Bokkende shetlander veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mii_chellee

Bokkende shetlander veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:27

Hallo,

Wij hebben sinds bijna drie weken een shetlander veulen hengstje van bijna 5 maanden oud. De eerste weken ging het super, maar nu begint hij te bokken. Van de week stond hij wat te eten en ik loop naar hem toe en hij draait zich om en begint te bokken.
Gisteren hadden mijn vriend en ik hem even in ons schuurtje (zonder halster) en we willen hem weer naar buiten doen, maar hij begon weer te bokken (en heeft mijn vriend ook geraakt, gelukkig niks ernstigs).
Dit gebeurd nu dus steeds vaker en het wordt er niet leuker op.

Ik weet dat hij nog jong is en dat het er nu nog makkelijker uit te krijgen is. Maar mijn vraag is: hoe kan ik het beste eruit krijgen?

Hij wordt begin volgend voorjaar gecastreerd..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.....

Brainless

Re: Bokkende shetlander veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:34

Hoe is hij naar andere paarden toe?
Sommige paardjes kunnen best "beschermend" reageren als ze (nog) niet goed in de groep liggen.
Speelt hij wel met de andere paarden?

mii_chellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:39

Op dit moment staat hij nog samen met een geit.. Er komt gauw een andere pony bij, dus op dit moment nog niks, helaas..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:40

Pony bij een soortgenootje zetten en heel snel! Laten castreren en opvoeden die handel.

mii_chellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:44

Castreren doen ze hier pas vanaf een jaar leeftijd... En daar baal ik wel van aangezien dat nog een half jaar duurt, maar daar is helaas niks aan te doen.
Hoe kan ik hem het beste opvoeden? Ik uiteraard niet dat dit verder uit de hand gaat lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:48

Een flinke schop onder zn kont geven, dit gedrag moet je gelijk afstraffen. En dan net helemaal lens trappen, maar gewoon 1 schop en dan weer rust. Pak het aan zoals paarden dat doen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:58

Je kan hem wel schoppen, maar is het eerlijk t.o.v. het paardje dat hij nooit kan en mag spelen met soortgenoten? Frustraties schop je er niet uit, die schop je er in. Eerst zorgen voor een goede leefomgeving, dat maakt het opvoeden ook meteen gemakkelijker.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:13

TS schrijft dat er een maatje bij komt, alleen nu nog niet ;)

Idd, aanpakken die hap. Hengsten zijn prima te houden, maar behoeven, net als (als niet meer) anderen, genoeg opvoeding. Doen ze dit naar een ander paard? Krijgt hij direct een lel terug, maar dan is het ook goed. Let daar dus wel op. Pats, en dan weer rust in de tent.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:17

Pluttersput schreef:
Doen ze dit naar een ander paard? Krijgt hij direct een lel terug, maar dan is het ook goed.

Óf het andere paard gaat mee spelen......

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:20

Dan is het spelen, en dan nog worden er altijd grenzen aangegeven. Pony moet weten dat hij best mag spelen, maar raken is absoluut not done.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:24

tik tegen zijn reet aan verkopen niet te zacht! Als hij een weidemaatje heeft kan ie m daar op afreageren

mii_chellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 18:34

Ik heb het idee dathij het nu doet om ons uit te proberen, maar uiteraard trappen wij daar niet in. Ik ga zeker met hek bezig om dit gedrag eruit te krijgen en laat hem castreren, zo snel mogelijk.
In ieder geval bedankt voor de reacties!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:46

kanniet schreef:
Pluttersput schreef:
Doen ze dit naar een ander paard? Krijgt hij direct een lel terug, maar dan is het ook goed.

Óf het andere paard gaat mee spelen......

Inderdaad. Paarden zijn niet zo agressief zoals hier vaak wordt beschreven. Je hebt een veulen, wat speels is. Hengst zijn heeft hier nog niets mee te maken, dit is een baby! En zelfs hengsten onderling zijn niet zo haatdragend. Tuurlijk wordt er op zijn tijd gecorrigeerd, maar veel meer gespeeld en veel meer door de vingers gezien.

