krachtig even je vuist laten voelen. Toef. Na een keer stoten niet meer boos zijn want correctie is uit gedeeld. Geen één paard mag bijten. Kudde corrigeert ook kort maar krachtig. Daarna kun je hem ook even een of meerdere stapjes achteruit laten stappen. Dat zal hij niet leuk vinden want dan moet hij zich onder jou plaatsen en dat is wat je wilt. Dus aanpakken hé dan blijft het een leuk en fijn paard.

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 19:26

Bedankt voor de tips, ik zal het onthouden! :)
Maar levert dat niet frustratie op voor het pony? Want zo'n pony moet je ook niet verpesten..
Sommige kinderen weten helaas niet van ophouden met het slaan ;(
Maar ik sta ook nog open voor andere suggesties ;)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:32

Gewoon een klap verkopen, als je dat een paar keer hebt gedaan houdt het vanzelf op.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:40

ik heb een pony die nooit is op gevoed en trapte je persoonlijk de wei uit en als je hem dee aaien dan beet hij. ik heb hem toen ook een paar keer een mep gegeven ik heb hem zelfs een keer getrapt (waar ik niet trots op ben) maar hij weet nu wel wie de baas is hij is nu ook heel lief maar je moet hem ook posetief benaden als hij het goed doen een aai of een klopje geen snoepje want zodra jij hem gaat voeren uit de hand denkt hij dat hij de baas is want jij geeft joun voer af (in zekere zin) en een leider doet dat niet. het zal hem zeker een beetje frustreeren dat hij niet zij zin krijg maar doet moet je gewoon negeren, je verpest hem daar door niet
maar gewoon goed laten merken en zien wie de baas is, met lief zij word het niet beter.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:02

Zou 'm zeker niet voorzichtig benaderen met zadel/hoofdstel. Daar maken de meeste paarden meteen grof misbruik van, of nu ja, misbruik is ook weer zo iets. Ik bedoel dat zij dan eerder de leiding gaan nemen ;)
Gewoon kordaat er op af stappen en opzadelen.

Met bijten gewoon een harde klap verkopen. Is niet zielig, alleen maar duidelijk.

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 20:31

En wat als hij aanvalt..
Al iemand een optie hoe ik hem dan te pakken kan krijgen??
Hij heeft meestal een halster op, maar als hij aanvalt valt daar niet altijd naar toe te grijpen.. :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:07

Is het een manege pony? Dan zou ik de eigenaar om advies vragen, zomaar zo'n dier te gaan meppen lijkt me wat ver gaan namelijk (helemaal als alle kinderen dat gaan doen, daar wordt een dier echt niet beter van). Daarnaast, wil jij wel zo'n dominant onopgevoed dier als leasepony? Ik zou verder kijken naar een wat makker exemplaar.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:14

Wat doet hij dan als hij jou aanvalt? of lees ik daar nu overheen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:31

Waar heeft je pony nu zo'n hekel aan? Waarom vindt hij het zadel en hoofdstel zo vreselijk? Waarom zou hij je willen bijten of aanvallen??

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 09:03

troi schreef:
Is het een manege pony? Dan zou ik de eigenaar om advies vragen, zomaar zo'n dier te gaan meppen lijkt me wat ver gaan namelijk (helemaal als alle kinderen dat gaan doen, daar wordt een dier echt niet beter van). Daarnaast, wil jij wel zo'n dominant onopgevoed dier als leasepony? Ik zou verder kijken naar een wat makker exemplaar.

Ik leas maar half, dus hij loopt ook de helft van de andere week in lessen. Hij kan echt wel lief zijn, het is ook echt een schatje hoor. :o (voor mij dan) Maar denk dat het uit frustratie of zelfverdediging komt, omdat hij vaker word geslagen..

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 09:05

Riaaantje schreef:
Wat doet hij dan als hij jou aanvalt? of lees ik daar nu overheen?

Ik wacht dan gewoon rustig af tot hij wat gekalmeerd is, voor de rest zorg ik dat ik op een veilig afstand sta en negeer ik hem voor dat gedrag :)

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 09:07

Jessix schreef:
Waar heeft je pony nu zo'n hekel aan? Waarom vindt hij het zadel en hoofdstel zo vreselijk? Waarom zou hij je willen bijten of aanvallen??

