Grondwerk, maar hoe te beginnen met een paard dat slaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Strohalm

Grondwerk, maar hoe te beginnen met een paard dat slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 12:24

In zovele topics lees ik dat grondwerk dé manier is om een goede band met je paard op te bouwen.
Echter hoe te beginnen als je paard zijn kont naar je toe draait en naar je slaat aan de longeerlijn?
Als het een ruimte is die groter is dan een longeercirkel dan probeert ze ook - en soms met succes - uit te breken.
Paard is onder het zadel, in de stal en tijdens verzorging super lief en meewerkend. Echter aan de longeerlijn is het een draak eerste klas.
Ergens is er spanning, maar hoe onderbreek, liever nog, hoe voorkom je die? Het is beslist geen angst, het is meer een kwestie van zich niet willen laten onderwerpen en met het uitbreken heel veel succes hebben gehad omdat je nu eenmaal als mens geen 500 kg tegen kunt houden.
Na het uitbreken lekker je eigen gang gaan, hier kijken, daar kijken en bij het knisperen van het zakje met wortels vrolijk aan komen draven.

Direct los laten is een groot risico lijkt mij?

Anoniem

Re: Grondwerk, maar hoe te beginnen met een paard dat slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:39

Dus paard breekt uit en jij gaat met een zakje wortelen staan rammelen? Neem aan dat je dan ook een wortel geeft als ze komt? Ik zou ook uitbreken, levert tenminste wat op :Y)

Wandel je ook met het dier aan de hand? In de piste of buiten? Hoe gaat dat?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:45

Een paard hoeft zich niet te onderwerpen om er mee samen te kunnen werken. Dat jij dat verwacht is misschien waar het fout gaat. Zoals je vast weet lezen paarden onze lichaamstaal en pikken ze op hoe jou energie op dat moment is.

Jij staat dus blijkbaar in de longeercirkel met de verwachting dat ze uit gaat breken, hierdoor ben je misschien gefrustreerd, bang of misschien chagerijnig? Dit pikt je paard op en een paard wil niet met een onstabiele factor samenwerken. (EDIT: daarom gaat het werken met een paard ook vaak niet goed als je niet lekker in je vel zit bijvoorbeeld)

Het grootste probleem ligt dus volgens mij bij jouw. Daarnaast heeft ze verkeerde dingen aangeleerd en een gewoonte opgebouwt, namelijk uitbreken en als je terug komt een snoepje krijgen.

Direct loslaten is wel het laatste wat ik zou doen in dit geval, het lijkt me zeker nuttig om te beginnen met communicatie oefeningen, om de relatie tussen jullie op de grond terwijl je aan het werk bent weer op het niveau te krijgen waar het hoort. Als die relatie weer goed is, kan je het uitbouwen, maar ik zou het zeker kalm aan doen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:55

Ik zou beginnen met aan de hand in de bak/longeercirkel wandelen. Stilstaan, overgangetje maken, en weer stappen. Pure basis dingen om te kijken hoe goed ze op jóu let. Ik zou verder oefeningen doen wat vooral met persoonlijke ruimte te maken heeft. Claim je spot. Staat ze ergens? Duw haar opzij en ga daar zelf staan. Niet slaan/schoppen gekke dingen. Gewoon daar gaan staan. Jíj bent de leider, en ze zal daarnaar moeten leren gehoorzamen. Maar ook positieve oefeningen zijn belangrijk, je bent namelijk niet alleen de baas maar ook ergens een maatje natuurlijk. Belangrijk punt is wel dat je consequent blijft. Je kunt positieve ervaringen creëren door een bepaalde oefening te herhalen na alle oefeningen die je doet. Een voorbeeld kan zijn de friendly game van Parelli. Maar je kun er ook voor kiezen om dat ene lekkere plekje waar ze graag gekroelt word oid.

Streng zijn hoeft niet, consequent wel. En vooral zelf ook geen angst tonen. Als ze zo doet, laat haar dan, prima, maar probeer vooral het idee ''ík ben de baas, dus mij kan/zal je niks doen'' te hanteren, ookal moet je wel alert blijven. Blijf zelfverzekerd en volg je eigen stappen. Niet de ene keer eerst waarschuwing langzaam opbouwen en dan afstraffen, en de andere keer directe afstraffing als de situatie hetzelfde is. Begin klein en direct belonen als ze het wel goed doet.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:04

Ik sta niet direct met mijn zakje wortelen te knisperen hoor. Als je bedenkt dat een dier binnen een paar seconden beloont moet worden voor het goede gedrag, kan ze die link niet leggen.
Ze wordt op dat moment beloond voor het gedrag dat ze dan uitvoert en dat is naar mij toekomen.

