Veulen entertainen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Veulen entertainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:54

Hoi hoi bokkers !!

Ik plaats dit topic in naam van een vriendin van mij.
Haar vader heeft enkele maanden geleden 2 veulens aangeschaft. Nu wou ze graag weten hoe ze zich kan 'bezig houden' met deze beestjes :)

Hier haar uitleg:
Hallo :)
Ik zou graag weten hoe ik mijn veulens kan entertainen. Ik ga ze uiteraard nog niet aan het werk zetten ofzo, want het zijn immers nog maar veulens (1jaar). Ze krijgen nog de tijd om veulen te zijn.
Ik zou gewoon enkele leuke 'veulen-spelletjes' (als ik het zo kan noemen) willen weten :)

Of denken jullie dat het beter is ze gewoon in de wei te laten als grasmaaier ? Om ze gewoon af en toe aan de hand te houden, maar ze voor de rest te laten groeien ?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groetjes Thalia

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:56

Tv in de stal, xbox op ps3 aan sluiten. Ik weet zeker dat ze zich dik vermaken!!! :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:56

Het laatste idee is het beste. Gras en gezelschap is het enige entertainment dat een veulen écht nodig heeft. Af en toe halster en borstelen kan en mag als ze zichzelf bezig wil houden, maar hoeft niet.

Al is die PS3 ook wel een idee. Heeft ze zelf misschien ook nog wel wat aan :P
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 20-07-12 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:57

Leer ze wennen te lopen aan een halster en touwtje en zo'n grote skippybal vinden de meeste veulens al geweldig. :D

Maar ik denk dat de veulens elkaar ook goed entertainen en dat dat ook voldoende is. :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:59

__YSB__ schreef:
Tv in de stal, xbox op ps3 aan sluiten. Ik weet zeker dat ze zich dik vermaken!!! :')

:')

Je profielfoto past perfect bij deze zin :+

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:01

:')

Gewoon lekker samen op de wei en af toe eruit hLen om ze tam te houden.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:02

RenWaBl schreef:
Leer ze wennen te lopen aan een halster en touwtje en zo'n grote skippybal vinden de meeste veulens al geweldig. :D

Maar ik denk dat de veulens elkaar ook goed entertainen en dat dat ook voldoende is. :)

Heb ik haar ook al vaker gezegd, maar haar vingers jeuken gewoon om ermee aan de slag te gaan xD
Dus aangezien ik hier zelf geen ervaring mee heb, kon ik haar niet echt meer verder helpen :)

Dus als ze nu misschien de mening van bokt weet, dat ze dan weet wat ze met deze veulens moet aanvangen :)
Je moet begrijpen dat het ook heel uitnodigend is om veulens trucjes te leren hé :p
Dit heb ik haar wel afgeraden, dus zoekt ze nu 'spelletjes' x)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:33

Ik zou het gewoon bij de basis houden, weet niet wat er met spelletjes bedoelt wordt en hoeveel ervaring zij zelf heeft maar je moet er mee uitkijken?

Ik weet niet op wat voor manier ik spelletjes moet zien maar je kan ze best wat leren maar zeker kort houden max 10 min ze hebben niet veel concentratie vermogen. En goed om te weten wat je ze nu leert kennen ze als volwassen ook nog dus kijk ook uit wat je ze leert want kan nu allemaal nog leuk en lief zijn maar eens worden ze volwassen.
Maar voornamelijk wel gewoon op de wei en misschien 1 of 2 x in de week een kort basis lesje van 10 minuten meer zou ik niet doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:48

Veulens inruilen voor een paard waar ze op kan rijden.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 11:27

Cowgirl schreef:
Veulens inruilen voor een paard waar ze op kan rijden.

Ze wil niet paardrijden hoor :)
En het is voor de fokkerij van haar vader ;)

Edit: Het zijn miniatuur paardjes ;D

BlueStar

Re: Veulen entertainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:36

Ze kan beter de veulens lekker laten staan, op normale opvoedkundige dingen na. Tutten zolang de veulens willen meer niet.

