Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyvre90

Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:10

Hallo allemaal,

ik kom toch maar meekletsen hier op bokt. :D

Ik heb een verzorgpaard, een paint.
Ik ga er twee keer per week en soms wel vaker heen.
Maar hij krijgt van mij en van zijn eigenaren altijd snoepjes.
Ik vergeet het nog wel eens.. maar dan herinnerd hij mij door te bijten
in mijn kleding e.d. (niet hard, maar soms zit er wel een stukje vel tussen)
au! :Y)
De eigenaren hebben hier niet zo veel last van, maar hij probeerd
toch nog altijd te baas te spelen over mij en mij uit te testen.
Ik rijd hem ongeveer 1,5 jaar
Heeft iemand tips en ideeën om irritant 'bedel' gedrag af te leren ?

groetjes

crazyy_caro

Re: Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:11

geen snoepjes meer geven!

daar komt dit gebedel van

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:13

Geen snoepjes meer geven en op zijn plaats zetten. Hij mag dit niet doen. Als je hem dan toch snoepjes gaat geven als hij dit gedrag vertoont, dan beloon je het gedrag alleen maar. Op deze manier word het alleen maar erger. Daarom krijgen de paarden hier ook eigenlijk nooit snoepjes van me, geen zin in gehap en gedram.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:14

en als die weer bijt even goed duidelijk maken dat dat niet mag, liever een keer te hard corrigeren als te soft en dat ie het de binnen een paar minuten weer probeert.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:18

Geen snoepjes meer geven en duidelijk aangeven dat hij niet mag happen/bijten. Ben hierin niet te soft, dat zijn paarden onderling ook niet :P Bij mijn paard ben ik niet consequent geweest totdat hij me een keer écht beet, en fijn een groot litteken op mijn arm achterliet.. Dan baal je wel dat je hem de eerste keer niet een flinke optater hebt gegeven kan ik je vertellen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:20

Heel gauw duidelijk maken dat je dit niet wenst :j
Gewoon 1x ontzettend duidelijk zijn, maar ook even met de eigenaren overleggen, want als jij het blijft corrigeren en zij niet schiet je er eigenlijk niet zo heel vele mee op :)

succes ermee!

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:22

Zoals cutecaro zegt: geen snoepjes meer geven. Ik gaf ook altijd om het minste snoepjes, en mijn pony begon ook steeds meer te happen. Mijn nieuwe lesgeefster heeft gezegd: geen snoepjes meer. Nu is het al genoeg beloning dat je de druk wegneemt en een aai over zijn bol geeft. ( bv. als je vraagt aan hem om opzij te gaan, duw je met je hand tegen zijn poep. Als hij in de goede richting opzij gaat haal je de druk van je hand weg en geef je hem effe een aai als beloning.)
En zoals je zelf al zegt: hij test je uit en probeert de baas te spelen. Probeer jullie relatie terug te herstellen door bv. bepaalde oefeningen bij het grondwerk te doen die JOUW leiderschap bevestigen, opdat hij echt in gaat zien dat jij de LEIDER bent, en niet het mens met snoepjes. Hoop dat je er iets mee bent ! +:)+

Lyvre90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:31

Zou het ook effect hebben, als alleen ik heb geen snoep meer geef,
en zijn eigenaren wel ? Op de grond heeft hij verder wel veel respect
voor mij... Het snoep kreeg hij alleen, omdat het zo'n vreetzak is :p

Bedankt alvast x

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:34

waarschijnlijk wel, maar het kan dan wel wat langer duren voordat ie het echt doorheeft dat ie van jou gen snoepjes hoeft te verwachten.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:35

Kwestie van uitproberen. Beetje rare reden dat hij snoep krijgt omdat het een vreetzak is. :P

Lyvre90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 17:10

Tja, het is niet zo zeer als beloning. Maar gewoon als ik de stal ik kom en op de poetsplaats,
want er zit zon busje met snoep in zijn poetsemmer.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:20

Dus hij krijgt steeds zomaar snoep zonder dat hij er iets voor hoeft te doen? Ik zou ook stoppen met snoepjes geven. Ik denk dat het wel degelijk zin heeft, ook als de eigenaar wel snoep blijft geven. Het paard ziet het verschil wel tussen jou en zijn eigenaar, dus op een gegeven moment snapt hij wel dat hij bij jou niets hoeft te verwachten.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:24

Een paard is geen hond, met snoepjes kan je een hond iets leren, een paard heeft niet meer nodig dan een AAI(!), buiten zijn normale voeding om. Paarden snoepjes zijn uitgevonden voor de zak van de fabrikant! Stop er mee!
Voorbeeld: Mensen hebben een shetlander, krijgt gewoon iedere keer snoepjes, kindje van een jaar of 8 heeft even geen snoepjes bij zich.............. Shet bijt!