Helaas word hij bijna altijd geslagen door andere als hij het zadel of hoofdstel om krijgt, omdat ze altijd verwachten dat hij bijt ;(
Opgegeven moment zou ik het ook zat worden om hele tijd te worden geslagen..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:09

De join up..... Daar gaan we weer.... _-:(

Dut gedrag vertoont het paard niet voor niks.
Je geeft aan dat hij geen pijn heeft, maar is dit onderzocht?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:11

Ach arme pony. Denk dat hij gewoon zwaar gefrustreerd is geraakt van het manegewerk. Daarnaast misschien nog een niet zo best passend zadel en hoofdstel en voila....boze pony.

Bijten mag absoluut niet! Nooit. Daarom kun je hem beter één keer een klap verkopen in plaats van constant een beetje voorzichtig lopen doen. Maar waarschijnlijk probeert hij je alleen maar te vertellen dat je hem pijn doet.

En een join-up doen....Tja. Ik geloof dat je niet helemaal begrepen hebt wat dat inhoud. Zolang je daar niet meer over weet zou ik dat je pony ook niet meer aan doen.

Is het mogelijk dat je het zadel en hoofdstel laat controleren door iemand die er verstand van heeft? Dat je de pony mogelijk een keer kan laten nakijken of hij misschien last heeft in zijn lijf? Ik weet dat het 'maar' een leasepony is en niet je eigen, dus misschien kun je er niet al te veel geld aan spenderen. Ik denk wel dat je pony je er heel erg dankbaar voor zal zijn als je die moeite voor hem neemt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:29

Wat is een join up? Ik leer graag en van grondwerk weet ik weinig of niets, ook al heb ik begrepen van kenners dat ik uit nature dingen vanuit grond werk goed doe met de paarden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:36

Ik vind het moeilijk om streng te zijn tegenwoordig manegepaarden. Daarmee bedoel ik: er staat ergens dat hij je probeerde aan te vallen toen hij oor de derde keer die dag moest rijden en jij met het hoofdstel aankwam. Ik kan me de reactie van de pony dan wel voorstellen. Het MAG niet, dat weet ik wel, maar ik heb er moeite mee dat soort paarden te corrigeren. Ik vind ze altijd al een beetje zielig.
Als ik hou was zou ik wel veel doen met grondwerken. Dat hij leert dat jij de baas bent en duidelijk en eerlijk bent. Maar daar gaat heel veel tijd inzitten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:44

Manègepony's zijn heel slim en kennen "het klappen van de zweep". Velen worden zuur van karakter ten gevolge van niet aangepast tuig en onkunde van 'lerende' ruiters.
Deze pony gaat in de verdediging en zal dit al gaan doen omdat hij weet wat er meestal gaat volgen.
Ze dienen enkel om geld op te brengen en te dienen als "leerpony".
Ik heb heel veel respect voor deze dieren, het is dankzij hun dat we in contact kunnen komen met de paardensport.

Als kind sta je daar (meestal) niet bij stil en worden er snel klappen uitgedeeld als het niet loopt zoals ze het willen.

Ik vind het fantastisch van je hoe jij hier mee omgaat, je hebt in elk geval al een stukje van zijn vertrouwen gewonnen als ik lees dat hij bij jou minder bijt.
De pony kan alleen maar bijten en stampen om zich te verdedigen tegen iemand die niet snapt dat er wat mis is...het is nu alleen de kunst om te achterhalen wat hij je wil duidelijk maken.
Grondwerk kan veel oplossen maar als het aan het materiaal ligt zal hij deze signalen blijven geven vrees ik.
Veel succes met de zoektocht!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:46

Jessix schreef:

Ik zou zeggen: vraag het hem :+ !

Ook hier kunnen ze van mij een flinke klap verwachten als er gebeten en/of aangevallen wordt!

Ik ben jaren geleden een keer echt uit het niets in mijn oor gebeten :? ... Ook degene die erbij stonden hebben het niet zien aankomen. En dat door een paard wat normaal gesproken echt ontzettend lief en aanhankelijk was! Kwam op me toegelopen en hap.... (was gelukkig niet een van mijn eigen paarden :+ ).
Op het moment dat het gebeurde greep ik in een reflex naar mijn oor (ik bloedde als een rund) en verzuimde hem een gigantische dreun te verkopen, vind ik nog steeds jammer >;) !
(Ik had overgens 20 hechtingen en er is een klein stukje van mijn oor weg :+ ).

Als ik mijn ruin uit de wei/ van de paddock ga halen, heb ik trouwens altijd een zweepje mee.
De merrie van mijn vriendin (en tevens de grote liefde van mijn ruin :') ) valt ook iedereen aan, is gewoon levensgevaarlijk om zonder zweepje te gaan.
En echt, dat zweepje gebruik ik ook als dat nodig is; ik laat me van geen paard aanvallen :x !
Als je haar eenmaal te pakken hebt is ze gek genoeg wel relatief braaf (is wel altijd oppassen met d'r).