Nee, een ander persoon met heel veel geduld en de rust zelve longeert haar. Er is geen sprake van frustratie, boosheid, angst of chagrijn. Ze wordt ook niet gestraft, dit verhoogt de spanning waarschijnlijk alleen maar.
We hebben haar pas 2 maanden en ze doet dit al vanaf het begin.

Meelopen aan het touw gaat super. Dan zet ze geen pas verkeerd. Dat deed ze wel, ze probeerde ook daar uit te breken, maar met veel oefeningen en beloning voor goed gedrag is ze daarmee nu zo mak als een lammetje en luistert prima.
Net zo als in de stal. Ze gaat opzij en naar achteren als ik dat vraag. Dat doet ze allemaal keurig.
Stilstaan tijdens het opstappen kent ze nu ook prima.
Paard is verder dus heel meewerkend en beslist zeer lief van karakter. Ze wil heel graag leren.

Alleen tijdens vrijheid krijgen aan de lijn, draait ze om, slaat naar achteren uit. We oefenen dit heel veel. Meestal doet ze dit tweemaal, daarna gaat het goed en loopt ze rustig weg.
Echter in een grotere ruimte probeert ze soms toch ineens uit te breken.

Ik clicker trouwens ook met haar. Dat doen we in de stal. Kleine oefeningetjes. Ook dat vindt ze helemaal geweldig.
Ze wordt ook niet vervelend voor het voer. Ze heeft geleerd voedsel te weigeren en ook daarin is ze super.
Eigenlijk is het gewoon een geweldig dier met een probleem aan de longeerlijn.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:13

Ik ben wel benieuwd, heb je wel eens die longeerlijn los gelaten?

Edit: Dit is heel onduidelijk, sorrie geen koffie :-D Ik bedoel, heb je haar wel eens zonder longeerlijn laten spelen?

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:26

swartbeessie schreef:
Ik ben wel benieuwd, heb je wel eens die longeerlijn los gelaten?

Edit: Dit is heel onduidelijk, sorrie geen koffie :-D Ik bedoel, heb je haar wel eens zonder longeerlijn laten spelen?

Nee, dat is dus het probleem. Ik kan niet goed inschatten hoe ze zich dan gaat gedragen.
Wanneer we haar naar het land brengen loopt ze keurig mee. In het land draait ze zich uitzichzelf al netjes om en kun je haar heel rustig los klikken. Daarna loopt ze heel rustig weg om een plekje te zoeken waar ze lekker kan eten. Wanneer we haar weer uit het land op gaan halen, kunnen we zo naar haar toe lopen of ze komt zelf al naar ons toe. Dan laat ze zich weer rustig vast klikken en loopt ze weer rustig mee naar haar stal.
Als ik haar in de bak los klik heb ik geen idee wat ze gaat doen omdat er dan geen eten in het spel is. Maar nu ik dat zo neerzet, zou daar wellicht een oplossing kunnen liggen: ik leg wat hooi neer in de bak!

Edit: de longeerlijn is dus wel los gelaten, maar niet vrijwillig. Ze heeft hem los getrokken en dan gaat ze er als een gek vandoor en vanalles bekijken, heen en weer lopen met staart hoog.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:48

En als je een rondje loopt door de wei? Misschien dat ze de longeerbak associeert met vervelende oefeningen? Want blijkbaar is er een reden voor haar om in verzet te gaan... Als het hooi in de bak ervoor zorgt dat ze meer onstpannen is, kan geen kwaad zou ik zeggen. Het is zoeken!

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:04

Kitsolu schreef:
Een paard hoeft zich niet te onderwerpen om er mee samen te kunnen werken. Dat jij dat verwacht is misschien waar het fout gaat.