Shet moet weg omdat tie VALS is!!! Nee.....! Als die al vals zou zijn dan is tie vals gemaakt!!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:25

Mijn paardjes krijgen alleen snoepjes als beloning. Eigenlijk zijn het niet eens snoepjes, maar gewoon eeen paar biksjes. En daar moeten ze wel wat voor doen. Dus als ik ze een snoepje wil geven, laat ik ze eerst achteruit lopen, een voetje geven of zo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:06

Geef inderdaad geen snoep om niks, en al helemaal niet iedere keer dat je het paard ziet. Af en toe een snoepje kan geen kwaad, maar zodra het paard erom gaat vragen moet het snoep echt de deur uit.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:11

Die kreeg van mij echt wel een tik over z'n neus. Wat een verwend nest.
Die snoepjes zou ik ook niet meer geven, zeker als het paard het gewoon krijgt en niet als beloning.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:22

Geen snoep meer geven en als ze bijt of vervelend doet dan consequent zijn!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:37

Snoep kan je geven (Al vraag ik me altijd af waarom?? Je kan ook eens na een harde werkprestatie een handje muesli geven. Dat snoep plakt vaak lekker vast aan de kiezen en krijgen ze na langere termijn gebits problemen door.), maar ik zou dit dan vanaf de grond geven of in een voerbak leggen!
Die van mij is ook een enorme bedelaar, en er zijn bij ons op stal een paar verzorgmeisjes die alle paarden snoep geven. Ik merk meteen wanneer hij weer iets gehad heeft want de dag erna probeert hij ook in mijn zakken te graaien of ik nog iets heb. Zolang hij snoep uit de hand krijgt, zal hij erom blijven zeuren/bedelen/bijten. En dit doet hij waarschijnlijk ook bij de eigenaren, kan het me anders niet voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:08

Ik geef mijn verzorgpaarden nooit snoepjes. Ik beloon ze altijd uitbundig met stem en klopjes, en dat vinden ze prima. Juist om dit gedrag te voorkomen. Dus stop ermee, zou ik zeggen! :) Succes!

horselover26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 01:20

Mijn paard heeft dit ook gedaan, ik heb hem toen niks meer uit de hand gegeven.
Als hij dan hapte gaf ik hem een tik op zijn neus, en na een paar keer deed hij het niet meer.
Nu geef ik hem af en toe wat uit de hand (na het rijden ofz.) En voorderest alleen maar in zijn bak.
En het bijten doet hij nauwelijks meer! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 01:37

Lyvre90 schreef:
Zou het ook effect hebben, als alleen ik heb geen snoep meer geef,
en zijn eigenaren wel ?

Ja hoor, dat zal hij snel genoeg door hebben, als je maar consequent bent.
En dat betekend niet eens dat je helemaal nooit meer wat lekkers mag geven, hij leert snel genoeg dat hij iets krijgt als hij het verdient en niet wanneer hij erom zeurt.

Ik heb eens een 4 jarige hengst gekocht die door de vorige eigenaar ook enorm verwend werd, kreeg continu stukken appel, wortel en snoepjes. Vanaf het moment dat hij bij mij was heb ik het gezeur genegeerd (niet eens gestraft) en kreeg hij alleen wat lekkers als hij echt erg braaf was (bij de eerste keren zadel ed). De eigenaresse is 1,5 jaar later langs geweest, stapt de bak in, hij loopt naar haar toe, herkent haar en begint meteen aan haar jas te trekken en zij had natuurlijk de zakken vol met lekkers :P

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 03:07

Ik ga met mijn voorgangers mee; geen snoepjes meer geven!
En ook nee = nee en dat blijft het.
En als je vz-paard bijt een flinke tik geven hoor!

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:44

eerst negeren. Misschien moeten de eigenaren ook geen snoepjes met geven, ik zou met ze overleggen, dan leert hij het helemaal af. Ook zou ik ze gewoon vertellen dat hij dan bijt. als je doorgaat met snoep gaat hij misschien steeds harder bijeen.
Laatst bijgewerkt door Myrthe64 op 05-12-23 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:47

Geen snoepjes meer geven. Mijn merrie kreeg altijd als beloning na het rijden 1 snoepje en na een tijdje begon ze ook te happen. Nu ben ik er 2 weken mee gestopt en is het happen over. Alleen snoepjes geven als het écht een goede beloning is.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:57

Is het een idee om het snoepje niet uit de hand te geven gewoon in en voerbak op de grond of misschien voedsel weigeren aan lerer