Join up is voor mensen die daar verstand van hebben (kijk maar eens op youtube, daar staan genoeg filmpjes), niet zelf proberen als je daar geen verstand van hebt! Dan maak je meer kapot dan dat je er goed aan doet.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:48

Mijn paard deed het vroeger ook. Erg irritant :( Een keer een tik tegen de neus hielp niet.
Toen heb ik drastisere maatregelen genomen: Ik heb een kwast met hoevenvet genomen (behoorlijk veel vet eraan) Toen bij hem gaan staan mijn gewone dagelijkse ding doen en toen hij wilde bijten de kwast met vet in zijn mond gedrukt. Nou dat vond hij toch vies _/-\o_
Sindsdien liet hij het wel uit zijn hoofd om me te bijten!
Je kunt natuurlijk ook iets anders vies pakken in plaats van hoevenvet!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:05

Hoevenvet in hun mond duwen is natuurlijk geen manier om het bijten af te leren. Het kan best zijn dat het effectief is, maar je hebt grote kans dat je paard dan wat anders verzint om jou op je plek te zetten. Je paard hoort niet te bijten omdat hij je respecteerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:48

Sterre schreef:
Join up is voor mensen die daar verstand van hebben (kijk maar eens op youtube, daar staan genoeg filmpjes), niet zelf proberen als je daar geen verstand van hebt! Dan maak je meer kapot dan dat je er goed aan doet.

OK bedankt. Ik heb net gekeken en gelezen en ik heb het zelf inderdaad ook wel eens gedaan toen mijn hengst zo dominant was en vervelend. Werkt heel erg goed. Ik deed het met mijn halster touw. Ik wist niet dat dit een join up heette.
Als je kudde veel observeert (heb ik gedaan bij de merens) zie je dit gedrag ook wel eens. Maar paarden vinden het wel heel erg hoor als ze uit de groep worden gezet dus ik doe het zelden of nooit bij die van mij, want dat is helemaal niet nodig. Zijn ze veel te lief en aanhankelijk voor en als ik werk buiten zijn ze altijd bij mij "per ongeluk" in de buurt aan het grazen. Vind ik zo lief dat ze ons altijd opzoeken <3 .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:55

Misschien een wat overdreven reactie van mij maar ik vraag me af waarom je geld betaald om deze pony te rijden.
Ik zou toch eens voor een andere gaan kijken. Deze heeft er volgens mij weinig plezier in om mee getut te worden.
Hoelang komt het dier dagelijks buiten op de wei? Is hij dan zo "vervelend" of kan je hem dan wel normaal pakken?

Verder kun je beter het paard naar jouw toe laten komen als je hem uit de stal wil halen. Dus halster pakken bij de deur gaan staan wachten tot die komt en uit de stal halen en dan gaan doen wat je wil doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:16

Sterre schreef:
Jessix schreef:

Ik zou zeggen: vraag het hem :+ !

Ook hier kunnen ze van mij een flinke klap verwachten als er gebeten en/of aangevallen wordt!

Ik ben jaren geleden een keer echt uit het niets in mijn oor gebeten :? ... Ook degene die erbij stonden hebben het niet zien aankomen. En dat door een paard wat normaal gesproken echt ontzettend lief en aanhankelijk was! Kwam op me toegelopen en hap.... (was gelukkig niet een van mijn eigen paarden :+ ).
Op het moment dat het gebeurde greep ik in een reflex naar mijn oor (ik bloedde als een rund) en verzuimde hem een gigantische dreun te verkopen, vind ik nog steeds jammer >;) !
(Ik had overgens 20 hechtingen en er is een klein stukje van mijn oor weg :+ ).

Als ik mijn ruin uit de wei/ van de paddock ga halen, heb ik trouwens altijd een zweepje mee.
De merrie van mijn vriendin (en tevens de grote liefde van mijn ruin :') ) valt ook iedereen aan, is gewoon levensgevaarlijk om zonder zweepje te gaan.
En echt, dat zweepje gebruik ik ook als dat nodig is; ik laat me van geen paard aanvallen :x !
Als je haar eenmaal te pakken hebt is ze gek genoeg wel relatief braaf (is wel altijd oppassen met d'r).

Nou gelukkig ben ik in mijn 33 paardenjaren nog nooit een paard tegengekomen die uit het niets aanvalt. :+