Ik verwacht niet dat ze zich aan mij onderwerpt hoor. Dat heb ik inderdaad niet zo duidelijk omschreven. Ik bedoel dat ze zich niet onderwerpt - misschien is schikken een beter woord - aan de situatie.
Ik ben juist heel erg van samenwerken op basis van vertrouwen en beloning en tegen positieve correctie's. Ik corrigeer liever door beloning weg te laten om haar op die manier te laten weten dat wat ze doet niet goed is.
Alleen in deze situatie is dat heel moeilijk omdat zij in het los komen haar beloning vindt.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 15:22

swartbeessie schreef:
En als je een rondje loopt door de wei? Misschien dat ze de longeerbak associeert met vervelende oefeningen? Want blijkbaar is er een reden voor haar om in verzet te gaan... Als het hooi in de bak ervoor zorgt dat ze meer onstpannen is, kan geen kwaad zou ik zeggen. Het is zoeken!

Heb ik ook al aan gedacht, maar waar ik bang voor ben is dat ze in de wei, waar ze zich nu keurig gedraagt, ook dit gedrag gaat vertonen als ze daar eens gelongeerd is.
En als ze daar dan ook succes heeft en uit kan breken is het fijne gedrag in de wei misschien over.

Het is zeker zoeken. Ik heb de mensen van wie ik haar heb gekocht al diverse mailtjes gestuurd hierover, maar hoe vlot en vaak ze eerder ook mailden (ze zijn zelfs nog wezen kijken), nu hoor ik niets meer van ze.
Ik heb sterk de indruk dat ze hiervan op de hoogte waren.

Het jammere is, dat het zo fijn is als ze onbelast aan het werk kan aan de longeerlijn. Ze is dressuurmatig niet erg netjes gereden voor wij haar kregen, ze was echt een recreatiepaardje (ze is trouwens een Haflinger, moet ik dan pony zeggen?) bij mensen die nul komma nul verstand hadden van paarden.
Het meisje dat haar reed heeft nog nooit les gehad (hiermee kun je dus ook nagaan hoe lief ze is onder het zadel) en stuurde maar een beetje rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:50

Misschien een rare reactie, maar ik zit te denken .. Ben je bekend met Parelli?
Want in mijn gedachte moeten ze voor het uitbreken het hoofd/de voorhand naar buiten gooien .. als je er op dat moment eens in slaagt om die achterhand naar buiten te drijven, dan komt de voorhand vanzelf weer naar binnen, of kan het paard in ieder geval niet vertrekken ... Maar dat is niet iets wat je zo 1, 2, 3 doet (ik denk als je je nu op de achterhand gaat storten dat je paard je gewoon een trap verkoopt, lijkt me zo), daarvoor moet je die welbekende games spelen en die op een zo licht mogelijke hulp krijgen. Maar sowieso is dat ook weer iets wat je weer helpt en je bent op een andere manier met je paard bezig, dus het lijkt me wel het proberen waard.

(ik ben er zelf ook tijdje terug mee begonnen en ondanks dat het misschien niet altijd volgens het boekje gaat en ik met momenten daar heb gestaan "waarom doe ik dit eigenlijk", merk ik nu dat mijn pony véél lichter reageert, terwijl ik er eigenlijk niet specifiek meer mee bezig ben, en ik verdenk toch die games, want daarvoor ging ook alles wel, maar een stuk zwaarder).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:11

Als je paard zijn kont naar je toedraait aan de longe dan trek je eens aan die longe om het hoofd naar je toe te halen en drijft de kont van je af. Als je dit principe aan een lange longe niet voor elkaar kunt krijgen, dan werk je eerst met een korter gehouden longe. Je zegt dat gewoon leiden (nu) goed gaat, dan werk je van daaruit naar een langer touwtje tussen jou en het paard. Op het moment dat het paard het hoofd naar buiten gooit om uit te breken, haal jij dat hoofd weer terug. Als het hoofd bij jou is kunnen de achterbenen dat niet zijn....
Neem ook eens een lesje longeren, dat kan erg nuttig zijn, want wij kunnen hier niet zien wat je precies doet met je lichaamstaal en hoe snel en/of correct je bent met je reacties.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:19

Waratje schreef:
Als je paard zijn kont naar je toedraait aan de longe dan trek je eens aan die longe om het hoofd naar je toe te halen en drijft de kont van je af. Als je dit principe aan een lange longe niet voor elkaar kunt krijgen, dan werk je eerst met een korter gehouden longe. Je zegt dat gewoon leiden (nu) goed gaat, dan werk je van daaruit naar een langer touwtje tussen jou en het paard. Op het moment dat het paard het hoofd naar buiten gooit om uit te breken, haal jij dat hoofd weer terug. Als het hoofd bij jou is kunnen de achterbenen dat niet zijn....
Neem ook eens een lesje longeren, dat kan erg nuttig zijn, want wij kunnen hier niet zien wat je precies doet met je lichaamstaal en hoe snel en/of correct je bent met je reacties.

