Van been veranderen bij een gebroken lijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Van been veranderen bij een gebroken lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:26

Is het de bedoeling dat, als je een gebroken lijn rijdt op bijvoorbeeld de rechterhand, je van been verwisseld voordat je bij X (of bij een gebroken lijn van 5 meter een halve meter tussen B-X of E-X) bent en terugwisseld voordat je weer de hoefslag raakt?

Ik doe het namelijk wel. Want ik merk dat ik niet voldoende mijn paard kan ondersteunen bij het vragen van stelling e.d. als ik op het verkeerde been rijd.

Doe ik het nu verkeerd?

Nibbit

Re: Van been veranderen bij een gebroken lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:28

Je blijft op hetzelfde been lichtrijden.

Ik vind dit zelf ook erg lastig en onnatuurlijk voelen. Dan was doorzitten nog beter ;)

Anoniem

Bij een gebroken lijn hoor je niet van been te verwisselen :n Kwestie van oefenen van jezelf om dit wel goed te kunnen ondersteunen.. Je kan gewoon een punt aftrek krijgen voor verkeerde been lichtrijden.

dromertje2

Ik wissel nooit van been (wel grappig om te lezen moest je niets van paardrijden kennen :D ) bij een gebroken lijn, zie het nut er niet van in, je blijft immers op dezelfde hand.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:30

het lijkt me niet de bedoeling, je blijft namelijk op dezelfde hand rijden :) Het enige wat je doet is 2 korte lijnen maken met een buiging erin.

je rijdt niet op het verkeerde been bij een gebroken lijn, het is nog steeds de rechterhand.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:31

chanel1985 schreef:
Ik wissel nooit van been (wel grappig om te lezen moest je niets van paardrijden kennen :D ) bij een gebroken lijn, zie het nut er niet van in, je blijft immers op dezelfde hand.

En dat is hem juist. Je eventjes op de verkeerde hand met de verkeerde stelling.

Stel; je rijdt op de linkerhand, dan maak je op X een wending naar rechts, wat dus de rechter hand is. Dus eigenlijk....? Toch? :o?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:32

Dat vind ik ook, het is net een hoek op de andere hand :j
Maar goed volgens de regels moet je idd niet wisselen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:33

Theoretisch gezien misschien dan juist 1 seconde, maar je kan nooit op tijd terug op het juiste been geraken in 1 seconde.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:33

Nibbit schreef:
Dat vind ik ook, het is net een hoek op de andere hand :j
Maar goed volgens de regels moet je idd niet wisselen

Dan wordt het echt oefenen dan.

Het voeld zo verkeerd om op je verkeerde been licht te rijden hihi :=

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:34

chanel1985 schreef:
Theoretisch gezien misschien dan juist 1 seconde, maar je kan nooit op tijd terug op het juiste been geraken in 1 seconde.

Juist wel. Zelfs op een gebroken lijn van 5 meter heb ik voldoende tijd om af te wenden, te wisselen, juiste stelling aan te nemen, wenden, wisselen en opnieuw juiste stelling aannemen waarna in de bocht door ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:34

eenitraM schreef:
chanel1985 schreef:

En dat is hem juist. Je eventjes op de verkeerde hand met de verkeerde stelling.

Stel; je rijdt op de linkerhand, dan maak je op X een wending naar rechts, wat dus de rechter hand is. Dus eigenlijk....? Toch? :o?

Ja dat is zo, maar je moet toch echt gewoon stelling kunnen vragen op iedere kant of je nu op het goede been lichtrijd of niet.. Dat heet controle en daar is een oefening als de gebroken lijn voor bedoeld. Zie het maar als contragalop, dan galopeert ie ook 'verkeerd'

Regel is simpel, niet van been verwisselen :n

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:37

Relaxed schreef:
Ja dat is zo, maar je moet toch echt gewoon stelling kunnen vragen op iedere kant of je nu op het goede been lichtrijd of niet.. Dat heet controle en daar is een oefening als de gebroken lijn voor bedoeld. Zie het maar als contragalop, dan galopeert ie ook 'verkeerd'

Contragalop; daar kun je op zitten. Tijdens contragalop op de rechterhand geef ik nml niet de galophulp voor de rechterhand, maar ondersteun ik de galop op de oorspronkelijke hand, de linkergalop dus.

Met draf is dat imo wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:41

eenitraM schreef:
Relaxed schreef:

Contragalop; daar kun je op zitten. Tijdens contragalop op de rechterhand geef ik nml niet de galophulp voor de rechterhand, maar ondersteun ik de galop op de oorspronkelijke hand, de linkergalop dus.

Met draf is dat imo wat anders.

Dat zie ik toch anders.. Ik vind dat je je coordinatie en controle zo voor elkaar moet hebben dat je op alle mogelijke momenten en manieren de stelling en buiging kan vragen die jij wilt. Of je nu stapt, draaft, galopeert, doorzit of lichtrijd of het goed of verkeerde been..

