Commentaar dat 4 maanden te jong is, daar heb ik niet veel aan, ik weet niet of ik het ga krijgen. Maar als ik hem niet koop, koopt iemand anders hem.
De Situatie:
Ik ben pas een nieuw minitje gaan halen, hij staat wel alleen en daar willen we verandering in brengen, aangezien ik altijd heb gedroomd van een veulentje leek een mini-veulentje een mooie oplossing. Fírnen is gecastreerd, heeft bij andere veulens gestaan en heeft behoefte aan wat gezelschap.
Ideeën voor de Situatie:
Hier wil ik tips, aangezien Fírnen alleen heeft gestaan is hij overenthousiast als hij andere paarden ziet, ik blijf er dus de hele tijd bij en het leek me een idee om ze eerst apart te zetten, betere ideeën of is dit idee goed?
Omgaan met een 4 maand oud mini-veulen:
Ik wil echt het beste voor het beestje, hoe moet ik er dus mee omgaan, gewoon 3 jaar veulen in een weide zijn en er NIKS mee doen is wat moeilijk omdat hij bij een ander minitje staat waar ik heel veel mee doe, dus vergeef me voor het knuffelen en borstelen
Hoe moet ik reageren als hij bijt, iets fout doet, zich misdraagt?Ideeën:
Wat mag ik er WEL mee doen, hij moet toch beetje gewend worden aan de situatie, hoefsmid, dierenarts, etc. Ik dacht er om de dag een kwartiertje mee knuffelen en borstelen en leren om vast te staan en voetje te geven zonder helemaal door te slaan (het gebeurt)
Verzorging van zo'n klein beestje:
Ik wil dat dit beestje, kerngezond en vrolijk door het leven zal gaan, wat is de beste leeftijd om te castreren, hoe pak je de eerste keer hoefsmid en dierenarts aan, zijn er in de winter dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ideeën:
Ik wil het gewoon rustig aan doen met hem en hem het veulenleven geven waar hij van droomt. Zijn er tips om hem de best mogelijke verzorging te geven die er mogelijk is? Is hij kwetsbaarder dan een pony/paard veulen? Waar moet ik rekening mee houden? Is hij sneller vatbaar voor ziekte's. Dit gaat heel dom klinken maar moet zo'n kleintje als het echt koud is een deken om?
Alle tips en ideeën zijn welkom zodat dit kleintje het fijnste en beste leventje heeft dat er te vinden valt. Hij zal op twee verschillende weide's staan met een schat van een mini-paardje zodat ze niet alleen staan en hoe hij dat leventje gaat leiden, daar wil ik graag wat tips voor.
Ervaringen zijn ook enorm welkom, dit is mijn eerste veulen.
(Bij de weide komt een bord met niet aanraken en verboden te voeren voor de zekerheid, als hij zou bijten...)
(erg goed voor hun conditie!) en ook gewoon tijd met hem spenderen dmv in zijn weide zijn en een boekje lezen bij hem ofzo; zodattie helemaal gewend aan je raakt en op zn gemak is met jou
in principe kun je heel veel met een veulen; behalve erop rijden en hem laten springen...verder gewoon zvm tijd spenderen met je nieuwe aanwinst
Eerste keer hoefsmid, voordat hij naar de hoefsmid gaat goed oefenen met het benen optillen, en hem kennis laten maken met de vijl en de tang etc. Als hij hier aan gewend is, moet het een minder groot probleem zijn of helemaal geen probleem! Dan denkt hij wss alleen nog 'huh wat is dat voor een rare kerel in een raar pakkie
'! heel veel succes ermee!