Heb net nog een stukje geschreven maar zie het niet verschijnen. Is een reactie op de parelli. Wellicht komt hij zo nog tevoorschijn.
Ik zag jouw reactie nog niet staan voordat ik schreef.
We werken ook inderdaad met een eerst wat kortere longe. Dat gaat ook prima, wellicht gaan we wat te snel met lengte geven.
Ik longeer zelf niet, degene die dat wel doet heeft jarenlange ervaring hiermee met heel veel verschillende paarden. Hij heeft dit ook nog nooit zo heftig mee gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:21

In de eerste post (en de titel) zeg je dat het paard slaat ... Maar met een kortere longe gaat het wel? Dan slaat het paard niet?
Dan is het slaan volgens mij ook niet echt slaan, maar gewoon bokken? Of hoe moeten we dat bekijken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:23

Kitsolu schreef:
Een paard hoeft zich niet te onderwerpen om er mee samen te kunnen werken. Dat jij dat verwacht is misschien waar het fout gaat. Zoals je vast weet lezen paarden onze lichaamstaal en pikken ze op hoe jou energie op dat moment is.

Jij staat dus blijkbaar in de longeercirkel met de verwachting dat ze uit gaat breken, hierdoor ben je misschien gefrustreerd, bang of misschien chagerijnig? Dit pikt je paard op en een paard wil niet met een onstabiele factor samenwerken. (EDIT: daarom gaat het werken met een paard ook vaak niet goed als je niet lekker in je vel zit bijvoorbeeld)

Het grootste probleem ligt dus volgens mij bij jouw. Daarnaast heeft ze verkeerde dingen aangeleerd en een gewoonte opgebouwt, namelijk uitbreken en als je terug komt een snoepje krijgen.

Direct loslaten is wel het laatste wat ik zou doen in dit geval, het lijkt me zeker nuttig om te beginnen met communicatie oefeningen, om de relatie tussen jullie op de grond terwijl je aan het werk bent weer op het niveau te krijgen waar het hoort. Als die relatie weer goed is, kan je het uitbouwen, maar ik zou het zeker kalm aan doen.

Waar denk je aan als je zegt: "ik zou beginnen met communicatie oefeningen". Kun je voorbeelden geven? Want zo zegt jouw antwoord mij helemaal niets.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:33

Hoi hoi, ik zou als ik jouw verhaal zo lees zeker eens proberen hoe ze los op je reageert. Als je haar meeneemt naar de bak en haar daar net als in het land netjes omkeert en beloont met een snoepje (wat ze dan wel al door moet hebben voor je haar gaat omdraaien het liefst) dan denk ik niet dat ze zich zo ineens losrukt. Desnoods laat je het halster even om, losklikken, snoepje/wortel (tweede ruikt sterker) en daarna de bak uitlopen. En dan gewoon es kijken wat ze doet? En dan als je het van de kant een tijdje hebt bekeken, dan loop je de bak es in (desnoods met touw of zweep voor de zekerheid, voor het geval ze we dominant gaat doen)
Op zich kan je het bokken/schoppen aan de lijn, mits het niet gevaarlijk wordt, in de eerste instantie ook compleet negeren. Kijken of de lol er dan af is. Wel weer naar voren toe zien te krijgen natuurlijk, maar er niet per sé heel boos om worden?
Heel veel paarden reageren vele malen beter los dan aan de lijn. En dan kan je meteen zien of je qua plaatsing een beetje goed staat. Heb je een longeerbak of alleen een grote bak?