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:42

Ik heb hier ook een tijd moeite mee gehad. Mijn pony vond het erg lastig om de bocht mooi af te maken, hij viel heel snel naar binnen.
Ik ben toen (in het L1) iets meer gewicht op mijn buitenbeen gaan zetten tijdens die wending op X. Officieel is dit vast niet de bedoeling en misschien krijg ik er ook wel commentaar op, maar hierdoor was het voor mijn pony véél makkelijker om de buiging te maken.
Ook zou je, in plaats van van been te wisselen, de passen tijdens de wending door kunnen gaan zitten. Dat geeft waarschijnlijk een minder onrustig beeld (ik heb heb het dan echt over een pas of 3)

Inmiddels rijden we L2, en hebben we hier dus geen last meer van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:43

Ileton schreef:
Ik heb hier ook een tijd moeite mee gehad. Mijn pony vond het erg lastig om de bocht mooi af te maken, hij viel heel snel naar binnen.
Ik ben toen (in het L1) iets meer gewicht op mijn buitenbeen gaan zetten tijdens die wending op X. Officieel is dit vast niet de bedoeling en misschien krijg ik er ook wel commentaar op, maar hierdoor was het voor mijn pony véél makkelijker om de buiging te maken.
Ook zou je, in plaats van van been te wisselen, de passen tijdens de wending door kunnen gaan zitten. Dat geeft waarschijnlijk een minder onrustig beeld (ik heb heb het dan echt over een pas of 3)

Inmiddels rijden we L2, en hebben we hier dus geen last meer van :)

Ook daar krijg je een punt aftrek voor als een jury zich aan de regels houdt :j

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:47

Dat zou me inderdaad niet verbazen, en dat zou heel terecht zijn. Toch koos ik hier soms voor, omdat dit voor mij beter voelde. En die punt verdiende ik er dan wel weer bij omdat hij dan niet naar binnen viel :P.

Natuurlijk moet je het thuis goed blijven oefenen, maar voor tijdens de eerste proeven was dit voor mij wel een uitkomst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:49

Ileton schreef:
Dat zou me inderdaad niet verbazen, en dat zou heel terecht zijn. Toch koos ik hier soms voor, omdat dit voor mij beter voelde. En die punt verdiende ik er dan wel weer bij omdat hij dan niet naar binnen viel :P.

Natuurlijk moet je het thuis goed blijven oefenen, maar voor tijdens de eerste proeven was dit voor mij wel een uitkomst!

Absoluut, dat is de afweging die je maakt :j Ik zie ook wel eens mensen die lichtrijden in de middendraf, kost een punt (als er doorzitten wordt gevraagd), maar vaak gebeurt er dan tenminste iets. Moet wel zeggen dat ik het in die gevallen soms ook meeneem in houding en zit, want vaak is die dan ook niet denderend :n :+

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:57

Precies, soms moet je een afweging maken helaas. En vooral toen ik net L1 reed, en de hoek dus wat scherper werd (tot X), hadden wij daar wat moeite mee.

Middendraf kan ik ook écht nog niet uitzitten, maar ik wacht dan ook nog even met het M1 :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:59

vroeger in de prehistorie (30 jaar geleden) toen ik begon met ponyrijles heb ik van mijn oude instructeur wel geleerd dat je bij een gebroken lijn op x van been moet verwisselen.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:02

Ik denk, nu komt er een stukje geschiedenis, gaan we terug naar de anatomie van het paard en hoe men vroeger op een paard zat :')
Haha, ik kan me voorstellen dat het vroeger inderdaad weer anders was..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:06

In dld is het standaard dat je idd van been wisselt bij een gebroken lijn. Helemaal niet zo gek hoor,
volgensmij moest je vroeger bij een grote gebroken lijn ook standaard doorzitten.
Vind ik logischer dan dat je idd op het buitenbeen blijft lichtrijden, heeft niets met balans te maken, je zit gewoonweg het paard in de weg die paar passen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:42

Inderdaad heel vroeger (tjeetje wat ben ik oud) wisselde je een paar passen voor de wending op de gebroken lijn van been. En eigenlijk hoef je dan vlak voor de hoek pas weer terug te wisselen voor de volgende wending.

Zeker voor jonge paarden, of paarden die nog wat balans zoeken, kan het goed helpen om beter door de wending te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:49

Vroeger en in Duitsland... Tja, laten we nu in 2012 in Nederland rijden :+

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:57

Hoeft niet van been te veranderen bij een gebroken lijn..maar ik snap denk ik wel wat je voelt.
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) krijg je in een proef aftrek in punten als je het wel doet.
Wellicht helpt het jullie om op hetzelfde been te blijven, maar je gewicht op dat punt duidelijker te verleggen? Dus bv als je linksom rijdt, op dat punt waar je van been wil veranderen net even meer de rechterkant benadrukken? Als je begrijpt wat ik bedoel..

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:57

juval schreef:
vroeger in de prehistorie (30 jaar geleden) toen ik begon met ponyrijles heb ik van mijn oude instructeur wel geleerd dat je bij een gebroken lijn op x van been moet verwisselen.

30 jaar geleden heb ik toch iets heel anders geleerd. Gewoon op het zelfde been blijven of de hele oefening doorzitten (wat meestal gevraagd wordt). Als jurylid trek ik idd een punt af voor been verwisselen, het hoort niet tot de gevraagde oefening. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nooit gezien heb...