Opvoeden ja, maar wel correct.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:22

Haatdragend heb ik het ook niet over. Maar een bokkend veulen krijgt in een kudde gewoon ook een mep of een knauw, als hij een grens overschrijdt. Ik heb het nergens over haten ;)

marjan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:09

misschien moet het veulen nog wennen aan de omgeving? Staat de moeder er nog bij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:19

Pluttersput schreef:
Haatdragend heb ik het ook niet over. Maar een bokkend veulen krijgt in een kudde gewoon ook een mep of een knauw, als hij een grens overschrijdt. Ik heb het nergens over haten ;)

Dat woord hoef je ook niet zo letterlijk te nemen, lees mijn hele stukje maar eens. Daar staat eigenlijk dat het uitdelen van tikken reuze meevalt. Een mens schreeuwt al heel snel dat je je paard maar een lel moet geven, want dat gebeurd in de kudde ook... Dat is dus niet zo. En al helemaal niet naar een veulen toe.

mii_chellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:13

marjan1991 schreef:
misschien moet het veulen nog wennen aan de omgeving? Staat de moeder er nog bij?

Nee de moeder staat er niet meer bij, maar het gaat nu al wel een stukje beter. Hij bokt/schopt alleen als hij aan het eten is. Niemand pakt het van hem af en dat heeft niemand ook ooit gedaan..
Verder is hij erg lief, kan heel goed knuFfelen...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:52

kanniet schreef:
Je kan hem wel schoppen, maar is het eerlijk t.o.v. het paardje dat hij nooit kan en mag spelen met soortgenoten? Frustraties schop je er niet uit, die schop je er in. Eerst zorgen voor een goede leefomgeving, dat maakt het opvoeden ook meteen gemakkelijker.

Nee joh het is niet eerlijk om het veulen een schop te geven omdat hij zijn baasje een schop geeft omdat hij niet kan spelen :=
Schoppen = not done en een mens is geen paard en dat mag je heus wel laten merken ;)

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:49

bij jongen paarden moet je gelijk heel streng zijn (niet slaan enzo) en dat moet veral bij een hengst! die kunnen anders erg gevaarlijk worden. misschien heeft hij dat bokken door spellen met de geit want ik had ooit een shet die bij een geit heeft gestaan voor die bij mij stond en die koud nu net als een geit en heeft daar soms meer trekjes van! dus een soortgenoot is wel erg handig!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:54

UniqueNevada schreef:
bij jongen paarden moet je gelijk heel streng zijn (niet slaan enzo) en dat moet veral bij een hengst! die kunnen anders erg gevaarlijk worden. misschien heeft hij dat bokken door spellen met de geit want ik had ooit een shet die bij een geit heeft gestaan voor die bij mij stond en die koud nu net als een geit en heeft daar soms meer trekjes van! dus een soortgenoot is wel erg handig!

Nou, een hengsten veulen van een paar maanden is niet anders dan een merrie veulen :+ Ligt aan het karakter, niet aan het geslagt

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 02:07

_Amigo schreef:
Nou, een hengsten veulen van een paar maanden is niet anders dan een merrie veulen :+ Ligt aan het karakter, niet aan het geslagt
nee maar dat is meer voor later en heet zou kunnen (niet dat het altijd zo is)

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:03

Je mag inderdaad best van je afbijten door hem een tik te geven. In de natuur wordt dit ook niet zomaar gepikt en hij mag best zijn plaats weten.
Daarnaast weet ik natuurlijk niet hoe zijn situatie is. Als hij veel op stal staat moet hij misschien ook meer beweging hebben? Het kan zijn dat ie energie te veel heeft.
Vergeet vooral niet te belonen als hij braaf is. Als je hem uit stal wilt halen en hij bokt. Ga dan paar keer opnieuw naar binnen en neem hem pas mee voor een leuke wandeling als hij je normaal benaderd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:07

Inderdaad afstraffen :)
Schop onder hem kont of een tik (binnen 5 (of 3?)seconde anders weet die niet waarom ;) ). Als het zo erg word kun je een zweep(je) meenemen :j

GamblersCup schreef:
Pony bij een soortgenootje zetten en heel snel! Laten castreren en opvoeden die handel.

Sjonge zeg, ts zegt dat er een maatje komt!

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:16

als hij naar je begint te bokken halstertouw of halster naar hem toe gooien .dit moet je natuurlijk wel buiten in de wei doen en als hij dan wegrent gewoon achter hem aanlopen en hem dan weer proberen te pakken als hij weer naar je begint te bokken weer halstertouw of halster gooien en op een gegeven moment begrijpt hij het wel en laat hij zich waarschijnlijk wel normaal pakken. want anders wordt het waarschijnlijk steeds gevaarlijker en kan je niks meer met hem doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:18

Hier helpt het beste methode (vul schoenmaat in), maw een skup onder zijn waarde achterwerk met de wreef van je voet. Hoeft maar een keer.
En verder inscharen. Een veulen en een geit is het recept voor een serieus verknipte pony...