Naja, allemaal kleine dingetjes...misschien heb je er wat aan. Klinkt in ieder geval alsof je een leuk paard hebt en dat dit aangeleerd gedrag is. Als je dit (met iemand erbij?) op kan lossen denk ik ook wel dat het over is...

laudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:51

Al eens geprobeerd te longeren met dubbele lijnen? Hier bescherm je jezelf (veiligheid gaat voor alles!), aangezien het paard niet zomaar naar binnen kan komen en je hem heel makkelijk op afstand kunt houden doordat je kunt sturen.
Ik zou het zelf een beetje gevaarlijk vinden om los te werken met dit paard in de longeerring, stel dat hij/zij wel trapt.
Dit kan je altijd doen als het longeren aan de dubbele lijnen goed gaat.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:54

wat dacht je ervan om er gewoon eens iemand bij te halen die weet waar hij of zij mee bezig is. Diegene kan jou dan begeleiden. Veel beter dan al die papieren adviezen. Ik kan vanaf de com niet zien of het spanning, dominantie of doodsangst is. daar moet ik het paard voor zien.

En DLL opzetten met een paard wat slaat en een onervaren combi, lijkt me een gevaarlijk plan.

laudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:07

Caira schreef:
wat dacht je ervan om er gewoon eens iemand bij te halen die weet waar hij of zij mee bezig is. Diegene kan jou dan begeleiden. Veel beter dan al die papieren adviezen. Ik kan vanaf de com niet zien of het spanning, dominantie of doodsangst is. daar moet ik het paard voor zien.

En DLL opzetten met een paard wat slaat en een onervaren combi, lijkt me een gevaarlijk plan.

Hoe kun je dan vanaf de computer zien dat ze onervaren is?
Professionele hulp inschakelen is natuurlijk altijd goed!

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 18:11

Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie's

Ik ga niet zomaar adviezen opvolgen, dat is denk ook niemands intentie. Er zitten hier heel veel mensen met grote koffers bagage en ervaring en wellicht hebben die ook eens een "geval" als dit mee gemaakt.
Als ik al die ervaringen lees, kom ik opmerkingen/adviezen tegen waarvan ik denk dat ik daar echt wel iets mee kan, maar ze nooit zonder begeleiding van een deskundige uit zal voeren.

Ik lees me suf (had ik al eerder geschreven maar zie het nergens meer terug) over Parelli, Emiel Voest, Monty Roberts en kijk heel veel filmpjes. Maar ook dat zou ik nooit zelf uit gaan proberen.
Er worden een hoop clinics door het hele land gegeven en wellicht is het mogelijk om mijn paardje in training te zetten.

Aan een kort touw slaat/bokt ze niet. Met het weglopen de cirkel op draait ze zich ineens met haar kont richting degene die staat te longeren en bokt echt gericht naar diegene en slaat echt uit met haar benen. Een soort van rodeosprong, waarbij ze dan ook piept. Dan draaft ze direct weg op de cirkel tot ze het commando stap krijgt en ze even later mag komen. Dan volgt bij het weggaan weer hetzelfde ritueel en als ze voor de derde keer wegloopt is het over. Dan stapt ze rustig weg zonder te slaan/bokken en zonder te draven.
Dan is er niets meer aan de hand.
Echter in de grote bak probeert ze soms ineens, terwijl ze loopt te draven, uit te breken. En soms met succes omdat we net een seconde te laat zijn om haar hoofd naar binnen te halen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:13

Iemand die ervaren is met dubbele lijnen zou zelf al het idee hebben gehad om ze te gebruiken......
En ik kan je vertellen dat een paard heel veel enge dingen kan doen aan de dubbele lijnen :j

laudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:18

Ik longeer meerdere keren per week met dubbele lijnen en vind het erg prettig.
Mijn mening is dat paarden aan de enkele/ dubbele lijn net zo gek kunnen doen.
Ik probeer het hier alleen als tip/ iets om over na te denken neer te zetten omdat ik dubbele lijnen veel veiliger vind dan een enkele lijn, zodat je het paard op afstand kan houden.
Maar het kan natuurlijk zijn dat dit voor andere mensen niet zo is, zo probeer ik het ook niet te zeggen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:18

Strohalm schreef:
Waratje schreef:

Heb net nog een stukje geschreven maar zie het niet verschijnen. Is een reactie op de parelli. Wellicht komt hij zo nog tevoorschijn.
Ik zag jouw reactie nog niet staan voordat ik schreef.
We werken ook inderdaad met een eerst wat kortere longe. Dat gaat ook prima, wellicht gaan we wat te snel met lengte geven.
Ik longeer zelf niet, degene die dat wel doet heeft jarenlange ervaring hiermee met heel veel verschillende paarden. Hij heeft dit ook nog nooit zo heftig mee gemaakt.