Haar vader fokt begreep ik, kan ze niet beter een oudere minipaard pakken en die dingen leren? Lange teugels, mennen en longeren ofzo.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 13:14

BlueStar schreef:
Ze kan beter de veulens lekker laten staan, op normale opvoedkundige dingen na. Tutten zolang de veulens willen meer niet.

Haar vader fokt begreep ik, kan ze niet beter een oudere minipaard pakken en die dingen leren? Lange teugels, mennen en longeren ofzo.

Fokkerij is eigenlijk het verkeerde woord xD
Hij fokt als hobby.
Zijn oude merrie is onlangs overleden, daarom heeft hij jonge veulens aangeschaft. Hij loopt nu met 3 pony's: 2 mini's en 1 mini-shet.
Daar heeft het meisje reeds mee gewerkt (vrijheidsdressuur enzo). Maar de vader vind dat het nu wel welletjes is geweest en dat ze Peggy (de merrie) niet meer zo mag 'lastig vallen' en haar gewoon van haar oude dag moet laten genieten.

En jha, veulens zijn gewoon zo aanlokkelijk om mee bezig te zijn x) Ze heeft hun manen al eens ingedot enzo.
Maar ze vroeg zich gewoon af of er nog zaken waren die je met een veulen kon doen, behalve verwennen :)

Maar zoals ik het hier begrijp raden jullie enkel vrijheid en een playstation aan ^.^

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:06

Beetje poetsen en trutten is niks mis mee hoor. Zolang je maar duidelijk en consequent blijft en het niet dagelijks uuuuren gaat doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:22

PP --> OPG

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:52

Als de veulens in de wei staan is er denk ik genoeg entertainment voor ze door met elkaar te spelen. Maar als je er mee aan de slag wil zou ik al lekker beginnen met dingen die later mega handig zijn.
Lekker poetsen. Leren stilstaan. Pasje achteruit leren. Naast je lopen. Aan enge dingen wennen. Wandelen aan de hand. Kan je niet vroeg genoeg mee beginnen toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:04

2 veulens is te weinig. Zorg voor een aantal maatjes erbij. Of breng ze naar een opfokadres waar meer veulens zijn.
Veulens zijn baby's, kunnen zich maar 5 minuten concentreren. En die 5 minuten die jij zinvol met ze bezig kunt zijn, kunnen niet op tegen de 23 uur en 55 minuten dat andere veulens hem kunnen entertainen. :D

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:32

gewoon een voetbal of skippybal in de wei gooien, spelen ze meestal al wel mee, of leg een hele dikke tak neer, paarden vinden het heerlijk om aan boomschors te knabbelen. of inderdaad bij meerdere andere paarden zetten, met verschillende leeftijden worden ze wel goed opgevoed door de paarden en krijg je ook zeer sociale paarden van. is vaak beter dan dat je ze elke dag in de hand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:34

Cassidy schreef:
2 veulens is te weinig. Zorg voor een aantal maatjes erbij. Of breng ze naar een opfokadres waar meer veulens zijn.
Veulens zijn baby's, kunnen zich maar 5 minuten concentreren. En die 5 minuten die jij zinvol met ze bezig kunt zijn, kunnen niet op tegen de 23 uur en 55 minuten dat andere veulens hem kunnen entertainen. :D

Helemaal mee eens!
Maar dat zal, als ik de situatie zo lees, geen optie zijn?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 14:55

Anoniem schreef:
Cassidy schreef:

Helemaal mee eens!
Maar dat zal, als ik de situatie zo lees, geen optie zijn?

Neen niet echt, ze hebben dus 2 veulens en 1 oudere merrie :)
Maar ik moet wel zeggen, die oudere merrie fleurt volledig op met die 2 ukkepukjes bij haar in de wei :D Ik ben vorige week nog eens gaan kijken en het 'oudje' loopt vrolijk mee te dartelen met de veulens :)

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:32

Als ze gewend zijn aan halster en halstertouw en gewend zijn om mee te lopen kun je natuurlijk ook aan de hand gaan stappen/draven :) Beide energie kwijt, beide rustig ;)