En heeft blijkbaar ook niet voldoende in huis om "om het hoekje" te denken.

Wat ik mis in dit hele verhaal is: waarom??
Wat heb je gedaan om te achterhalen waar dit gedrag vandaan komt? Onder welke omstandigheden doet ze wat ze doet en kun je aangeven wat precies haar reactie triggert?
Wat doet ze als je los in de bak met haar werkt? Heb je een afgezette longeercirkel beschikbaar? Zo ja, heb je geprobeerd daarin te werken?

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:17

ikke schreef:
En heeft blijkbaar ook niet voldoende in huis om "om het hoekje" te denken.

Wat ik mis in dit hele verhaal is: waarom??
Wat heb je gedaan om te achterhalen waar dit gedrag vandaan komt? Onder welke omstandigheden doet ze wat ze doet en kun je aangeven wat precies haar reactie triggert?
Wat doet ze als je los in de bak met haar werkt? Heb je een afgezette longeercirkel beschikbaar? Zo ja, heb je geprobeerd daarin te werken?

Ik zou niet weten hoe vollediger ik het nog kan omschrijven.
Dat is dus ook de vraag: waarom doet ze het? Zoals eerder geschreven hebben we haar pas twee maanden en doet ze het vanaf het begin. De vorige eigenaars reageren niet meer nadat ik heb gevraagd of ze dit gedrag ook bij hen vertoonde.
Ik heb ook geschreven dat we een kleine longeercirkel hebben en dat ze daarin het gedrag bij het weglopen vertoont en in de grote bak komt daar nog het proberen uit te breken bij.

Dan vertel ik in de OP dat ik juist met haar wil los gaan werken, maar dat ik het een risico vind om haar los in een longeer te klikken omdat ik niet weet of ze dat gedrag dan ook vertoont of wellicht misschien nog erger. Dan kan ze echt iedere kant op welke ze wil.

Ze is absoluut niet bang voor de zweep, we hebben dit gecontroleerd door haar (uiteraard met heel veel beleid) overal op haar lijf aan te raken met de zweep. Zowel met de zweep zelf als met het touwtje. Dan staat ze er super ontspannen bij.
Met of zonder hoofdstel, met of zonder longeersingel, het maakt niet uit.
We hebben haar ook met wat lekkers op de cirkel laten wachten, terwijl de persoon die longeert naar het midden liep. Dan blijft ze ook rustig staan en eet wat ze krijgt, echter op het moment dat ze mag gaan lopen vertoont ze toch weer dat gedrag.

Misschien wel raar, maar ik heb ook wel bedacht dat ze het prettiger vindt om bij je in de buurt te werken. Maar dat strookt weer niet met het uitbreken en haar houding.

Het is beslist geen nerveus of onzeker dier. Niet geheel onbevangen, want ze reageert echt wel eens op haar omgeving, maar niet met extreem gedrag of extreem veel angst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:45

Even een hele andere insteek: als longeren zo'n punt is en de rest niet, laat het longeren achterwege :D Strikt genomen voegt longeren niets toe dat niet ook op een andere manier bereikt kan worden.

Het is waarschijnlijk dat ze dit gedrag bij de vorige eigenaar ook vertoonde en mogelijk is het zelfs de reden van verkoop, maar dat blijft speculatief en voegt voor jou ook niks toe.

Wanneer je haar los laat, heeft ze zelf de keuze om bij je te zijn, of niet.
Laat haar los in een afgesloten bak en doe eens helemaal niets. Ga iets totaal anders doen, al is het maar met een stokje in het zand tekenen. Let op het gedrag van je paard en kijk wat ze doet. Zeer waarschijnlijk zal ze bij je komen: "wat doe jij daar??" aangezien je niet beschrijft dat ze echt aggresief overkomt, lijkt dat een redelijk veilige werkwijze. Blijf voor je eigen veiligheid op je hoede en zorg dat je niet alleen bent, just in case......